تاریخ انتشار: 04 مهر 1388 - 00:00:00
کد خبر: 2091

مشروح کنفرانس خبری احمدی نژاد در نیویورک

باید دنیایی ساخت که همه انسانها و ملت‌ها محترم باشند و کرامت آنها حفظ شود، فقر و کینه‌توزی برطرف گردد و همه در رفاه و آسایش زندگی کنند و یکدیگر را دوست داشته باشند که این نیازمند مشارکت همگانی است.

خبرنامه دانشجویان ایران:رئیس جمهور در واکنش به جنجال غرب درباره دومین کارخانه غنی‌سازی ایران گفت: طبق مقررات آژانس برای ایجاد هر مجموعه غنی‌سازی باید 6 ماه قبل از تزریق گاز موضوع را به اطلاع آژانس رساند و ما 18 ماه زودتر موضوع را به اطلاع آژانس رساندیم که این کار به جای جنجال مستحق تشویق است.

به گزارش«خبرنامه دانشجویان ایران»به نقل ازفارس، به نیویورک، محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور که در جریان سفر خود به مقرر سازمان ملل متحد بعدازظهر روز جمعه به وقت نیویورک در یک نشست خبری به سؤالات نمایندگان رسانه‌های مختلف پاسخ داد، اظهار داشت:‌ امروز باید همه با تلاش جمعی دنیای جدیدی سرشار از محبت، امنیت و آرامش برای همه ملت‌ها بسازیم که عدالت و انصاف در آن حرف اول را بزند.

وی افزود: باید دنیایی ساخت که همه انسانها و ملت‌ها محترم باشند و کرامت آنها حفظ شود، فقر و کینه‌توزی برطرف گردد و همه در رفاه و آسایش زندگی کنند و یکدیگر را دوست داشته باشند که این نیازمند مشارکت همگانی است.

رئیس جمهور اظهار داشت: دوران امپراتوری ابرقدرت‌ها سپری شده و امروز همه باید در مدیریت جهان مشارکت داشته باشند و هرچقدر مشارکت و همکاری گسترده‌تر باشد زیبایی جهان انسانی‌‌تر و ماندگارتر است.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: آرام آرام همه اذهان و دل‌ها به سمت این حقیقت می‌رود که آینده درخشان در گرو همدلی و همراهی و تغییر ساختار اداره جهان است و در این زمینه رسانه‌ها نقش منحصربه‌فردی دارند که می‌توانند همدلی‌ها را تقویت کرده و پیام‌رسان صلح و دوستی به جهانیان باشند.

رئیس جمهور پس از سخنان مقدماتی خود در این نشست خبری به سؤالات خبرنگاران حاضر در محل اقامت خود پاسخ داد.

وی در خصوص ادعای سران آمریکا، فرانسه و انگلیس درباره رآکتور جدید غنی‌سازی اورانیوم در ایران اظهار داشت:‌ فعالیت‌های ایران در موضوع استفاده از فناوری هسته‌ای کاملاً روشن و در چارچوب مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌شود.

احمدی‌نژاد افزود: طبق مقررات برای ایجاد هر مجموعه غنی‌سازی باید 6 ماه قبل از تزریق گاز موضوع را به اطلاع آژانس رساند اما با وجود یکسال فاصله تا آن 6 ماه در واقع ما 18 ماه زودتر موضوع را به اطلاع آژانس رساندیم که به نظرم این کار به جای جنجال مستحق تشویق است.

وی ادامه داد: آنها که تصور می‌کردند می‌توانند در سازمان ملل علیه ملت ایران فضاسازی کنند اما نتوانستند حالا تصور می‌کنند موضوعی یافتند و سروصدا به راه انداختند تا شروع به فرماندهی کنند.

رئیس جمهوری افزود: آنها خود هنوز به قانون تن ندادند که اگر این کار را کرده بودند مشکل ایجاد نمی‌شد و با وجود آنکه از سلاح هسته‌ای برخوردارند و معاهده ان‌پی‌تی را امضا نکردند دیگران را متهم می‌کنند اما این مسائل ربطی به آنها ندارد که بخواهند برای ما باید و نباید تعیین کنند و بهتر است دست از این رویه نادرست بردارند.

