تاریخ انتشار: سه شنبه 1395/05/26 - 01:40
کد خبر: 207249

پخت‌وپز در فضا؛

بفرمایید پیتزای سه‌بعدی میل کنید

بفرمایید پیتزای سه‌بعدی میل کنید

در سال 2013 وقتی ناسا هنوز در حال برنامه‌ریزی و رویاپردازی برای مأموریت‌های انسانی در مریخ بود؛ یک تیم از محققان تگزاسی موفق شدند تا مجوز ساخت پرینتر سه‌بعدی را بگیرند که می‌تواند غذای سفارشی را در فضا به مشتری تحویل دهد. حالا به‌نظر شما اولین انتخاب برای ساختن دموی تبلیغاتی؛ چه غذایی می‌تواند باشد؟ بله درست حدس زدید؛ پیتزا!

خبرنامه دانشجویان ایران: در سال 2013 وقتی ناسا هنوز در حال برنامه‌ریزی و رویاپردازی برای مأموریت‌های انسانی در مریخ بود؛ یک تیم از محققان تگزاسی موفق شدند تا مجوز ساخت پرینتر سه‌بعدی را بگیرند که می‌تواند غذای سفارشی را در فضا به مشتری تحویل دهد. حالا به‌نظر شما اولین انتخاب برای ساختن دموی تبلیغاتی؛ چه غذایی می‌تواند باشد؟ بله درست حدس زدید؛ پیتزا!

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اما درست بعد از این‌که نسخه اول به پایان رسید و مجوز دوم در حال صادر شدن بود؛ «آنژان کانترکتور» که یک محقق است به همراه تیمش در مجموعه شرکت‌های Systems and Materials در آستین تگزاس با یک خبر خیلی بد مواجه شدند: دومین مجوز آن‌ها کنسل شد. کمبود بودجه کنگره موجب شد تا این مؤسسه فضایی تمام پروژه‌های کمکی مرتبط با ارسال انسان به مریخ را متوقف کند که پروژه پرینتر سه‌بعدی غذا یکی از همین پروژه‌ها بود.

اما «کانترکتور» ناامید نشد؛ وی با تجدیدنظر در ایده‌ای که در سر داشت آن‌را بیشتر شبیه یک پروژه زمینی کرد و یک شرکت به‌نام BeeHex را تأسیس کرد. وی هدف اولیه خود را روی طرفداران گرسنه مسابقات ورزشی و مراجعین پارک‌های تفریح قرار دارد. او تصمیم گرفت با پیاده‌سازی این پروژه در کنسرت‌ها و میادین ورزشی و جاهایی که رویدادهایی در آن‌ها انجام می‌گرفت در لحظه به مشریان پیتزایی تحویل بدهد که توسط پریتنر سه‌بعدی درست شده است. مشریان برای سفارش کافی است که از طریق اپلیکیشن مربوطه سفارش پیتزا بدهند؛ از راه دور هزینه آ‌ن‌را پرداخت کنند و به‌محض آماده شدن؛ آن‌را تحویل بگیرند.

«جردن فرنچ» مدیر ارشد بازاریابی BeeHex می‌گوید: یکی از مشکلات اصلی ما هجوم طرفداران گشنه در وقت استراحت بین دو نیمه است. سعی داریم تا به‌نحوی این معضل را برطرف کنیم.

پرینتر اصلی سه‌بعدی که برای تولید غذا ساخته شده بود؛ قرار بود انواع غذاها را درست کند. هم‌چنین می‌توانست بر اساس درخواست مشتری در همان لحظه مواد تشکیل‌دهنده آن غذا را تغییر دهد. این برای فضانوردی که مریض است و میلیون‌ها کیلومتر از مطب دکتر فاصله دارد می‌تواند بهترین خبر باشد.

علاوه بر آن؛ وقتی قرار است که یک مأموریت پنج سال طول بکشد همراه داشتن سرآشپزی که خیلی تمیز نیست می‌تواند یک کابوس باشد. «کن باورساکس» که پیش از این فضانورد بوده و در سال 2003 در ایستگاه فضایی بین‌المللی کار کرده است در سال 2013 در یک مصاحبه خبری گفت: فضانوردان بعد از چند ماه که فقط غذای بسته‌بندی شده مصرف می‌کنند به‌شدت دوست دارند غذای ادویه‌دار با سس تند بخورند.

وی ادامه می‌دهد: وقتی یک دستگاه می‌تواند انواع و اقسام نان‌ها و نودل‌ها را که کار خیلی راحتی نیست در فضا درست کند حتما فضانوردان به آن عادت می‌کنند. شاید یکی از بهترین چیزهایی که می‌تواند چاپ کند یک پیتزای بزرگ است.

