تاریخ انتشار: شنبه 1395/04/19 - 13:05
کد خبر: 204176

ررسی نقش نهضت آزادی در تحریک دانشجویان در 18 تیر 78؛

پرنده «ثار» نهضت آزادی بالای کوی دانشگاه چه کرد؟!

پرنده «ثار» نهضت آزادی بالای کوی دانشگاه چه کرد؟!

یکی از نشانه‌های ایفای نقش "نهضت آزادی‌ها" در حوادث کوی دانشگاه، پیش‌گویی‌ها و تحریکات ماهنامه "ایران فردا"، ارگان وابسته به نهضت آزادی در خرداد ماه 78 است. این نشریه با مدیریت عزت‌الله سحابی و سردبیری رضا علیجانی فعالیت می‌کرد و ابراهیم یزدی و حبیب‌الله پیمان از جمله شناخته شده‌ترین نویسندگان آن بودند.

خبرنامه دانشجویان ایران: حجت‌الاسلام ناطق نوری می‌گوید: "در جلسه‌ای در حضور مقام معظم رهبری نیز گفتم که آقا، بنده اعتقاد دارم نهضت آزادی و این نیروها در پشت پرده این جریان هستند و اگر ما بخواهیم این آشوب و شورش را بخوابانیم به نظر من باید سران اینها را دستگیر کرده، عده‌ای که در صحنه آشوب کردند را هم به سرعت محاکمه کنیم. حتی اگر لازم باشد -دیدیم که اینها به هرحال بحران ایجاد کردند و قصد براندازی دارند- آنها را به سینه دیوار بگذاریم. اگر قصد براندازی نظام را دارند و با اسلام محارب هستند، با آنها برخورد بشود."

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در تیرماه 1378، "کمیسیون فرهنگی مجلس پنجم"، طرحی را با عنوان "اصلاحیه قانون مطبوعات" به تصویب رساند و برای بررسی‌های بیشتر در نوبت دستور جلسات مجلس شورای اسلامی قرار داد تا اینکه روزنامه "سلام" در 15 تیر 78 یعنی یک روز مانده به مطرح شدن اصلاحیه در مجلس، سند محرمانه‌ای منتسب به وزارت اطلاعات را منتشر کرد.

در پی این اقدام، وزارت اطلاعات و برخی از نمایندگان مجلس شکایتی را علیه روزنامه سلام تنظیم و آن را تسلیم قوه قضاییه کردند تا قوه قضاییه عاملین این اقدام غیرقانونی را مورد پیگرد و مجازات قرار دهد؛ بدین ترتیب روزنامه سلام که مدیرمسئول آن "محمد موسوی خوئینی‌ها" بود، از سوی دادگاه ویژه روحانیت توقیف شد.

پس از توقیف سلام، روزنامه‌های موسوم به "زنجیره‌ای" به صورت هماهنگ، تعطیلی این روزنامه را مهم‌ترین سوژه خبری خود قرار دادند و به هشدار و تهدید روی آوردند. این روزنامه‌ها در صبح روز 17 تیر، با تیترهایی همچون "محدودیت مطبوعات خشم مردم را شعله‌ور خواهد کرد"، "زمان حامل حوادث خشونت بار است"، "دانشجویان ساکت نخواهند نشست" و ... درصدد القای فضای بحرانی و متشنج به جامعه برآمدند.

البته القای فضای بحرانی و متشنج فقط توسط رسانه‌های داخلی صورت نمی گرفت بلکه رسانه‌ها و برخی مقامات غربی و در رأس آنها آمریکا نیز تلاش می کردند تا فضای کشور را متشنج و بحرانی نشان دهند.

به این ترتیب با جوسازی رسانه های داخلی و خارجی، بستر و پیش زمینه‌های فتنه 18 تیر 78 فراهم شد و گروه‌ها و احزاب سیاسی در این بستر پا به میدان گذاشتند. یکی از این گروه‌ها "نهضت آزادی" بود که در پشت پرده فعالیت می‌کرد.

در نوشتار پیش‌رو، نقش عوامل وابسته به نهضت آزادی و فعالیت‌های مطبوعاتی و رسانه‌ای این جریان قبل و بعد از حوادث کوی دانشگاه بررسی می‌شود.

