تاریخ انتشار: پنجشنبه 1395/04/10 - 09:00
کد خبر: 203435

درک موقعیت و شناخت نیاز دانشجوی جوان با کدام ابزار؟

شورای فرهنگی «پیر» و رمق سر و کله زدن با دانشجو!

شورای فرهنگی «پیر» و رمق سر و کله زدن با دانشجو!

نقش شورای فرهنگی در دانشگاه‌ها اهمیت منحصر به فردی دارد؛ شوراهای فرهنگی علاوه بر تعیین خط مشی و ساست‌گذاری‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها، تعامل مستقیمی با تشکل‌های دانشجویی و بدنه فعال در کف جریانات دانشجویی دارند.

خبرنامه دانشجویان ایران: نقش شورای فرهنگی در دانشگاه‌ها اهمیت منحصر به فردی دارد؛ شوراهای فرهنگی علاوه بر تعیین خط مشی و ساست‌گذاری‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها، تعامل مستقیمی با تشکل‌های دانشجویی و بدنه فعال در کف جریانات دانشجویی دارند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تعامل مستقیم شوراهای فرهنگی در دانشگاه‌ها با تشکل‌ها و رئوس فعالیت‌‌های دانشجویی، باعث شده تا فعالین دانشجویی و بدنه جوان دانشگاه‌ها، اعضای اصلی این شوراها را تشکیل دهند.

اما در برخی از دانشگاهها اعضای دانشجویی این شوراها به رسمیت شناخته نمی‌شوند، تعدادی دیگر نیز اصلا اعضای دانشجویی ندارند.

در این میان، نگاهی به اعضای شورای فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، نظر خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ را جلب کرد.

1- سیدمحمود دعایی: متولد ۱۳۲۰

2- محمدعلی زم:  متولد ۱۳۳۴

3- احمد احمدی: متولد ۱۳۱۲

4- هادی غرویان: متولد ۱۳۳۸

5- فاطمه طباطبایی: متولد ۱۳۳۳

یکی از کارویژه‌های اصلی شوراهای فرهنگی، نظارت بر تصمیمات فرهنگی دانشگاه است؛ اما سنین بالای اعضای شورای فرهنگی دانشگاه آزاد احتمالا حتی اجازه تشکیل جلسه به لحاظ توان جسمی نمی‌دهد، چه برسد به اینکه در این شورا توانایی بررسی خط مشی‌های فرهنگی دانشگاه وجود داشته باشد.

در دانشگاه‌های سراسر دنیا، محدودیت‌هایی وجود دارد که بر اساس ظوابط و قوانین آن کشور مشخص می‌شوند. بر همین اساس هم با توجه به اینکه دانشگاه به عنوان محیط اجتماعی دانشجویان، فرهنگی مبتنی بر شاخص‌های اسلامی نیاز دارد، می‌شود گفت که در دانشگاه‌ آزاد اسلامی، بازوی فراهم نمودن این امکان، ضعیف شده است.

مثلا وقتی قانون منع برخورد با بدحجابی در دانشگاه آزاد صادر می‌شود و مسئولین فرهنگی و حراست این دانشگاه، بار مسئولیت را از روی دوش خود بر می‌دارند و دست به دست می‌کنند، نقش شورای فرهنگی می‌تواند مثمر ثمر باشد.

به نظر می‌رسد که میانگین سنی بالای شورای فرهنگی دانشگاه آزاد اما دست این شورا را در مقام عمل نیز بسته است؛ مطالبات حداقلی قانون در امور فرهنگی این دانشگاه غالبا به منسه ظهور نمی‌رسد.

