تاریخ انتشار: چهارشنبه 1395/05/13 - 11:46
کد خبر: 206219

در نامه‌ای خطاب به وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش مطرح شد:

اعتراض داوطلبین آزمون عملی «اسکیس» 95 به محتوا و نحوه برگزاری

اعتراض داوطلبین آزمون عملی «اسکیس» 95 به محتوا و نحوه برگزاری

جمعی از داوطلبین آزمون ارشد اسکیس معماری 95 که تعدادشان به 330 نفر می‌رسد، با تشکیل کانالی در تلگرام، مراتب اعتراض خود را به محتوا و نحوه برگزاری آزمون، در قالب نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان سنجش و وزیر علوم اعلام کردند.

خبرنامه دانشجویان ایران: داوطلبین آزمون پروژه عملی معماری(اسکیس) سال 95، نسبت به محتوای امتحان معترضند.

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ جمعی از داوطلبین آزمون ارشد اسکیس معماری 95 که تعدادشان به 330 نفر می‌رسد، با تشکیل کانالی در تلگرام، مراتب اعتراض خود را به محتوا و نحوه برگزاری آزمون، در قالب نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان سنجش و وزیر علوم اعلام کردند.

در بخش مهمی از نامه این داوطلبان آمده است: اسکیس معماری هر ساله زمانی مشخص دارد و موضوع طرح و مدارک خواسته شده باید با شرایط و زمان آزمون همخوانی داشته باشد، که از نظر ما حل سوال آزمون امسال، با توجه به 3 پرسش اصلی مطروحه، مطابق بر شرایط واقعی آزمون 4 ساعته نبود.

متن کامل نامه را در ادامه می‌خوانید:

جناب آقای دکتر محمد فرهادی، وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری
جناب آقای دکتر ابراهیم خدایی، رئیس محترم سازمان سنجش و آموزش
با عرض سلام و احترام

در پی برگزاری آزمون پروژه عملی معماری (اسکیس) سال 95، اعتراضاتی به نحوه سوال مطروحه از سوی جمعی از دانشجویان داوطلب آزمون مذکور شکل گرفت.

 به همین منظور ما داوطلبین این آزمون با شرح مواردی که در پی می‌آید خواهان رسیدگی، بازنگری و اقدام بایسته در خصوص احقاق حق این گروه از جامعه معماری کشورمان هستیم.

1- اسکیس معماری هر ساله زمانی مشخص دارد و موضوع طرح و مدارک خواسته شده باید با شرایط و زمان آزمون همخوانی داشته باشد، که از نظر ما حل سوال آزمون امسال، با توجه به 3 پرسش اصلی مطروحه، مطابق بر شرایط واقعی آزمون 4 ساعته نبود.

سه پرسش اصلی:

- راهکاری اقلیمی برای حل یک بحران!

- طراحی و حل روابط سایتی وسیع (که خود نیازمند اگاهی به ضوابط و قوانین شهری دقیقی ست)

- طراحی و ترسیم دو وال سکشن (ظاهرا مرتبط به راهکار اقلیمی)

* بعلاوه پلانی با جزییات و مقیاس 1 به 50

2- در هر آزمونی مسائل اصلی مورد پرسش باید تمرکز بر توانایی اصلی افراد داوطلب آن آزمون را داشته باشد، که البته در حاشیه آن می توان دیگر توانایی‌های مربوط به آن تخصص را نیز سنجید.

اینجا ولی در بحث تخصص معماری - معماری  باید گفت که مدارک خواسته شده در سوال، تماماً ابعادی غیر از آن را داشتند؛ به گونه ای که برگه اول در مقیاس کلان (منظر و طراحی شهری) و برگه دوم و سوم در مقیاس معماری داخلی بود و هیچ مدرکی در مقیاس مهندس معماری خواسته نشده بود.

همچنین این اتفاق در هیچ سالی در آزمون عملی معماری معماری سابقه نداشته است. پیشاپیش از توجه و عدالت جویی شما ریاست محترم کمال امتنان و تشکر را داریم.

************

آزمون پروژه عملی معماری (اسکیس) سال 95، هفته گذشته ششم مردادماه برگزار شد و از همان روزهای اول، اعتراض دانشجویان را به همراه داشت.

قرار است نتایج این آزمون، هفته دوم شهریورماه اعلام شود و بر همین اساس، داوطلبین تنها یک ماه برای تعیین تکلیفشان فرصت دارند.

