تاریخ انتشار: پنجشنبه 1395/06/11 - 12:33
کد خبر: 208793

روزهای شلوغ و پر دردسر دانشگاه؛

جدیدالورودها چگونه ثبت‌نام می‌کنند؟

جدیدالورودها چگونه ثبت‌نام می‌کنند؟

هرچند دانشجویان کارشناسی ارشد، نسبت به جدیدالورودها دانشگاهی تجربه بیشتری دارند و در مراحل ثبت‌نام گیج نمی‌شوند اما باز هم مروری بر مراحل ثبت‌نام که باید توسط دانشجویان طی شود، خالی از لطف نیست.

خبرنامه دانشجویان ایران: چند روز دیگر قرار است نتایج نهایی کنکور کارشناسی اعلام شود؛ قبولی‌های کارشناسی ارشد هم اعلام شده است و یکی دو هفته آینده، سیل جدیدالورودها هستند که برای ثبت نام به دانشگاه‌ها مراجعه می‌کنند.

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ هرچند دانشجویان کارشناسی ارشد، نسبت به جدیدالورودها دانشگاهی تجربه بیشتری دارند و در مراحل ثبت‌نام گیج نمی‌شوند اما باز هم مروری بر مراحل ثبت‌نام که باید توسط دانشجویان طی شود، خالی از لطف نیست.

بعد از اعلام نتایج کارشناسی ارشد، اکثر دانشگاه‌ها اطلاعیه‌هایی از محل، زمان و نحوه ثبت‌نام جدیدالورودهای ارشد را روی سایت اطلاع‌رسانی خود قرار دادند و برنامه ثبت‌نام را اعلام کردند، بعضی دیگر هم هنوز هیچ اعلامی مبنی بر این موضوع نداشته‌اند.

در برخی دیگر از موراد نیز ممکن است لازم باشد خود دانشجو با دانشگاه یا مرکز آموزش عالی مورد نظر تماس بگیرد و پیگیر ماجرای ثبت‌نام شود.

دانشجویان کارشناسی هم منتظر اعلام نتایج هستند تا بعد از اینکه مشخص شد کجا قبول شده‌اند، مدارک لازم را آماده کرده و برای ثبت‌نام به دانشگاه مورد نظرشان مراجعه کنند.

یکی از نکات قابل توجه که غالب جدیدالورودها از آن بی اطلاعند، انتخاب واحد است؛ معمولا انتخاب واحد ترم اول را آموزش دانشگاه برای دانشجویان انجام می‌دهد. اما در برخی از دانشگاه‌ها و در اکثر مواقع برای دانشجویان ارشد، این اتفاق نمی‌افتد و انتخاب واحد به عهده خود دانشجو است.

بنابراین لازم است دانشجویان پیش از مراجعه به دانشگاه، آگاهی لازم نسبت به واحدهایی که باید در اولین ترم تحصیلی خود بردارند را کسب کرده یا با مراجعه به مشاوران تحصیلی، پایگاه‌های اینترنتی معتبر و ... اطلاعات کافی را بدست آورند تا در هنگام ثبت‌نام آچمز نشوند.

یکی از عمده‌ترین مراحل ثبت‌نام که در بعضی از دانشگاه‌ها انجام می‌شود و در برخی دیگر اهمیتی به آن داده نمی‌شود، تست‌های سلامت است.

اگر در هنگام انجام مراحل ثبت‌نام به بخش تست سلامت رسیدید، اصلا نترسید و با اعتماد به نفس، این بخش را پشت سر بگذارید. این تست‌ها برای ارزیابی سلامت کلی بدن شماست که احتمالا حاوی چند بخش کلی از فشار خون گرفته تا معاینه سطحی گوش و حلق و بینی یا موارد دیگر است.

مراحل ثبت‌نام در دانشگاه، ممکن است به نظرتان طولانی و پیچیده به نظر برسد که حتی به هر چیزی شبیه باشد جز ثبت‌نام در دانشگاه! اما بالاخره برای ثبت‌نام در دانشگاه، باید از تمام مراحل اعم از صدور کارت تغذیه، ثبت نام در خوابگاه، انتخاب واحد و آموزش، صدور کارت دانشجویی، تست پزشکی و ...عبور کرد.

تشکل‌های دانشجویی هم در روز ثبت‌نام، در محل حضور جدیدالورودها غرفه می‌زنند و سعی می‌کنند با دانشجویان جدید ازتباط برقرار کنند و احتمالا برای اردو یا مراسم خاصی هم از دانشجویان ثبت‌نام می‌کنند؛ در خلال این صحبت و ارتباط گیری هم ممکن است پکی حاوی نشریه و بسته‌های فرهنگی نیز به دانشجویان جدید بدهند. این خودش به شلوغی روز ثبت‌نام می‌افزاید.

