تقریباً هر سرمایهگذاری با هر میزان سرمایه میتواند اطمینان داشته باشد که در صورت اراده جدی میتواند بخشی از چرخه تولید در سینمای ایران باشد و بر مبنای همین قاعده، پس از بابک زنجانی نوبت به شهرام جزایری رسیده تا به دنبال تولید فیلم سینمایی برود و چرخه معیوب تولید در سینمای ایران بیش از پیش نمایان شود.
خبرنامه دانشجویان ایران: تقریباً هر سرمایهگذاری با هر میزان سرمایه میتواند اطمینان داشته باشد که در صورت اراده جدی میتواند بخشی از چرخه تولید در سینمای ایران باشد و بر مبنای همین قاعده، پس از بابک زنجانی نوبت به شهرام جزایری رسیده تا به دنبال تولید فیلم سینمایی برود و چرخه معیوب تولید در سینمای ایران بیش از پیش نمایان شود.
به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تابناک، «من به دنبال تأسیس «بانک جهانی شهرام» هستم که قرار است بازارهای بینالمللی را نیز پوشش بدهد. در این مسیر هم برخی دوستان مطرح کردند که فیلم آن را هم بسازم، یعنی فیلم «بانک جهانی شهرام». البته هنوز فیلمنامه آن به پختگی نرسیده است... این فیلم با هدف تغییر نگاه مردم به شرام جزاریی ساخته میشود. یک فیلم مثل همه فیلمهای سینمایی که خودم هم قرار است در آن بازی کنم. منتها در این فیلم قطعا خطوط قرمز نظام را رعایت میکنیم.» و با این تعابیر شهرام جزایری عرب به شرق خبر داده که وارد صنعت سینما میشود.
شهرام جزایری نخستین چهرهای نیست که با تکیه بر چنین سرمایههایی قصد ورود به سینمای ایران را دارد و پیش از او، بابک زنجانی بارزترین نمونه سرمایه گذاری بدنه اقتصادی غیرمتخصص در حوزه سینما با سرمایههای خاص بود که اگرچه چند شخص آشنا به این حوزه را به عنوان مشاور انتخاب کرده بود اما در عمل سرمایه گذاری که در این بخش انجام داد، حاصلی به جز چند عکس یادگاری برای زنجانی در کنار بازیگران در پی نداشت.
بابک زنجانی حداقل در سه پروژه «نقش نگار»، «هیچ کجا، هیچ کس» و «سیزده» سرمایه گذاری مستقیم کرد اما این سرمایه گذاری در مقابل حجم بالای تجهیزات فنی که وارد کرده بود، رقم چندانی نبود. محمود دینی بازیگر تلویزیون که اداره «یاسین فیلم» مجموعه سینمایی راه افتاده توسط زنجانی را برعهده داشت، تاکید کرده بود که سناریوی فیلمها توسط شخص زنجانی خوانده میشود و زنجانی شخصاً درباره سرمایه گذاری در پروژههای سینمایی تصمیم گیری میکند.
دینی همچنین درباره تجهیزات سینمایی وارد شده به کشور گفته بود: «زنجانی فقط در حیطه سینما ۲۵ میلیارد تومان سرمایهگذاری کرده بود. از این سرمایهگذاری بخش عمدهاش صرف تجهیز امکانات سختافزاری شده است. در همین شرکت، یکسری استودیوی درجه یک در زمینههای مختلف تولید از تدوین گرفته تا صدابرداری، موسیقی، دوبلاژ و نریشن، تدوین و اصلاح رنگ و حتی استودیوی کروماکی راهاندازی شده و شش دوربین الکسای درجه یک و شماری از ابزار تولید فیلم خریداری شده است.»
حال شهرام جزایری نیز قصد سرمایه گذاری در سینمای ایران را دارد اما احتمالاً نه با بلندپروازی بابک زنجانی. جزایری قصد دارد با نقش آفرینی در فیلمی که خودش سرمایهاش را تامین میکند و نمایش این فیلم بر پرده نقرهای سینماها، چهره نابود شدهاش در سطح افکارعمومی را ترمیم بخشد و به نوعی با استفاده از ظرفیت سینمای ایران، اعاده حیثیت کند.
هرچند شاید در نگاه نخست این ذهنیت وجود داشته باشد که با توجه به سوابق شهرام جزایری هیچ کارگردان معتبری حاضر به تولید چنین فیلم سینمایی نیست اما سوابق نشان داده در سینمای ایران به سینه هیچ سرمایهگذاری دست رد زده نمیشود و جزایری میتواند از هماکنون اطمینان داشته باشد که گروهی از سینماگران در چنین پروژهای با او در پشت و مقابل دوربین همراهی خواهند کرد و دستمزدهایشان را دریافت خواهند نمود.