تاریخ انتشار: چهارشنبه 1395/05/06 - 11:21
کد خبر: 205698

بیانیه دانشجویان پزشکی درباره طرح پزشک خانواده

رسانه ها عمده نارضایتی فعلی مردم از این طرح را اجباری بودن برگه ارجاع اعلام میکنند درحالی که نیاز کاذب در ارجاع به پزشک متخصص و فوق تخصص از گذشته جزء ایرادات اساسی سیستم بهداشتی کشورمان بوده و اصلاح فرهنگ در این زمینه زمانبر است و توجه به این نکات نشان میدهد که اجرای دراز مدت این طرح ضمن تعدیل ارجاعات بیهوده باعث کاهش هزینه ها و بازگرداندن نقش پزشک عمومی بعنوان حلقه ای مهم در سیستم درمانی میگردد.

خبرنامه دانشجویان ایران: انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیانیه ای را درباره طرح پزشک خانواده منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ متن این بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
به را ستی عدالت ترازوی خدای سبحان است که در میان خلق نهاده است و برای بر پاداشتن حق، نصب فرموده . پس در ترازوی خداوند با او مخالفت نکن و با حکومتش مقابله ننما.
امام علی(ع)

سیاستهای کلی نظام سلامت که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، مسیر روشنی برای اجرای عدالت و پیشرفت در نظام سلامت است. اولویت پیشگیری بر درمان و روزآمد نمودن برنامه های بهداشتی و درمانی  در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته است. طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع بر مبنای اجرای همان سیاستها دستاوردی بزرگ است که در راستای  تأمین عدالت و ارتقاء سلامت بویژه برای اقشار نیازمند و دهک های پایین درآمدی قلمداد میشود از جمله مزایای این طرح:

1- ایجاد نگاه سلامت محور به جای درمان محور در سیستم بهداشت و درمان کشور
2- بهره مندی یکسان تمام افراد جامعه از سرانه سلامت و اجرای اصل عدالت در سلامت
3- حذف پرداخت هزینه های اضافی توسط مردم به نظام سلامت
4- انجام معاینات دوره ای و پیگیری وضعیت سلامت افراد جامعه توسط پزشکان و ثبت سوابق بیماری
5- دسترسی آسان وشبانه روزی مردم به خدمات سطح اول نظام سلامت می باشد فلذا انتظار است مسوولان و نهادهایی که نسبت به اجرای آن سستی می ورزند مورد سوال قرار گیرند، اما متاسفانه جریانات سیاسی مختلف واکثر نمایندگان شیراز در مجلس نهم و دهم با تمام تفاوتهای ظاهری، علیه این طرح عظیم بسیج و متحد بوده و هستند. و بعضا تسویه حسابهای جناحی خود را بر اجرای طرحی با منفعت عامه ترجیح داده اند.

در حالیکه اجرای طرحهای این چنینی  با وجود سختی در اجرا و مقاومتهای درون سیستم، بهبود رفاه اجتماعی  و سلامت عمومی را همراه دارد اما نمایندگان و بعضی مسوولین اجرایی بجای کمک در راه حل معضلات اجرای این طرح، به مخالفت با کلیت این طرح می پردازند.

درصورتیکه که حتی اگر مبنای توسعه ی خود را بجای تحقق عدالت اجتماعی؛ الگوی توسعه غربی نیز درنظر بگیرند، باز هم در اکثر کشورهای غربی سیستم قوی و با پشتوانه مالی عظیم در راستای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع قرار گرفته است.

شایسته است نمایندگان محترم فعلی و سابق استان در مجلس شورای اسلامی , به جای پیشنهاد مسابقه پیامکی و تحرکات رسانه ای علیه  این طرح بزرگ که عدالت در سلامت در گرو آن است؛  پیگیر بی نظمی های موجود در پرداخت حقوق کارکنان بخشهای مختلف بیمارستانی و افزایش عدالت در پرداخت کارانه های اقشار مختلف علوم پزشکی باشند که این مهم جز از طریق وضع قوانین روشن و نظارت بر نهاد های مسوول در وزارت بهداشت و وزارت رفاه امکان پذیر نیست.

رسانه ها عمده نارضایتی فعلی مردم از این طرح را اجباری بودن برگه ارجاع  اعلام میکنند درحالی که نیاز کاذب در ارجاع  به پزشک متخصص و فوق تخصص از گذشته جزء ایرادات اساسی سیستم بهداشتی کشورمان بوده  و اصلاح فرهنگ  در این زمینه زمانبر است و توجه به این نکات  نشان میدهد که اجرای دراز مدت این طرح ضمن تعدیل ارجاعات بیهوده باعث کاهش هزینه ها و بازگرداندن نقش پزشک عمومی بعنوان حلقه ای مهم در سیستم درمانی میگردد.

ضمنا خوشبختانه با ارائه برگه ارجاع، بیماران تنها با پرداخت  حدود 10درصد هزینه ها، می توانند از امکانات، تخصصی و فوق تخصصی بهره مند شوند که خود حاکی از اهمیت وجود این سیستم جهت کاهش هزینه کرد از جیب  مستضعفین و قشر کم درآمد جامعه می باشد.

از این رو از کلیه نهاد های مسئول انتطار می رود، به جای سنگ اندازی و مانع تراشی در این طرح  که شاید تنها راه نجات حوزه سلامت باشد، نسبت به رفع نواقص به سهم خود اقدام نمایند تا ان شاء الله این طرح بزرگ قدرتمندانه ادامه یافته و استان فارس الگوی اجرای عدالت در سیستم بهداشتی درمانی در سطح کشور گردد.

واحد اقتصادی اجتماعی
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علوم پزشکی شیراز

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top