تاریخ انتشار: یکشنبه 1395/04/13 - 11:44
کد خبر: 203769

انعقاد قرارداد 9 دانشگاه کشور با وزارت نفت

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم از انعقاد قرارداد 9 دانشگاه کشور با وزارت نفت به ارزش 10هزار میلیارد ریال خبر داد.

خبرنامه دانشجویان ایران: معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم از انعقاد قرارداد 9 دانشگاه کشور با وزارت نفت به ارزش 10هزار میلیارد ریال خبر داد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با اشاره به اهمیت پیگیری رشد کمی و کیفی تولیدات علمی، اظهار داشت: ما نیازمندیم در کنار افزایش کمی، موضوع کیفیت و اثربخشی علم در تولید ثروت و ارزش افزوده در اقتصاد کشور را در کنار یکدیگر دنبال کنیم.

وی با اشاره به این که تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز همواره بر اثرگذاری علم بر توسعه اقتصادی کشور و زندگی مردم استوار بوده است، گفت: این موضوعی است که در حال حاضر از جمله اساسی‌ترین سیاست‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

دبیر کل شورای عالی عتف افزود: در صورتی که تولیدات علمی حوزه علوم انسانی و مجلات این بخش همگام با سایر علوم ارتقا یابد و به این مجموعه وارد شود، تعداد آماری مقالات نیز افزایش چشمگیرتری خواهد داشت و تلاش وزارت علوم نیز همین است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم  با تاکید بر این که ورود به دنیای ثبت اختراع و تولید فناوری و عرضه آنها برای رفع معضلات اجتماعی مردم و ورود علم و تحقیقات به صحنه صنعت و تولید فناوری مورد  توجه دولت یازدهم است و خوشبختانه در این بخش موفق عمل کرده است،گفت: البته همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز اشاره داشتند، این امر نیازمند تلاش بیشتر است.

احمدی افزود: همان طور که  مقام معظم رهبری هم اشاره کردند، هم در بخش کمی و همچنین در حوزه ورود علم به صحنه تولید فناوری، دانش فنی و بهبود اقتصاد کشور و هم در ارتباط صنعت و دانشگاه باید بهبود ایجاد شود.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در خصوص برنامه‌های وزارت علوم در راستای اثربخشی تولیدات علمی در اقتصاد کشور، به اجرای برنامه‌هایی در زمینه ایجاد ارتباط تنگاتنگ بین دانشگاه و بخش صنعت اشاره کرد و گفت: درحال حاضر با وزارتخانه‌های بزرگ کشور که نقش آنها در اقتصاد کشور پررنگ است، مانند وزارت نفت، صنعت و معدن، نیرو و دفاع قرارداد و تفاهمنامه امضا شده است.

وی همچنین انعقاد قرارداد 9 دانشگاه کشور با وزارت نفت به ارزش 10هزار میلیارد ریال را یکی از قراردادهای مهم بخش صنعت و دانشگاه عنوان کرد و گفت: توسعه و تحقیقات و فناوری حوزه بالادستی و ازدیاد برداشت نفت از میادین و پایگاه‌های نفتی هدف اصلی این تفاهم نامه است که با همکاری دانشگاه‌ها شروع شد و شرکای خارجی نیز برای انجام این پروژه‌های بزرگ در سطوح داخلی و حتی بین المللی تعیین شده‌اند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم افزود: همچنین در بخش پایین دست نفتی نیز در حوزه گاز و پتروشیمی و پالایش و پخش، بین 12 مرکز دانشگاهی و مرکز پژوهشی با شرکت‌های حوزه وزارت نفت قراردادی به ارزش 5 هزارمیلیارد ریال( 500 میلیارد تومان) منعقد شده که در حال انجام و پیگیری است.

احمدی در ادامه گفت: ضمن این که دانشگاه‌ها در حال همکاری با مجموعه وزارت دفاع برای انجام بیش از هزار و 100 پروژه در مقیاس‌های مختلف به ارزش 2 هزار میلیارد ریال هستند و خیلی از این پروژه‌ها تمام شده و به نتیجه رسیده است.

وی گفت: با وزارت نیرو در حوزه انرژی و توسعه حوزه‌های مختلف قرارداد و تفاهم نامه امضا شده و بحث حمایت از پایان نامه‌ها و پروژه‌های مشترک برای صنعت نیز همین حالت است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم افزود: بنابراین تلاش ما این بوده که این ارتباط باعث شود پروژه‌ها وارد دانشگاه شوند، دانشگاه هم منتفع از صنعت شود، همچنین دانشگاه‌ها ماموریت گرا شوند و صنعت به توسعه تحقیقات کمک کند، البته به این صورت که بازار را تحریک کنیم تا مشتاق قرارداد با دانشگاه باشد.

وی ادامه داد: خوشبختانه در سال گذشته، قانون معافیت مالیاتی با همکاری مجلس شورای اسلامی  و دستگاه‌های ذیربط تصویب شد که در مراکز و شرکت‌ها و دستگاه‌هایی که  با دانشگاه‌ها قرارداد تحقیقاتی می‌بندند، معافیت مالیاتی تا 10 درصد خواهند داشت که این اقدام باعث می‌شود که بخش تقاضا انگیزه داشته باشد.

احمدی گفت: همینطور در حوزه شرکت‌های دانش بنیان و توسعه پارک‌ها که خوشبختانه در سال 94 در نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری که حدود 3 هزار و 500 دستاورد عرضه شده بود، در طول نمایشگاه قراردادهایی به ارزش 430 میلیارد ریال (43 میلیاردتومان) بین متقاضیان وعرضه کنندگان فناوری منعقد شد، این در حالی است درسال  93، ارزش این قراردادها حدود 250 میلیارد ریال بود و این موضوع از گرایش جدی عرضه فناوری و ایجاد زمینه برای سطح همکاری‌ها حکایت دارد.

