تاریخ انتشار: یکشنبه 1395/05/10 - 11:21
کد خبر: 205932

اقدام نرم آژانس علیه ایران با درز اطلاعات محرمانه هسته‌ای؛

دردسر محرمانه‌ها!

دردسر محرمانه‌ها!

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه روز سه‌شنبه، ۲۹ تیرماه، در پاسخ به سوالی درباره انتشار اطلاعات آینده برنامه هسته ای ایران توسط آسوشیتدپرس، بدون محکوم کردن این اقدام، سند ادعایی را مایه «افتخار» دانسته و تاکید کرده بود که «ان شاءالله وقتی تمام این سند منتشر شد، مشخص می‌شود ما ظرف ۱۵ سال به کجا خواهیم رسید».

خبرنامه دانشجویان ایران: ماجرای افشا و درز یک سند محرمانه مربوط به توافق هسته‌ای ایران و غرب در خبرگزاری آسوشیتدپرس حالا تبدیل به موضوع یک ایران شده است. سند منتشر شده در آسوشیتدپرس آنگونه که مسؤولان سازمان انرژی اتمی ایران گفته‌اند، مربوط به توافق موسوم به نقشه راه میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ آژانس بین المللی انرژی اتمی هفته گذشته نامه ای از ایران دریافت کرد که به فاش شدن یک سند و همچنین احتمال درز بخش هایی از اعلامیه اولیه ای که ایران در اجرای پروتکل الحاقی در اختیار آژانس قرار داده اشاره شده است، نامه اعتراضی ایران روز دوشنبه هفته جاری به آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین تحویل داده شد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخ به نامه اعتراضی ایران به این آژانس مبنی بر درز اطلاعات محرمانه فعالیت های هسته ای کشورمان، عصر روز جمعه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: "آژانس نامه ای در پاسخ به نامه ایران فرستاد و قویا با موضوع درز اطلاعات مربوط به اعلامیه اولیه ایران در اجرای پروتکل الحاقی مخالفت و آن را رد کرده است!"

در ذیل به بازخوانی محوری ترین مواضع و اظهار نظرات بازیگران داخلی و خارجی میپردازیم؛ خبرگزاری آسوشتیدپرس شامگاه دوشنبه، ۲۸ تیرماه، خبر داده بود که به سندی مرتبط با توافق هسته‌ای ایران دست یافته که نشان می‌دهد با تسهیل محدودیت‌های کلیدی بر برنامه هسته‌ای، فاصله رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای کم می‌شود.

آسوشیتدپرس مدعی است این سند، پیوست محرمانه توافق هسته‌ای سال گذشته ایران و بر اساس آن بعد از ۱۱ تا ۱۳ سال ایران می‌تواند بیش از پنج هزار «سانتریفیوژ ناکارآمد» خود را با سه هزار و ۵۰۰ دستگاه پیشرفته‌تر جایگزین کند.

آسوشیتدپرس می نویسد:‌« این سند نمی گوید که بعد از ۱۳ سال سرنوشت غنی سازی چه خواهد شد. این می تواند نشانه پایان احتمالی همه محدودیت ها بر شمار و نوع سانتریفوژها ضمن ادامه محدودیت بر سایر بخش های کمتر حساس برنامه اتمی ایران تا ۱۵ سال باشد».

واکنش های داخلی –خارجی به انتشار سند محرمانه
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه روز سه‌شنبه، ۲۹ تیرماه، در پاسخ به سوالی درباره انتشار اطلاعات آینده برنامه هسته ای ایران توسط آسوشیتدپرس، بدون محکوم کردن این اقدام، سند ادعایی را مایه «افتخار» دانسته و تاکید کرده بود که «ان شاءالله وقتی تمام این سند منتشر شد، مشخص می‌شود ما ظرف ۱۵ سال به کجا خواهیم رسید».

