تاریخ انتشار: دوشنبه 1395/05/25 - 15:41
کد خبر: 207227

نادانسته‌هایی که کنکوری‌ها برای انتخاب رشته باید بدانند؛

همه چیز درباره شیوه‌ پذیرش در رشته های متمرکز، نیمه متمرکز و «خاص»

همه چیز درباره شیوه‌ پذیرش در رشته های متمرکز، نیمه متمرکز و «خاص»

آغاز زمان حساس انتخاب رشته در فاصله حدودا یکماهه تا آغاز سال تحصیلی در دانشگاه‌ها برای جدیدالورودها، استرس وافری را برای داوطلبان آزمون سراسری 95 به همراه دارد، اما آگاهی و اطلاعات از چند و چون انتخاب رشته و نحوه پذیرش در دانشگاه‌ها، شرایط، جزئیات و مورادی از این دست می‌تواند آرامش خاطری را برای انتخابی صحیح برای داوطلب به ارمغان بیاورد.

خبرنامه دانشجویان ایران: آغاز زمان حساس انتخاب رشته در فاصله حدودا یکماهه تا آغاز سال تحصیلی در دانشگاه‌ها برای جدیدالورودها، استرس وافری را برای داوطلبان آزمون سراسری 95 به همراه دارد، اما آگاهی و اطلاعات از چند و چون انتخاب رشته و نحوه پذیرش در دانشگاه‌ها، شرایط، جزئیات و مورادی از این دست می‌تواند آرامش خاطری را برای انتخابی صحیح برای داوطلب به ارمغان بیاورد.

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ همیشه انواع شیوه‌های پذیرش در کنکور سراسری و شرایط پذیرش در دانشگاه‌ها، برای داوطلبینی تاکنون رنگ دانشگاه را به خود ندیده‌اند، محل سوال و ابهام بوده است.

بر همین اساس و در فاصله کمتر از 5 روز مانده به پایان بازه زمانی انتخاب رشته و با توجه به مراجعه حداکثری داوطلبان در روزهای پایانی بازه زمانی مورد نظر برای ثبت انتخاب نهایی و انتظار برای اعلام قبولی‌ها، چند نکته کمتر پرداخته شده که برای داوطلبین و حتی بعضا دانشجویان و پشت کنکوری‌ها تازگی دارد را متذکر می‌شویم:

انواع شیوه‌های پذیرش در آزمون سراسری
در آزمون سراسری بر اساس نوع سنجش کتبی و عملی یا مواردی از قبیل معاینه، دو نوع پذیرش متمرکز و نیمه متمرکز وجود دارد.

رشته‌های متمرکز
رشته‌های متمرکز رشته‌هایی هستند که برای ورود به آنها، تنها مرحله سنجش، آزمون کتبی چهارگزینه‌ای(تستی) است. در روش متمرکز، نیازی به شرکت در مصاحبه یا آزمون عملی نیست و بیشتر رشته‌ها از این نوع هستند.

رشته‌های نیمه متمرکز
رشته‌های نیمه متمرکز، رشته‌هایی هستند که برای ورود آنها علاوه بر شرکت در آزمون سراسری، (آزمون کتبی)، شرکت در مصاحبه، معاینه یا آزمون عملی هم لازماست. رشته‌هایی مانند تربیت بدنی، دانشکده صدا و سیما از این نوع رشته‌ها هستند.

نتیجه رشته‌های نیمه متمرکز، به دلیل آزمون عملی، دیرتر از نتایج نهایی آزمون سراسری اعلام می‌شود.

رشته‌های خاص
برای ورود به رشته‌های خاص هم شرکت در معاینه یا مصاحبه لازم است.

تفاوت رشته های خاص با نیمه متمرکز در زمان مصاحبه یا آزمونهای عملی است. نتایج پذیرفته‌شدگان این رشته‌ها هم زمان با رشته‌های متمرکز(اعلام نتایج نهایی آزمون سراسری) اعلام می‌شود.