وی همچنین با بیان این که در حوزه محصولات دانش بنیان نیز بیش از 100 میلیون دلار صادرات به خارج از کشور را شاهد بوده‌ایم، به حمایت‌های انجام شده و رشد این شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: تعداد این شرکت ها و فناوری‌ها در هسته‌های فناوری پارک‌ها، حدود 4400 شرکت است که نسبت به دو سال قبل افزایش تقریبا دو برابری داشته‌ایم.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با تاکید بر این که تمام تلاش وزارت علوم در حوزه فناوری و همچنین توسعه شرکت‌های دانش بنیان و فناور، از بین بردن خلاموجود در چرخه تبدیل علم به فناوری و ثروت و تکمیل این چرخه است، گفت: قطعا ما نیاز بیشتری داریم که این شتاب به خصوص در حوزه فناوری و به ویژه در زمینه تاثیرگذاری علم در اقتصاد و تقاضا و زندگی روزمره مردم بیشتر شود.

وی افزود: یکی از برنامه‌های ما در حال حاضر ارتقای نشریات علمی است و مقالات حوزه علوم انساتی در داخل خیلی زیاد است و بیش از 50 درصد مقالات داخلی یعنی از حدود 1200 مجله بیش از 600 مجله در حوزه علوم انسانی است.

وی با تاکید بر اینکه، تلاش وزارت علوم برنامه ریزی و پیگیری ارتقای بین المللی مقالات و مجلات حوزه علوم انسانی به منظور نمایه شدن در پایگاه‌های معتبر علمی است، گفت: این امر باعث می‌شود تعداد مقالات ما خیلی افزایش پیدا کند اما در این میان یک نکته وجود دارد، و آن اینکه اگر به دنبال این باشیم که تنها تعداد مقالات را به لحاظ کمی زیاد کنیم، از یک سو، همه محققان به جای رفتن به دنبال طرح‌های تحقیقاتی و ثبت اختراع، تنها به دنبال افزایش تعداد مقالات خواهند رفت.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم افزود: از سوی دیگر نیز هنگامی که محققان و استادان به سمت ثبت اختراع و طرح تحقیقاتی می‌روند، دیگر وقت پژوهش و ارائه مقاله ندارند.
احمدی گفت: در حال حاضر، هنگامی که استادان طرح تحقیقاتی ارائه می‌کنند، تا 15 امتیاز دریافت می‌کنند و این درحالی است که این هم وقت زیادی می‌گیرد و همچنین ممکن است این طرح‌ها خروجی مقاله نداشته باشد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر این که مطابق برنامه نقشه جامع علمی کشور، ما باید به لحاظ تعداد ارائه مقاله و کیفیت، مرجعیت منطقه باشیم و همچنین سهم فناوری و تولید دانش فنی و نقش علم و تحقیقات در تولید ناخالص داخلی کشور(GDP) باید به 50 درصد افزایش یابد، گفت: به عبارتی تا 1404 باید 50 درصد تولید ناخالص داخلی از محصولات و خدمات اقتصاد دانش بنیان باشد و در حوزه علم نیز در دنیا باید جزو کشورهای مطرح و تاثیرگذار باشیم.

احمدی با بیان اینکه، رتبه علمی ایران در حال حاضر در دنیا 16 است و نسبت به سه سال قبل که رتبه کشور 18 بوده است دو پله ارتقا یافته ایم، افزود: این در حالی است که در حال حاضر به لحاظ تولید و ارائه مقاله و همچنین کیفیت و میزان ارجاع مقالات در منطقه خاورمیانه همچنان مقام نخست و در کشورهای جنبش عدم تعهد بعد از هند، دوم هستیم.

وی افزود: در حوزه دانشگاه‌ها نیز خوشبختانه وضعیت در سه سال اخیر مناسب بوده به طوری که بر اساس رتبه بندی پایگاه لایدن که دانشگاه‌های دنیا را ارزیابی می‌کند، نام 14 دانشگاه کشورمان جزو دانشگاه های برتر آمده است و براساس اعلام پایگاه تایمز و کیو اس، هشت دانشگاه کشورمان در فهرست دانشگاه‌های برتر آمده‌اند که در گذشته این چنین نبود.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: این وضعیت نشان می‌دهد که خوشبختانه جهت‌گیری ما مناسب بوده است و دانشگاه‌ها به لحاظ کیفیت و کمیت، تلاش خوبی دارند.

وی با بیان اینکه، البته در حوزه ارجاع مقالات نیز رتبه ما در دنیا 22 است و با رکود مواجه نبوده‌ایم،  گفت: ارتباطات علمی با دنیای بیرون یا همان دیپلماسی علمی نیز به عنوان یکی از معیارهای اساسی توسعه علمی برای کشورها مطرح است و همکاری علمی دانشگاه‌ها با دانشگاه‌های خارجی رشد مناسبی دارد و در منطقه نیز نسبت به کشورهای خاورمیانه وضعیت بهتری داریم.

احمدی در پایان گفـت: در مجموع با شرایطی که کشور با وجود تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی با آن مواجه بوده است، روند پیشرفت علمی کشور مناسب بوده است، اما تمرکز بیشتر و افزایش چاپ مقالات علمی کشور در مجلات برتر، برای دستیابی به رشد به خصوص رشد کیفی مورد نظر است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top