با این همه، سوالاتی را می‌شود از شورای محترم فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی و دستاوردهای آن در سال‌های اخیر پرسید. برنامه دانشگاه و مشخصا کارویژه شورای فرهنگی دانشگاه آزاد چیست؟! آیا سن بالای اعضای این شورا، انگیزه فعالیت‌های آن را نمی‌کاهد؟

نقش اعضای شورای فرهنگی را می‌توان در چهار محور زیر مشخص کرد:
1- در نقش یک مربی-هدایت گری که با ارائه راهنمایی، ‌مسیر درست فرهنگی را نشان می­دهد

2- در نقش یک مشاور دلسوز و مهربان، بستر یک اتفاق فرهنگی مثبت را در دانشگاه برای دانشجویان فراهم می‌کند.

3- بسترساز و تسهیل­کننده امور در جهت مطالبات قانونی دانشجویان در حوزه ی فرهنگ.

4 رابط فرهنگی برا پاسخ گویی به نیاز فرهنگی دانشجویان.

معضلات فرهنگی پیش روی دانشجوی جوان
 بدون تردید آسیب پذیرترین و در عین حال پر انرژی ترین و با ارزش ترین قشر از اقشار جامعه، جوانان و دانشجویان هستند. دانشجویان به مثابه آینده سازان و گردانندگان آینده جامعه، اصلی ترین سرمایه هر کشور محسوب می شوند.

فرایند تغییر در نگرش و رفتار دانشجویان «جوانان» در مقایسه با بزرگسالان راحت تر انجام می‌پذیرد، چرا که بعد احساسی نگرش و بینش جوانان نسبت به افراد و پدیده های مختلف، بسیار مهم و در عین حال سریع التغییر است؛ در حالی که بزرگسالان پای بند و مقاومت فکری بیشتری نسبت به باورها، ارزشها و اعتقادات از خود نشان می دهند. بنابراین بسیار طبیعی و منطقی به نظر می‌‌‌رسد که مخاطبان اصلی دشمنان فرهنگی، نسل جوان جامعه باشد.

برای مصونیت بخشی جوانان از آسیب های فردی و اجتماعی و هدایت و راهنمایی آنان لازم است که با جوانان ارتباط مؤثر و مفید برقرار کنیم یعنی در دل جوانان جایی برای خود باز و محبت آنان را جذب کنیم . بدون ارتباطات مؤثر اجتماعی جوانان نمی توانند به رشد و شکوفایی مطلوب شخصیت برسند. اگر مدیران، مربیان و مبلغان با راهبردهای یاری بخش رفتار ارتباطی با جوان آشنایی کافی داشته باشند قطعا می‌توانند با ارائه رفتار ارتباطی کار آمد، سازنده و مؤثر، مسائل جوانان را به نحو شایسته‌ای حل کنند.

شاخص‌های ارتباط موثر مسئولین دانشگاهی با دانشجویان
1- خیرخواهی و خلوص نیّت: مسئولین و مربیان، به عنوان پیام دهندگان باید از اعماق قلب خویش، خیرخواه نسل دانشجو بوده و از سر احسان و خلوص نیّت با آنان مواجه شوند، چون خیرخواهی و خلوص نیت حقیقی متولیان در دانشگاه برای دانشجویان اثر وضعی معجزه آسایی دارد. خیرخواهی و اخلاص مبلغان اکسیر گرانبهایی است که همه زحمات مبلغ و ارتباط گر را بارور می سازد و چنان تاثیری در گفتار و کردار او می گذارد که نسل جوان را شیفته خود می‌کند و آنان را به پذیرش پیام انقلاب و عمل به آن وا می دارد.

2- ایمان به توانایی‌های جوان: شخصی که پشت میز شورا و ریاست و ... تکیه زده است باید ایمان قاطع و باور حقیقی به توانایی ها و شایستگی های دانشجوی جوان هم داشته باشد. باید به قدرت انسانی جوان که توانایی ها و استعدادها و صلاحیت های فراوانی در او پدید می آید اعتراف کرد و به منزلت و شخصیت جوان ایمان و اذعان داشت. تا به جوان حرمت ننهیم و او را به رسمیت نشناسیم، نمی توانیم با او ارتباط برقرار کنیم.