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، روز شنبه ۲مرداد انتشار سند «محرمانه»توافق اتمی وین را «خلف وعده» خوانده بود. صالحی درعین حال گفته بود که با انتشار این سند مردم ایران «مطلع می‌شوند ما چه پیش‌بینی‌های درست و مناسبی برای توسعه صنعت هسته‌ای کشورمان داشته‌ایم»

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران نیز روز یکشنبه، سوم مرداد اعلام کرد که نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در واکنش به درز پیوست «محرمانه» توافق اتمی وین و انتشار آن در خبرگزاری آسوشیتدپرس یادداشتی «اعتراضی» را به آژانس ارائه خواهد کرد. کمالوندی گفت که تلقی سازمان انرژی اتمی ایران این است که این سند از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «درز کرده است»

این در حالی است که مارک تونر،سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، در واکنش به گزارش آسوشیتدپرس، با بیان این که هیچ سند یا توافق محرمانه‌ای در کار نیست، به صدای آمریکا گفته است: پیشگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای و توانایی ما برای نظارت بر برنامه هسته‌ای آن کشور و اطمینان از صلح‌آمیز بودن ماهیت آن تا ابد باقی باقی خواهد ماند!

به گفته‌ تونر به نظر می‌رسد سند محرمانه آسوشیتدپرس، بخشی از سند پادمان محرمانه آژانس است که برای عموم منتشر نشده است. اشاره وی به «نقشه راه» مورد توافق ایران و آژانس است که تیرماه سال گذشته و ساعاتی پیش از اعلام توافق جامع اتمی در وین حاصل شد.

این در حالی است که مهدی محمدی، در مطلبی تحت عنوان سندروم محرمانگی عنوان کرده بود:« موضوع توافقات محرمانه با غرب کم کم در حال تولید نگرانی هایی جدی در سطح امنیت ملی است. برنامه بلند مدت غنی سازی تفاهم شده با ۱+۵ که خبرگزاری امریکایی آسوشیتدپرس گوشه هایی از آن را درز داده یک سند واقعی است که حتی به کمیسیون برجام رسما اعلام شد در دست تدوین است اما هرگز کسی نفهمید واقعا در آن چه نوشته شده است».

سابقه بدعهدی های آژانس بین المللی انرژی اتمی
گفتنی است ماجرای انتشار اسناد و اطلاعات برنامه هسته‌ای ایران توسط کارشناسان آژانس بین‌المللی، امری مسبوق به سابقه بوده و درگذشته نیز به‌مراتب اتفاق افتاده است. حتی بارها با وجود تعهدات آژانس به حفاظت از اطلاعات محرمانه دولت های عضو، اطلاعات فنی تفصیلی و محرمانه را در قالب گزارش های خود افشا نموده است. به همین دلیل حدود دو سال قبل، ایران در گزارش ۴ صفحه‌ای که به ضمیمه نامه نمایندگی دائمی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی تقدیم معاون مدیرکل آژانس شده بود از افشای اطلاعات محرمانه هسته ای کشورمان در گزارش های آژانس انتقاد و تحقیقات سریع این نهاد در رابطه با درز اطلاعات از دبیرخانه آژانس به رسانه ها و آژانس های خبری غرب را درخواست داده بود. این سند با عنوان اینفسیرک ۸۶۶ در آژانس به ثبت رسیده است.

حدود یک سال پیش نیز دیوید آلبرایت، رئیس و بنیانگذار موسسه علوم و امنیت بین الملل که زمانی از بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی بود و به شدت به اسرائیل نزدیک است و علیه برنامه هسته ای ایران فعالیت می کند در نشستی در موسسه تحقیقاتی هادسون گفته بود: گزارش های مفصلی درباره فعالیت هسته ای کشورهای مختلف منتشر کرده ایم و برای این گزارشها از اطلاعات و داده های آژانس بین المللی انرژی اتمی استفاده کرده ایم. وی افزود: آژانس بین المللی انرژی اتمی سازمانی بسیار محرمانه و پیچیده است اما درباره مسئله ایران، آژانس بین المللی انرژی اتمی محرمانه عمل نکرده است.

در سال ۹۱ نیز گزارش تحت عنوان «تلفات احتمالی حمله به ایران» منتشر شد که برای تخمین تعداد قربانیان احتمالی، دسترسی به تعداد پرسنل چهار مرکز هسته ای ایران شامل تاسیسات هسته ای اصفهان، نطنز، مجتمع آب سنگین اراک و نیروگاه بوشهر الزامی بوده آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاعات را در اختیار دانشگاه یوتا یعنی نهاد تهیه کننده گزارش قرار داده بود. یکی از نویسندگان گزارش در این باره گفته بود: «ما به اطلاعاتی از آژانس بین المللی هسته ای دسترسی داشتیم و به هر حال آنجا مرجعی بود که ما اطلاعات را از آن می گرفتیم»

گفتنی است ایران همیشه عنوان کرده افشای اسامی و مشخصات دانشمندان هسته ای کشورمان توسط آژانس، اقدامات و عملیات دولت های دشمن را به دنبال داشته که منجر به شهات دانشمندان برنامه هسته ای ایران شده است.

