تاریخ انتشار: شنبه 1395/04/05 - 14:34
کد خبر: 203178

رحیم‌پور ازغدی: غربی‌ها تکفیری‌ها را «جریان اصلاح‌طلب» تلقی می‌کنند

حسن رحیم‌پور ازغدی طی نشستی در بنیاد علمی-فرهنگی حیات با موضوع "برائت از کفار" با دانش‌پژوهان علاقه‌مند به این حوزه به گفتگو پرداخت.

خبرنامه دانشجویان ایران: حسن رحیم‌پور ازغدی طی نشستی در بنیاد علمی-فرهنگی حیات با موضوع "برائت از کفار" با دانش‌پژوهان علاقه‌مند به این حوزه به گفتگو پرداخت.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از نسیم آنلاین، رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه آنچه امروز تحت عنوان بنیادگرایی به‌خصوص از نوع وهّابی و تکفیری مطرح است ظاهراً شبیه صدور انقلاب اسلامی است، افزود: در برخی مبانی و اهداف و روش‌هایش کاملاً متفاوت است.

وی در ادامه در مورد دیدگاه غربی‌ها نسبت به وهابیت گفت: غربی‌ها این‌ها را به‌عنوان جریان اصلاح‌طلب تلقی می‌کنند، خیلی جالب است که این جریان متحجّر وحشی، خشن و جامد در عمل و سطحی در نظر اسلام منهای حق را به‌عنوان یک جریان اصلاحی و پروتستان‌های جهان اسلام و به‌عنوان جریان روشنفکر و احیاگر و ... معرفی می‌کنند.

این استاد دانشگاه در مورد تقسیم‌بندی جهان در نگاه تکفیری‌ها گفت: در نگاه این‌ها یا دارالاسلام داریم یا دارالحرب، کل جهان دارالحرب است و ما با همه ملت‌ها، مکاتب، مذاهب، دولت‌ها که سر جنگ با ما نداشته باشند باید بجنگیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه «در نگاه قرآن و سنت پیامبر و فقه شیعه نیست که جنگ با همه باشد» گفت: طبق آیات و روایاتی که عرض خواهم کرد از یک اسلام جهادی رهایی‌بخش جهانی سخن می‌گوییم اما نه با روش‌ها و رویکردهای تکفیری و وهابی.

رحیم‌پور با بیان اینکه «منظور ما از  جهاد از غلبۀ ما بر دیگران نیست و اگر این‌گونه فکر کنیم این آموزۀ اسلامی نیست و طاغوت است.» گفت: یک‌وقت حتّی بگویید غلبۀ عقیدۀ من بر عقیدۀ دیگران، این هم درست نیست، ولی اگر گفتید غلبۀ حق بر باطل، عدل بر ظلم، توحید بر شرک و من این وسط کاره‌ای نیستم و وسیله و ابزاری هستم و هم در ارزش‌ها و روش‌ها و اهداف همان ضوابطی که حق اعلام کرده و خداوند اعلام کرده آن‌ها را رعایت می‌کنم، آن‌وقت این درست است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد چگونگی تعامل با کفار اظهار داشت: یک سؤالاتی پیش می‌آید که کشورهایی که با ما سر جنگ ندارند چگونه باید به توحید و عدل دعوتشان کرد؟ امربه‌معروف و نهی از منکر کرد؟ انقلاب کرد و گسترش امربه‌معروف جهانی کرد؟ با آن‌هایی که مسلمان‌اند ولی حکومت‌های فاسد دارند و جریان‌های ظالم و فاسد بر آن‌ها حاکم‌اند باید چه کرد؟ آن‌هایی که غیرمسلمان‌اند چه طور؟ با آن‌هایی که بخواهی به اسلام دعوت کنی، اصلاً با مسلمانان سر جنگ دارند و تجاوز کردند باید چه‌کار کرد؟

وی در ادامه بحث جهاد دفاعی و جهاد هجومی را مطرح کردند: بعضی‌ها موضوع جهاد را بین معصوم و غیر معصوم تفکیک می‌کنند، بعضی‌ها تفکیک نمی‌کنند، جهاد ابتدایی (هجومی) که انبیاء و اولیای الهی در برابر کفّار و مشرکین داشتند به معنای دقیق دفاعی است منتهی نه دفاع از سرزمین، لازم نیست به سرزمینت حمله کنند تا دفاعی بشود، دفاع از انسان، دفاع از عدالت و توحید، بنابراین به این معنا جهاد ابتدایی، جهاد دفاعی می‌شود.

