به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در میان همه این روزهای دانشگاهها و تلاطم برگزاری مسابقات فوتبال جام ملتهای اروپا، کوپا آمریکا، لیگ جهانی والیبال، جام جهانی کشتی – که چند روز پیش برگزار شد-، فصل داغ نقل و انتقالات فوتبال و البته دید و بازدیدهای رمضانیه، میهمانیها، هیئات، شبهای قدر و سریالهای تلویزیونی این ماه، بدیهی است که صدای اعتراض دانشجویان حتی به گوش اساتیدشان نمیرسد، چه برسد به دانشگاه و مسئولین آموزش عالی.
فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و تلاقی آن با ایام برگزاری امتحانات در دانشگاهها بهانهای شد تا برخی از دانشگاهها زمان برگزاری امتحانات رو جلوتر بیاندازند؛ این اتفاق اگر در وهله اول خوشایند به نظر میرسید ولی در بازه اعلام نمرات، کمی دانشجویان و دانشگاهها را با مشکل مواجه کرد.
دسترسی ضعیف در این ایام به اساتید به واسطه شلوغیهای حاصل از موارد مذکور، کمی دانشجویان را بلاتکلیف گذاشته است؛ این در حالی است که بسیاری از دانشجویان، قصد ثبت نام در ترم تابستانی را دارند که بر این اساس کمی با مشکل مواجه شدهاند.
این روزها که اکثر امتحانات دانشجویان تمام شده است، کم نیستند دانشجویانی که هر روز به سایت دانشگاه سری میزنند تا نمره نهایی خودشان را مشاهده کنند اما گویا تعداد قابل توجهی از اساتید دغدغه ای برای تصحیح به موقع برگه های امتحانی ندارند!
قوانین یک طرفه در حوزه ی آموزش عالی و آن هم به نفع مدیران دانشگاهی و کادر آموزشی و اساتید در تمامی حوزه های صنفی-آموزشی، دست دانشجویان را در پرداختن مطالبات به حق از دانشگاه بسته است! وقتی دانشجویی با تاخیر چند دقیقه ای قصد حضور در کلاس را دارد آن هم در بیشتر اوقات با خواهش و تمنا! استاد به استناد قانون از ورود دانشجو به کلاس ممانعت میکند این در حالی است که اگر استاد با تاخیر در کلاس حاظر شود آثاری بر این بی نظمی و تاخیر مترتب نیست، تاخیر دانشجو در سر جلسه امتحان مستلزم حذف دانشجو از درس مربوطه است البته قانونمند بودن از نشانه های خوب و مثبت یک فضای دانشگاهی است اما نکته قابل تامل و محل بحث یک طرفه بودن این ماجرا است.
برای مثال دانشجویان نه تنها در این نیم سال تحصیلی بلکه سال های متوالی است که پس از گذراندن یک ترم و با با فرا رسیدن امتحانات و در نهایت تحمل یک سری مشکلات صنفی-آموزشی باید از مشکل نهایی و پایانی ترم یعنی بی توجهی اکثر اساتید در اعلام نمرات دانشجویان و بی تفاوتی آشکار آن ها در دادن پاسخی روشن و قانع کننده درباره چرایی تاخیر در اعلام نتایج امتحانات است.نکته قابل تامل این رفتار که قطعا برایند و نتیجه خوبی برای فضای آموزشی و در نهایت وجهه مناسبی برای استادان نخواهد داشت و از طرفی دیگر در این بین حقی برای دانشجویان در نظر گرفته نشده است که استیفا شود!
بر همین اساس، «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تعداد کمی از پیامهای وارده از اعتراض و سردرگمی دانشجویان را منتشر میکند:
استاد در مقام یک الگو!
وقتی از مقام استادی سخن میگوییم از جایگاهی صحبت میکنیم که میتواند الگودهنده و هدایتکننده مسیر زندگی دانشجویان باشد. از طرفی برای دانشجویی که به تازگی با فضای دانشگاهی آشنا شده است، شاید تصور چگونگی برقراری ارتباط با استاد سخت و نامفهوم باشد.
ارتباط با دانشجو در سطح علمی، فقط ابعاد لفظی و کلامی نیست. پیامهای پنهان جنبه ارتباطی ما، از آن مواردی است که گاهی اوقات متوجه نیستیم، نقش اساسی در ارتباط دارد.