3- شناخت زمان و مکان: شناخت زمان و مکان یعنی موقع شناسی، تشخیص وضع و مقام و محل در هر مکان و هر زمان به مقتضای آن عمل کردن، یکی از ویژگی های اصلی یک مسئول دلسوز و موفق است. شناخت عامل زمان و مکان بیان مطالب را در پذیرش و استقبال فراوان دانشجویان مواجه می کند.

4- فروتنی و برخورد نیک: در فرایند ارتباط گیری موثر میان مسئول و دانشجوی جوان، ارتباط فکری و عاطفی یک ضرورت است که باید پیام دهنده ارتباط خود را با نسل جوان در فضایی صمیمی برقرار کند. لذا هر ارتباط موفقی میان پیام دهنده و پیام گیرنده مستلزم فروتنی و برخورد خوش ‍ پیام دهنده است.

5- اختلاف سنی معقول: یکی از عواملی که باعث پایداری اساسی در تناسب فکری و فرهنگی میان شخص مسئول و دانشجوی جوان می‌شود سن است. که این سبب کم شدن یا افزایش ارتباط بین دو نسل می شود و در فرایند تصمیم گیری و تصمیم سازی در دانشگاه اختلال ایجاد می‌کند. 

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
جهت اطلاع مروجین فرهنگ زندگی آمریکایی در دانشگاه
1395/04/10 - 21:42

امام خمینی (ره) در باره روز قدس:
«روز قدس، روزي است كه بايد به اين روشنفكراني كه در زير پرده با آمريكا و عمال امريكا روابط دارند هشدار داد. هشدار به اينكه اگر از فضولي دست برنداريد، سركوب خواهيد شد! ما به آنها مهلت داديم و با ‌آنها با ملايمت رفتار كرديم كه شايد دست از شيطنت بردارند و اگر دست برندارند، كلمه آخر را خواهيم گفت و خواهيم به آنها فهماند كه ديگر رژيم سابق قابل برگشتن نيست و ديگر آمريكا نمي‌تواند به اينجا حكومت كند، و ديگر ساير ابرقدرتها نمي‌توانند در اين مملكت حكومت كنند. روز قدس روزي است كه بايد به همه ابرقدرتها هشدار داد كه بايد دست خود را از روي مستضعفين برداريد و سر جاي خود بنشينيد.»
تورهای مسافرتی آفری
احداث اولین خوابگاه متاهلی در دانشگاه شاهد
اطلاعیه استقلال؛ بازی ما بدون تماشاگر است
تبرئه استقلال از شکایت ۴۲ میلیاردی یک ایجنت
امشب آخرین فرصت انتخاب رشته داوطلبان آزمون دکتری سال ۱۴۰۳
همخوانی کارگران در حضور رهبرانقلاب +فیلم
تحریم های جدید ایران تا چه حد جدی است؟
پیام کارگران هفت تپه به رهبر انقلاب +عکس
گزارش تصویری/ دیدار کارگران با رهبر انقلاب
دیدار کارگران با رهبر انقلاب
ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید آغاز شد
رییسی با استقبال نخست‌وزیر سریلانکا وارد این کشور شد
آخرین مهلت توزیع کارت کنکور/ آغاز رقابت داوطلبان از فردا
حال‌وهوای بیت رهبری در روز حضور کارگران +فیلم
فردا آخرین مهلت ثبت نام در امریه سربازی مرکز جذب وزارت علوم
صعود بورس ادامه خواهد یافت؟
لحظه استقبال نخست وزیر سریلانکا از رئیسی + فیلم
هشدار وزارت کار درباره پیامک‌های جعلی کالابرگ
حلقه اتحاد دانشجویان دانشگاه نیویورک برای اقامه نماز +فیلم
دانشجویان دانشگاه کلمبیا مانع از ورود یک صهیونیست به دانشگاه شدند +فیلم
اعتراضات دانشجویان دانشگاه مینه سوتا در حمایت از مردم فلسطین +فیلم
حرکت متفاوت دانشجویان کالج ویتمن در حمایت از مردم فلسطین +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top