تاریخ انتشار: سه شنبه 1395/06/02 - 19:28
کد خبر: 207873

فراهانی در نشست خبری:

تشکل‌هایی که در دولت قبلی محدودیت داشتند را انقلابی می‌دانیم

معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه ایجاد نشاط در دانشگاه‌ها شعار دولت تدبیر و امید بوده، گفت: با وجود همه موانع، در حرکتمان کاملا موفق بوده‌ایم.

خبرنامه دانشجویان ایران: محمدرضا فراهانی، معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت در وزارت بهداشت برگزار شد، در مورد نوع فعالیت های فرهنگی در دانشگاه های علوم پزشکی تصریح کرد:  احساس من این است که در حوزه فرهنگی با کار پیچیده ای روبه رو هستیم که مقام معظم رهبری کار در این حوزه را به کندن کوه با یک سوزن تشریح کرده اند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ وی با تاکید بر اینکه در حوزه فرهنگی سلایق متعدد و متضادی وجود دارد، بیان داشت: در بسیاری فعالیت ها شاخص وجود دارد که ملموس و عینی است، اما در حوزه فرهنگی در جمهوری اسلامی که خود را متعهد به آن می داند، شاخص ملموسی وجود ندارد. هنوز بعد از چهار دهه شاخص های محوری که بتواند وضعیت را با آن رصد کرد و در مورد آن قضاوت کنیم، وجود ندارد.

معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در دنیا شمارگان روزنامه ها و تعداد صندلی سینماها را به عنوان شاخص فرهنگی معرفی می کنند که البته این ها هم نمی توانند دقیق باشند.

فراهانی افزود: در حوزه فرهنگی تعابیر زیادی از سوی بزرگان ارائه شده است؛ تعبیری که از فرهنگ ارائه کرده اند، مجموعه اقداماتی است که انسان های جامعه برای رسیدن به اهداف متعالی انجام می دهند.

فرهنگ از منبع خردورزی آغاز می شود و براساس این تعریف معتقدیم در حوزه مخاطبان خودمان که شامل اساتید، دانشجویان و کارکنان می شود، براساس منویات رهبری فضایی را ایجاد کرده ایم که در آن ارتقای فنی صورت گرفته است.

معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت با تاکید براینکه بیش از گذشته باید به حوزه اندیشه ورزی و خردورزی توجه کنیم، اظهار داشت: علی رغم این شاخص های کلان در حوزه فرهنگی؛ ما این شاخص را برای خود تعریف کرده ایم.

میزان مشارکت دانشجویان در فعالیت های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ورزشی نمادی از توجه دانشجویان به حوزه فرهنگی است؛ البته شاخص های دیگری نیز باید تعریف شود که میزان مشارکت در فضای فرهنگی را مشخص کند.

معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه کار در حوزه فرهنگی با سایر حوزه ها فرق می کند، تصریح کرد: غرب و آمریکا در تاثیرگذاری فرهنگی کارهای عمیقی کرده اند، اما این حوزه در ایران نوپاست.

فراهانی با تاکید براینکه ایجاد نشاط در دانشگاه ها شعار دولت تدبیر و امید بوده است، خاطر نشان کرد: علی رغم همه موانع، در حرکتمان کاملا موفق بوده ایم.

وی با اشاره به اینکه نظام بررسی نرخ مشارکت به طور دقیق در دانشگاه های علوم پزشکی نداریم ، تصریح کرد: در مورد حضور دانشجویان در فعالیت های ورزشی 36 تا 37 درصد مشارکت وجود دارد.

50 درصد دانشجویان درگیر فعالیت های ورزشی، فرهنگی اجتماعی و سیاسی هستند و در حال حاضر نزدیک به 200 هزار دانشجو در دانشگاه های علوم پزشکی در حال تحصیل هستند.

معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت در خصوص حوزه معیشت دانشجویان نیز بیان داشت: در حوزه معیشت دانشجویی با توجه به اینکه دولت قبلی در برنامه پنجم توسعه در این حوزه خارج شده بود، توانستیم در سه سال گذشته فعالیت های خوبی را داشته باشیم و شوراهای صنفی را احیا کنیم. 1967 عضو شورای صنفی داریم که به ما کمک می کنند و به نوعی هرم مشارکت دانشجویی را شکل دادیم.

فراهانی ادامه داد: در جلسه هفته خوابگاه ها گفته بودم که طرحی برای کاهش آسیب های اجتماعی در خوابگاه ها به نام همتایاران سلامت داشتیم؛ که از ابتدای سال 800 نفر در کشور پس از آموزش، کارشان را در این حوزه آغاز کرده اند.

توسعه فعالیت های دانشجویی هم اکنون 37 درصد است که قبلا این عدد 26 درصد بوده و حضور در ورزشها قبلا 5 درصد  و هم اکنون 10 درصد می باشد. توسعه ورزش همگانی که قبلا 10 درصد بوده به 28 درصد رسیده است.

فضاهای ورزشی قبلا 301 هزار و 676 متر مربع بوده که هم اکنون به رقم 335 هزار و 575 هزار متر مربع رسید. در سال گذشته ۱۰ هزار نفر در جشنواره فرهنگی شرکت کرده بودند که این رقم امسال به 35 هزار نفر افزایش یافته است.

وی ادامه داد: 5 هزار میلیارد برای طرح تحول سلامت اختصاص داده شده بود که این رقم به۸۰۰۰  میلیارد در کمیسیون تلفیق رسیده است. برنامه ششم مصوبات خوبی داشته که از کمیسیون بهداشت خارج شده و به کمیسیون تلفیق خواهد رفت و امیدواریم کمیسیون تلفیق و مجلس آن را تصویب کند که گره هایی در حوزه سلامت باز می کند.

معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت در خصوص آیین نامه شهرداران خوابگاه ها نیز بیان داشت: در مهر یا آبان ماه اولین جلسه شهرداران خوابگاه های علوم پزشکی کشور را برگزار می کنیم و به صورت نمادین کلید خوابگاه ها را به شهرداران ارائه می دهیم. این آیین نامه ها اجباری نخواهد بود و حقوق دانشجویی نیز برای آنها در نظر گرفته شده؛ که قطعا نجومی نخواهد بود.

معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت در مورد کانون های فرهنگی نیز اضافه کرد: ۵۰۰ تا ۶۰۰ کانون فرهنگی در کشور موجود می باشد که تنها ۴۸۱ کانون فعال هستند. تعداد ۱۷۰ تا ۱۸۰ تشکل دانشجویی در حال فعالیت هستند که ۲۳ تشکل در این دولت تشکیل شده اند و هم اکنون ۱۱۷ تشکل فعال هستند.

وی ادامه داد: جشنواره قرآن سال گذشته ۷۹۰ میلیون تومان هزینه داشته. ما در زمینه قرانی حد نصابی برای هزینه کردن نداریم و برای تمام کانون های به صورت ملی و منطقه ای آموزش هایی را در نظر گرفته ایم.

در جشنواره نشریات ۷۰۰ نفر شرکت کردند و در کلاس هایی به صورت حرفه ای شرکت کردند. این اولین کارگاه آموزشی بود که همه ابراز رضایت کردند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top