تاریخ انتشار: یکشنبه 1395/06/14 - 12:46
کد خبر: 209108

دغدغه مهم جدیدالورودها در آستانه آغاز سال تحصیلی؛

گول این زندگی خوابگاهی را نخورید!

گول این زندگی خوابگاهی را نخورید!

آیا دانشگاهی درآن قبول شده‌ام خوابگاه دارد؟ به جدیدالورودها خوابگاه می‌دهد؟ شرایط اعطای خوابگاه چیست؟ هزینه خوابگاه ترمی چند است؟ قوانین و مقررات خوابگاه چگونه است؟ و سوالاتی از این دست، این روزها فکر خیلی از دانشجویان و خانواده‌های آنها را مشغول به خود کرده است.

خبرنامه دانشجویان ایران: آیا دانشگاهی درآن قبول شده‌ام خوابگاه دارد؟ به جدیدالورودها خوابگاه می‌دهد؟ شرایط اعطای خوابگاه چیست؟ هزینه خوابگاه ترمی چند است؟ قوانین و مقررات خوابگاه چگونه است؟ و سوالاتی از این دست، این روزها فکر خیلی از دانشجویان و خانواده‌های آنها را مشغول به خود کرده است.

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نتایج نهایی آزمون کارشناسی ارشد اعلام شده است، تا چند روز دیگر نیز نتایج نهایی کنکور کارشناسی اعلام می‌شود و سیل عظیم پذیرفته شده‌گان در دانشگاه‌ها برای ثبت‌نام به دانشگاه مورد نظرشان مراجعه می‌کنند.

خوابگاه، مسئله مشترک اکثر دانشجویان غیر بومی و خانواده‌هایشان است؛ اهمیت خوابگاه از دیدگاه پذیرفته‌شدگان، حتی ممکن است به انصراف از تحصیل منجر شود.

فضای مناسب برای آرامش و تحصیل، یکی از مهمترین شرایطی است که دانشجویان برای ادامه تحصیل لازم دارند؛ یکی از بزرگترین مشکلات دانشگاه‌ها، چگونگی اسکان دانشجویانی است که باید 2 یا 4 سال دور از خانه و خانواده خود زندگی کنند.

البته دغدغه خوابگاه برای دانشجویان دختر، هم از سمت دانشگاه و هم سمت خانواده‌ها بیشتر است؛ دانشجویان پسر معمولا می‌توانند در خوابگاه‌های خودگردان و خصوصی و یا پانسیون‌هایی که زیر نظر دانشگاه هم نیستند، ساکن شوند و زندگی تحصیلی خود در دانشگاه را آغاز کنند.

در این میان نیز تاثیر کمتری از مشکلات اجتماعی و فرهنگی را می‌پذیرند. اما حساسیت درست خانواده‌ها و دانشگاه برای گرم و نرم‌تر بودن محل اسکان دانشجویان دختر، مسئله‌ای است که باعث می‌شود خوابگاه بیشتر و بهتری برای آنها در نظر گرفته شود.

جوانانی که برای کسب مدارک عالی، شهر و دیار خود را ترک می‌کنند و به دور از خانواده، گاها مشکلات اقتصادی و مالی را نیز متحمل می‌شوند، در معرض آسیب‌های متعدد اجتماعی و فرهنگی نیز قرار می‌گیرند.

اما چرا حساسیت روی خوابگاه و زندگی تحصیلی دانشجویان به قدری است که حتی ممکن است تصمیم دانشجو از تحصیل را تغییر داده و وی را وادار به شرکت در تکمیل ظرفیت و تغییر نتیجه یا حتی قرار گرفتن در صف انتظار برای شرکت در کنکور سال بعد کند.

مدت‌هاست که دانشگاه‌ها خود را درگیر به خوابگاه نمی‌کنند و برای افزایش ظرفیت، کل پروژه را به بخش خصوصی واگذار کرده و خیال خود را راحت می‌کنند.

در این میان بسیاری از پیمانکاران، به فکر تاسیس خوابگاه خصوصی، خودگردان و یا حتی پانسیون می‌افتند.

از طرفی وجود پانسیون‌های خصوصی در ایران در سال‌های اخیر به دلیل افزایش حجم دانشجویان به خصوص دانشجویان دختر به یه ضرورت اجتناب ناپذیر تبدیل شده است که بر اساس اخبار منتشر شده در برخی از رسانه‌ها، عده‌ای با سو استفاده از این شرایط به سودجویی از این موقعیت می‌پردازند.

