تاریخ انتشار: جمعه 1395/06/05 - 00:59
کد خبر: 208052

پتک آهنین لیبرالیسم بر سر آزادی های شخصی در فرانسه

ظاهر شدن کاملاً عریان در کنار سواحل اشکالی نیست؛ اما پوشیده ظاهر شدن محل اشکال است!

خبرنامه دانشجویان ایران: تک آهنین لیبرالیسم بر سر آزادی های شخصی؛ ظاهر شدن کاملاً عریان در کنار سواحل اشکالی نیست؛ اما پوشیده ظاهر شدن محل اشکال است!

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از الف، دولت فرانسه با اعمال منع پوشیدن یک لباس بار دیگر ابتدایی‌ترین حقوق انسانی در انتخاب نوع لباس را زیر سؤال برد، این لباس که بورکینی نام دارد از سال‌ها پیش در استرالیا طراحی شد و زنان مسلمان برای رعایت حریم شرعی خود از آن در سواحل استقاده می‌کردند.

چند روزی است که دستکم در ۱۵ شهر ساحلی فرانسه گشت‌هایی مستقر شدند تا اگر زنی بنا به عقاید دینی خود یا دلایل شخصی، حاضر نشد لباس‌های عریان غربی را بپوشد، او را جریمه کرده و چه بسا حتی به زندان محکوم کنند.

چند سالی است که از عرضه لباس شنای اسلامی به نام بورکینی نمی‌گذرد، لباسی که زنان مسلمان اروپا طراحی کرده تا ضمن رعایت حریم شرعی خود بتوانند ورزش شنا در اماکن عمومی را از دست ندهند، جنس این لباس و نوع طراحی آن به گونه‌ای است که علاوه بر اینکه جلوی ازادی عمل در شنا را نگیرد، پوشش کاملی را برای زنان فراهم می‌کند.

یک زن مسلمان اروپایی می‌گوید: بورکینی لباس شنایی است که تمام بدن به جز صورت را می‌پوشاند، جنس بورکینی به گونه‌ای است که بدن نما نیست و زنان مسلمان می‌توانند بدون اینکه نگرانی از رعایت نشدن حریم شرعی داشته باشند آن را پوشیده و از ان استفاده کنند، این لباس ابتدا در استرالیا ابداع و طراحی شد اما زنان مسلمان در کشورهای اروپایی و غیر اسلامی از ان استقبال کردند.

اما در هفته‌های اخیر شهرهای فرانسه یکی پس از دیگری برای ممنوع کردن این لباس برای زنان مسلمان اقدام می‌کنند، زن مسلمانی که به جای بیکینی، بورکینی را برگزیده، جریمه سخت مالی در انتظارش است و در مراحل بعد باید منتظر مجازات‌های بعدی باشد.

شهردار یکی از شهرهای فرانسه در دفاع از ممنوع کردن پوشش زنان در سواحل می‌گوید اینجا فرانسه است و اگر زنان پوشیده ظاهر شوند، اصول اساسی فرانسه زیر سؤال می‌رود.

وی در ادامه می‌گوید: ما با منع کردن پوشیدن این نوع لباس می‌خواهیم بگوییم، زنان مسلمان هم باید مثل سایر زنان ظاهر شوند و اگر اینگونه نباشد اصول فرانسه زیر سؤال می‌رود، باید بدانند که اینجا فرانسه است.

اما وضع چنین قانونی یعنی محروم کردن زنان مسلمان، از ظاهر شدن در برخی از اماکن عمومی و به گفته یکی از دختران مسلمان فرانسوی با شعارهای آزادی خواهانه زنان این موضوع غیرقابل تطبیق است.

این دختر مسلمان فرانسوی می‌گوید: برای او خیلی عجیب است که برکسانی که کاملاً عریان در کنار سواحل ظاهر می‌شوند، اشکالی نیست؛ اما پوشیده ظاهر شدن محل اشکال است.

از سوی دیگر نهادهای بین المللی حقوق بشر که در بیشتر موارد همسو با سیاست‌های لیبرالیسم غربی موضع گیری می‌کردند در اینجا آش تبعیض نژادی را انچنان شور دیدند که حداقل در ظاهر به حمایت از زنان مسلمان فرانسوی پرداختند. یکی از مسئولان عالی رتبه حقوق بشری فرانسه می‌گوید: هیچ اشکالی در بورکینی ندیده است و این بسیار مناسب و اخلاقی است.

اما برای این فعال رسانه‌ای در آمریکا هم عجیب است که در فرانسه زنی به خاطر پوشاندن بدنش در سواحل جریمه شود. به گفتی او پلیس در سواحل گشت میزند تا ببیند اکر کسی با لباس اسلامی بدن خود را پوشانده است، او را جریمه کند و این طنز بزرگی است. بالاخره لباس یک انتخاب شخصی است و این حق انتخاب را نباید از کسی گرفت.

آچه در فرانسه شاهدیم دلیل موجه ای است بر اینکه مجبور کردن کسی به لباسی که آن را مخالف باورها و حتی سلیقه شخصی خود می‌داند در فرهنگ خوش خط و خال لیبرالسیم جایز و حتی لازم به نظر می‌رسد. اگر صحبت از توهین به دین یا مقدسات صورت گیرد همه شارلی ابدو می‌شوند ولی از ان سو گاهی لیبرالسیم انقدر مقدس می‌شود که با پتک آهنین خود هر گونه ازادی عمل حتی در نوع لباس پوشیدن را که شخصی‌ترین انتخاب است از انسان سلب می‌کند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top