رئیس جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کشوری مستقل است و سروصدایی که امروز راه افتاده با دیدگاههای آقای اوباما در سازمان ملل که گفت نباید براساس حدس و گمان حرکت کرد و بی‌جهت همدیگر را متهم ساخت مغایرت دارد.

وی ادامه داد: امروز آنها در کار آژانس دخالت می‌کنند در حالی آژانس براساس وظایف قانونی خود موضوعات هسته‌ای را بررسی و گزارش را در اختیار سازمان‌های ذی‌ربط قرار می‌دهد و به نظرم آنها اشتباه بزرگی کردند و هنگامی که گزارش آژانس منتشر شود حتماً پیشمان می‌شوند گرچه اکنون نیز به نظرم پیشمان شده‌اند ولی پشیمانی آنها بیشتر خواهد شد.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه مجموعه مورد بحث یک تأسیسات عادی است که در ابتدای راه قرار دارد و موضوع مخفی و پیچیده‌ای ندارد و خود ایران در این مورد گزارش کرده است، ادامه داد: برخی جریانات داخل آمریکا نمی‌خواهند تغییر صورت گیرد و می‌خواهند همان روال گذشته بر دنیا حاکم باشد اما آنها را نصیحت می‌کنم اکنون که اوباما می‌خواهد چهره آمریکا را تغییر دهد و مردم به او امیدوار شده‌اند کاری نکنند که به چهره آمریکا آسیب وارد شود.

وی برهمین اساس از کسانی که به اوباما اطلاعات غلط می‌دهند و کاری می‌کنند که وی وارد موضع‌گیری برخلاف جهت اهدافش شود خواست که دست از شیطنت بردارند و متذکر شد: مواضع مقامات فرانسه و انگلیس برای ایران اهمیت ندارد و حرفهای آنها بی‌اعتبار است اما با وجود سخنرانی اوباما در سازمان ملل انتظار می‌رود همکارانش بی‌جهت مسئله‌سازی نکنند.

رئیس جمهور تصریح کرد: اینکه سه رئیس دولت حرف فاقد مبنای حقوقی و قانونی بزنند و یک دولت مستقل عضو سازمان ملل را بدون دلیل متهم کنند کاری خلاف جهت تغییرات است و حرکت زشتی به حساب می‌آید.

احمدی‌نژاد با تأکید براینکه اگر اشتباهات بزرگ گذشته تکرار شود نمی‌توان امید به تغییرات جدی داشت، اضافه کرد: تغییرات اساسی در دولت آمریکا به نفع مردم این کشور و به نفع همه جهان است و امیدواریم که این اتفاق رخ دهد.

رئیس جمهور در خصوص مذاکرات ایران و 1+5 گفت: قرار بود در مذاکرات صداقت داشته باشیم و به قانون و شخصیت و حقوق یکدیگر احترام بگذاریم و این همان تغییر در رفتارهای گذشته است.

احمدی‌نژاد افزود: ما در حال حاضر برای مصرف نیروگاههای خود غنی‌سازی داریم و فعالیت‌های ما نیز به اطلاع آژانس رسیده و طبق قانون عمل می‌کنیم و حتی فراتر از قانون عمل کرده‌ایم و معتقدیم انرژی هسته‌ای حق ملت ماست.

وی ابراز امیدواری کرد، کسانی که قرار است طرف مذاکره با ایران باشند دوستانه وارد بحث شوند و اجازه دهند فضای جهانی فضای مبتنی بر اعتماد، دوستی، همکاری و صداقت باشد.
احمدی نژاد خاطر نشان کرد: تصور ما این بود که پایه‌های همکاری در درازمدت را در گفت‌وگو با 1+5 طراحی کنیم ولی در روند مذاکرات اتفاق خوبی نیفتاد که امید است آنها این مسئله را جبران کنند.

رئیس جمهور در خصوص مشارکت کشورهای حاشیه خلیج فارس در روند مذاکرات هسته‌ای ایران که محور سؤال خبرنگاری بود اظهار داشت: روابط ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس دوستانه و خوب است و این روابط برپایه اعتقادات فرهنگی و سوابق تاریخی ما شکل گرفته و منافع و امنیت مشترکی را در نظر گرفته‌ایم.

احمدی‌نژاد افزود: ما معتقدیم کشورهای خلیج فارس خودشان قادر به تأمین امنیت منطقه هستند و نیازی به دخالت دیگران نیست و با حضور دیگران در مذاکرات هم مخالفتی نداریم ولی باید برای موضوع برنامه‌ریزی شود.