رحیم‌پور با طرح این سؤال که «آیا در دوران پیغمبر تمام نبردهای ایشان فقط دفاعی بوده است؟» اظهار داشتند: به معنای دفاع از سرزمین خیر، واقعاً همه‌اش فقط دفاعی نبوده است. در یک مواردی بدون اینکه سرزمین مسلمین تهدید فیزیکی شود درگیری شروع‌شده است، آن‌وقت اینجا باید پرسید این درگیری بر سر چه بود و به چه روشی انجام شد و به چه نتیجه‌ای انجامید؟ آیا این درگیری برای مجبور کردن دیگران، مسیحی، یهودی و ... به اسلام بود؟ خیر، نه قرآن چنین فرمانی داد و نه در سنّت پیغمبر چنین چیزی هست.

وی در ادامه افزود: پیامبر مأموریت الهی داشت با ظلم و کفر و شرک در سراسر عالم مبارزه کند، در حد توان. پیامبر مأموریت داشتند توحید و قسط و عدالت را به‌زور ایجاد کنند به‌زور، ولو اینکه قدرت‌ها نگذارند و سران قبایل و سرمایه‌داران و مأمورین بتخانه‌ها؛ معلوم است که آن‌ها نمی‌گذارند و نمی‌خواهند، چون منافعشان در این است. پیامبر مأمور بود بشریت را آگاه کند و از دست این‌ها نجات دهد و با این‌ها دربیفتد، جهاد ابتدایی و جهاد دفاعی هردو.

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه «غرب مظهر جنایت و تحمیل است و هرجای دنیا رفتند با شمشیر رفتند» گفت: آن موقع که مذهبی بودند به‌زور مسیحی می‌کردند و وقتی خودشان بی‌دین شدند و اومانیستی شدند، دیگر به مذهب خیلی کاری نداشتند و به‌زور می‌گفتند باید فرهنگ و لباس و سبک زندگی ما و ادبیات ما باشد، غارت منافعتان کافی نیست. این‌قدر خشن و هجومی‌اند، بعد می‌گویند اسلام گفته جهاد، اسلام دین شمشیر است و جهاد ابتدایی دارد. بله آقا، جهاد ابتدایی و شمشیرش برای توست، برای اینکه تو را آدم کنند چون تو زبانی جز شمشیر نمی‌فهمی و فقط با شمشیر با مردم حرف می‌زنی و جواب شمشیر هم با شمشیر است.

ایشان در ادامه با بیان اینکه ما نمی‌گوییم هرکس مثل ما فکر نمی‌کند باید با او بجنگیم و نابودش کنیم یا مجبورش کنیم و یا روابطمان را با همۀ دنیا قطع کنیم و با همه بجنگیم، خیر اما این‌ها را می‌گوییم: ای مؤمنین، ای جامعۀ دینی لاتَتَّخِذُوا الکافِرینَ اَولِیاءَ مِن دونِ المُؤمِنین، یک‌وقت با هیچ گروهی از کافران بیش از گروهی از مؤمنان احساس نزدیکی نکنید، بعضی‌ها با مثل آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها و ... بیشتر قلبشان بیشتر می‌تپد تا مردم خود ما، حالا ولو طرف مسلمان است و هم‌دین توست و به تو منتقد و معترض است با چنان کینه و نفرتی با این‌ها حرف می‌زنند.

