تاریخ انتشار: شنبه 1395/04/12 - 10:13
کد خبر: 203680

نامه دانشجویان بورسیه درباره خودکشی دانشجوی دانشگاه کاشان

مرحوم ایوب آقایی در مدت تحصیل به عنوان دانشجوی بورسیه، به علت عمل نکردن وزارت علوم به وظایف خود در تامین مالی و پرداخت مستمری، لغو بورس ایشان و اجبار ایشان به پرداخت شهریه سنگین در نیمسال تحصیلی دهم، این جوان مظلوم از دیار محروم ایلام را به ورطه نابودی کشاند.

خبرنامه دانشجویان ایران: جمعی از دانشجویان بورسیه نامه ای را خطاب به سازمان بازرسی، کمیسیون آموزش وتحقیقات و کمیسیون اصل نود مجلس درباره فوت دانشجوی دانشگاه کاشان منتشر کردند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ متن این نامه به شرح زیر است:

جناب آقای سراج
رییس محترم سازمان بازرسی کل کشور
جناب آقای دکتر زاهدی
رییس محترم کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس شورای اسلامی
جناب آقای محمدی
رییس محترم کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی

با عرض سلام و تحیت

ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما، به استحضار می رساند همان گونه که می دانید متاسفانه در روز 3 تیر 1395 مرحوم ایوب آقایی یکی از دانشجویان دکترای بورسیه دولت جمهوری اسلامی ایران، اهل استان محروم ایلام، شاغل به تحصیل در دانشگاه کاشان در رشته شیمی، در خوابگاه این دانشگاه تحت فشارهای روحی و روانی وزارت علوم ظالم به زندگی خود پایان داد. با توجه به اهمیت موضوع و هشدارهایی که طی دو سال اخیر نسبت به وقوع حوادث ناگوار روانی و روحی برای دانشجویان بورسیه داده شده بود، ضمن تقدیر از واکنش به موقع جناب آقای دکتر زاهدی به این واقعه تلخ، نکاتی را برای مزید اطلاع و بررسی همه جانبه تقدیم می داریم.

متاسفانه وزارت علوم طی چند روز گذشته سعی در مبهم نگه داشتن اصل ماجرا و علل آن دارد. با توجه به اینکه دانشجوی مذکور بورسیه دولت جمهوری اسلامی ایران بوده است، باید تحقیقات فوری و عاجل در این خصوص صورت پذیرد و از آنجایی که از ابتدای شروع پروژه غیراخلاقی و ظالمانه علیه بورسیه های دولت قبل در وزارت علوم، کمیسیون های آموزش و تحقیقات و اصل نود، محل تظلم خواهی دانشجویان بورسیه بوده اند، تقاضا داریم بدون هیچ ملاحظه ای ریشه ها و مسببین ظلم به این دانشجوی نخبه معرفی و مجازات گردند.

همچنین در خصوص عوامل منجر به ایجاد بحران روحی روانی طاقت فرسا برای مرحوم آقایی می توان به نکات زیر اشاره نمود:
-  مهم ترین عاملی که طی سه سال گذشته روح و روان دانشجویان بورسیه را مستمراً شکنجه داده است، تهمت ها و هتک حرمت های رسانه های بیگانه خارجی و مغرض داخلی (با حدود 11000 تیتر موهن و کذب) بوده است که مسئولانی از وزارت علوم مانند جعفر توفیقی، فرهادی، فرجی دانا، مجتبی صدیقی، نجفی، نصیری قیداری، رضوان طلب و غلامی با دستورات، اظهارات، مصاحبه ها و یا سکوت خود در ایجاد و تشدید آن ها نقش آفرینی کرده اند.