وی تصریح کرد: ما به دنبال راههای انسانی برای حل مشکلات جهان هستیم و علاقمندیم برای همکاری جمعی سازماندهی صورت گیرد و تلاش می‌کنیم با 1+5 به گونه‌ای طراحی کنیم که از دیگران هم دعوت شود تا در حل مسائل جهانی ما را یاری دهند.

خبرنگار دیگری از رئیس جمهور کشورمان درباره تأسیسات هسته‌ای جدیدی که ایران در گزارشی ظرفیت آن را به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسانده سؤال کرد که احمدی‌نژاد پاسخ داد: هر کشوری یک قرارداد همکاری تحت پادمان با آژانس دارد که چارچوب همکاری‌ها را در قالب ان‌پی‌تی مشخص می‌کند و به امضای آن کشور می‌رساند.

احمدی‌نژاد افزود: تأسیسات هسته‌ای بخش‌های مختلفی دارد که مرحله نخست آن ایجاد ساختمان و مرحله آخر غنی‌سازی است و براساس مقررات کشورهای عضو 6 ماه قبل از مرحله غنی‌سازی باید فعالیت خود را به آژانس اطلاع دهند.

وی ادامه داد: این کار باعث می‌شود که آژانس برای بازرسی برنامه خود را تنظیم کند اما ما بیش از تعهد عمل کرده‌ایم و بسیار زودتر از موعد مقرر موضوع را به اطلاع آژانس رساندیم اما نمی‌دانم بالاخره این کار از نظر برخی قدرتها خوب است یا اینکه نباید آن را انجام می‌دادیم.

رئیس جمهور در خصوص علت تأکید بر موضوع فلسطین در سخنرانی‌هایش با وجود نارضایتی برخی قدرت‌ها که موضوع سؤال خبرنگاری بود گفت: اینکه عده‌ای از طرح موضوع فلسطین ناراحت می‌شوند اشکال ندارد ولی بهتر است به جای این کار رفتار خود را اصلاح کنند و به اشغالگری و کشتار انسانهای بی‌گناه و تهدید کشورهای دیگر پایان دهند.

احمدی‌نژاد افزود: امروز رژیم صهیونیستی دائم ایران را تهدید می‌کند و متأسفم که مدعیان امنیت جهانی در برابر تهدیدات سکوت مطلق کردند و به نظرم این استاندارد دوگانه باید از بین برود.

وی تأکید کرد: ایران مخالف اشغالگری و کشتار و تحریم غذایی و دارویی مردم بی‌گناه است ولی امروز می‌بینیم که مردم غزه در وطن خود و در خانه خود با مشکلات فراوانی که قدرت‌های زورگو برای آنها بوجود آورده‌اند مواجه هستند.

رئیس جمهور علت طرح مکرر موضوع فلسطین در مجامع مختلف از سوی خود را پرسشگری افکار عمومی و رسانه‌های آمریکایی و اروپایی در خصوص این موضوع مهم عنوان کرد.

*مشکلی با بازرسی آژانش از دومین کارخانه غنی‌سازی ایران نداریم
رئیس جمهور در خصوص فرآیند بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی از سایت جدید هسته‌ای کشورمان اظهار داشت: فرآیند بازرسی از تأسیسات هسته‌ای کشورها مقررات و آئین‌نامه‌ خاص خود را دارند و ما براساس تفاهم آماده‌ایم که آنها این کار را انجام دهند و مشکل و نگرانی در این زمینه نداریم.

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور در ادامه نشست خبری امروز خود با نمایندگان رسانه‌های مختلف در خصوص پیش‌بینی نتیجه مذاکرات با 1+5 اظهار داشت: ما خاطره تلخی از گفت‌وگو با سه کشور اروپایی داریم و با 1+5 نیز تنها یک بار سال گذشته گفت‌وگو کردیم و این ذهنیت تلخ وجود دارد.

وی افزود: برای ما اصل گفت‌وگو است و امیدواریم به سوی همکاری‌های بیشتر حرکت کنیم و در همین راستا بسته پیشنهادی ما روشن و شفاف ارائه شده و با صراحت اعلام کردیم موضوع هسته‌ای ایران مربوط به آژانس است.

