تاریخ انتشار: چهارشنبه 1395/04/30 - 09:39
کد خبر: 205032

پیام انتصابات اخیر دولت؛

عبور روحانی از اصلاح‌طلبان کلید خورده است؟

عبور روحانی از اصلاح‌طلبان کلید خورده است؟

انتصابات بالا که نوعی چراغ سبز حسن روحانی به جریان راست سنتی به حساب می‌آید، باید در کنار سخنان «باهنر» و «مصباحی‌مقدم» مبنی بر حمایت احتمالی سنتی‌ها از روحانی، یکجا دیده شود. حسن روحانی به عنوان یک چهره پرسابقه سیاسی از تبعات احتمالی این انتصاب‌ها در بدنه اجتماعی هواداران خود با گرایش اصلاح‌طلب باخبر است.

خبرنامه دانشجویان ایران: روحانی می‌داند برخلاف رجزخوانی‌های رسانه‌ای برخی مهره‌های جریان اصلاحات مبنی بر کلید خوردن پروژه عبور از روحانی، اصلاح‌طلبان چاره‌ای جز حمایت از حسن روحانی در انتخابات ۹۶ ندارند و طرح موضوعاتی مانند پروژه عبور و مرور(!) بیشتر با هدف اخذ امتیازات بیشتر در دولت احتمالی آینده صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ محمد زعیم زاده در تحلیلی درباره چرایی انتصابات اخیر در دولت نوشت:  1- حسن روحانی در جلسه چهارشنبه گذشته هیات دولت و یک سال پس از تصویب برجام در نطقی کوتاه-که از سیمای جمهوری اسلامی ایران هم پخش شد- ترجیح داد به جای صحبت کردن درباره عواید اقتصادی و مالی توافق هسته‌ای، درباره نتایج احتمالی عدم توافق صحبت کند و با طرح ادعاهایی چون در صورت عدم توافق فروش نفت ایران به صفر می‌رسید و وضعیت مالی کشور چنین و چنان می‌شد یا اینکه توافق جلوی جنگ را گرفت، از اعلام موضع صریح درباره مساله رفع تحریم‌ها خودداری کند.

همزمان موسسه کانادایی ایران‌پل در نظرسنجی جدیدش اعلام کرد بیش از 70 درصد ایرانی‌ها معتقدند وضعیت اقتصادی آنها پس از برجام تغییر مثبتی نکرده است. بر پایه یافته‌های این نظرسنجی که در بازه ۲۸ خرداد تا ۷ تیر ۹۵ انجام گرفته است، محبوبیت «حسن روحانی» نسبت به سال گذشته در میان ایرانیان ۲۳ درصد کاهش یافته است، همچنین میزان کسانی که حاضرند در شرایط فعلی به روحانی رای دهند حدود ۸ درصد کاهش یافته و میزان اقبال به رقیب اصلی وی حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است.

2- تنزل محترمانه «مجید انصاری» عضو باسابقه مجمع روحانیون مبارز و از عناصر تشکیلاتی جریان دوم خرداد، به یک معاونت تشریفاتی و ارتقای قائم‌مقام اصولگرای وزیر کشور به معاونت مهم پارلمانی رئیس‌جمهور-که نشان از تقویت لابی روحانی و لاریجانی دارد- و همین‌طور انتصاب 2 چهره نزدیک به جریان راست به سمت‌های قائم‌مقام وزیر کشور و بازرس ویژه ریاست‌جمهوری، در بدایت امر شاید ارتباطی با مساله اول نداشته باشد اما اگر کمی دقیق‌تر به صحنه احتمالی انتخابات سال ۹۶ بنگریم، رابطه معناداری بین این انتصابات و آن انتخابات خواهیم یافت.

انتصابات بالا که نوعی چراغ سبز حسن روحانی به جریان راست سنتی به حساب می‌آید، باید در کنار سخنان «باهنر» و «مصباحی‌مقدم» مبنی بر حمایت احتمالی سنتی‌ها از روحانی، یکجا دیده شود. حسن روحانی به عنوان یک چهره پرسابقه سیاسی از تبعات احتمالی این انتصاب‌ها در بدنه اجتماعی هواداران خود با گرایش اصلاح‌طلب باخبر است.

اینکه در طول روز حرف‌های اصلاح‌طلبانه بزنی و شب‌ها با راست سنتی لابی کنی؛ اسمش اعتدال نیست.