1- تحریک دانشجویان توسط نهضت آزادی قبل از فتنه 18 تیر
یکی از نشانه‌های ایفای نقش "نهضت آزادی‌ها" در حوادث کوی دانشگاه، پیش‌گویی‌ها و تحریکات ماهنامه "ایران فردا"، ارگان وابسته به نهضت آزادی در خردادماه 78 است. این نشریه با مدیریت عزت‌الله سحابی و سردبیری رضا علیجانی فعالیت می‌کرد و ابراهیم یزدی و حبیب‌الله پیمان از جمله شناخته شده‌ترین نویسندگان آن بودند.

شماره 54 ماهنامه "ایران فردا" که در خردادماه 78 و مدتی پیش از حادثه کوی دانشگاه منتشر شد، به شدت به طرح "اصلاح قانون مطبوعات" حمله کرده و از آن با عنوان «هجوم سازمان‌یافته به آزادی» یاد کرده بود.[1] در این شماره، مقاله‌ای تحت عنوان "طوفانی در راه است؛ بادبان‌ها را بکشیم" نوشته شده بود که در آن "اعطای صلاحیت به دادگاه انقلاب برای بررسی برخی از جرائم مطبوعاتی" به شدت مورد هجمه قرار گرفته بود.

همچنین ماهنامه ایران فردا در گزارش دیگری در همین شماره پیش‌بینی می‌کند دانشجویانی که در اعتراض به اصلاح قانون مطبوعات تجمع می‌کنند، سرکوب خواهند شد!

تلاش نهضت آزادی برای متشنج کردن فضای کشور پس از 18 تیر- ماهنامه "ایران فردا"- تیرماه 1378

2- فعالیت عناصر نهضت آزادی در آشوب‌های تیر 78
عناصر نهضت آزادی، به ویژه پس از 18 تیر بسیار فعال بودند. به عنوان مثال، ساعت 14 و 40 دقیقه روز 20 تیر عزت‌الله سحابی از عناصر وابسته به نهضت آزادی و مدیرمسئول مجله "ایران فردا" به کوی دانشگاه رفت و در جمع دانشجویان به سخنرانی پرداخت. وی در این سخنرانی با اشاره به سه واقعه حمله به کوی دانشگاه در سال‌های 32، 40 و 57، از دانشجویان متحصن می‌خواهد تا "اهداف" خود را با "برنامه‌ریزی" دنبال کنند.[2]

عزت‌الله سحابی در این سخنرانی تلاش کرد دانشجویان را برای مقابله با نظام تحریک کند و برای تحقق این خواسته خود دانشجویان را به تداوم اعتصاب تشویق کرده و گفت: «دانشجویان دانشگاه تهران و سایر دانشگاه‌ها باید به یک اعتصاب اعتراضی روی بیاورند و با فواصل زمانی معین تحصن کنند.»[3]

در همین رابطه روزنامه کیهان در گزارشی در مورد زمینه‌های روانی و تبلیغاتی ماجرای کوی دانشگاه با اشاره به نقش گروهک نهضت آزادی در تحریک دانشجویان، به سخنرانی سحابی در جمع دانشجویان کوی اشاره کرده و درمورد شایعه‌پراکنی‌های وی نوشت: «دیروز [20 تیر 78] عزت الله سحابی در میان متحصنین حاضر شده و سخنرانی کرده است. وی گفته است دانشجویان از کوی دانشگاه خارج نشوند و به سمت میدان آزادی نروند چون رحیم صفوی فرمانده سپاه تهدید کرده به واسطه عبور دانشجویان از برخی خط قرمزهای مورد نظر ایشان، اجازه برخورد خشن نیروهای ویژه سپاه با دانشجویان داده شده است!» کیهان در ادامه با انتقاد از این شایعه‌پراکنی‌های سحابی می‌نویسد: «آیا این شایعه‌پراکنی‌ها برای آرام کردن دانشجویان است یا تهییج آنها به بهانه متهم کردن فرمانده سپاه به تدارک خشونت؟ آیا سپاه هدف بعدی گروهک نهضت آزادی است؟»[4]

علاوه بر این، یکی از برنامه های نهضت آزادی در روز 21 تیرماه این بود که جمعیت را به سمت صدا و سیما هدایت کند. همچنین در روزهای 18 تا 21 تیر، عناصر نهضت آزادی و نیروهای ملی ـ مذهبی و سلطنت‌طلب ها، با توزیع اعلامیه‌ها و بیانیه‌هایی در بین تظاهرکنندگان سعی در تهییج و گسترش دامنه آشوب‌ها در سطح شهر داشتند.

