تاریخ انتشار: سه شنبه 1395/04/01 - 15:31
کد خبر: 202872

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس عنوان کرد؛

نمونه‌هایی از ولنگاری فرهنگی در وزارت ارشاد

باید جدا از شاخص های بررسی عملکرد در حوزه فرهنگی از شاخص های کیفی نیز برای بررسی نهادها و موسسات دولتی در زمینه فرهنگی هم استفاده شود. از این نظر در دوره جدید به دنبال این هستیم که در کنار بحث کمی عملکرد نهادها به شکلی ورود پیدا کنیم که از طریق کیفیت فعالیت ها و نوع عملکرد نهادها در این ارتباط به نظارت بپردازیم.

خبرنامه دانشجویان ایران: بالاخره بعد از کش و قوس های بسیار و با توجه به نقدهایی که از عدم استقبال نمایندگان دوره دهم مجلس شورای اسلامی برای عضویت در کمیسیون فرهنگی وجود داشت، ترکیب این کمیسیون با تدبیر مشارکتی رئیس مجلس به حد نصاب لازم رسید و رئیس و اعضای هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس انتخاب شدند که بر اساس آن اعضا به نصرالله پژمان ‌فر به عنوان رئیس و احمد سالک و جمشید جعفرپور به عنوان نواب رئیس کمیسیون رای دادند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از سراج،  حجت الاسلام والمسلمین نصرالله پژمان فر، رئیس کمیسون فرهنگی مجلس دهم، نماینده منتخب مردم مشهد، یکی از همان 4 نفری است که از ابتدا کمیسیون فرهنگی را انتخاب کرد و این نشان می دهد که این روحانی فرهنگی دغدغه این عرصه را دارد.

پژمان فرگفت: ما در کمیسیون فرهنگی برای دوره دهم مجلس چند برنامه اساسی در نظر گرفته ایم که انشاء الله انجام شود. در این ارتباط اساس کار را بر مبنای 2 حوزه تدوین و نظارت قرار دادیم که قطعا در حوزه تدوین مسیری را که وظیفه داریم با جدیت دنبال خواهیم کرد و لوایحی که به عللی نتوانسته مسیرش را طی کند و در دوره های قبل کارهای کارشناسانه ای بر آن ها انجام شده و در کمیسیون راجع به آن ها بحث های کارشناسی بسیاری شده است، دنبال خواهیم کرد تا انشاء الله برای تصویب و تائید نهایی به صحن مجلس برود.

وی ادامه داد، یکی از مهم ترین مسائلی که در بحث تدوین دنبال خواهیم کرد و در اولویت کمیسیون فرهنگی قرار دارد، قانون برنامه ششم توسعه می باشد و سعی داریم که به شکلی منظم و برنامه ریزی شده، برنامه های فرهنگی قانون برنامه ششم توسعه را دنبال کنیم.

همچنین طرح ها و لوایحی را در صحن علنی مجلس دنبال خواهیم کرد مانند طرح صدا و سیما، طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده، طرح مساجد و طرح نظام جامع رسانه که در دوره پیش کارهای کارشناسانه ای درباره شان صورت گرفته و نیمه تمام مانده است.

پژمان فر افزود: ما در دوره پیش با توجه به مسئولیت مستقیم و مهمی که در زمینه نظارتی داشتیم، نتوانستیم به آن چیزی که دنبالش بودیم دست یابیم و علت این قضیه را من این جا عنوان می کنم که مهم ترینش این بوده که ما دستگاه مناسبی که بتواند براساس ویژگی ها و دیدگاهی فنی رفتار کند را نداریم و بیشتر مراکزی که در بحث نظارتی ورود پیدا می کنند مانند دیوان محاسبات و سازمان بازرسی براساس رویکرد کمی مدار به بررسی عملکرد نهادهای فرهنگی می پردازند و این نهادها به دلیل ماهیتی که دارند، از حیث ویژگی های کمی به خوبی عمل می کنند یعنی براساس اعتبارات و بودجه های در نظر گرفته شده برای نهادهای فرهنگی می آیند و طی بررسی اسناد و مدارک عنوان می کنند که موارد هزینه شده درست بوده یا نه؟ و چگونگی عملکرد نهادها را از طریق بررسی های مالی تعیین می کنند اما مساله ای که در زمینه اقدامات فرهنگی و هنری برای نهادها و وزارتخانه لازم است باید مربوط به بحث فنی و چگونگی عملکرد نهادها به ریز اتفاقات و رخدادها هم باشد.

