تاریخ انتشار: شنبه 1395/04/26 - 17:57
کد خبر: 204761

کودتا در ترکیه؛

وقتی تانک‌ها در مقابل شبکه‌های اجتماعی تاب نمی‌آورند

وقتی تانک‌ها در مقابل شبکه‌های اجتماعی تاب نمی‌آورند

دیشب یک خبر مبنی بر کودتای نظامی در شبکه های اجتماعی مخابره شد که در وضعیت کنونی دموکراسی ترکیه برای کارشناسان سیاسی در وهله اول مثل یک جک بود.اما با انتشار تصاویر و اخبار مربوط به کودتا در رسانه های رسمی، مشخص شد که این خبر درست است.ترکیه نسبتا پیشرفته و دارای یک دموکراسی مدرن در آن کودتا شده بود و مردم را وادار به روشن کردن تلویزیون ها و پیگیری اخبار از طریق شبکه های اجتماعی کرد.

خبرنامه دانشجویان ایران: دیشب یک خبر مبنی بر کودتای نظامی در شبکه های اجتماعی مخابره شد که در وضعیت کنونی دموکراسی ترکیه برای کارشناسان سیاسی در وهله اول مثل یک جک بود.اما با انتشار تصاویر و اخبار مربوط به کودتا در رسانه های رسمی، مشخص شد که این خبر درست است.ترکیه نسبتا پیشرفته و دارای یک دموکراسی مدرن در آن کودتا شده بود و مردم را وادار به روشن کردن تلویزیون ها و پیگیری اخبار از طریق شبکه های اجتماعی کرد.

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در ساعات اولیه کودتا شبکه های تلویزیونی به دلیل نبود تصاویر از کودتا نتوانستند آن طور که باید جذب مخاطب کنند، اما این شبکه های اجتماعی بودند که به دلیل لحظه به لحظه بودن خبرها گوی سبقت را از شبکه های تلویزیونی ربودند.شبکه اجتماعی توییتر با هشتگ #Turkey که ترند اول جهانی شد به یکی از منابع خبری برای تمامی خبرگزاری ها تبدیل شد. شهروندان ترک با ارسال تصاویری که با گوشی های هوشمند خود گرفته بودند شروع کودتا و وضعیت ناآرام در ترکیه را تایید کردند.

ترکیه قبلا هم کودتا را تجربه کرده بود،اما همزمانی کودتا با دنیای شبکه های اجتماعی باعث شد تا نگاه های جهانیان به این کودتا بیشتر شود.در خبرهای اولیه این کودتا مشخص شد که شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و توییتر در ترکیه مسدود شده اند اما این دلیلی بر این نشد که مردم این کشور از این شبکه ها برای ارسال اخبار به خارج از کشور چشم پوشی کنند. شایعات داغ پیرامون تحولات ترکیه زیاد شد و حتی خبر فرار رییس جمهور این کشور دست به دست می شد.عکس هایی از یک روحانی ترک ساکن آمریکا به نام محمد فتح الله گولن دست به دست می شد که وی را عامل اصلی کودتا در ترکیه معرفی می کردند.گولن به دلیل نفوذ بسیار بالای خود و مخالفت با نظام فعلی ترکیه، به متهم ردیف اول این کودتا معرفی شد.حوالی ساعت 1 بامداد به وقت ایران بود که ارتش ترکیه بیانیه ای را مبنی بر پایان حکومت رجب طیب اردوغان منتشر کرد که منتشر شدن آن در شبکه های تلویزیونی و اجتماعی ظاهرا تیر خلاص کودتاچیان به حکومت ترکیه بود.

اما بعد از چندین ساعت این ویدیوها در شبکه های اجتماعی بودند که حوادث ترکیه را به تصویر می کشیدند. ویدیویی از تیرباران ساختمان وزارت اطلاعات ترکیه توسط هلی کوپتر کودتاچیان دست به دست می شد.ایران هم به دلیل همسایگی با کشور ترکیه اخبار آن کشور را به شدت رصد می کرد و خبرگزاری فارس از دستور تشکیل جلسه فوری شورای عالی امنیت ملی به وسیله دکتر حسن روحانی رییس جمهور کشورمان خبر داد که این خبر حوالی صبح تکذیب شد.