3- جهت‌گیری نهضت آزادی پس از واقعه کوی و تحریک دانشجویان
نهضت آزادی تلاش می‌کرد تا 18 تیر را به عنوان "روز مبارزه با بی‌عدالتی" در جنبش دانشجویی معرفی کند. در همین رابطه "ایران فردا" در شماره 55 خود نوشت: «دانشجویانی که قرار بود با این حوادث مرعوب و ساکت شوند فعال‌تر و شجاع‌تر شدند. دانشگاه‌ها در مهرماه 78 دانشگاهی قطعا سیاسی‌تر و فعال‌تر خواهند بود. از این پس 18 تیر همه ساله به موعدی برای یادبودهای گوناگون جهت بررسی و اعتلای جنبش دانشجویی تبدیل خواهد شد.»[5]

علاوه بر این، نویسندگان این نشریه تلاش می‌کردند تا با تحریک احساسات دانشجویان و دامن زدن به شایعه کشتار دانشجویان، افکار عمومی جامعه را علیه نظام تغییر دهند تا زمینه استمرار تنازعات اجتماعی را با تکیه بر توهم خونخواهی فراهم آورند.

در همین رابطه در شماره 55 "ایران فردا" مقاله‌ای با عنوان "پرنده ثار بر بالای کوی دانشگاه" نوشته شد. "پرنده ثار" موجودی افسانه‌ای است که به اعتقاد اعراب جاهلی هنگامی که فردی از قبیله کشته می‌شود روح او به صورت پرنده‌ای ضجه‌کنان شب و روز در پیرامون قبیله و دور سر یکایک اهالی قبیله می‌چرخد و ضجه می‌کشد و افراد قبیله را به انتقام فرا می‌خواند.

ماهنامه "ایران فردا" - شماره 55 - تیرماه 78

در قسمتی از این مقاله آمده بود: «پرنده ثار، پرنده خونخواهی خون‌های به ناحق ریخته شده، بر فراز کوی امیرآباد و خیابان 18 تیر بال بال می‌زند و جیغ می‌کشد؛ آیا وجدان بیداری هست که صدای مضطرب و مغموم این پرنده را بشنود؟»[6]

علاوه بر این جوسازی‌ها، همزمان با آشوب‌ها تیرماه 78، هاشم صباغیان، یکی دیگر از اعضای نهضت آزادی در مصاحبه با رادیو آلمان مدعی شده بود که «کلیات اصلاح قانون مطبوعات، مصوبه‌ای نیست که مورد تائید مردم ایران باشد.»

گزارش روزنامه کیهان

4- روایت‌ها از نقش نهضت آزادی در فتنه 18 تیر 78
حجت‌الاسلام ناطق نوری درمورد نقش نهضت آزادی‌ها در حوادث کوی دانشگاه می‌گوید: «من به لحاظ اینکه شم امنیتی داشته و کار امنیتی کرده بودم، احساس می‌کردم پشت صحنه دست‌هایی است اینها را می‌گرداند و به طور جدی به این موضوع یقین داشتم. در همان روزها، قبل از آن که حتی کسی دستگیر و بازجویی بشود، یا مثل الان یک خرده شفاف شود؛ گفتم که ماجرا، زیر سر نیروهای به اصطلاح ملی-مذهبی است. اینها رهبری می‌کنند و به نظر من قوه قضاییه اگر بخواهد این غائله را ختم کند باید سران اینها را دستگیر نماید.

در جلسه‌ای در حضور مقام معظم رهبری نیز گفتم که آقا، بنده اعتقاد دارم نهضت آزادی و این نیروها در پشت پرده این جریان هستند و اگر ما بخواهیم این آشوب و شورش را بخوابانیم به نظر من باید سران اینها را دستگیر کرده، عده‌ای که در صحنه آشوب کردند را هم به سرعت محاکمه کنیم. حتی اگر لازم باشد -دیدیم که اینها به هرحال بحران ایجاد کردند و قصد براندازی دارند- آنها را به سینه دیوار بگذاریم. اگر قصد براندازی نظام را دارند و با اسلام محارب هستند، با آنها برخورد بشود. بعضی از مسئولان خیلی جا خوردند و گفتند: این نوع حرف زدن جلوی آقا؟! اما من ریشه اغتشاش را در نهضت آزادی می‌دانم، اینها دنبال براندازی هستند و در کشور بحران ایجاد می‌کنند و بالاخره باید با آنها برخورد کرد، حکومت تعارف ندارد. من در ماجرای 18 تیر 78، قائل بودم که باید سران نهضت آزادی دستگیر، محاکمه و با آنها برخورد قاطع شود؛ اما رئیس دولت اصلاحات این اعتقاد را نداشت.»[7]