وی در پاسخ به این سوال که مهم ترین «ولنگاری فرهنگی» را -که چندی پیش رهبری عنوان کردند- در چه حوزه و چه مواردی می بینید؟ گفت:

مشکلات زیادی در موضوع فرهنگی وجود دارد که رهبری به درستی از آن تعبیر «ولنگاری فرهنگی» کردند.

این نشان می دهد که مسئولان مربوطه در حوزه فرهنگ و هنر نتوانستند به درستی عمل کنند و نیاز به اجرای بسیاری از موارد است. متاسفانه ولنگاری فرهنگی به عنوان یک نگاه و رفتار فرهنگی در همه حوزه ها دارد خود را نشان می دهد.

شما می بینید که در حوزه سینما ولنگاری فرهنگی چگونه بروز داشته است و متاسفانه این مساله هنوز هم ادامه دارد و دیدیم که کار به جایی رسید که فیلمی آمد و اکران شد و زمان زیادی را هم طی کرد و براساس اصرار فراوانی که از نواحی مختلف به شخص وزیر فرهنگ شد، وی فیلم مربوطه را نگاه کرد و دید که این فیلم چقدر برای اکران نامناسب بوده است و از ادامه اکران آن جلوگیری کرد!

منظور فیلم «50 کیلو آلبالو» است که انتقادات بسیاری را از جهت سخیف بودن به دنبال داشت.

وظایف نمایندگان مجلس در حوزه های تدوین و نظارت مشخص است و بر حسب وظیفه لازم است که در تمام موارد حوزه خود نظارت لازم را به عمل آورد و بر همه مسائل اشراف داشته باشد، به خصوص در مورد ریز مسائلی که در جامعه نسبت به آن حساسیت وجود دارد.

اما به هیچ وجه حق دخالت در زمینه اجرا را ندارد و اصلا نباید در حوزه اجرائیات ورود پیدا کند و من به شدت با این مساله مخالفم و کمیسیون فرهنگی تنها در بحث تدوین و نظارتی به دنبال ایفای وظایف خود خواهد بود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
قطر: بهترین راه توقف تنش منطقه، پایان دادن به جنگ غزه است
غرب و اسرائیل مواظب رفتارهایشان باشند!
جهان ۲۴۶ میلیارد دلار زیان، فقط به خاطر لجبازی های اردوغان
ایران از همیشه در منطقه قوی تر است
زمین‌لرزه شدیدی جنوب ژاپن را لرزاند
پیام شبانه سردار قاآنی به اسماعیل هنیه
انتقاد افسران صهیونیست از ناتوانی نیروی هوایی در مقابله با حملات پهپادی حزب‌الله
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
زمان حمله اسرائیل به ایران فاش شد
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
قوانین کپی رایت اینستاگرام: سفری در دنیای مالکیت معنوی
دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران تمام الکترونیک برگزار می‌شود
بلیچینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟
قطار ملی ساخت ایران بزودی وارد خطوط مترو می‌شود
سیل بهاری چقدر خسارت داشته است؟
دعوت از وزاری چند کشور برای حضور در نمایشگاه کتاب
۷ پیشنهاد خرید کادو برای دانشجوی حقوق از وکیل استور
مسعود نجابتی تندیس طلای چهره هنر انقلاب را به مردم غزه تقدیم کرد
افزایش ۲۰ درصدی در حقوق فروردین ماه بازنشستگان کشوری اعمال شد
۴ نکته مهم همکاری نکردن کودک برای از پوشک گرفتن + راه‌حل‌های آن!
ارسال ۷۰۰بسته مواد غذایی به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top