اما برخی از خوابگاه‌های بدون مجوز تاکنون مشکلات زیادی برای دانشجویانی که دانشگاه‌هایشان تعهدی در قبال اسکان آنان ندارند ایجاد کرده اند که ازین رهگذر بایستی خانواده ها بیش از پیش مراقب فرزندان خود و در واقع از محل ایکان فرزند خود اطمینان حاصل کنند.

این در حالی است که برخی افراد سودجو با اجاره کردن ملک در نقاط مختلف تهران و شهرهای بزرگ با گذاشتن چند تخت دو طبقه در هر اتاق و یک گاز و یخچال در آشپزخانه هر طبقه مکانی را با عنوان پانسیون یا خوابگاه بدون دریافت مجوز تاسیس می کنند در حالی که مسوولان و متوالیان امر از وجود آنها بی اطلاع اند و هیچگونه بازرسی و نظارتی بر کار آنها صورت نمی‌گیرد.

 تهیه خوابگاه همواره یکی از دغدغه های دانشجویان شهرستانی بوده است؛ هر چند در دهه های گذشته فعالیت های بسیاری برای ساخت خوابگاه ها در کشور صورت گرفته اما به نظر می رسد با رشد کمی دانشجویان هنوز مشکلاتی در تامین خوابگاه این دسته از دانشجویان دیده می‌شود.

مهمترین معضل پانسیون های فاقد مجوز
شهر های بزرگی همچون تهران جذابیت زیادی برای مهاجران دائم و موقت دارد. سالانه هزاران نفر از نقاط مختلف ایران به منظور دستیابی به فرصت‌های بهتر کار، درآمد، تحصیل و زندگی به این شهر می‌آیند. بسیاری از این افراد که اغلب جوان، دانشجو، هستند به تنهایی و دور از خانواده خود به صورت "مجردی" زندگی می‌کنند.

باتوجه به اینکه تعداد فرزندان کمتر خانواده ها وابستگی افراد را بیشتر کرده، دوری از خانواده برای پسر یا دختر ۱۸ ساله ای که به قولی هنور استقلال خود را پیدا نکرده و در جایی وارد می شود که باید مستقل بودن را تجربه کند اولین مشکلی است که این افراد را در خوابگاه ها تهدید میکند و اگر دانشجویان نوپا نتوانند این تغییر شرایط را مدیریت کنند، دچار اضطراب می شوند. عدم تحمل و مدیریت تنهایی و در واقع همان دوری از خانواده معضلی همراه با برخی از دانشجوبان است که حتی امکان دارد در آینده افسردگی را برایشان به ارمغان آورد.

1- میان مشکلات عاطفی، روحی، بهداشتی و مشکلات زندگی در پانسیون ارتباط وجود دارد.
2- میان عملکرد سرپرست و برخورد مسوولین با مشکلات زندگی در پانسیون ها ارتباط است.
3- میان مسائل اجتماعی و امنیتی پانسیون و و سکونت در پانسیون رابطه وجود دارد.
4- میان رابطه با هم اتاقی و رضایت از سکونت پانسیون ها با مشکلات زندگی در پانسیون ها ارتباط وجود دارد.
5- میان بهزیستی روانی دانشجویان و سکونت در پانسیون رابطه وجود دارد.
6- از جمله دغدغه های فکری دانشجویان غیربومی، خوابگاه و مشکل تهیه آن است.

چند روز دیگر به آغاز سال تحصیلی جدید در دانشگاه‌ها باقی نمانده، کمتر از این فرصت نیز برای ثبت‌نام در دانشگاه برای جدیدالورودها باقی مانده است و در این زمان فشرده، دانشجویان و خانواده‌های آنها فرصت دارند تا تصمیم بگیرند.

بنابراین بهتر است تا پیش از ثبت‌نام، از دانشگاهی که در آن قبول شدند، درباره خوابگاه تحقیق کنند؛ آیا دانشگاه مورد نظرشان به آنها خوابگاه دارد؟ به جدیدالورودها خوابگاه می‌دهد؟ شرایط اعطای خوابگاه چیست؟ قوانین و مقررات خوابگاه چگونه است و سوالاتی از این دست که باید جواب آنها بدانند و برای 4 سال تحصیل درباره‌اش تصمیم بگیرند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top