رحیم پورازغدی در ادامه بیان داشت: آن‌ها را به‌جای مؤمنین به ولایت نگیرید و جای کافر و مؤمن را عوض نکن. سورۀ ممتحنه: یا ایّها الذین آمنوا لا تتّخذوا عدوّی و عدوّکم اولیاء؛ این‌ها دشمن من هستند و دشمن شمایند و به خاطر مسلمانی شما با شما دشمن هستند، اگر شما دینتان را عوض کنید و بگویید دین هیچ و انقلاب هیچ، دیگر با شما دشمن نخواهند بود، این‌ها با مکتب دشمن هستند، با شما دشمن هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرامون روابط بین اهل حق و اهل باطل عنوان کرد: چرا باکسانی که دشمن من و شمایند پیوند و اتّحاد برقرار می‌کنید؟ چرا با این‌ها ائتلاف می‌کنید؟ چرا با او درد دل می‌کنی علیه برادر مسلمانت؟ چرا اجازه می‌دهی در سرنوشتت دخالت کند و با او مشترکاً تصمیم‌گیری می‌کنی؟ آیه 57 سوره مائده: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَتَتَّخِذُواْ الَّذِینَ اتَّخَذُواْ دِینَکُمْ هُزُوًا وَ لَعِبًا مِّنَ الَّذِینَ أُوتُواْ الْکِتَابَ مِن قَبْلِکُمْ وَالْکُفَّارَ أَوْلِیَاء؛ ای مؤمنین، کسانی که دین شما را مسخره می‌کنند، کاریکاتور می‌کشد توهین می‌کند، فیلم می‌سازد توهین می‌کند، چرا به این‌ها لبخند می‌زنید و اظهار دوستی می‌کنید؟ چه با بخشی از آن‌ها که اهل کتاب‌اند و مسیحی و یهودی و... هستند و به اسلام و قرآن و خداوند و ارزش‌های الهی توهین می‌کنند و چه با آن‌ها که کفّارند و می‌گویند ما خدا و پیغمبر را قبول نداریم. فاصله را حفظ کنید.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه «چطور هم مسلمانید و هم خود را جامعۀ دینی می‌دانید و هم با کسانی که اتَّخَذُواْ دِینَکُمْ هُزُوًا وَ لَعِبًا ارزش‌های الهی شما را مسخره می‌کنند و توهین می‌کنند دوستی می‌کنید؟» گفت: آشتی با آمریکا و صهیونیسم یعنی چه؟ آن‌ها با اسلام و خدا مسئله‌دارند، چرا ولایت این‌ها را می‌پذیرید. بله اگر کفّاری باشند که دین و ارزش‌های شما را مسخره نمی‌کنند و توهین نمی‌کنند با آنان تجارت عادلانه داشته باشید، ولی ولایت، دوستی، همکاری با کسانی که این‌طور برخورد می‌کنند و عناد دارند باید بااحتیاط و حساب‌شده برخورد کنید.

وی در ادامه عنوان کرد: خود غربی‌ها بعضی‌هایشان از ما متعصّب ترند و محکم‌ترند، طرف دین ندارد ولی اجازه نمی‌دهد به ارزش‌هایش توهین کنید. رئیس‌جمهور ما فرانسه رفت، این‌طرف رئیس‌جمهور ما گفت شراب سر میز نباشد، فرانسه حاضر نشد به احترام ایران شراب نگذارد! حاضر نشد و گفت خیر، با پروتکل ما شام می‌خواهید باید شراب هم سر میز باشد. مجلس شام را به هم زدند، می‌خواهم بگویم آن‌ها پای ارزش‌های مادی‌شان محکم ایستادند.

رحیم‌پور ازغدی در پایان در مورد چگونگی مقابله با جریان کفر بیان داشتند: مقاومت جواب می‌دهد به شرطی که قوی باشید. سعی کنید برنامه مطالعاتی داشته باشید، خیلی از شماهای نوعی تنبل هستید. ما بچه مسلمان‌های متدین کتاب‌خوان کم داریم. مقابله با کار فرهنگی، فرهنگی است، اگر استدلالی هست استدلالی است، هرکدام برحسب خودش. اگر تبلیغاتی و ترویجی است یعنی با فیلم و پویانمایی و کارتون و بازی‌های رایانه‌ای هست، جوابش هم باید همین باشد. اگر وارد مراحل سخت‌افزاری‌تر می‌شود مقابله‌اش هم همین‌طور است وگرنه اصلاً بحث حرام و حلال نیست، بحث موفق بودن و نبودن است. اصلاً فکر کنید کاری حلال است شکست می‌خورید، باید متناسب با آن باشد. اگر طرف از طریق نظریه‌پردازی‌های به‌اصطلاح آکادمیک و روشنفکری است، شما باید از همان طریق قوی شوید و جوابش را بدهید. اگر دارد با فیلم و رسانه و ... الگوسازی می‌کند شما هم باید از همان طریق وارد شوید. نهی از منکر یعنی این.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top