تاریخ انتشار: چهارشنبه 1395/05/20 - 13:14
کد خبر: 206888

قابل توجه داوطلبین مجاز به انتخاب رشته کنکور سراسری؛

نکاتی که باید درباره چگونگی اعمال تاثیر سوابق تحصیلی بدانید

نکاتی که باید درباره چگونگی اعمال تاثیر سوابق تحصیلی بدانید

ماجرای تاثیر سوابق تحصیلی و معدل دوره دبیرستان یکی از مسائلی بود که حواشی زیادی به وجود آورد. و داوطلببین با استرس خاصی به مصاف آزمون امسال رفتند. البته ماه گذشته بود که تکلیف این مسئله با ابلاغ رئیس جمهور روشن شد.

خبرنامه دانشجویان ایران: شب گذشته بود که نتایج اولیه آزمون سراسری سال 95 دانشگاه ها و موسسات عالی اعلام شد؛ آزمونی که حاشیه های متفاوتی با دیگر آزمون سال های گذشته داشت.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ داوطلبان باید از 23 تا 28 مرداد برای انتخاب رشته و ثبت کد رشته‌های انتخابی در برگه اینترنتی اقدام کنند. دفترچه راهنمایی انتخاب رشته نیز در پایگاه اینترنتی سازمان سنجش منتشر شد.

در حالی در آزمون امسال ۷۵۰ هزار ۲۶۹ نفر از داوطلبین وارد دانشگاه می شوند که این آزمون در طی شش ماه گذشته با حاشیه هایی همراه بوده است.

ماجرای تاثیر سوابق تحصیلی و معدل دوره دبیرستان یکی از مسائلی بود که حواشی زیادی به وجود آورد. و داوطلببین با استرس خاصی به مصاف آزمون امسال رفتند. البته ماه گذشته بود که تکلیف این مسئله با ابلاغ رئیس جمهور روشن شد.

چگونگی اعمال تاثیر سوابق تحصیلی
با توجه به ابلاغ قانون اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مصوب 26 اردیبهشت سال 95 مجلس و بر اساس مصوبه ششمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو میزان و نحوه تأثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری به این صورت است که آن دسته از دیپلمه‌های ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی که دیپلم خود را از سال 84 به بعد اخذ کردند و امتحانات یک یا چند درس آنها به صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده است مشمول اعمال سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی موجود دیپلم به میزان حداکثر 25 درصد به نسبت سوابق تحصیلی داوطلب و به صورت تأثیر مثبت در نمره کل نهایی لحاظ می‌شود.

همچنین داوطلبان دارای مدرک پیش‌دانشگاهی ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی، علوم و معارف اسلامی و هنر که مدرک دوره پیش‌دانشگاهی خود را از سال تحصیلی 91-90 به بعد اخذ کرده‌اند و امتحانات یک یا چند درس آنها به صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده مشمول اعمال سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی موجود دوره پیش‌دانشگاهی به میزان حداکثر 5 درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب و به صورت تأثیر مثبت در نمره کل نهایی لحاظ می‌شود.

بر اساس ماده 5 قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها، پذیرش برای حدود 70 درصد وضعیت دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور بر اساس سوابق تحصیلی انجام می‌شود.

حاشیه‌های یک مصوبه
ماجرای تاثیر معدل دوره دبیرستان از سه سال پیش شروع، و با شکایت یک دختر دانش آموز به دیوان عدالت به یکی از چالش های نظام آموزشی بدل شد. ماجرا از این قرار است که،  از سال 86 که قانون حذف کنکور به تصویب مجلس رسید، تاثیر سوابق تحصیلی به صورت تاثیر مثبت در نظر گرفته می‌شد، به این شکل که سازمان سنجش دو نمره برای هر داوطلب محاسبه می‌کرد، یکی با تاثیر سوابق تحصیلی و دیگری بدون تاثیر سوابق تحصیلی، و بدین ترتیب هر کدام از این دو نمره که باعث بهبود رتبه داوطلب می‌شد برای او منظور می‌گردید تا هیچ کس متضرر نگردد.

اما از سال 92 و به اسرار چند تن از نمایندگان کمیسیون آموزش، تاثیر سوابق تحصیلی به «تاثیر قطعی» تبدیل شد. در تاثیر قطعی، برخلاف تاثیر مثبت، حتی اگر داوطلبی متضرر شود، باز هم سوابق تحصیلی برای وی منظور می‌گردد و دقیقا همین نکته است که اعتراض اکثر دانش آموزان را در پی داشته است. (جزئیات بیشتر را از اینجــا ببینید.)

همین مسئله باعث شد سرانجام و پس از رفت آمد های بسیار رئیس جمهور در ابتدای تیرماه این قانون را ابلاغ کند.

به موجب مصوبه مجلس، بند(الف) ماده یک قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب 10 شهریورماه 1392 به شرح ذیل اصلاح می‌شود:

الف- سابقه تحصیلی: نمرات تعدادی از دروس دوره متوسطه دوم و پیش‌دانشگاهی است که امتحانات آن مطابق اصول سنجش و اندازه‌گیری توسط وزارت آموزش و پرورش به صورت سراسری، نهایی و استاندارد مطابق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش برگزار می‌شود.

2- بند (ت) ماده 3 قانون (وظایف و اختیارات شورای سنجش و پذیرش)، به شرح ذیل اصلاح می‌شود:

ت- اتخاذ تصمیم در مورد میزان و نحوه تأثیر هر یک از عوامل سابقه تحصیلی (متناسب با تحت پوشش قرار گرفتن امتحانات سراسری، نهایی و استاندارد) آزمون عمومی و آزمون اختصاصی در سنجش

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سامانه های پدافندی ایران در اصفهان در اثر حمله اسرائیل آسیب دید؟
انتخاب رشته دوره دکتری سال ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد آغاز شد
تایید صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس
بورس سبز ماند/ افزایش ۷۷ هزار و ۶۴۳ واحدی شاخص کل
کمک نظامی چین به روسیه + جزئیات
مدافع استقلال به تراکتور می‌رسد
جزئیات جدید از افزایش حقوق بازنشستگان
دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر + جزئیات
جریمه سنگین ۴سلبریتی زن در عربستان
روشی دائمی برای خلاصی از ورود حشرات
علائم ایمنی چقدر ضروری است؟
خرید عسل؛ فرق تقلبی و اصلی را به سرعت متوجه شوید!
آیا رای دادگاه تجدید نظر قابل اعتراض است؟ شکستن رای در تجدید نظر امکان دارد؟
آیت‌الله خامنه‌ای: سعدی یکی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی است
اردن: نتانیاهو تنها کسی است که از تنش‌ها در منطقه سود می‌برد
با این وضعیت استقلال قید قهرمانی را بزند
خضریان: نباید فرصت میدان‌داری به افراد لابی‌باز در مجلس دوازدهم داده شود
شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند
پرسپولیس رکورد لیگ را شکست
چرا اسماعیلی‌فر آن حرکت را انجام داد؟
خانم بازیگر کارگردان شد و جایزه بین‌المللی گرفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top