تاریخ انتشار: شنبه 1395/04/12 - 19:48
کد خبر: 203743

گزارش KHAMENEI.IR از فراخوان نظرات دانشجویان در سال ۹۵؛

«ازدواج و نیازهای اجتماعی» مهم‌ترین دغدغه دانشجویان +نمودار

«ازدواج و نیازهای اجتماعی» مهم‌ترین دغدغه دانشجویان +نمودار

پرتکرارترین محورهای مورد اشاره‌ی دانشجویان در سال ۹۵، مربوط به «رهبری انقلاب» بود. پس از آن نیز محور «ازدواج و نیازهای اجتماعی» قرار داشت. پس از این دو، با فاصله‌ی نسبتاً زیادی محورهای «فساد و عدالت اجتماعی»، «مدرک‌گرایی و آموزش اضافی» و «کارآمدی / ناکارآمدی» قرار دارند.

خبرنامه دانشجویان ایران: پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به مناسبت دیدار رمضانی دانشجویان با رهبر انقلاب و به رسم پنج سال گذشته، در ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ اقدام به برگزاری فراخوانی دانشجویی با این پرسش نمود: «اگر شما در دیدار دانشجویی فرصت صحبت با رهبر انقلاب اسلامی را داشتید، مهم‌ترین نکته‌ای را که با ایشان در میان می‌گذاشتید چه بود؟» بعد از این فراخوان، ۴۲۲۵ پیام در مدت تعیین‌شده برای این پایگاه ارسال شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مبتنی بر خوداظهاری پاسخ‌دهندگان، مشخص شد که شرکت‌کنندگان در این فراخوان عمدتاً جوانان زیر ۳۰ سال بودند که نزدیک به ۸۰ درصد آنان دانشجو، و مابقی جزو فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها بودند. با پایان وقت ارسال نکات، کار تحلیل محتوای آن آغاز شد و نکات و مسئله‌های دانشجویان در قالب ۳۴ محور دسته‌بندی شد. در زیرمجموعه‌ی‌ این تعداد نیز ۱۱۶ مسئله‌ی اصلی و ۵۱۳ مسئله‌ی جزئی توسط مخاطبان مطرح شد و در نهایت مجموع این مسائل در قالب پنج گزارش اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، علمی و فرهنگی ارائه گردید. از این پنج گزارش، گزارش‌های اقتصادی و سیاسی، ۵۱ درصد از سهم کل اظهارات را به خود اختصاص داد. در جدول زیر، سهم هرکدام از گزارش‌ها از کل اظهارات دانشجویان مشخص شده است:

* واکنش رهبرانقلاب به سؤالات فراخوان
پس از دسته‌بندی نظرات ارسالی کاربران، مجموع آنها هر ساله قبل از دیدار دانشجویی برای رهبر انقلاب ارسال می‌شود که در بعضی از سال‌ها، ایشان در بیانات خود به آن اشاره کرده‌اند. برای مثال در سال ۹۳ رهبر انقلاب در خلال سخنرانی خود فرمودند: «یک نکته‌‌ى دیگرى که در بیانات بعضى از دوستان بود در سؤالاتى هم که دانشجویان از من به‌‌صورت تقدیرى کردند [بود] -سؤال شده است از دانشجویان که اگر شما در این جلسه بودید چه می‌گفتید؛ جواب‌هایى آمده؛ یک کتاب صد صفحه‌اى یا بیشتر براى ما آوردند که نظرات دانشجویان است؛ آن‌جا هم دیدم این سؤال مطرح است...»

سال ۹۲ هم رهبر انقلاب به این فراخوان اشاره کرده و گفته بودند: «سؤال دیگری که مطرح شد و من هم اینجا از قبل یادداشت کردم -که این نشان می‌دهد این سؤال قبلاً به من منتقل شده؛ یعنی سؤالی است که مطرح است- این است: نسبت آرمان‌ها با واقعیت‌هائی که وجود دارد، چیست؟»

* پنج محور پرتکرار فراخوان ۹۵
پرتکرارترین محورهای مورد اشاره‌ی دانشجویان در سال ۹۵، مربوط به «رهبری انقلاب» بود. پس از آن نیز محور «ازدواج و نیازهای اجتماعی» قرار داشت. پس از این دو، با فاصله‌ی نسبتاً زیادی محورهای «فساد و عدالت اجتماعی»، «مدرک‌گرایی و آموزش اضافی» و «کارآمدی / ناکارآمدی» قرار دارند.

در گزارش تحلیل و بررسی اظهارات مخاطبان، به روند چهار سال گذشته‌ی این اظهارات نیز مراجعه شده و با توجه به حدود ۲۲ هزار پیام ارسالی در این فراخوان، روند موضوعی اظهارنظرها مورد توجه قرار گرفته است. در فراخوان سال ۱۳۹۵ بعضی موضوعات برای اولین بار مورد توجه جمع زیادی از دانشجویان قرار گرفته بود. همچنین تغییرات متنوعی در اولویت‌بندی مسائل تکرارشده در سال‌های گوناگون رخ داده است که افزایش یا کاهش یک مسئله نیز در جای خود مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.

* گزارش ویژه سال ۹۵
امسال برای اولین بار، در کنار پنج گزارش اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، علمی و فرهنگی، گزارشی ویژه از «ایده‌ها و پیشنهادات نخبگان» به این بسته افزوده شد. در این گزارش، ۶۷ ایده‌ی برتر که به‌صورت یک بسته‌ی جامع (شامل دلایل مسئله، راهکارهای مورد نیاز، و ترسیم شرایط مطلوب) به یک مسئله‌ی خاص در کشور اشاره کرده بودند آورده شده است. حضور این تعداد ایده‌ی منحصر به فرد، خود یکی از نتایج مهم فراخوان دانشجویی سال ۹۵ بود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top