تاریخ انتشار: شنبه 1395/07/03 - 15:28
کد خبر: 210785

توصیه اول ترمی به دانشجویان جدیدالورود:

چگونه یک ترم آرام و بدون دردسر داشته باشیم؟

چگونه یک ترم آرام و بدون دردسر داشته باشیم؟

فرقی ندارد که دانشجوی جدیدالورود باشید، ترم سه، پنج، هفت و یا حتی پیردانشجوی دانشگاه‌تان باشید؛ بالاخره سال تحصیلی آغاز شده و اگر برای ترم پیش روی خود، برنامه‌ای نداشته باشید، احتمالا به مشکل بر می‌خورید.

خبرنامه دانشجویان ایران: بخواهید یا نخواهید، ترم جدید آغاز شده است و امروز یا فردا بالاخره باید سر کلاس بروید و دیگر خبری از تق و لق بودن کلاس‌ها و تعطیلات تباستانی و استراحت و تفریح مداوم نیست. بله سال تحصیلی شروع شده است.

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ فرقی ندارد که دانشجوی جدیدالورود باشید، ترم سه، پنج، هفت و یا حتی پیردانشجوی دانشگاه‌تان باشید؛ بالاخره سال تحصیلی آغاز شده و اگر برای ترم پیش روی خود، برنامه‌ای نداشته باشید، احتمالا به مشکل بر می‌خورید.

اگر می‌خواهید برنامه مدون و دقیقی برای سال تحصیلی جدیدتان پایه‌ریزی کنید و در مراحل مختلف به مشکل برنخورید، توصیه‌های «خبرنامه‌ دانشجویان ایران»؛ را بخوانید.

ترم که شروع می‌شود با همکلاسی‌های جدید آشنا می‌شوید؛ برای اینکه در پروژه‌های عملی یا تحقیقی، بالاجبار با همکلاسی که دوست ندارید، هم‌گروه نشوید، از همین حالا به فکر پیدا کردن هم‌گروه مناسب خود باشید.

البته خیلی دانشجویان این مشکل را ندارند و با توجه به اینکه غالبا از ترم اول با هم‌رشته‌ای‌ها و هم‌وروردی‌های خود درس می‌خوانند پس احتمالا به این معضل بر نمی‌خورند. این دست مشکلات مختص دانشجویان جدیدالورود و دانشجویانی است که واحدهایی متفاوت از سایر همکلاسی‌های سابق‌شان بر می‌دارند.

برخی از اساتید از سبک تدریس و تعامل‌شان با دانشجو پیداست که هر جلسه پرسش و پاسخ یا حتی کوئیز می‌گیرند. پس مراقب باشید تا غافلگیر نشوید. البته با کمی دقت در حرف‌های خود استاد هم این مهم را می‌شود فهمید، چون اکثر اساتید هنگام گرفتن آزمون مدعی می‌شوند: "جلسه اول گفتم که هر جلسه آماده باشید"!

اگر دانشجوی جدیدالورود هستید، حتما حواستان باشد که تکمیل ظرفیت را از دست ندهید؛ بعضی از دانشجویان آنقدر غرق در فضای جدید دانشگاه و دوستان جدید و ... می‌شوند که فرصت مهم و کلیدی "تکمیل ظرفیت" را از دست می‌دهند و تا بخواهند به خودشان بیایند و خبردار شوند، دیگر دیر شده است.

چشم به هم بزنید، امتحانات میان‌ترم فرا می‌رسند و باید حسابی حواستان باشد که خود را آماده کرده باشید؛ این روزها دیگر خیلی مرسوم است که امتحانات میان‌ترم به صورت حذفی برگزار شود. یعنی بخشی از نمره امتحان پایان ترم‌تان را تشکیل می‌دهد و فصل‌هایی که در آن از دانشجویان آزمون گرفته می‌شود، دیگر در امتحان پایان ترم نمی‌آیند.

در این میان اما جشن‌های جدیدالورودها، اردوهای دانشجویی، مسابقات ورزشی، فعالیت در تشکل‌های دانشجویی مختلف، فعالیت‌های دانشجویی اعم از نشریه نویسی، برگزاری مراسمات مخلف و حضور میهمانی برجسته کشوری در دانشگاه، می‌تواند سرگرمی‌های جذابی برای دانشجویان باشد.

دانشجویانی که قبلا هم این تجربیات را گذرانده باشند، خیلی برایشان عجیب نیست این همه شلوغی و همه در فضای دانشگاه اما اگر جدیدالورود هستید، حواستان باشد که خیلی هم غرق این چیزها نشوید و از درستان باز نمانید.

در همان روزهای اول ترم ممکن است اسم‌تان روی تابلوی دانشکده بخورد و شما را احضار کنند؛ نگران نباشید! معمولا برای تکمیل پرونده و نواقصی که هنگام بایگانی پرونده‌تان به وجود می‌آید از شما خواسته‌اند تا به آموزش دانشکده و قسمت پرونده‌ها بروید و مدارک جدید برایشان ببرید.

تداوم در مطالعه دروسی که استاد به شما ارائه می‌دهد، یکی از شاه‌راه‌هایی است که در شب امتحان به مشکل جدی بر نخورید؛ پس قرار نیست شب امتحان زیاد درس بخوانید، قرار هم نیست در طول ترم انقدر درس بخوانید که عینکی شوید! اما بهتر است همه چیز را هم برای شب امتحان نگذارید.

