تاریخ انتشار: چهارشنبه 1395/04/30 - 12:05
کد خبر: 205081

سیدمرتضی موسوی نژاد

نگاهی حقوقی به تفاهم نامه حمایت از زنان روسپی

نگاهی حقوقی به تفاهم نامه حمایت از زنان روسپی

اما این نقض این اصل اشاره به نقض صریح قانون اساسی دارد، و الا این چنین اقدامی موارد زیادی از نقض های ضمنی قانون اساسی را نیز شامل می شود؛ آنجا که به اسلامی بودن همه ی قوانین، تصمیمات و اقدامات حکومتی تاکید می شود، که بسیاری اصول قانون اساسی را شامل می شود.

خبرنامه دانشجویان ایران: سیدمرتضی موسوی نژاد// انتشار خبری بدون تکذیب مدتی است که مردم ما را نسبت به حفظ کیان خانواده ها نگران کرده است. بر اساس شایعات طی تفاهم نامه ای بین وزارت بهداشت و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، زنان روسپی و خیابانی با صدور شناسنامه سلامت مورد حمایت قرار می گیرند.

پیش از این انتشار اخباری مبنی بر ارائه ی نظراتی مبنی بر کارگران جنسی نامیدن روسپیان، در نشست های علمی معاونت زنان و امور خانواده رئیس جمهور در زمینه ی افکار فمینیستی نیز ید طولایی دارد. اما این دیدگاه همچنان ادامه دارد تا جایی که وی جایگزینی برابری جنسیتی به جای عدالت جنسیتی را در حاشیه اجلاس نیویورک مطرح کرد.

اما امروز دیده می شود که چند روزی از انتشار این شایعه گذشته است اما هیچ مقام مسئولی در دولت، وزارت بهداشت و معاونت زنان و امور خانواده ی ریاست جمهوری حاضر به تکدیب این تفاهم نامه نیست. بنابراین ما بر اساس فرض وجود تفاهم نامه ای با این محتوا به نقد آن می پردازیم.

بر کسی پوشیده نیست که اجرای تفاهم نامه ی احتمالی موجود، حاشیه ی امنیت برای فحشا ایجاد می کند و این مسئله برخلاف تفکر موجود بستری را برای شهوترانی هر چه بیشتر برخی از مردانی خواهد شد که به دنبال سوءاستفاده از این تفاهم نامه هستندو به تبع این موضوع، اجرای تفاهم نامه باعث گسترش نقض حقوق جنسی زنان خواهد شد. بنابراین اولین وجه این اقدام در جهت خلاف حقوق زنان می باشد.

اما از آثار دیگر این تفاهم نامه نقض قانون مجازات اسلامی است. اگر مجریان این تفاهم نامه بخواهند روسپیان را در امان بهداشتی قرار بدهند، مقدمتا باید فرد روسپی اعتراف به روسپی گری کند و بدین معنا که او عمل زنا را مرتکب شده است و عمل زنا محل کسب درآمد نامشروع برای او است. بنابراین اگر هر بار اعتراف منجر به اجرای حد بشود، در دفعه ی چهارم منجر به اعدام آن شخص می شود. در مواردی نیز این اعترافات منجر به رجم او می شود. بنابراین این مورد دلیل دوم بر نقض حقوق زنان است، از آن جهت که بدون اجرای این طرح نیازی به اعتراف توسط خود شخص روسپی نیست.

دلیل سوم بر نقض حقوق زنان در این تفاهم نامه، مورد خطر قرار گرفتن کیان خانواده و خیانت کردن نسبت به زن خانواده است. با توجه به ایجاد حاشیه ی امن ایجاد شده برای روسپیان، افزایش روسپی گری امری قطعی است. به تبع این موضوع، افزایش روابط غیر مشروع و خیانت به زنان خانواده نیز قطعی است.

نکته ی بعدی این که این تفاهم نامه خلاف صریح قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می باشد. به صراحت، اصل دهم قانون اساسی در مورد اهمیت خانواده اشعار می دارد:

«از آنجا که‏ خانواده‏ واحد بنیادی‏ جامعه‏ اسلامی‏ است‏، همه‏ قوانین‏ و مقررات‏ و برنامه‏ریزیهای‏ مربوط باید در جهت‏ آسان‏ کردن‏ تشکیل‏ خانواده‏، پاسداری‏ از قداست‏ آن‏ و استواری‏ روابط خانوادگی‏ بر پایه‏ حقوق‏ و اخلاق‏ اسلامی‏ باشد.»

اما این نقض این اصل اشاره به نقض صریح قانون اساسی دارد، و الا این چنین اقدامی موارد زیادی از نقض های ضمنی قانون اساسی را نیز شامل می شود؛ آنجا که به اسلامی بودن همه ی قوانین، تصمیمات و اقدامات حکومتی تاکید می شود، که بسیاری اصول قانون اساسی را شامل می شود.

به نظر می رسد که با آگاه سازی در این مورد دولت یا این تفاهم نامه را تکذیب می کند، یا اگر چنین تفاهم نامه ای موجود بود، اجرای آن را لغو کند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top