تاریخ انتشار: چهارشنبه 1395/05/20 - 14:46
کد خبر: 206898

رضا بداغی؛

آفت نیروهای جبهه‌ی فرهنگی

آفت نیروهای جبهه‌ی فرهنگی

مطالعه ی کتب دینی خصوصا کتب شهید مطهری در جهت اعتلای اعتقادات و مبانی فکری نیز از اقدامات موثر است چراکه با مطالعه ی آنها، به راحتی می توان به اکثر شایعات و شبهات امروزی با دلیل و منطق پاسخ داد

خبرنامه دانشجویان ایران: رضا بداغی// متأسفانه دشمن هر روز متحدتر از دیروز و با برنامه ریزی دقیق کار می کند و با تأسف بسیار بیشتر، نیروهای ارزشی ما هر روز به بهانه های واهی و بچه‎گانه، به جان یکدیگر می افتند و دیگری را به انواع و اقسام اتهامات، متهم می کنند. در همین حین لفظ حضرت آقا، شهدا و کار فرهنگی نیز از زبانشان نمیفتد. آیا چنین حرکاتی کار فرهنگیست؟

فرهنگ از آن دسته مقولاتی است که از اهمیت به سزایی برخوردار است، چرا که نمایانگر روحیات، اخلاق، منش و خصوصیات یک کشور، منطقه، شهر و در کوچکترین اجتماع یعنی خانواده است و میتوان جنبه ی شخصی آن را نیز مدنظر گرفت. فرهنگ آنقدر مهم است که مقام معظم رهبری از سالهای ابتدایی زعامت خود دغدغه ی آن را داشتند و مکررا در اغلب سخنرانی های خود بدان اشاره می کنند. تا جایی که ایشان نگرانی خود را در مقوله ی فرهنگ ابراز داشتند.

جنگ نرم، این جنگ تمام عیار دشمنان قسم خورده ی ما که فهمیده اند با تمام توان نظامی نخواهند توانست ایران اسلامی را از پای درآورند، مرد عمل و رزم نیاز دارد، سپاه بدری نیاز دارد که هرکدام یک تنه یک لشکر را حریف باشد. تعبیر رهبر انقلاب در سال 73 به جوانان هم، بدریون بود، یعنی بایست به مثابه ی سپاه بدر در این جنگ عمل کرد، با تمام توان و قوا...

متاسفانه فرهنگ و کار فرهنگی امروزه در نزد جوانان دغدغه مند و به اصطلاح جوانان خواص، کمی دچار انحراف شده است، به جای اینکه جوانان به سراغ پختگی و کشف و مبانی ناب اسلام و انقلاب باشند، خودشان یک قوه ی محرکه برای دیگران و اشخاصی که اطلاعات چندانی ندارند؛ باشند، با مطالعه کتب غنی و مفید، از نظر اعتقادی، سیاسی، دینی، اجتماعی و فرهنگی بتوانند تولید محتوا کنند و به راحتی به تمام شبهات و شایعات بی حد و حصر امروزه در شبکه های اجتماعی و محافل خصوصی و عمومی، پاسخ دهند، خود را با یک سری کارهای بیهوده و بی نتیجه سرگرم کرده اند، مدعی کار فرهنگی هستند و خود را علمدار امور فرهنگی می نامند.

بعنوان نمونه با گذاشتن عکس پروفایل خود به مقدسات دینی و مذهبی نظیر اماکن متبرکه، شهدا و رهبر، ارسال مطالب کپی پیستی مذهبی،دینی و سیاسی که خود آن را نخوانده اند در گروه ها و کانال ها و پیج های شخصی و برگزاری جلسات متعدد فرهنگی که هیچ خروجی و بازدهی ندارد، این امر مهم را از سر خود باز کرده و مدعی انجام تکلیف و روسفیدی در نزد خدا می شوند که ما وظیفه ی خود را در حد توان انجام دادیم!!

فرهنگ بسیار پیچیده تر از این حرف هاست، اقدامات بالا زمانی مفید و ارزشمند خواهد بود که قبل از آن فرهنگ را فهمیده و آن را به اجرا در آورده باشیم. تا به حال از خود پرسیده ایم برای احیای امر به معروف و نهی از منکر چه اقداماتی کرده ایم؟ برای ترویج حجاب، غیرت، حیا و عفت چه اقداماتی کرده ایم و آیا اقدامات ما خروجی داشته است؟ برای مبارزه با مفاسد اجتماعی چقدر مطالعه داشتیم و چه اندازه برنامه ریزی کرده ایم؟

متاسفانه دشمن هر روز متحدتر از دیروز و با برنامه ریزی دقیق حمله می کند و صدهزار بار متاسفانه نیروهای ارزشی ما هر روز به بهانه های واهی و بچه گانه، به جان یکدیگر میفتند و دیگری را به انواع و اقسام اتهامات، متهم می کنند. در همین حین لفظ حضرت آقا، شهدا و کار فرهنگی نیز از زبانشان نمیفتد. آیا چنین حرکاتی کار فرهنگیست؟