احمدی‌نژاد ادامه داد: ما به دنبال سازماندهی یک همکاری جمعی در جهت حل مشکلات جهانی هستیم و در بسته خود پیشنهاد کردیم آمادگی خرید سوخت مورد نیاز با غنای 20 درصد برای رآکتورها را داریم و مذاکرات کارشناسان هسته‌ای ایران با کارشناسان آنها را اعلام کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: به نظر ما دستورات خوبی روی میز قرار دارد و اگر اراده همکاری و همراهی باشد فرصت خوبی در اختیار همه قرار گرفته است.

رئیس جمهور در خصوص روابط ایران و ژاپن، ایران و ترکیه و همچنین ایران با کشورهای برزیل و ونزوئلا که محور سؤالات خبرنگاران بود اظهار داشت: ژاپن کشور مهمی است و ملت ژاپن ملتی متمدن و دارای پیشینه فرهنگی هستند.

احمدی‌نژاد افزود: سیاست گرایش به آسیا سیاست درستی است چرا که آسیا ظرفیت‌های فراوانی دارد و کشورهای بسیار مهمی در این قاره قرار گرفته‌اند و قطعاً آسیای پیشرفته و متمدن به نفع همه است و آماده کمک به تحقق این مسئله هستیم.

وی همچنین در خصوص روابط تهران آنکارا گفت که بین ایران و ترکیه روابط عمیق و فرهنگی است و بین دولتهای دو کشور و در همه زمینه‌ها همکاریهای خوبی وجود دارد و قرار است نخست‌وزیر ترکیه در آینده نزدیک به ایران سفر کند که در آنجا مذاکرات خوبی حول مسائل دو کشور صورت می‌گیرد.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: روابط ایران با کشورهای آمریکای جنوبی هم روابط خوبی است و علاقمندیم این روابط ادامه یابد و این رابطه تحت تأثیر روابط ایران با سایر کشورها قرار ندارد.

وی تصریح کرد: ایران در روابط خود با کشورها مستقل و بر مبنای منافع دو طرف و صلح و امنیت بین‌المللی تعامل می‌کند و روابط ایران با برزیل و ونزوئلا در همین چارچوب قرار دارد.

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که آیا او هم مانند هوگو چاوز از اوباما عطر گل رز استشمام کرد یا معتقد است رئیس جمهور آمریکا بوی سولفور می‌دهد، گفت: به نظر من بهترین عطری که می‌تواند در محیط بین‌المللی استشمام شود بوی عطر عدالت است که برای شامه همگان دلنواز خواهد بود.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید با وجود تلاش ایران برای تقویت روابط با کشورهای آمریکای لاتین آیا این آمادگی وجود دارد که وزیر دفاع جمهوری اسلامی که به اتهام وقوع حادثه‌ای تروریستی در آرژانتین تحت تعقیب اینترپل قرار گرفته را تحویل آن کشور دهد، اظهار داشت: اگر این خبر درست باشد که آرژانتینی‌ها خواستار این موضوع شده‌اند ما به آنها توصیه می‌کنیم که به جای تأمین نظر اقلیت صهیونیستی به فکر منافع ملت خود باشند که قطعاً این کار به نفع همه است.

رئیس جمهور در خصوص فرآیند بازرسی آژانس از سایت جدید هسته‌ای کشورمان که محور سؤالی بود نیز اظهار داشت: فرآیند بازرسی از تأسیسات هسته‌ای کشورها مقررات و آئین‌نامه‌ خاص خود را دارند و ما براساس تفاهم آماده‌ایم که آنها این کار را انجام دهند و نه مشکل و نه نگرانی در این زمینه داریم.

احمدی‌نژاد در خصوص تأثیر ادعای اوباما، سارکوزی و براون درباره تأسیسات جدید هسته‌ای در ایران بر روند مذاکرات آینده نیز توضیح داد: ما علاقمندیم مذاکرات خوبی صورت گیرد و تلاش خود را در این جهت به کار گرفتیم و با وجود آنکه اظهارات آنها مستلزم عکس‌العمل شدید بود اما خویشتن‌داری کردیم و تصور می‌کنیم جهان کشش تنازع را ندارد و باید آن را به درستی اداره کنیم که امیدواریم در این جهت تغییراتی صورت گیرد.

