تاریخ انتشار: سه شنبه 1395/04/01 - 12:30
کد خبر: 202859

برنامه وزارت علوم برای مواجهه با آسیب‌های دانشگاهی چیست؟

آمارهایی که فقط «پرتاب» می‌شوند!

آمارهایی که فقط «پرتاب» می‌شوند!

هرچند که تجربه نشان داده است معمولا آمارهایی که ارائه می‌شود، دستخوش تغییرات خودخواسته سازمانها و نهادهای منتشر کننده می‌شوند، اما با فرض بر صحت این آمار، برنامه وزارت علوم برای ارتقای تقاط قوت، و ترمیم نقاط ضعف جریان دانشگاه و دانشجویان چیست؟

خبرنامه دانشجویان ایران: آمار و ارقامی که بر اساس نظرسنجی‌های سازمان‌های مختلف یا تحقیقات دانشجویی منتشر می‌شوند، تا حدودی جای خود را در اذهان عمومی باز کرده و مورد توجه قرار می‌گیرند. این آمارها شاید فضا نمونه مورد نظر را روشن‌تر کنند اما نقاط ابهامی در جامعه آماری کل را نمایان خواهد کرد؛ ابهاماتی که از قضا کسی پاخی برای آنها ندارد!

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ آمارهایی که این روزها فقط پرتاب می‌شوند و فضای اجتماعی کشور را درگیر به خود می‌کنند، در بهترین حالت اگر صحت داشته باشند، باید در کجا مورد استفاده قرار بگیرند؟ آیا بعد از اعلام در فضای عمومی، برای کار تحقیقاتی و مطالعاتی در راستای بهبود، باز هم مورد بررسی قرار می‌گیرند و یا به بایگانی می‌روند و در وزن دادن بیشتر به آرشیو کمک می‌کنند؟

روز گذشته آماری از میزان تمایل دانشجویان به مواد دخانی منتشر شد؛ آماری که خطر شیوع بیش از اندازه سیگار و قلیان را در فضای دانشگاهی و خوابگاه‌های دانشجویی هشدار می‌دهد.

در میان آمار اعتیاد به مواد دخانی، آماری از اعتیادهای الکترونیکی نیز منتشر شده است؛ اعتیاد دانشجویان به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی.

معاون سازمان امور دانشجویان با اشاره به نتایج پژوهش سیمای زندگی دانشجویان گفته است که حدود 5 درصد دانشجویان معتاد اینترنتی هستند، 17 درصد قلیان و 15 درصد سیگار می‌کشند.(اینجـــا)

دور روز پیش هم وزیر علوم در دیدار رمضانیه با تشکل‌های دانشجویی آماری جالب و جدید ارائه کرد؛ محمد فرهادی گفت: با بررسی دانشجویان بیش از هشتاد دانشگاه کشور مشخص شد که بیش از 70 درصد این دانشجویان نمازهای واجب را به موقع به جا می‌آورند و بیش از 90 درصد هم به رستاخیز و روز قیامت معتقد هستند و همچنین 85 درصد نیز معتقدند که ایمان به خدا و مذهب در زندگی شان نقش موثر و تعیین کننده‌ای دارد. (اینجـــا)

هرچند که تجربه نشان داده است معمولا آمارهایی که ارائه می‌شود، دستخوش تغییرات خودخواسته سازمانها و نهادهای منتشر کننده می‌شوند، اما با فرض بر صحت این آمار، برنامه وزارت علوم برای ارتقای تقاط قوت، و ترمیم نقاط ضعف جریان دانشگاه و دانشجویان چیست؟

مطئمنا نتایج اعلام شده از سوی مسئولین وزارت علوم، اولین آمارگیری ین نهاد دولتی و برآوردش از فضای دانشگاهی نیست؛ سال‌های گذشته و حتی در دولت‌های قبل هم اعدادی با همین مفاهیم در رسانه‌ها منتشر شده است و خیال اذهان عمومی نیز احتمالا باید راحت باشد که آقایان، آمار همه چیز را دارند و حواسشان هست! اما دریغ از اقدام و عمل برای بهبودی آن.

مطمئنا کسی نمی‌گوید که چرا وزارت علوم، آمار دانشجویان نمازخوان، معتقد به دین یا حتی گرفتار در آسیب‌های اجتماعی و روانی را منتشر می‌کند؛ اما می‌شود از وزارت علوم سوال کرد که چه برنامه‌ای برای قشر دانشجویان بر اساس آمارهای منتشره اخیر دارد؟

صریح تر اما می‌شود از وزارت علوم پرسید که آمارهای سال گذشته نسبت به امسال چه تغییری کرده و حاصل چیست؟ آیا تصمیمات وزارت علوم در مواجهه با آسیب‌هایی که گریبان دانشجویان و فضای دانشگاهی را گرفته، موثر بوده است؟

می‌گویند که ترمیم مسئله فرهنگ، کار یک روز و دو روز نیست؛ با قبول این گزاره اما مسئولین وزارت علوم دولت قبل، و دولت‌های ماقبل آن نیز آیا پاسخی برای پیشروی بی حد و حصر آمار آسیب‌های دینی و اجتماعی دانشجویان هستند؟

برنامه‌ای مدون که تمام دولت‌ها و مسئولین را بدون در نظر گرفتن رفتار جناحی و سیاسی، برای حل آسیب‌هایی که در آمارهای منتشره برآورد می‌شود، می‌تواند راهگشا باشد اما همچنان باید دید که با این آمارها چگونه رفتار می‌شود؟ آیا باز هم برای وزن دادن به آرشیوها استفاده می‌شوند یا به موسسات تحقیقاتی و مطالعات راهبردی فرستاده خواهند شد؟ باید منتظر ماند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top