رهبر انقلاب اینگونه باید به ما دلخوش کند؟ عده ای کارکرده و پخته نیز که سرشار از پتانسیل هستند، بجای رسیدگی به فرهنگ، خود را غرق در سیاست کرده اند و جهاد فرهنگی را تنها و تنها در سیاست و شلوغ بازی و همهمه می بینند. مقام معظم رهبری در سال 73 خطاب به جوانان فرمودند: " به شما توصیه میکنم به کار سیاسی نپردازید. کار سیاسی الان این همه متصدی و مباشر -وارد و ناوارد- دارد و الحمدلله چون کار آسانی است! همه هم وارد می شوند و بعد از یکی دو روز و چند صباحی، سیاسی می شوند! به آنها گفتم که این خیلی طرفدار و مشتری و مرتکب و مغترف دارد، شما بروید در آن حیطه ای که دارید به کار فرهنگی بپردازید، معنای این توصیه این نیست که در رشد سیاسی ذهن مردم تلاش نکنید، خیر؛ این هم وظیفه ی همه است."

پایه و بن تمام کارهای فرهنگی ابتدا اصلاح نیات است، بدانیم برای که و برای چه کار می کنیم، اگر خدایی ناکرده نیّات شخصی -برای اخذ پست و مقام و شغل- است که بهتر است آن را کنار بگذاریم و فقط برای رضایت ذات احدیت کار کنیم و در وهله ی دوم ایجاد وحدت و حفظ آن و مبارزه با تفرقه و نفاق است. چرا که منافق و نفاق همچون آفت به جان تمام محصول می افتد و آن را با خسران محض، یکی می نماید. در صورت اصلاح و انجام این دو مورد، قدم بسیار بزرگی در جهت فرمانبرداری مقام عظمای ولایت برداشته ایم و اگر شعار "وای اگر خامنه ای حکم جهادم دهد" را سر دادیم، در نزد خویش و خدای خویش سربلند هستیم که صرفا شعار ندادیم و عمل هم کرده ایم.

مطالعه ی کتب دینی خصوصا کتب شهید مطهری در جهت اعتلای اعتقادات و مبانی فکری نیز از اقدامات موثر است چراکه با مطالعه ی آنها، به راحتی می توان به اکثر شایعات و شبهات امروزی با دلیل و منطق پاسخ داد.

امام صادق علیه السلام فرموده اند: "کونوا لنا زینا و لاتکونوا لنا شینا" «برای ما مایه عزت باشید نه ذلت». فرهنگ و کار فرهنگی را مهم بدانیم و در انتها در خانواده، منطقه، محل تحصیل و شغل خود به گونه ای رفتار کنیم که مایه عزت و فخر انقلاب و اسلام باشیم نه مایه ننگ و تخریب، زیرا تمام اخلاق و رفتار ما توسط دیگران زیر ذره بین است و با یک ندانم کاری و اشتباه، آبروی نیروهای ارزشی خواهد رفت، پس مراقبت نیاز است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
جمعی از کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
تمرین پرسپولیس با حضور بیرانوند برگزار شد
مسابقه آلومینیوم اراک و پرسپولیس با حضور تماشاگر برگزار می شود
چند درصد مردم ایران تلویزیون می‌بینند؟
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
ادای احترام رئیس جمهور به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد
دستگیری بیش از ۱۳۳ نفر در تظاهرات دانشگاه نیویورک در حمایت از غزه
افزایش ۴۰۰ درصدی روان‌پریشی اسرائیلی‌ها پس از حمله ایران
بورل: اسرائیل به قطعنامه شورای امنیت درباره غزه پایبند نبوده است
کاهش قیمت جهانی طلا
حمایت از صنایع پیشران برای رشد تولید
قطع ارائه خدمات دولتی به صاحبان مجوز فاقد شناسه یکتا
افزایش امنیت با توسعه هوشمندسازی در طرح‌های پلیسی
ارائه رایگان خدمات سلامت روان در مراکز جامع خدمات سلامت کشور
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
آخرین وضعیت سیل سیستان و بلوچستان
شلیک وعده صادق‌ به دستگاه اطلاعاتی اسرائیل
آمریکا درحال آماده‌سازی بسته کمکی یک میلیارد دلاری برای اوکراین
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
نخستین هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی هنر، ارتباطات و رسانه برگزار شد
هشدار دانشگاه پیام نور به متقاضیان جذب فراگیر کارشناسی ارشد
تشکیل کمیته اقتصادی برای درآمدزایی غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد
تنوع فرصت‌های شغلی در دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران
برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top