خبرنگاری نظر رئیس جمهور کشورمان را درباره ادعای سفیر آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پرسید که مدعی بود ایران به توان بمب اتمی دست یافته است که احمدی‌نژاد پاسخ داد: سفیر آمریکا در آژانس در اظهارنظر آزاد است و ما نمی‌توانیم مانع از حرفهای دیگران شویم ولی توصیه می‌کنم آنها براساس حدس و گمان قضاوت نکنند و آنگونه که اوباما در سازمان ملل مطرح کرد براساس اخبار جعلی و شایعات که به تفاهم کمک نمی‌کند سخن نگویند.

وی ادامه داد: موضع ما در خصوص بمب اتمی روشن است و ما معتقدیم این بمب به ضرر جامعه بشری و سلاحی غیر انسانی است و هرکس آن را تولید و ذخیره کرده از نظر سیاسی عقب‌افتاده است که به دنبال ابزاری می‌رود که در مناسبات تأثیری ندارد. بمب اتم نتوانست شوروی را از فروپاشی مصون دارد و آمریکا را در عراق و افغانستان یاری نداد و رژیم صهیونیستی نیز نتوانست در لبنان و غزه با این بمب کاری بکند.

احمدی‌نژاد تأکید کرد: سلاح هسته‌ای جنایت‌بارترین سلاح علیه بشریت است و ما از اساس با آن مخالفیم و در بسته پیشنهادی نیز بر لزوم خلع سلاح کامل اتمی و شیمیایی و بیولوژیکی تأکید کرده‌ایم و باید نظام قدرتمندی در عرصه بین‌المللی برای این کار شکل گیرد.

رئیس جمهور در خصوص بایدها و نبایدهای بازنگری در معاهده ان‌پی‌تی که قرار است در آینده نزدیک صورت گیرد نیز اظهار داشت: اگر همه به همدیگر احترام بگذاریم و اندیشه خودبینی و نژادپرستی و اشغالگری توسط برخی کنار گذاشته شود می‌توان به وضعیت آینده امیدوار بود.

وی افزود: ما در بازنگری در معاهده ان‌پی‌تی دو انتظار جدی داریم که اولی خلع سلاح کامل و ریشه‌کنی بمب اتم در جهان است و دومی حق همه ملت‌ها در استفاده از انرژی پاک و صلح‌آمیز هسته‌ای است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه در جنگ جهانی صدها ژاپنی‌ بی‌گناه کشته شده‌اند و هنوز این داغ بر دل بشر مانده است تأکیدکرد: ان‌پی‌تی باید چنان نوشته شود که سلاح‌های موجود منهم شده و سلاح جدیدی تولید نشود و هیچ کشوری نباید از این مسئله مستثنی باشد و همه دولت‌ها باید این را بپذیرند.

*رژیم صهیونیستی خیلی کوچکتر از آن است که بخواهد به ایران تعرض کند
رئیس جمهور در پاسخ به سوال از آمادگی جمهوری اسلامی در برابر تهدیدات اسرائیل گفت: رژیم صهیونیستی خیلی کوچکتر از آن است که به ایران بخواهد تعرض کند و ایران کشوری بزرگ‌تر از حدتصور آنها است که 7 هزار سال سابقه دارد و ما می‌توانیم از خود دفاع کنیم و جای نگرانی وجود ندارد.

احمدی‌نژاد رئیس جمهور در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران رسانه‌های مختلف که در محل اقامت وی برگزار شد در پاسخ به سؤالی در خصوص تلاش ایران برای رفع سوء تفاهم از فعالیت‌ هسته‌ای کشورمان و جلب اعتماد جهانی اظهار داشت: کسی که خوابیده است می‌توان بیدار کرد اما آن که خود را به خواب زده نمی‌توان بیدار کرد.

وی افزود: برخی رسانه‌های خاص گاهی خودشان خبری را می‌سازند و منتشر می‌کنند و بعد به همان خبر استناد و درباره دیگران اظهارنظر می‌کنند.

رئیس جمهور گفت که این نوع تفکر متعلق به دوران گذشته است و 60 سال است که برخی اینگونه عمل می‌کنند اما این رفتار جواب نداده و وضع دنیا چنین شده است.

احمدی‌نژاد بر همین اساس به کسانی که چنین رفتاری را دارند توصیه کرد: نگرش خود را تغییر دهند و به دیگران احترام گذاشته و اعتماد کنند و اجازه ندهند اعتماد جهانی در سایه دروغ‌پردازی‌ها از بین رفته و صداقت و امنیت به مخاطره افتد.