-  مرحوم ایوب آقایی مانند سایر دانشجویان بورسیه از سال 92 با شروع زمزمه های پایبند نبودن "دولت حقوق دان"  به تعهدات قانونی بورس که با دستورات جعفر توفیقی علیه دانشجویان بورسیه آغاز شد، دچار شوک و ناامنی روانی گردید. در خرداد 93 با مصاحبه سراسر کذب و تهمت مجتبی صدیقی، هجمه سنگین رسانه های بیگانه ماهواره ای و مغرض داخلی، با کلید واژه های بورسیه های غیرقانونی، رانتخوار، آقازاده و ... فشار روحی را بر این دانشجوی مرحوم و سایر دانشجویان بورسیه به شدت افزایش یافت. انتشار ناجوانمردانه و خائنانه اطلاعات محرمانه دانشجویان بورسیه ضربه مهلکی را بر سلامت روانی بسیاری از جوانان بی پناه وارد آورد و این انتشار اسامی با بیانیه سراسر تناقض و غیرقانونی وزارت علوم تکمیل گردید. سخنان یکی از مسئولین دولتی یعنی "البورسیه ماادراک مالبورسیه" فرمان تشدید حمله برای نابود کردن زندگی نزدیک به 4000 دانشجوی جوان دکترا بود. ایوب آقایی طی محاکمه ای ناعادلانه و غیرقانونی و زیر نظر کمیته ای غیرقانونی تعیین مصادیق به لغو بورس محکوم شد و شوک جدیدی به او وارد گردید. تمام این شکنجه های روحی روانی وارده در این سه سال از طرف مسئولان دولتی به دانشجویان بورسیه من جمله مرحوم آقایی، باعث اختلال در امور آموزشی و پژوهشی گردیده است که برای جبران به یک یا دو سال زمان نیاز داشته و دارد و اتفاق ناگوار رخ داده برای آن مرحوم نشان از ادامه دار بودن این شکنجه های روحی دارد.

-  وزارت علوم با پاک کردن صورت مساله، حق مرحوم ایوب آقایی را در پرداخت شهریه منحصر کرده است. درحالی که ایشان مانند سایر دانشجویان بورسیه با توجه به استعدادها ، به راحتی امکان ادامه تحصیل در خارج از کشور یا دوره دکترای روزانه از طریق آزمون را داشته اند. همان گونه که دانشجویان بورسیه قبلا از طریق رسانه های عمومی اعلام کرده اند اساسا حق ادامه تحصیل رایگان را به اندازه ای بدیهی می دانند که آن را جزو مطالبات خود نمی آوردند و سطح مطالبات حقه و قانونی خود را بسیار بالاتر از ادامه تحصیل رایگان اعلام کرده اند. دانشجوی بورسیه طبق تعهد قانونی از هر گونه اشتغال همزمان با تحصیل منع شده است و وزارت علوم در قبال سلب این حق وظیفه دارد که در زمان تحصیل به دانشجوی بورسیه مستمری پرداخت نماید. از طرف دیگر دانشجوی بورسیه طبق قانون برای تامین هیات علمی دانشگاه های زیر نظر وزارت علوم بورس شده است و الزاما باید به عنوان هیات علمی به کارگیری شود. وزارت علوم با تنزل معنای بورس در مورد مرحوم آقایی به پرداخت شهریه در حقیقت اصل ماجرا و تعریف واقعی بورس را می پوشاند. از طرف دیگر با دستورات پنهان به دانشگاه ها مانع از جایابی دانشجویان بورسیه برای هیات علمی می گردد.

-  مرحوم ایوب آقایی در مدت تحصیل به عنوان دانشجوی بورسیه، به علت عمل نکردن وزارت علوم به وظایف خود در تامین مالی و پرداخت مستمری، لغو بورس ایشان و اجبار ایشان به پرداخت شهریه سنگین در نیمسال تحصیلی دهم، این جوان مظلوم از دیار محروم ایلام را به ورطه نابودی کشاند. شواهد بسیاری مبنی بر تلاش مرحوم آقایی برای تامین شهریه، هزینه خوابگاه و ایاب و ذهاب ایشان موجود است. لازم به ذکر است که این جوان مظلوم با وجود مشکلات مالی، به پیمان خود برای پرهیز از اشتغال همزمان با تحصیل چنان متعهد بوده است که پیشنهادهای کاری مختلف مانند برخی شرکت های دارویی را قبول نکرده است و تمام هم و غم خود را صرف به نتیجه رساندن امور تحقیقاتی خود در آزمایشگاه نموده است.

تراژدی غمبار زندگی مرحوم ایوب آقایی داستان چند هزار نخبه ای است که گرفتار سیاست های باندی و ظالمانه" اتاق جنگ" وزارت علوم شده اند. این نخبگان طبق سیاست های مسئولان فعلی وزارت علوم زحمات گذشته خود را برفنا و آینده خود را تباه و در سقوط می بینند و اگر اعتماد به حقوق قانونی بورسیه نبود شاید 5 سال گذشته را به گونه ای دیگر طی می کردند و این گونه در بن بست روحی و روانی قرار نمی گرفتند.

در پایان مجددا درخواست داریم بدون هیچ ملاحظه ای با عوامل دخیل در این جنایت علمی برخورد گردد و مسببان به مراجع قضایی معرفی گردند.

با تشکر
مجمع دانشجویان و دانش آموختگان بورسیه

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top