اما در پروژه جدید؛ به ناچار تغییراتی داده شد. «اروین» می‌گوید: در اصل این پرینتر طوری تهیه شده بود که مواد تشکیل‌دهنده غذا را با هم مخلوط می‌کرد؛ این مواد می‌توانست آب؛ روغن یا آرد باشد؛ در کنار آن مقدار مواد مغذی که هر فضانورد به‌طور روزانه به آن احتیاج داشت به آن اضافه می‌شد و در نهایت غذا چاپ شده و آماده می‌شد.

ولی پرینتر BeeHex طوری ساخته شده که رستوران‌ها می‌توانند مواد از پیش تهیه شده مانند خمیر پیتزا را داخل آن بریزند؛ سپس این مواد از طریق چندین نازل به بیرون داده می‌شود. به‌عنوان مثال؛ یک نازل برای خمیر؛ یک نازل برای سس؛  و البته یک نازل برای پنیر است. شرکت سازنده این پرینتر می‌گوید: این ماشین هم سریع‌تر از یک آشپز که تخصص در تهیه پیتزا دارد عمل می‌کند (به‌طور متوسط یک انسان ۹ دقیقه زمان برای پخت پیتزا نیاز دارد اما پرینتر BeeHex این کار را در چهار دقیقه انجام می‌دهد) و هم این‌که به‌طور خودکار خودش را تمیز می‌کند.

«فرنچ» می‌گوید: قرار است با این پرینتر تجربه‌های جدیدی داشته باشیم که از جمله آن‌ها چاپ شکلات و یخ است. در حال حاضر پرینترهای شکلات در بازار تجاری بسیار موفق عمل کرده‌اند چون قادر هستند هر نوع طرحی را چاپ کنند؛ حتی می‌توانند روی شکلات چهره یک نفر را دربیاورند. تیم سازنده این پرینتر بیشتر تمرکز خود را روی تفریح و سرگرمی گذاشته‌اند. حتما دیدن چاپ یک پیتزای ستاره‌ای شکل در شهر بازی‌ها یا پارک‌ها آن‌هم جلوی چشم مشتری بسیار جالب است.

شاید یکی از سئوالاتی که ذهن‌ها را به‌خود مشغول می‌کند آن است که چرا پروژه‌ای به این مهمی در همان فاز اول تحقیق توسط ناسا متوقف شد؟ در آن زمان مجوز ساخت این پرینتر 125 هزار دلار ارزش داشت.

اما یکی دیگر از اهدافی که سازندگان این پرینتر دنبال می‌کنند کمک به مردمی است که در مناطق فقیر زندگی می‌کنند و به‌سختی غذای مناسب و بهداشتی به دست‌شان می‌رسد. «اروین» ادامه می‌دهد: با در اختیار داشتن این پرینترها و وارد کردن مواد خشک و سایر مواد مغذی در داخل آن‌ها می‌توان غذای موردنظر را داخل پرینتر درست کرد. اما در حال حاضر این پروژه بیشتر روی غذاهایی که سریع خورده می‌شوند و جذابیت‌هایی که برای توریست‌ها دارد؛ تمرکز دارد.

حالا که BeeHex وارد مرحله سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه شده؛ نمونه اصلی اولیه که برای رفع نیازهای فضانوردان ساخته شده بود هم‌چنان در اختیار ناسا می‌ماند.

منبع: مادربرد وایس

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
جزئیات دیدار فرمانده ارتش پاکستان با رئیس جمهوری
فریاد نتانیاهو بر سر وزیرخارجه آلمان +فیلم
جزئیات تازه در پرونده مرگ بازیگر معروف
انتقام‌جویی زن جوان از یک بلاگر معروف
گروسی به ایران می آید؟
بارش‌ شدید باران در تهران و ۱۰ استان دیگر
توضیح مهم دستیار ویژه معاون اول رئیس‌جمهور درباره واردات خودرو
پرسپولیس و استقلال بعد از واگذاری چه تغییری خواهند کرد؟
همراهی نفت و طلا در روند نزولی
ادامه بارش‌ها تا پایان هفته
۵ راهکار که علائم آلرژی فصلی را کاهش می‌دهد
قول بزرگ به یحیی برای رفتن به تبریز
رونمایی اوسمار از ۴ بمب تابستانی روی آنتن زنده
اعتراف رسانه اپوزیسیون به توان موشکی ایران
کاهش حقوق کارگران در صورت تعطیلی پنجشنبه تخلف است
اینتر برای بیستمین‌ بار قهرمان سری‌ آ شد
زنی که فرمانده‌ سپاه پاسداران شد! +فیلم
فیلم گل سردار آزمون به بولونیا +فیلم
۹ گزینه داخلی و خارجی کاندیدای سرمربیگری بسکتبال ایران
غزه از زمین، هوا و دریا زیر آتش
تحصن دانشجویان دانشگاه کلمبیا در حمایت از غزه +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top