رئیس جمهور با اشاره به دروغ‌پردازی برخی قدرتها و رسانه‌های وابسته به آنها درباره وجود بمب اتمی در عراق و هزینه‌هایی که بابت این دروغ‌پردازی پرداخته شده اظهار داشت: برخی سیاستمداران براساس اطلاعات غلط و شایعات تصمیم می‌گیرند و متأسفانه خسارات جبران‌ناپذیری به جامع بشری می‌زنند و امید است این روند تغییر کند.

احمدی‌نژاد افزود: در تاریخ ایران تجاوز به دیگران به ویژه به کشورهای همسایه ثبت نشده و ما همیشه دوستدار ملت‌هاییم و اکنون نیز می‌بینیم کسانی که از کشورهای همسایه ما به خاطر سلطه‌گری زورگویان آواره شده‌اند با استفاده از امکانات ملت ما در ایران اسلامی زندگی می‌کنند.

خبرنگاری از رئیس جمهور کشورمان سؤال کرد آیا از طرح مکرر دیدگاههای خود در سازمان ملل خسته نشده و همچنان می‌خواهد هر سال در سازمان ملل برای جهانیان سخن بگوید که احمدی‌نژاد پاسخ داد: سازمان ملل محل اجتماع و همفکری و تبادل‌نظر است و باید نظرات آنجا ابراز و گفت‌وگوها انجام شود.

وی افزود: باید برای رسیدن به دیدگاهها و تصمیمات مشترک تلاش کنیم و معتقدم حضور فعال ایران در مجامع جهانی تأثیرگذار است و طبیعی است نماینده ملت بزرگ ایران در مجمع عمومی به عنوان مهمترین رخداد سالانه سازمان ملل حضور پررنگ داشته باشد و این حضور در این دوره نیز مثبت و سازنده بوده است.

وی ادامه داد:‌سازمان ملل متعلق به ملت‌ها است و قریب 200 ملت در این سازمان از حقوق و منافع خود سخن می‌گویند و این سازمان باید امنیت و حقوق و منافع آنها را تأمین کند.

احمدی‌نژاد افزود: سازمان ملل آرام آرام تبدیل به جامعه جهانی شده و این جامعه جهانی به چند دولت منحصر شده که علاقمندند دیدگاههای خود را به دیگران تحمیل کنند و خود را در مقام رهبری جهان نشاندند اما جامعه جهانی نیازمند دوستی است.

احمدی‌نژاد افزود: خاورمیانه نیاز به دخالت بیگانگان ندارد بلکه نیازمند احترام به قانون است ولی شما می‌بینید سالانه دهها میلیارد دلار اسلحه به این منطقه صادر می‌شود و کسانی که این سلاح‌ها را می‌فروشند و در چند کشور منطقه حضور نظامی دارند دیگران را متهم به دخالت می‌کنند که این جک تاریخی نسل‌های امروز و آینده را می‌خنداند.

خبرنگاری از احمدی‌نژاد درباره نظر رئیس رژیم صهیونیستی در سازمان ملل در خصوص سخنرانی وی به ویژه آن بخش که مربوط به هولوکاست و تحولات فلسطین می‌شود سؤال کرد که وی در یک جمله پاسخ داد ما آنها را به رسمیت نمی‌شناسیم.

خبرنگار دیگری از رئیس جمهور کشورمان درباره آزمایش هسته‌ای کره شمالی پرسید که وی پاسخ داد: ما مخالف توسعه سلاح اتمی هستیم و تمام سلاح‌های موجود باید از بین بروند و ای کاش آنها که به فکر سلاح هستند اندکی هم به فکر رفاه مردم خود بودند.

وی افزود: «اکنون در آمریکا بحث بهداشت و درمان از موضوعات مهم است و عده‌ای هم با این مسئله مخالفند و می‌گویند توجه به این موضوع هزینه‌بر است که البته درست می‌گویند ولی اگر سلاح‌های اتمی در آمریکا ساخته نمی‌شد و این پولها صرف مردم می‌شد اکنون در این کشور 50 میلیون نفر در وضعیت نامناسب اجتماعی قرار نداشتند.»

