تاریخ انتشار: پنجشنبه 1395/03/20 - 12:11
کد خبر: 201819

بررسی ابعاد متینگ غرب تهران؛

هویت غرق شده «دهه هشتادی‌ها»! +فیلم

هویت غرق شده «دهه هشتادی‌ها»! +فیلم

این افراد در هنجارهایشان نه عفت جریان دهه شصت را دارند نه بازی جوامع غربی را پذیرفته اند و لذا در مواجهه به جنس مخالفشون دچار مشکل اند! فکر می کنند همان کاری که در فضای مجازی انجام میدهند در فضای واقعی هم باید انجام بدهند! حال آنکه تفاوت چشمگیری بین فضای مجازی و واقعی وجود دارد.

خبرنامه دانشجویان ایران: "این افراد در هنجارهایشان نه عفت جریان دهه شصت را دارند نه بازی جوامع غربی را پذیرفته اند و لذا در مواجهه به جنس مخالفشون دچار مشکل اند! فکر می کنند همان کاری که در فضای مجازی انجام می دهند در فضای واقعی هم باید انجام بدهند! حال آنکه تفاوت چشمگیری بین فضای مجازی و واقعی وجود دارد."

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ «متینگ دهه هشتادی‌ها»، این عنوانی بود که تعدادی از نوجوانان تهرانی را چند ساعتی مقابل یک مجتمع تجاری در غرب تهران (کوروش) دور هم جمع کرد؛ تجمعی که قرار آن در کانال تلگرامی که گفته می شود 20هزار عضو دارد، گذاشته که با حواشی ای و تحلیل و تفسیرهایی همراه بود.

نگاه و پرداختن به این دست از «متینگ‌ها» از زوایای مختلف از جمله سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و حتی امنیتی قابل تحلیل است.

** عباس عبدی: جوانان دنبال هویت هستند
عباس عبدی تحلیگر «سیاسی» در گفتگویی با روزنامه شرق درباره این تجمع می گوید: "درباره این‌گونه پدیده‌هایی که از پیش تصوری از آن نداشته‌ایم نیازمند گذر زمان و دستیابی به داده‌های بیشتر است. به نظرم از هر دو وجه می‌توان این اتفاق را تحلیل کرد. در این اتفاق یک نکته مهم وجود دارد و آن وجود ظرفیت مناسب برای سرمایه اجتماعی است که در جریان این میتینگ دور هم جمع شده‌اند. سرمایه اجتماعی از موضوعاتی است که در سال‌های اخیر در جهان مورد توجه بیشتری بوده و حساسیت بسیاری نسبت به آن پیدا کرده‌اند. داشتن این نوع مشارکت‌ها و ارتباطات به‌شکلی که یک مجموعه از افراد بتوانند دور هم جمع شوند برای هر کشوری سرمایه است. کشورهایی که از چنین سرمایه اجتماعی‌ای بهره‌مند هستند می‌توانند از آن در امور مثبت استفاده کنند. اما اینکه از نظر برخی‌ها حساسیت منفی نسبت به این موضوع وجود دارد دلیلش این است که ما با نوعی فقدان اعتمادبه‌نفس در ساخت رسمی روبه‌رو هستیم که به هر ظرفیتی با بدگمانی نگاه می‌کنند. درصورتی‌که اگر چنین اعتمادبه‌نفسی وجود داشته باشد از این اتفاقات استقبال و تلاش می‌شود از ظرفیت چنین اتفاقاتی در امور مثبت استفاده کنند."

این تحلیلگر اصلاح طلب در ادامه با ادعای این مسئله که " این افراد به این دلیل که نمی‌توانستند جای دیگر و حول محور اشتراکات، مطالبات و خواسته‌هایشان دور هم جمع شوند" می گوید: "چیزی که مقامات باید به آن توجه داشته باشند اتفاقا همین است که اگر گروه‌ها و قشرهای مختلف جامعه نتوانند فرصت‌هایی برای دور هم یا یکی بودن داشته باشند، با انگیزه‌های دیگر که ممکن است از نظر ما مهم نباشد یا حتی توخالی به نظر برسد، تجمع می‌کنند. چراکه نیاز و مطالبه اصلی، ارتباط است که در جامعه ما پاسخ داده نمی‌شود و در نتیجه این نیاز خودش را به شکلی نشان می‌دهد که برای ما و نسل‌های بزرگ‌تر باورکردنی نیست. اتفاقا این نشان‌دهنده نوعی ضعف و ناکارآمدی در جامعه است. همیشه می‌گوییم در کشور ما نتیجه انتخابات غیرقابل‌پیش‌بینی است. درصورتی‌که اگر اجازه دهیم گروه‌های مختلف مردم بتوانند مطالباتشان را بروز دهند، انتخاباتشان هم قابل‌پیش‌بینی می‌شود. بحث این است اگر جایی که باید امکان طرح مطالبه و پیگیری آن را داشت اجازه داده نشود؛ اتفاقی که انتظارش را نداریم در جای دیگری رخ می‌دهد."