در این میان، امکانات یا آپشن‌هایی وجود دارد که برای راحتی هر چه بهتر دانشجویان در نظر گرفته شده است؛ یکی از مهمترین انها، وام‌های دانشجویی است. با مراجعه به امور دانشجویی دانشکده‌تان، خیلی زود از شرلیط و نحوه تخصیص وام‌های مختلف آگاه می‌شوید.

وام‌هایی که می‌توانند شما را در خرید لب‌تاب، تامین هزینه تغذیه، تامین هزینه اسکان چه در خوابگاه و چه در منزل اجاره‌ای، یاری کنند. البته خرج و مخارج دیگری از قبیل ایاب و ذهاب، خرید کتاب و تجهیزات لازم، نوشت افزار، ماشین حساب(مهندسی) و ... نیز وجود دارند.

حرف خوابگاه به میان آمد؛ خوابگاه نیز چالش مهمی برای دانشجویان خصوصا جدیدالورودها است؛ نگران نباشید؛ اگر خوابگاه دانشگاه نیز جا نداشت، خوابگاه‌های خودگردان و خصوصی نیز وجود دارند که با مراجعه به پایگاه خبری صندوق رفاه دانشجویان، لیست انها را می‌بینید و می‌توانید برای ثبت نام به انها مراجعه کنید.

خوابگاه‌هایی که در لیست وزارت علوم امده‌اند، هم قابل اطمینان و هم تحت نظر خوابگاه‌های مادر استان قرار دارند؛ پس ممکن است تحت شرایط خاص و محدودی به شما خوابگاه نرسد که برای آن هم راهکاری وجود دارد.

اگر به هر نحوی مشمول دریافت خوابگاه نشدید، می‌توانید با دریافت وام از دانشگاه یا صندوق رفاه دانشجویان، با دو یا چند نفر دیگر از هم‌دانشگاهی‌های خود، خانه‌ای نقلی در نزدیکی دانشگاه اجاره‌کنید. البته زیاد طول نمی‌کشد و احتمالا برای ترم‌های بعدی مشمول دریافت خوابگاه خواهید شد.

اواسط ترم که می‌شود، "بن تکثیر" بین دانشجویان پخش می‌شود و با ارائه کارت دانشجویی به خدمات امور دانشجویی دانشکده یا دانشگاه‌تان، می‌توانید این بن‌ها را دریافت کنید. پس هواستان باشد که جانمانید و تمام نشود.

بن تکثیر معمولا در اواخر ترم و با معرفی منابع امتحانی به درد می‌خورد. برخی از دانشجویان همکلاسی‌تان جزوه‌های خوبی نوشته‌اند که برای کپی از جزوه‌های آنها، "بن تکثیر" حتما به دردتان می‌خورد.

یکی دیگر از امکاناتی می‌توانید از آن استفاده کنید، سایت دانشگاه است؛ البته دیگر این روزها هر دانشجویی یا لب‌تاب دارد و یا یک گوشی بزرگ و تبلت که بدون نیاز به استفاده از سیستم‌های دانشگاه، با وسیله شخصی خودش به اینترنت متصل می‌شود و کارهایش را انجام می‌دهد.

کتابخانه دانشگاه نیز منبع ارزشمندی است به عنوان یک دانشجو می‌توانید بدون محدودیت از استفاده کنید؛ هرچند این روزها دانشجویان بیشتر برای اینکه پول کتاب ندهندف منبعی که استاد برای درس مورد نظر معرفی می‌کند را از کتابخانه تحویل گرفته و تا پایان ترم از آن استفاده می‌کنند اما واقعیت این است که منابع بسیار زیادی در کتابخانه‌های دانشگاهی خاک می‌خورند و دانشجویان از آنها استفاده‌های بهینه و شایسته‌ای نمی‌کنند به جز دانشجویان تحصیلات تکمیلی که آن هم مجبورند!

فرصت حذف اضطراری معمولا بین یک تا سه روز در دانشگاه‌‎های سراسر کشور متغیر است؛ اگر مطمئنید به هر دلیلی، یک درسی را در پایان ترم، قبول نمی‌شوید، می‌توانید از فرصت حذف اضطراری استفاده کنید که در تقویم اموزشی دانشگاهتان آمده است.

سعی کنید تقویم آموزشی دانشگاهتان را حفظ باشید، زمان انتخاب واحد، حذف و اضافه، حذف اضطراری، امتحانات میان‌ترم، امتحانات پایان ترم و تمام رویدادهای آموزشی دانشگاهتان در آن آمده است.

چشم که به هم بزنید، پایان ترم رسیده است و زمان امتحانات پایان ترم؛ از همین حالا هم زمان دقیق – به روز و ساعت- امتحانات پایان ترم شما مشخص شده و روی سایت دانشگاه قرار دارد.

پس حواستان باشد که برای آن روزها مهم و خاص، برنامه‌ای نریزید تا بتوانید نتیجه خوبی را کسب کنید. اگر موارد فوق را مد نظر قرار دهید، می‌توانید یک ترم آرام و بدون دردسر را پشت سر بگذارید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top