کودتاچیان که تلویزیون دولتی ترکیه را به دست گرفته بودند و به زور اسلحه مجری های آن تلویزیون را مجبور به سمت و سو گرفتن با کودتاچیان کردند و با این فرضیه که چون اردوغان دسترسی به شبکه های تلویزیونی ندارد کارش تمام است سعی در اعلام پایان حکومت ترکیه را داشتند. اما کودتاچیان یک ابزار قوی را فراموش کردند و آن هم شبکه های اجتماعی بودند. اردوغان به وسیله اپلیکیشن موبایلی Facetime و از طریق شبکه سی.ان.ان ترک به صورت زنده با مردم خود گفتگو کرد و از آنها خواست تا به خیابان ها بیایند و در مقابل کودتاچیان مقاومت کنند.

بعد از صحبت های اردوغان هواداران وی به خیابان ها آمدند و با دراز کشیدن در جلوی تانک ها سعی در توقف کودتا داشتند.

اولین واکنش مقامات کشورمان به کودتای ترکیه ،توییت محمد جواد ظریف بود که نگرانی خود را نسبت به حوادث ترکیه اعلام کرد.همزمان خبرنگار شبکه خبر هم از طریق اپلیکیشن پیامرسان اسکایپ به صورت زنده این اخبار را با استرس فراوان پوشش می داد.

اما رفته رفته اخباری که در شبکه های اجتماعی منتشر می شد به نفع کودتاچیان نبود و نشان از عقب نشینی کودتا داشت.تصاویر ویدیویی مبنی بر دستگیری تعدادی از کودتاچیان و فرماندهان آن ها منتشر شد که امید را برای کودتاچیان کمرنگ کرد.

تصویر بعدی که منتظر شد تصویر یک هلی کوپتر بود که ظاهرا همان هلی کوپتری بود که به مردم شلیک می کرد.

بعد از چندین ساعت تصاویری مبنی بر آزادسازی شبکه تلویزیونی دولتی ترکیه به وسیله مردم و پلیس این کشور مخابره شد.

محمد جواد ظریف هم با ارسال توییتی دیگر موضع خود را در مورد حوادث ترکیه روشن تر کرد و گفت : دفاع شجاعانه مردم ترکیه از دموکراسی و دولت منتخبشان ثابت کرد که کودتا جایی در این منطقه ندارد و محکوم به شکست است.

ساعت ها به نفع دولت قانونی ترکیه جلو می رفت و عکس های منتشر شده نشان از دستگیری کودتاچیان به وسیله مردم داشت.

آخرین وضعیتی که از کشور ترکیه در شبکه های اجتماعی مشاهده می شود این است که کودتا به پایان رسیده است و کودتاچیان در حال تسلیم کردن خود به مردم هستند و دولت قانونی ترکیه اوضاع را به دست گرفته است.

منبع: سخت افزار

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پیام تشکر بیت آیت‌الله امامی کاشانی از رهبر انقلاب و آحاد مردم
۱۶ کشته و ۲۸ مفقود درپی واژگونی قایق پناهجویان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
حرکت دسته عزاداری خدام حضرت عبدالعظیم(ع) به سمت حرم +فیلم
ادای احترام رئیسی به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
سلیمی: از اقدام پلیس در برخورد با بدحجابی حمایت می‌کنیم
سخنگوی جبهه پایداری: سعی می‌کنیم وحدت در دور دوم انتخابات را تقویت کنیم
افزایش سقف تراکنش غیر حضوری بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان
آماری جدید از میزان مخاطبان تلویزیون؛ «شبکه ۳» پربازدیدترین
بار سنگین نمایشگاه‌ها روی دوش مردم
برگزاری رویداد صنایع خلاق و فرهنگی در پارک فناوری پردیس
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
دومین روز سفر رئیسی به پاکستان +عکس
تجدید میثاق کارکنان وزارت کار با آرمان های امام خمینی(ره) +عکس
عباسی: امروز ایران به قدرت نوظهور جهانی تبدیل شده است
وحیدی: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد
فردا، برگزاری آیین رسمی واگذاری سرخابی‌ها
چهارشنبه، برگزار دیدار کارگران با رهبر انقلاب
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
آهنگ‌سازی تتلو به‌تحریک بازیگر زن در اغتشاشات ۱۴۰۱
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top