باید منتظر ماند و دید که واکنش وزارت علوم و سازمان سنجش به اعتراض شرکت کنندگان این آزمون چه خواهد بود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
سارا
1395/05/13 - 11:17

موضوع خواسته شده بيشتر مرتبط با مسائل سازه اى بوده تا مسائل طراحى معمارى و در اين آزمون اگر شركت كننده اى از ليسانس عمران وجود داشت قطعاً نتيجه ى بهترى مى گيرد و با توجه به طراحى هاى ساختمان هاى شهرهاى امروز ايران نياز واضحى به معمارانى كه روح دميدن به فضا را بلد باشند، احساس مى شود تا معماران صرفاً مسلط به سازه
در اين موضوع در واقع ٢ سوال مطرح بود كه زمان تعيين شده متناسب با آن نبود.
نیلوفر
1395/05/13 - 11:29

امیدواریم پیگیری های لازم به عمل بیاد !!!
محمد پیروانی
1395/05/13 - 11:39

این نحوه ی برگذاری و سنجش توانایی دانشجویان کاملا غلط میباشد. چگونه میتوان با چنین سوال هایی واقعا به صلاحیت یک دانشجو برای ادامه تحصیل در دانشگاه بهتر یا بدتر پی برد؟؟؟ این نحوه ی برگذاری ازمون جز راهی برای درامد نیست.. :||||
نیاوفر
1395/05/13 - 11:40

این آزمون چه از لحاظ موضوعی و چه از نظر نحوه برگزاری سراسر مشکل بود . توی زمان 4 ساعت اخه چه جوری میشه دیتیل با مقیاس 1.10 رسم کرد و پلان با مقیاس 1.50 !!!چرا نسبت به موضوعات و نحوه طراحی سوالات توجهی نمیشه !چرا باید سال قبل طراحی ایستگاه اتشنشانی سوال ازمون باشه اما امسال طراحی شهرک مسکونی !تفاوت حجم کار طراحی متناسب با زمان ازمون کاملا مشهوده ! چرا باید برای برگزاری یک پروژه عملی شرایط به خوبی محیا نشه و روی زمین بشینیم و مشغول طراحی بشیم به جای اینکه میزهای مخصوص اتلیه برای هر فرد گذاشته شه ! با این همه هزینه ثبت نام که توی دو مرحله از داوطلبان دریافت کردن باید با بهترین شرایط آزمون برگزار میشد !
بهار
1395/05/13 - 11:48

اصلا نمیشد رسید به همه چیزایی که خواسته بودن.. زمان کافی نبود ..
صبا
1395/05/13 - 11:51

سلام

واقعا فکر نمیکنم برای شناخت معماران واقعی، صرفا تکیه بر مسایل فنی و توانایی طراحی وال سکشن 1:10 در زمان کوتاه معیار سنجش مناسبی باشد
چرا که معماری بسیار فراتر از بحث های سازه ای و فنی است و روح فضا و خلاقیت از جنبه های مهم این رشته می باشد.

ای کاش در چنین تصمیم گیری هایی که آینده و سرنوشت تعداد زیادی از جوانان را مستقیما تحت تاثیر قرار می دهد، کمی بیشتر تامل میشد و منطق جایگزین غرض ورزی های شخصی میشد.

با سپاس از پی گیری دوستان.
رضایی
1395/05/13 - 12:06

متاسفانه امسال شاهد بودیم که حتی برای طرح سوالهامون باید از فرنگ طراح سوال بیاوریم به حدی از تسلیم در معماری رسیده ایم که دیگه فرق عمران ومعماری رو نمیدونیم. این وضعیت بیشتر تیشه به ریشه معماری میزنه تا پرورش معماران کارکشته جدید
رضا
1395/05/13 - 12:43

به نظر من اشتباه طراحان سوال اینه که موضوعی که نیاز به فراخوانی با یه مهلت حداقل دوماهه داره و اندیشمندان و صاحب نظران باید روش کار کنن رو در کنکور مطرح کردند که کلا ایده پردازی و ترسیماتش 4 ساعت بیشتر زمان نداشت ، و با بررسی اسکیس ها به این نتیجه خواهند رسید که بهترین ارائه ها نیز فاقد راهکار جدید و مبتکرانه و خلاقانه و کار بردی است و فقط این وسط بدترین ضربه رو به یک مشت دانشجویی زدند که یکسال فرصت رقابتشون در چهار چوب تعیین شده رو از دست دادند
نقویان
1395/05/13 - 12:51