به افشای اطلاعات برنامه هسته ای ایران در رسانه ها و گزارش های مدیر کل می بایست موارد دیگری که نشان دهنده عدم تعهد و خلف وعده این نهاد در راستای حفظ اطلاعات کشور است نیز می باید اضافه کرد. مثلاً یکی از راه های آژانس بین المللی انرژی اتمی برای کسب اطلاعات از برنامه های هسته ای ایران، دریافت اسناد مخفیانه از آژانس‌های اطلاعاتی غربی بوده است. در این راستا بسیاری از کشورهای غربی علی الخصوص آمریکا و رژیم صهیونیستی سال ها تلاش داشته اند تا با عملیات های مخفیانه گوناگون، ایران را متهم به ساخت سلاح تسلیحاتی کنند تا آژانس را فریب دهند.

در یکی از این موارد دادگاهی حدود یک سال پیش برای بررسی اتهامات جفری استرلینگ، کارمند سابق سیا که اطلاعات مربوط به عملیات این سازمان علیه ایران را به رسانه‌ها درز داده، برگزار شد. در این دادگاه تائید شد که آژانس جاسوسی ایالات متحده(سیا) در فوریه سال ۲۰۰۰ با هدف متهم کردن ایران به تلاش برای ساخت تسلیحات هسته‌ای و همچنین ایجاد خلل در برنامه ایران، طی عملیاتی موسوم به مرلین، تلاش کرده تا دستورالعمل‌ها و اسناد ساختگی و دستکاری‌شده مربوط به ساخت تسلیحات هسته‌ای را وارد برنامه ایران کند.

بنا بر اطلاعات منتشر شده در رسانه‌ها و اظهاراتی که در جریان بررسی پرونده در دادگاه مطرح شد، مرلین که یک مهندس هسته‌ای روس بوده، برای انتقال اطلاعات غلط به ایران و خرابکاری در برنامه هسته‌ای ایران، ۶۶۰۰۰ دلار از سیا پول دریافت کرده است. به گفته مرلین، وی تلاش کرده با نزدیک شدن به تیم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اطلاعاتی نادرست و مخرب را وارد برنامه هسته‌ای ایران کند.

با توجه به این شرایط لازم و ضروری است تا ایران با اقدام قاطع آژانس را وادار به به رعایت قواعد حرفه ای و اعتماد آمیز و انجام تعهدات خود در چارچوب اساسنامه نماید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
هلاکت یک نظامی صهیونیست در شمال غزه
کمک ۲۶میلیارد دلاری آمریکا به اسراییل در ۲۰۰مین روز جنگ
اعلام آماده باش کامل در یک شهر ؛ مدارس هم تعطیل شد
تثبیت موقعیت ایران پس از عملیات وعده صادق
دکترین هسته ای ایران تغییر می کند؟
جنگ در غزه، تحصن در کلمبیا
تلویزیون اسرائیل تایید کرد؛ حمله جدید ارتش صهیونیستی در راه است
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۴ شخص و ۲ شرکت تحریم شدند
آگهی های عجیب و غریب در بازار تبلیغات
واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام
جمعی از کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
تمرین پرسپولیس با حضور بیرانوند برگزار شد
مسابقه آلومینیوم اراک و پرسپولیس با حضور تماشاگر برگزار می شود
چند درصد مردم ایران تلویزیون می‌بینند؟
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
ادای احترام رئیس جمهور به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد
دستگیری بیش از ۱۳۳ نفر در تظاهرات دانشگاه نیویورک در حمایت از غزه
افزایش ۴۰۰ درصدی روان‌پریشی اسرائیلی‌ها پس از حمله ایران
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
نخستین هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی هنر، ارتباطات و رسانه برگزار شد
هشدار دانشگاه پیام نور به متقاضیان جذب فراگیر کارشناسی ارشد
تشکیل کمیته اقتصادی برای درآمدزایی غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد
تنوع فرصت‌های شغلی در دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top