وی همچنین درباره چرایی حضور نوجوانان در این تجمع می گوید: "این قشر از جامعه به‌دنبال نوعی هویت و بروز شخصی هستند. البته همه گروه‌ها و اقشار مختلف جامعه چنین نیازی دارند ولی این قشر چون جای دیگری ندارد تا این هویت و بروز شخصی را اعمال کند، به تجمع و گردهمایی به این شکل روی خوش نشان می‌دهد. البته ممکن است گفته شود دوهزار نفر تعداد زیادی نیست ولی فراموش نکنیم اینها مشت نمونه خروار است. "

** خواب نهادهای فرهنگی و امنیتی در پس فراخوان دیروز غرب تهران
جهان نیوز در مطلبی درباره ابعاد فرهنگی و امنیتی و مسوله شبکه های اجتماعی می نویسد: فضای مجازی به ویژه نرم افزارهای موبایلی به مدد کوتاهی نهادهای فرهنگی دولتی و غیردولتی آن چنان دچار ولنگاری شده است که پس از راه اندازی ساده یک کانال و جمع شدن چند صد پسر و دختر در فضای مجازی در کنار یکدیگر، به توان زمینه هرگونه هنجارشکنی را کلید زد. نبود نظارت دقیق و بالاتر از آن نبود تولید محتوای در تزار انقلاب اسلامی موجب شده است که بازخورد افرادی که طولانی مدت در مواجهه با این گونه نرم افزارها هستند، یک فرد لا ابالی عقیدتی باشد.

این پایگاه در ادامه می نویسد: نهادها و سازمان هایی که در کشور وظیفه رصد فضای مجازی را دارند و از کنار تیم های رصد و مونیتور خود در این گونه نرم افزارها ردیف بودجه بالا تعریف کرده اند، دقیقا در کجای فراخوان غیر قانونی دیروز بوده اند که با تأخیر آن هم ساعتی بعد از برگزاری میتینگ دختران و پسران نوجوان، از عمق ماجرا با خبر شده اند؟ مگر نه اینکه نیروهای امنیتی ـ اطلاعاتی در این گونه اتفاقات اجتماعی باید چند گام جلوتر از لحظه حادث شدن آن باشند؟

فیلم/ درگیری چند دختر نوجوان در پارک نزدیک به محل برگزاری میتینگ دهه هشتادیها

جهان نیوز با هولناک خواندن ابعاد فرهنگی این دست تجمع ها می نویسد: "مهمترین نکته از فراخوان دیروز چیزی نبود جز آشکار شدن لایه های پنهان تهاجم فرهنگی به کشور. دختران و پسرانی که در جلوی این مجتمع تجاری گرد هم جمع شدند قشری از نسل جدید و محصول تهاجم فرهنگی غرب در دهه 70 به کشور هستند که در چنین تجمعاتی خود را بروز می دهند. نوجوانانی که هیچ ارتباطی به آن چیزی که قرار بود خروجی نوجوانان در انقلاب باشد، ندارند و به خوبی از ظواهر آنان عیان است که دستپخت شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی بیگانه و کم کاری و سهل انگاری نهادهای داخلی و خانواده های این روزهای کشورند."

پیش از این، تجمع گسترده برخی علاقه مندان به مرحوم مرتضی پاشایی، خواننده موسیقی پاپ از طریق فراخوان های شبکه های اجتماعی که برخی منابع خبری تعداد حاضران در مراسم وی را تا 20 هزار نفر نیز تخمین زده بودند شکل گرفته بود. بسیاری از تحلیلگران سیاسی این پدیده را آزمونی برای تست این شیوه فراخوان، برای تجمعات حساس سیاسی و اجتماعی قلمداد کرده و نسبت به توجه نهادهای مربوطه در این باره هشدار داده بودند. اکنون بار دیگر در وسعتی به مراتب کمتر این شیوه آزمون موفق دیگری را پس داد.

هویت غرق شده
میکائیل دیانی، از فعالان دانشجویی در گفتگویی با خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با تحلیل اجتماعی این پدیده می گوید: این افراد در حالت گذار از سنت به مدرنیته هستند که نه نظام ارزشی سنت را دارند و نه ارزش های مدرنیته روی آنها سوار است.

وی با بیان این مطلب که این افراد "دچار بحران شدید هویتی هستند" ادامه می دهد: هویتشان بواسطه غرق شدن در فضای مجازی طوری  شکل گرفته که فرق تمیز دادن بین فضای مجازی و فضای واقعی را ندارند.

این فعال دانشجویی با اشاره دلایل درگیری های پیش آمده در این تجمع نیز می گوید: این افراد در هنجارهایشان نه عفت جریان دهه شصت را دارند نه بازی جوامع غربی را پذیرفته اند و لذا در مواجهه به جنس مخالفشون دچار مشکل اند! فکر می کنند همان کاری که در فضای مجازی انجام میدهند در فضای واقعی هم باید انجام بدهند! حال آنکه تفاوت چشمگیری بین فضای مجازی و واقعی وجود دارد.