احمدی‌نژاد تأکید کرد: تولید، انبار و نوسازی سلاح‌های اتمی علاوه برآنکه خطرناک است هزینه‌بر است بخصوص در حوزه تحقیقات بسیار باید بودجه اختصاص داد و ما با ساخت، تولید و نگهداری این سلاح‌ها مخالفیم و خواستار خلع سلاح کامل و جلوگیری از اشاعه آن هستیم.

خبرنگار دیگری از رئیس جمهوری درباره زمان راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر سؤال کرد و پرسید آیا در حاشیه اجلاس سازمان ملل با مقامات روسی در این زمینه مذاکره شده که وی پاسخ داد: قرارداد راه‌اندازی نیروگاه بوشهر میان ایران و روسیه منعقد شده و این کار پیش می‌رود و نیازی به ملاقات با مقامات روسی نیست.

وی افزود: تصور نمی‌کنم اجرای پروژه نیروگاه بوشهر تحت تأثیر معادلات سیاسی باشد بلکه قرارداد فنی است که امید است در مورد مقرر مورد بهره‌برداری است.

خبرنگار دیگری نظر رئیس شورای عالی امنیت ملی کشورمان را درباره ساختار شورای امنیت سازمان ملل جویا شد که وی پاسخ داد: ساختار شورای امنیت تبعیض‌آلود است و یکی از این موارد تبعیض حق وتو است که ریشه ناامنی‌های جهان بر همین امتیاز است.

وی افزود: در طول 60 سال گذشته هرجا جنگی رخ داده حداقل یکی از صاحبان حق وتو در آن شرکت داشتند و برآی آنها مصونیت آورده و جالب آنکه خودشان تخلف می‌کنند، و خودشان شکایت و قضاوت می‌کنند و خودشان نتیجه‌گیری می‌کنند.

احمدی نژاد افزود: «باید تصمیم گیری نهایی با مجمع عمومی سازمان ملل باشد که ملت‌ها در آن نماینده دارند و سازوکارها باید عادلانه باشد اما اکنون چند کشور عضو دارای حق وتو خود را حاکم بر جهان می‌دانند و داعیه رهبری جهانیان را دارند.»

رئیس جمهور تأکید کرد: یکی از راههای اصلاح این است که اختیار و تصمیم‌گیری نهایی با همه اعضای مجمع عمومی سازمان ملل باشد و البته پیشنهادات دیگری در این زمینه وجود دارد و امیدوارم همه در این خصوص اظهارنظر کنند تا از میان آنها بهترین‌ راه‌حل انتخاب شود.

خبرنگار دیگری از رئیس جمهور کشورمان در خصوص نظر اوباما درباره سایت جدید هسته‌ای کشورمان سؤال کرد که رئیس جمهوری آمریکا مدعی بود این سایت برای فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای نیست که آقای احمدی‌نژاد پاسخ داد: اقای اوباما متخصص امور هسته‌ای نیست و فکر می‌‌کنم اجازه دهیم آژانس فعالیت‌های خود را انجام دهد.

احمدی‌نژاد افزود: کسانی که اطلاعات نادرست منتشر می‌کنند به حیثیت آمریکا لطمه می‌زنند در حالی که باید کمک کنند تا اوباما چهره‌ کشورش را ترمیم کند و در این زمینه فقط آژانس حق دارد نظارت کند.

وی ادامه داد: اینکه آنها می‌گویند ایران باید مشخص کند از چه ابعاد هسته‌‌ای برخوردار است آیا کسی ابعاد تأسیسات هسته‌ای آمریکا را دیده است که در میان آنها هزاران بمب‌ اتم وجود دارد گرچه من نشنیده‌ام آقای اوباما درباره ابعاد تأسیسات هسته‌ای ایران حرفی زده باشد و باید اسناد معتبر را بررسی کنند.

خبرنگاری از رئیس جمهور درباره آمادگی جمهوری اسلامی در برابر تهدیدات اسرائیل سؤال کرد و احمدی‌نژاد پاسخ داد: رژیم صهیونیستی خیلی کوچکتر از آن است که به ایران بخواهد تعرض کند و ایران کشوری بزرگ‌تر از حدتصور آنها است که 7 هزار سال سابقه دارد که 3 هزار سال مربوط به تاریخ مکتوب ما است و ما می‌توانیم از خود دفاع کنیم و جای نگرانی وجود ندارد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top