سلام با این روش ازمون که امسال برگزار کردن فقط خواستن یه زبون درازی به کلاس های اسکیس داشته باشن نحوه سوال بیشتر سازه گرایی بود تا معمارانه
محسن
1395/05/13 - 12:53

سلام
امیدوارم به اعتراض جمع کثیری از دانشجویان محترم معماری رسیدگی و پاسخ مناسب از وزیر محترم بشنویم
محسن
1395/05/13 - 13:37

سلام
آزمون اسکیس امسال به هیچ وجه استاندارد و برای معماری نبود
فرناز
1395/05/13 - 14:08

سلام
هر آزمونی استانداردهایی داره ، و در کل در این آزمون اسکیس علاوه بر اینکه قسمت هایی از خولسته های طرح در حد ازمون اسکیس معماری نبود!!!!!! حتی مدت زمان چهار ساعت برای این ازمون پاسخگو نیست...
طرح سوال کنکور به نحوی که قبلا تکرار نشده باشه به هر قیمتیییییی؟ ؟؟؟؟؟ طوری که از اصل مفهوم معماری خبری نباشه؟ ؟؟؟
آیا طراحان سوال میتونن شرایط مارو درک کنن؟؟ که بعد از آزمون تئوری و شرایط اون و تلاش برای  اسکیس با چنین آزمونی رو به رو بشیم؟؟؟ در حالی که من تو شهرستان زندگی می کنم و حتی قبولی از ازمون تتئوری کار بسیار دشواری هست برای ما .....
فقط کاش بجای بازی گرفتن زحمات داوطلبین، طراحان خودشون رو تو سن ما و سر این ازمون تصور کنن!!! و نه با تجربه حداقل سی سالشون......!!!
نیوشا
1395/05/13 - 17:44

به نظر میاد هم کنکور تئوری هم عملی ۹۵ فقط بر مبنای لجبازی با آموزشگاه های کنکور طراحی شده بود.
هر دو غیرمنتظره و متفاوت با سال های قبل بود.
اسکیس ترکیبی از عمران، معماری داخلی و معماری منظر بود و ارتباط زیادی با معماری نداشت.
سپهری
1395/05/13 - 19:15

جالبی کار به این بود که مقیاس خواسته شده ی اسکیس معماری از مقیاس اسکیس معماری داخلی ریزتر و کوچک تر بود!! واقعا من که ماه ها تلاش کرده بودم که سر آزمون یه پلان و مقطع خیلی خوب و معمارانه بزنم با دیدن خواسته های طرح سر جلسه خشکم زد! اصلا استاندارد نبود کنکور امسال و معیار درستی برای انتخاب دانشجوهای ارشد نبود اصلا.
مهسا
1395/05/13 - 19:25

سلام
امیدواریم اعتراض ها نتیجه داشته باشه و به سر انجام برسه
آرش
1395/05/13 - 20:06

آگاهي از موضوع هم حتما يعني ما يه چند تا حجم و راندو و شيت بندي حفظ كرده بوديم كه نهايتن چيزي اومد كه اون ها به كار نيومدند، واسه همين ما معترضيم !!!!
احمد
1395/05/13 - 20:08

ترسيم پلان يك خانه مسكوني و طراحي و رسم جزييات معماري اولين كاري هست كه يه معمار بايد بلد باشه، و هيچ سوال سازه اي يا غير معماري هم نداشت آزمون امسال
فرناز
1395/05/13 - 20:10

آیا واقعا حجم خواسته های مطرح شده متناسب با زمان این امتحان بوده؟؟
سعيده
1395/05/13 - 21:06

كنكور اسكيس ٩٥ امسال كاملا غير استاندارد بوده ، و مدارك خواسته شده با زمان داده سده همخواني نداشت، اميدوارم سنجش پيگيري كند.
مصطفی ث
1395/05/13 - 22:57