فیلم/ درگیری دو نوجوان دختر و پسر در حاشیه میتینگ دهه هشتادیها

دیانی در پایان گفت: این افراد در مورد ملاک برتری بین همدیگرشان بجای درسخوانی، ورزشکاری و یا داشتن یک فن یا هنر یا تکنیک، بالا بودن فالور و یا سکه های کلش آف کلنز سنجیده می‌شوند. که این نشان می دهد این افراد از طبقه متوسط هستند.

به هر حال تحلیل این پدیده ها نباید همچون ماجرای متینگ مرحوم پاشایی به سرعت به فراموشی کشیده شود؛ اگر برای این ظرفیت «فعال» چند میلیونی جوانان و نوجوانان که «شبانه روز» در شبکه های اجتماعی هستند، نتوان محتوایی «بروز» توسط نهادهای فرهنگی که بودجه فراوانی در اختیار دارند در اختیارشان قرار دهند؛ قطعا این ظرفیت در آینده تبعات جبران ناپذیر اجتماعی، فرهنگی و سیاسی خواهد داشت.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
رضا
1395/03/20 - 14:58

تا وقتی که بودجه فرهنگی کشور صرف هزینه های دیگر می شود تهش این چیزا در میاد
نوجوان
1395/03/20 - 17:15

بداد جوانان و نوجوانان برسید... فرهنگ از دستمون رفت
مهدی
1395/03/22 - 15:14

نمیشه گفت همه این جوانا نظامو قبول ندارند بنظرم خیلی هاشون برای سرگرمی و کنجکاوی اومدن. خیلی هاشون حتی رهبری رو هم قبول دارن
مشروطی
1395/03/23 - 10:33

متاسفم برای خودم و رایی که به این دولت دادم...
افسوس
افسوس
افسوس
روزبه
1395/03/30 - 10:57

خخخخخ جالبه اصلا پلیس نمیدونست با اینا چیکار کنه هر چی قانون بود واسه دهه شصتیا بود کلن ما به میتینگ فکر نمیکردیم اصلا همه چی ما زیر زمینی بود اصلا به روی زمین فکر نمیکردیم خخخخ
nazanin
1399/11/26 - 19:39

چرا درمورد دهه هشتادیا بد میگین؟چرا خشک و تر رو با هم میسوزونین مگه تقصیر مائه که یه سریا میان یه کارایی میکنن چرا میگین قانون واسه دهه هشتادیا وجود نداره؟اتفاقا بیشتر از همه نسلها وجود داره الان که کرونا هست دهه هشتادیا باید یه کسایی رو داشته باشن ولی ندارن مخصوصا اونایی که خانواده هاشون خیلی سر قضیه کرونا حساسن و بیرون نمیرن الان دهه هشتادیا از هر دهه افسرده تر و ناراحت ترن چرا؟چون هیچکس درکشون نمیکنه مخصوصا دختراشون من دهه هفتادی ام ولی اعتراف میکنم چیزهایی که من داشتم با چیزهایی که دهه هشتادیا دارن از زمین تا آسمون فرقشه ما حداقل دلمون به دیدن دوستا و فامیلها خوش بود ولی دهه هشتادیا.......
تورهای مسافرتی آفری
اسلواکی: مخالف عضویت اوکراین در ناتو هستیم
سرهنگ ارتش آمریکا: پدافند هوایی اسرائیل قوی نیست
تقلای انگلیس برای تقویت روحیه نتانیاهو
تذکر جدی بی‌حجابی اثرگذاری اجتماعی فروانی دارد
فقط خودمان بودیم!
تصویر امروز ایران، در سخنان چهل سال پیش حضرت آقا
شعار جالب دانشجویان آمریکایی به زبان فارسی/ مرگ بر اسرائیل در دل دانشگاه‌های آمریکا +فیلم
انزوای اسرائیل در حال تعلیق است
اعتراف در خصوص حمله اسرائیل؛ باید منتظر پاسخ فوری ایران باشیم
شهادت عضو دیگر حزب‌الله در جنوب لبنان
واتساپ با قابلیتی کاربردی برای مدیریت بهتر چت‌ها آپدیت شد
شلیک ۱۵۰ موشک از جنوب لبنان به اراضی اشغالی
معاون رئیس جمهور: دولت بر استفاده از نیروهای مؤمن و انقلابی تاکید دارد
امیرعبداللهیان: «وعده صادق» تعریفی نو از موازنه قدرت غرب آسیا ارائه کرد
پرسپولیس به ۴ بانک و استقلال به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد
تیم ملی کشتی فرنگی مقتدرانه قهرمان آسیا شد
سردار حاجی زاده روز ارتش را تبریک گفت
رئیس جمهور قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در آسیا را تبریک گفت
سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی» تصویب شد
۹۵۰۰ فلسطینی در زندان‌های اسرائیل محبوس هستند
حزب‌الله شهرک‌ها و مواضع نظامی اسرائیل را موشک‌ باران کرد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top