مسعود ده‌نمکی نیز در مصاحبه با هفته‌نامه "جبهه" در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه "آیا  نهضت آزادی و عناصر وابسته به جبهه ملی در حوادث 18 تیر نقش داشتند یا خیر؟" گفت: «بله ... آن‌ها به عنوان سیاهی لشکر عمل کردند... تا روز دوشنبه [21 تیر] بحران و تنش به واسطۀ جریانی که به اصطلاح مستقل عمل کرده و هدایت‌کننده‌اش ملی‌گرا‌ها هستند صورت می‌گیرد تا اینکه پس از درگیری جلوی دانشگاه و پیام مقام معظم رهبری، دفتر تحکیمی‌ها پشت قضیه را خالی کرده و هدایت آشوب‌های خیابانی را ملی‌گرا‌ها و نهضتی‌ها به عهده می‌گیرند.»[8]

همچنین هفته‌نامه "جبهه" در روز 12 مرداد 78، ذیل مطلبی با عنوان "این تذهبون"، تحلیلی بر حوادث 18 تیر نوشت و آن حادثه را با کودتای 28 مرداد مقایسه کرد. در قسمتی از این یادداشت آمده بود: «مصدقی‌های ملی‌گرا، جبهه متشکل از نهضت وابسته آزادی، ملیون واپسگرا و وابستگان به آمریکا به دنبال کدام "شاه" به راه افتادند که قصد تجدید کودتای 28 مرداد را داشتند؟ و چگونه به محض شنیدن قائله بر کشته‌های خیالی تسلیت‌نامه می‌فرستند؟»[9]

بازخوانی فرمایشات امام خمینی(ره) در مورد نهضت آزادی
فعالیت‌های منافقانه نهضت آزادی علیه نظام جمهوری اسلامی تازگی نداشت؛ آنها در مقاطع مختلف، هرجا که فرصت پیدا می‌کردند دست به کارشکنی علیه نظام می‌زدند. از همین‌رو بود که 12 سال قبل از فعالیت‌های سردمداران نهضت‌آزادی در قضایای 18 تیر 78، امام خمینی(ره) در پاسخ نامه حجت‌الاسلام محتشمی‌پور، وزیر کشور وقت با آگاهی از چهره منافقانه این گروه، خط مقابله با  آنان را ترسیم کردند.

در بهمن 1366 "علی‌اکبر محتشمی‌پور"، وزیر کشور وقت نامه‌ای را به‌همراه مواضع و اطلاعیه‌های نهضت آزادی خدمت امام خمینی(ره)  ارسال کرد وبا اشاره به کارشکنی‌های نهضت آزادی‌ در دوران جنگ و سمپاشی‌های داخلی آنان نسبت به فرمایشات امام (ره) راجع به حکومت و ولایت مطلقه و نیز سابقه آنها در نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی، از ایشان در خصوص صلاحیت اعضای نهضت آزادی برای شرکت در انتخابات سومین دوره مجلس شورای اسلامی کسب تکلیف کرد.

پی نوشت ها:
1- ماهنامه "ایران فردا"، شماره 54، خرداد 1378، ص 41.
2- روزنامه نشاط، دوشنبه 21 تیر 1378، ص 2.
3- روزنامه نشاط، دوشنبه 21 تیر 1378، ص 10.
4- روزنامه کیهان، 21 تیر 1378، ص 12.
5- ماهنامه "ایران فردا"، شماره 55، تیر 1378، ص 36.
6- ماهنامه "ایران فردا"، شماره 55، تیر 1378، ص 36.
7- خاطرات حجت‌الاسلام علی اکبر ناطق نوری، جلد دوم، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص 302 - 305.
8- هفته نامه جبهه، 29 تیر 1378، ص 18.
9- هفته نامه جبهه، 12 مرداد 1378، ص 6.

منبع: مرکز اسناد انقلاب اسلامی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top