کاش صدای همه ما به گوش سازمان سنجش برسه و این موضوع در حد همین خبر همینجا نباشه و تاثیر خودشو بذاره این مسله فقط واسه کسایی نیست که میان اینجا از ناراحتیشون میگن فقط واسه اونایی نیست که اومدن یه نامه نوشتن امضاش کردن که بگن معترضن این اعتراض همه است ای کاش نترسیم و همه کنار هم پاشیم بگیم که از این اتفاق ناراحتیم شدیم موش آزمایشگاهی هر بلایی که دلشون میخواد سرمون میارن هر کاری دوست دارن میکنن با آینده ی ما ها بازی میکنن که چیو ثابت کنن!!!!
اینم عوض حمایت کردنشونه بجای اینکه بها بدن علاقه ی همه رو توی همه زمینه ها میکشن به این چیزا نمیشه افتخار کرد فقط باید قایمش کنی مبادا ببیننو بهمون بخندن قسمت خجالت آورش هم همینجاست.
SOM
1395/05/14 - 03:21

این به کنار که اینهمه آدمو میکشن میارن تهران با هزار تا مشکل و بدبختی که براشون پیش میاد،حداقل یه آزمون استاندارد برگزار کنن نه مثل امسال که مفهوم کلمه اسکیس زیر سوال رفت با این آزمون!!!این آزمون هرچی بود به غیر از اسکیس.
m
1395/05/15 - 19:54

سلام
هیچ شکی در مورد غیر استاندارد بودن آزمون اسکیس 95 نبود. بچه ها به سختی از گوشه کنار به تهران میان اون هم با چنین آزمونی مواجه می شن. امیدوارم به این اعتراض رسیدگی شود.
ناشناس
1395/05/16 - 15:46

امیدوارم حداقل صدامون به گوششون برسه نه اینکه صرفا فقط در حد یک خبر بمونه..این موضوع اسکیس یک طرح 5 کارشناسی بود که تو 4ماه با هم گروهی بسته میشد البته اونم نه با رویکرد خاص
احمدی
1395/05/18 - 14:13

سوال اصلا استاندارد نبود. اصلا نمیشه تو این زمان کم معماری کرد با توجه به مدارکی که خواسته بودن بکشیم !! دوتا دیتیل 1:10 و یک پلان 1:50 و راهکار و طراحی و ترسیم همش تو زمان محدود کنکور با شرایط غیراستاندارد و نامساعد برگزاری!!!
واقعا نمیتونه معیار خوبی واسه سنجش دانشجوها باشه!!
امیدارم رسیدگی بشه و حق ها ضایع نشه.
فروز
1395/05/31 - 14:48

به نظرم اعتراض نه راه به جایی می‌بره و نه اصن منطقیه...چون شرایط آزمون واسه همه یکسان بوده...اینکه می‌گین زمان کم بوده یا کافی نبوده،اینو خود داورم می‌دونه و می‌خواسته ببینه که تو این زمان کم کی چیکار می‌کنه و چقدر خلاقیت داره...به نظرم موضوع جالبی بود واسه سنجش اینکه کی چقدر خلاقیت داره و کی می‌تونه به زمان و شرایط سخت و جدیده طراحی مسلط شه و کاره خودشو انجام بده....
مریم
1395/10/15 - 04:14

دوستان عزیز من کتاب درک عمومی معماری مدرسان شریف مولف معصومه هاشمی شهرکی و حمیده متولی باشی رو گرفتم چاپ 95 ، شاااااااااااهکاره ، تنها کتابیه که در مورد آزمون عملی اسکیس راهکار داده ، تمام شیوه های طراحی رو توضیح داده ،مثلا اینکه تو بافت تاریخی چگونه طراحی کنیم ، برتی ساختمان های بلند چگونه طراحی کنیم و......
بچه ها واقعا بی نظیر بود ،
من پارسال با رتبه 22 ارشد قبول نشدم به خاطر ضعفی که تو کنکور عملی داشتم ولی این کتابو خوندم کلا به زندگی امیدوار شدم ، عالی بود ، پیشنهاد میکنم شما هم بخونید
مریم
1395/10/15 - 04:17

بچه ها برای کنکور عملی (اسکیس) کتاب درک عمومی معماری مدرسان شریف رو بخونید ، محشره ، شاهکاره ، بی نظیره
تورهای مسافرتی آفری
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
تمام فتنه‌های علیه کشور با حضور مردم خنثی شد
اینترنت در کنکور سراسری قطع نمی‌شود
به هدف اول خودمان رسیدیم
جذب نخبگان «کانکت» در دانشگاه‌ها
ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top