- در چینش رشته‌های متمرکز و نیمه متمرکز در فرم انتخاب رشته دقت کنید.

فرض کنید، در دو رشته، یکی متمرکز و دیگری نیمه متمرکز، هر دو امتیاز قبولی آورده باشید.

حالت اول- اگر در فرم انتخاب رشته، رشته متمرکز را قبل از نیمه متمرکز قرار داده باشید، رشته متمرکز به عنوان تنها رشته قبولی شما اعلام می‌شود.

حالت دوم- اگر در فرم انتخاب رشته، رشته نیمه متمرکز را قبل از رشته متمرکز قرار داده باشید، چون نتایج رشته‌های متمرکز زودتر اعلام می‌شود، ابتدا رشته متمرکز به عنوان رشته قبولی شما اعلام می‌شود، بعد از مدتی برای شرکت در مصاحبه رشته نیمه متمرکز معرفی می‌شود.

در این حالت اگر در مرحله مصاحبه شرکت کنید و پذیرفته شوید، حتی اگر در رشته قبلی(متمرکز) مشغول به تحصیل باشید، طبق مقررات آزمون سراسری به طور خودکار (و به اجبار) از رشته اول به دوم (نیمه متمرکز) منتقل می‌شوید.

تغییر رشته و دانشگاه
تغییر رشته و دانشگاه، طبق آیین‌نامه میهمانی و انتقال دانشجو و البته به سختی انجام می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود در انتخاب رشته و دانشگاه دقت نمایید.

در مواردی انتقال از دوره‌ای به دوره دیگر مانند انتقال از شبانه به روزانه ممنوع است.

ممنوعیت تحصیل همزمان
هیچ دانشجویی مجاز نیست همزمان در دو رشته و یا دو محل(مؤسسات دولتی یا غیردولتی) تحصیل کند، در صورت تخلف طبق آیین‌نامه انضباطی دانشجویان با وی رفتار خواهد شد.

ممنوعیت دوبار تحصیل در دوره روزانه
- کسی که یک بار در رشته روزانه‌ای فارغ‌التحصیل شده است، نمی‌تواند برای بار دوم به طور رایگان در رشته روزانه مشغول به تحصیل شود و تنها با پرداخت شهریه ممکن است.
- همه کسانی که وارد دانشگاه می‌شوند باید شرایط عمومی را داشته باشند و از نظر نظام وظیفه مشکلی نداشته باشند.
- دانشیجو باید مقررات عمومی ورود به آموزش عالی و مقررات خاص محل تحصیل خود را رعایت نماید. پذیرفته‌شدگان نباید برای تحصیل از لحاظ موازین شرعی و مقررات منعی داشته باشند.
- دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، از لحاظ تامین مسکن و خوابگاه و پرداخت کمک هزینه تحصیلی، به دانشجویان تعهدی ندارند، البته در این خصو ص تلاش می‌کنند.
- صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تعهدی برای پرداخت انواع تسهیلات به دانشجویان ندارد.
- تحصیل در آموزش عالی تمام وقت است. کارمندان دولت تنها با موافقتنامه رسمی و بدون قید و شرط محل اشتغال خود مبنی بر شرکت در تمام فعالیت‌های آموزشی می‌توانند تحصیل کنند.

نداشتن آگاهی از ضوابط و مقررات آموزشی ، حقی برای دانشجو ایجاد نمی‌کند. مدت تحصیل در مقاطع مختلف برای همه دوره‌ها (به جز دوره‌های دانشگاه پیام‌نور، نیمه حضوری و مجازی) یکسان و مطابق جدول زیر است:

علاوه بر مقررات عمومی، هر دانشگاه نیز ممکن است مقررات اختصاصی داشته باشد که هنگام ورود لازم است از آن اطلاع داشته باشید و رعایت کنید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top