«این سیاست انتخاباتی که هر کسی جز رسایی و حدادعادل منتخب شوند، پیروزی است، سیاست اشتباهی بود. اصولگرای معتدل، مفهومی تخیلی و ساخته و پرداخته ذهن تئوریسین‌های اصلاح‌طلبی است که می‌خواستند هر اختلافی در جناح اصولگرا را پیروزی و برد جناح اصلاح‌طلب رقم بزنند. اصولگرایان چه معتدل چه تندرو، آخر سر بر سر منافع کلان و راهبردی با هم اختلافی ندارند. اعتدال نیز تا الان چیزی جز بندبازی بین دو جناح و فرصت‌طلبی‌های روزمره نبوده. اینکه در طول روز حرف‌های اصلاح‌طلبانه بزنی و شب‌ها لابی اصولگرایانه کنی؛ اسمش شده است اعتدال.»

این واکنش یکی از هواداران اصلاح‌طلب و اعضای ستاد روحانی به این فقره کنش‌های سیاسی است.

3- حسن روحانی در کنار علی لاریجانی و علی‌اکبر ولایتی از جمله سیاستمداران ایرانی هستند که بیشتر مرد سیاست‌ورزی بالا به پایینند، در واقع روش و توانمندی‌های حسن روحانی غیر از 2 رئیس‌جمهور قبل خود است که مزیت نسبی‌شان در شورانندگی اجتماعی و برانگیختگی توده‌های مردم برای کنش موثر سیاسی از پایین به بالاست.

به‌زعم مشاوران رئیس‌جمهور، روحانی مرد لابی‌های موثر و چانه‌زنی در سطوح بالای حاکمیتی است، دفاع تمام‌قد روحانی از ولایت فقیه در سخنرانی حرم امام و در سفر به ارومیه و حمایت از سپاه پاسداران در سخنرانی کرمان و البته انتصاب‌های اخیر در بدنه دولت، این انگاره را در ذهن تقویت می‌کند که روحانی قصد دارد در بازی انتخاباتی سال ۹۶ با اتخاذ مواضع گاه و بی‌گاه و نسبتا مستمرتر همسو با راست سنتی، چند هدف را دنبال کند؛ اول اینکه در حالت خوش‌بینانه بخشی از رأی بدنه اجتماعی راست را از آن خود کند، دوم حتی‌‌الامکان از یکپارچه شدن آرای مردمی و گروه‌های مرجع ارزشی علیه خود در پروسه انتخابات جلوگیری کند.

در واقع این تحلیل بخشی از مشاوران روحانی است که میزان درهم‌تنیدگی مواضع وی با جریان لیبرال، انسجام حداکثری رأس و بدنه جریان انقلابی را در پی دارد و به نظر می‌رسد از این رو روحانی با گام‌های حساب شده در حال اتخاذ مواضع و رویکردهای همسو با حرفه‌ای‌های راست، حداقل در بعد تبلیغات است.

4- به نظر می‌رسد مهم‌تر از توفیق یا عدم توفیق روحانی در تحقق استراتژی بالا، چرایی رسیدن به چنین راهبردی باشد. وضعیت شکننده دولت در مساله برجام و رفع تحریم‌ها و آثار و تبعات بحران فیش‌گیت(!) در افکار عمومی سرنوشت دولت در انتخابات آینده را به نقطه مخاطره‌آمیزی رسانده است.

از یک طرف بنا به اظهارات کارشناسان نزدیک به دولت، چشم‌انداز روشنی در حوزه اقتصاد و معیشت حداقل در آینده‌ نزدیک قابل تصور نیست، از طرف دیگر با توجه به پیامدهای بحران فیش‌گیت، عمر سیاست حواله کردن مشکلات به گردن دولت قبل هم به پایان رسیده است.

همچنین روحانی می‌داند برخلاف رجزخوانی‌های رسانه‌ای برخی مهره‌های جریان اصلاحات مبنی بر کلید خوردن پروژه عبور از روحانی، اصلاح‌طلبان چاره‌ای جز حمایت از حسن روحانی در انتخابات ۹۶ ندارند و طرح موضوعاتی مانند پروژه عبور و مرور(!) بیشتر با هدف اخذ امتیازات بیشتر در دولت احتمالی آینده صورت می‌گیرد.

در واقع 2 مساله کاهش سرمایه اجتماعی در لایه‌های مردمی با مطالبات اقتصادی و معیشتی از یک طرف و موقعیت مبتذل جریان اصلاح‌طلب از سوی دیگر، روحانی را به اتخاذ رویکردهای راست‌گرایانه، حداقل در بعد تبلیغات سوق داده است، رویکردی که می‌توان در صورت تداوم، آن را طرح «عبور روحانی از اصلاح‌طلبان» قلمداد کرد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top