به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ماجرای تصیمات خلقالساعه در دانشگاههای کشور، با تصمیم عجیب دانشگاه علمیکاربردی به اوج خود رسید و روی تمام معضلات صنفی و آموزشی دیگر در تاریخ دانشگاههای کشور را سفید کرد.
دانشجویانی که یک ترم درس خوانده بودند به یکباره با تصمیم عجیب این دانشگاه مبنی بر لغو ادامه تحصیلشان مواجه شده بودند و در این میان هیچ نهادی پاسخگوی دانشجویانی که برای آینده و زندگی خود برنامهریزی کرده بودند و بیش از سه ماه در دانشگاه تحصیل کردند، اکنون راه حلی به جز شکایت ندارند، شکایتی که معلوم نیست مرجع پاسخگویی و رسیدگی به آن کجاست؟
محمدحسین امید، رئیس دانشگاه علمیکاربردی در این باره راه حلی به جز شکایت و دادرسی دانشجویان به ذهنش نمیرسد و مرکز پذیرنده دانشجویان را مقصر میداند:
اما حاشیههای دانشگاه علمیکاربردی مدتی است که دانشجویان و مسئولین آموزش عالی را مشغول به خود کرده است.
سرانجام ماجرای حذف رشتههای دانشگاه علمی کاربردی
حذف برخی کدرشتهها از دانشگاه جامع علمی کاربردی، یکی از مباحثی بود که واکنشهای زیادی را از سوی جامعه دانشگاهی مخصوصا مسئولان مراکز خصوصی این دانشگاه درپی داشت.
حدود یک ماه از زمانی که برخی مسئولان مراکز خصوصی دانشگاه جامع علمی کاربردی نسبت به حذف اکثر رشته ها از این دانشگاه اعتراض کردند گذشته است. مخالفین حذف کدرشتههای دانشگاه جامع علمی کاربردی درمورد احتمال تعطیلی 50 درصدی مراکز این دانشگاه هشدار دادند و خواستار بازنگری مجدد ارائه کدرشته ها به دانشگاه جامع علمی کاربردی توسط وزارت علوم بودند.
احتمال تعطیلی 50 درصد مراکز دانشگاه علمی کاربردی
جواد علیزاده، رییس انجمن صنفی مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی، یکی از افرادی بود که اعتراض خود را نسبت به حذف کدرشتههای دانشگاه جامع علمی کاربردی اعلام کرد و به ایسنا گفت: با توجه به نتایج آخرین جلسه شورای گسترش دانشگاه جامع علمی کاربردی که با حضور نمایندگان وزارت علوم تشکیل شد، اکثر رشتهها از دانشگاه جامع علمیکاربردی حذف میشوند که این امر ممکن است باعث تعطیلی 50 درصد مراکز این دانشگاه شود.
وی به برنامه ششم اشاره کرد و افزود: آنچه که قرار است در برنامه ششم توسعه رخ دهد رسیدن به ظرفیت 60 درصد دانشجویان در حوزه مهارتی است. آمار سال 95 نشان از وجود 17 درصد دانشجویان در مراکز علمی کاربردی و دو درصد آنها در مراکزی نظیر دانشگاههای کارآفرین و غیره است و در این میان حداکثر 19 درصد دانشجویان مهارتی هستند. بنابراین رساندن 19 درصد دانشجویان به سقف 60 درصد طی 5 سال نیاز به عزم جدی در توجه به حوزههای مهارتی دارد و حوزه علمی کاربردی از جمله توانمندترین این حوزهها است.
ثبات دانشگاه علمی کاربردی
محمد سلطانیفر، رییس موسسه آموزش عالی علمی - کاربردی فرهنگ و هنر نیز با بیان اینکه حدود 60 تا 70 درصد مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی متعلق به بخش خصوصی هستند و با سرمایه بخش خصوصی راه اندازی شدهاند، اظهار کرد: این مراکز نه تنها بر بودجههای دولت تحمیل نمیشوند بلکه درآمدهای هنگفتی نیز برای دولت دارند اما بقای آنها منوط به داشتن رشتههای متعدد و جذب دانشجو است. تفکری که در وزرات علوم درمورد این مراکز شکل گرفته این است که این مراکز نتوانستند جایگاه اصلی خود را پیدا کنند و به دلیل تغییرات پیاپی مدیریتی دیدگاه خوبی نسبت به ثبات در دانشگاه جامع علمی کاربردی وجود دارند.
وی از احتمال تعطیلی مراکز خصوصی دانشگاه جامع علمی کاربردی خبر داد و افزود: چنانچه رشتههای مورد نیاز مراکز به آنها داده نشود و مراکز موفق به جذب دانشجو نشوند ادامه حیات آنها غیرموجه به نظر می رسد. مکررا از مسئولین دانشگاه و وزارت علوم درخواست کردیم در راستای اصل 44 مبنی بر واگذاری فعالیتهای دولتی به بخش خصوصی که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند به مراکز خصوصی دانشگاه جامع علمی کاربردی توجه کنند.
بررسی مجدد رشتههای دانشگاه جامع علمی کاربردی
در نهایت محمدحسین امید، سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی در یک نشست خبری توضیحاتی درمورد حذف رشتهها از این دانشگاه ارائه کرد و گفت: نگرانیها درمورد حذف رشتهها از دانشگاه جامع علمی کاربردی باعث شد با هماهنگیهایی که با شورای گسترش وزارت علوم صورت گرفت، رشتههای دانشگاه علمی کاربردی مجدداً مورد بررسی قرار گیرند و در نهایت پس از بررسیهای به عمل آمده، در حال حاضر حدود 15 درصد از کدرشته محلها حذف شدهاند.
حال باید منتظر ماند و دید که ماجرای بلاتکیلیف دانشجویان و حذف کدرشتهها، به کجا خاتم میشود.