یکی از مهمترین بخش‌هایی که مورد توجه جدیدالورودها و خانواده‌های آنها قرار می‌گیرد، خوابگاه است. دانشجویان معمولا قبل از مراجعه برای ثبت‌نام، درمورد اینکه دانشگاه مورد نظر، خوابگاه ارائه می‌کند یا نه، کسب اطلاع می‌کنند و با این پیش زمینه برای ثبت‌نام به دانشگاه می‌روند.

اگر خوابگاه باشد که هیچ؛ اما اگر خوابگاه در کار نباشد، یا باید به سراغ خوابگاه‌های خودگردان بروند و یا اینکه در همان مراحل ثبت‌نام با چند نفر دیگر که نیاز به محل اقامت دارند، آشنا شده و طرح اجاره یک خانه نقلی که به درد چند دانشجو بخورد را بریزند و مسئله محل اقامتشان را حل کنند.

این موضوع البته به همین راحتی که می‌خوانید نیست! خانواده‌های مختلف نظرات متفاوتی را در این باره دارند، بسیار از خانواده‌ها غیر از خوابگاه، محلی را برای اسقرار فرزندشان مناسب نمی‌دانند، مخصوصا اینکه دانشجوی دختر باشد.

بسیاری دیگر اما چنین نظری ندارند و مساله اصلی مدنظرشان، تحصیل و کسب مدرک برای فرزندشان است و کاری به این چیزها ندارند.

سایر مراحل نیز به صورت روتین در مسیر ثبت‌نام وجود دارد که بنا به دانشگاه و بخش‌های مختلف، ترتیبی متفاوت دارد که دانشجوی جدیدالورود از آنها عبور می‌کند و ثبت‌نامش را تکمیل می‌کند. گرفتن کارت تغذیه، تست پزشکی، صدور کارت دانشجویی، انتخاب واحد، تشمیل و تکمیل پرونده ثبت‌نام، تعهد خدمت و استخدام، مساله معافیت تحصیلی و نظام وظیفه، احراز هویت و خیلی از موارد دیگر که از حوصله این نوشتار خارج است.

اما نکته قابل توجه، تفاوت‌هایی است که بین ثبت‌نام در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است؛ برای ثبت نام ارشد، مراحل دیگری نیز وجود دارد. مراحلی از قبلی استعلام مدرک تحصیلی و ارائه پرونده سوابق تحصیلی، گزینش، ارزیابی یا مواری دیگر از این دست که رنگ و بوی دیگری به ثبت‌نام می‌دهد.

البته بعضی از این مراحل در ثبت‌نام برخی از دانشگاه‌ها در مقطع کارشناسی نیز وجود دارد، دانشگاه‌هایی که شرایط خاصی برای انتخاب رشته و ثبت‌نام دارند و دانشجویان به علم به آن و با توجه به شرایطی که در دفترچه انتخاب رشته آمده است، انتخاب می‌کنند.

چیزی تا آغاز سال تحصیلی نمانده است. جدیدالورودها نیز زمان فشرده‌تری را در پیش دارند و باید از مراحل ثبت‌نام عبور کنند و خیلی زود آماده حضور در دانشگاه شوند و سر کلاس‌ها بنشینند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
روشی دائمی برای خلاصی از ورود حشرات
علائم ایمنی چقدر ضروری است؟
خرید عسل؛ فرق تقلبی و اصلی را به سرعت متوجه شوید!
آیا رای دادگاه تجدید نظر قابل اعتراض است؟ شکستن رای در تجدید نظر امکان دارد؟
آیت‌الله خامنه‌ای: سعدی یکی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی است
اردن: نتانیاهو تنها کسی است که از تنش‌ها در منطقه سود می‌برد
با این وضعیت استقلال قید قهرمانی را بزند
خضریان: نباید فرصت میدان‌داری به افراد لابی‌باز در مجلس دوازدهم داده شود
شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند
پرسپولیس رکورد لیگ را شکست
چرا اسماعیلی‌فر آن حرکت را انجام داد؟
خانم بازیگر کارگردان شد و جایزه بین‌المللی گرفت
۳دستور ضربتی رئیسی برای کمک به مردم سیستان و بلوچستان
آمریکا و تجاوز به حق وتو !
برای جلوگیری از بستری‌های بی دلیل بیماران چه باید کرد؟
روایتی تکان‌دهنده از اوضاع وخیم اسرای اهل غزه
نظریه‌پرداز برجسته آمریکایی: اسرائیل از حمله ایران شوکه شد
کدام مراکز مجاز به ارائه خدمات زالو درمانی هستند؟
واکنش سفارت ایران در لندن به اتهامات بی دلیل به سپاه
سرکرده فروش کوکائین در فضای مجازی دستگیر شد
ایران مالک یک پهپاد سنگین و قدرتمند است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top