تاریخ انتشار: سه شنبه 1395/04/29 - 10:28
کد خبر: 204978

در گفتگو با رئیس صندوق رفاه دانشجویان مطرح شد؛

با حقوق «کار دانشجویی» می‌توان تشکیل زندگی داد؟! +فیلم

با حقوق «کار دانشجویی» می‌توان تشکیل زندگی داد؟! +فیلم

حقیقت این است که هزینه تحصیل بسیار بالاست مخصوصا اگر دانشجوی غیر بومی باشی هزینه مسکن، خوراک، پوشاک، رفت و آمد و... سر به فلک می کشد، کار دولتی هم که ممنوع! اگر خانواده متوسطی البته از نظر سطح درآمد داشته باشید بایک حساب سرانگشتی می فهمی که دانشجویی شغل تمام وقتت نخواهد بود و باید به سراغ کسب و کار بروی، کار دانشجویی.

خبرنامه دانشجویان ایران: عده ای بر این باورند که دانشجویی یک شغل تمام وقت است و نیاز دارد که دانشجویان تمام فرصت خود راصرف تحصیل کنند البته این موضوع فارغ از دانشگاه هایی است که دانشجو را به صورت مجازی و غیرحضوری پذیرش می کنند و دقیقا به همین خاطر است که بسیاری از بانک ها و شرکت های دولتی از استخدام دانشجویان منع شده اند.

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حقیقت این است که هزینه تحصیل  بسیار بالاست مخصوصا اگر دانشجوی غیر بومی باشی هزینه مسکن، خوراک، پوشاک، رفت و آمد و... سر به فلک می کشد، کار دولتی هم که ممنوع! اگر خانواده متوسطی البته از نظر سطح درآمد داشته باشید بایک حساب سرانگشتی می فهمی که دانشجویی شغل تمام وقتت نخواهد بود و باید به سراغ کسب و کار بروی، کار دانشجویی.

اما نکات مهمی است که باید قبل از پیدا کردن کار دانشجویی شرایط را با توجه به آن ها بررسی کرد.

شغلی مرتبط با رشته دانشگاهی
شاید در نظر اول پیدا کردن شغل مرتبط با رشته تحصیلی تان به نظر رویا پردازانه باشد اما خیلی ها هستند که این روزها کارهای نیمه وقت و حتی سطح پایین اما مرتبط با رشته شغلی شان انجام می دهند.

دانشجویان پزشکی که دستیاری استادانشان را می کنند، روانشناسان و مددکارانی که با نصف دستمزد در مراکز درمانی مشغول کارند، حتی تدریس دروس پایه رشته تحصیلی تان بهتر از انجام دادن کارهای غیر مرتبط است.

گرافیست هایی که حتی به صورت نیمه وقت و در خوابگاه های دانشگاه و یا در خانه طرح های سفارشی را آماده می کنند هم کار مرتبط با رشته خود را در کنار تحصیل انجام می دهند.

اما کار به این آسانی نیست؛ پیدا کردن شغل آن هم در شهرستان ها و آن هم برای یک دانشجو مثل گل زدن خداداد عزیزی در بازی ایران - استرالیا و صعود به جام جهانی است! به هر حال اگر همه امورات بر طبق و پیشبینی شما باشد و پس از چند هفته‌ای پیگیری و «پارتی بازی» موفق به ورود به باشگاه «باکاران» جامعه شوید، این «شغل دانشجویی» دوحالت می تواند باشد؛ یک: کار دانشجویی به تعریف وزارت علومی؛ دو: کار دانشجویی به معنی کوچه بازاری!

از نگاه وزارتین علوم و بهداشت، دانشجویان می توانند در زمان هایی که کلاس ندارند با برنامه قبلی یکی از کارهای اداری، رفاهی، تدریسی و ... دانشگاه را انتخاب کنند و در ازای آن دانشگاه ساعتی و به صورت ماهانه مبلغی را پرداخت نماید.

این قانون بسیار خاک خورده شده بود و مدت ها بر همان روال گذشته پیش می رفت و دانشجویان اشتیاقی به انجام فعالیت های دانشگاهی نداشتند به طور مثال فعالیت در قسمت سلف سرویس دانشگاه برای راهنمایی دانشجویان به قسمت نوبت و دریافت غذا رزرو غذا از این کارهای دانشجویی بود که ساعتی 800 تومان بود یعنی در طول دو ساعت ناهار دانشجویان که در دانشگاه وقت بود، دانشجویی که کار دانشجویی انجام می داد 1600 تومان دریافت می کرد آنهم اگر تمام طول هفته را بتواند انجام دهد 8000 تومان می شد و این مبلغ را اگر در 4 هفته طول یک ماه ضرب کنیم بسیار ناچیز است و حتی برای خرید یک کتاب تخصصی کافی نیست چه برسد به تامین نیازهای غیره دانشجو در شهرتان و مشکلات مالی فراوان.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان در گفتگو با خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به مسئله کار دانشجویی اینگونه پاسخ داد: در سال 95 یکی از برنامه های ما کار دانشجویی است، که برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری مبلغی در نظر گرفتیم که آنها بیایند و در کارهای دانشگاه که نیاز است فعالیت کنند، و پرداختی هم از طرف صندوق داشته باشند.

وی همچنین درباره کمک به کارآفرینی دانشجویان با راه اندازی مراکز کارگاهی و فعالیت‌های  صنعتی دانشجویان نیز وام‌هایی را معرفی کرد.


جزئیات بیشتر خبر را در اینجـــــــا مشاهده کنید.

ماهیانه به دانشجویان دکتری
در کننار کار دانشجویی، بعضی از دانشجویان دکتری که بورسیه داخلی شوند نیز مشمول دریافت مقرری ماهیانه از سوی دانشگاه مورد نظر می‌شوند تا در کنار حقوقی که دریافت می‌کنند بتوانند با فراغت بیشتری نسبت به مشکلات مالی به تحقیقات و پژوهش بپردازند، هرچند به علت مقدار ماهیانه‌ای که دریافت می‌کنند و احتمالا تشکیل زندگی و ... شغل دیگری نیز برای تامین مالی در کنار این مقرری باید برای خود پیدا کنند.


حمایت مالی از دانشجویان بی بضاعت
در کنار کار دانشجویی یا مقرری که دانشجویان دکتری دریافت می‌کنند، دانشجویانی هم هستند که نه می‌توانند مشغول کار دانشجویی شوند و نه مشمول مقرری دانشجویان دکتری، پژوهش محور، هیئت علمی و ... می‌شوند اما به علت بضاعت کم و ناتوانی مالی ممکن است از تحصیل باز بمانند که خوشبختانه صندوق رفاه دانشجویان با در نظر گرفتن مبلغی به عنوان ماهیانه برای این دانشجویان، شرایط مناسب‌تری برای ادامه تحصیل با موانع و مشکلات کمتر آنها را فراهم کرده است.


ودیعه ازدواج و مسکن
در این میان اما دانشجویانی نیز هستند که به علت قرار گرفتن در مسیر ازدواج، غالبا با مشکلات مالی برای تامین هزینه‌های برپایی مراسم و در ادامه، گذراندن زندگی مواجه می‌شوند که در کنار تسهیلات ویژه جوانان و ازدواج که از سوی نهادهای مربوطه دولتی و بانکها برای عموم جوانان در نظر گرفته می‌شود، صندوق رفاه برای ازدواج دانشجویان، تسهیلاتی را فراهم نموده است که در غالب‌های ازدواج و ودیعه مسکن متاهلین ارائه می‌شود.


نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کارگر رکن جهش تولید/ حال خوب کارگر، حال خوب کشور
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top