تاریخ انتشار: یکشنبه 1395/07/04 - 10:34
کد خبر: 210847

وقتی وزارت علوم به نفع دانشگاه‌ها کنار می‌کشد؛

تکلیف دانشجویان نخبه و مجری پروژه‌های انحصاری در قانون سنوات چه می‌شود؟

تکلیف دانشجویان نخبه و مجری پروژه‌های انحصاری در قانون سنوات چه می‌شود؟

دانشجویان دانشگاه‌ههای که این روزها حسابی صدایشان از اجرای ناعادلانه قانون سنوات دانشجویی درآمده است، غالبا جزو نخبه‌های علمی و تحصیلی کشور هستند که طولانی شدن دوران تحصیلشان به علت انجام پروژه‌های تحقیقاتی سنگین و البته انحصاری است.

خبرنامه دانشجویان ایران: اجرای قانون سنوات در دانشگاه‌های سراسر کشور، مدتی است که کلید خورده و دانشجویان را حسابی درگیر به خود کرده است؛ دانشجویانی از به علت فشار اقتصادی حاصل از اجرای این قانون، یکی دو ماه پیش از آغاز رسمی سال تحصیلی و کلاس‌ها، به نشانه اعتراض تجمع کرده و خواستار لغو این قانون هستند.

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بی اعتنایی مسئولین دانشگاه‌هها و وزارت علوم به حجم عظیم اعتراض دانشجویان طی دو ماه اخیر و البته نامه‌ها و بیانیه‌های اعتراض دانشجویان، باعث شد تا دانشجویان معترض و نخبه سه دانشگاه برتر علمی کشور، امروز به صورت مشترک در دانشگاه‌هایشان قرار تجمع بگذارند.

قانون سنوات دانشجویی چه می‌گوید؟
لب کلام قانون سنوات که این روزها باب شده و دانشگاه‌ها برای تامین کسری‌های بودجه و چاله‌های اقتصادی‌شان از آن استفاده می‌کنند، این است که وزارت علوم، نحوه حساب و کتاب با دانشجویان ترم 5 ارشد و 9 کارشناسی را در اختیار دانشگاه گذاشته است و هر دانشگاهی با توجه به تصویب هیئت امنا، از دانشجویانی که وارد سنوات می‌شوند – یعنی ترم 5 و بعد از آن در ارشد و ترم 9 و بعد از آن در کارشناسی- هزینه‌هایی دریافت می‌کنند.

این هزینه شامل شهریه ثابت، متغیر برای هر ترم، هزینه بیشتر برای غذا، عدم تخصیص خوابگاه و هزینه‌های دیگری که به همین منوال اضافه یا چندین برابر می‌شوند.

چه دانشجویانی مشمول این قانون می‌شوند؟
طبق این قانون که تقریبا عمری یکساله دارد، ورودی‌های 94 و بعد از آن، مشمول قانون سنوات دانشجویی می‌شوند. ظاهرا دانشگاه‌ها، زورشان به دانشجویان ورودی 91 و 92 که از امسال تقریبا درگیر سنوات شده‌اند رسیده است و علی رغم تعهدی که هنگام ثبت نام به این دانشجویان داده شده اما در اقدامی غیر منتظره قرار است با آنها هم همانند دانشجویان سنواتی در قانون جدید رفتار شود.

طول دادن دوران تحصیل در بسیاری از دانشگاه‌ها توسط دانشجویانی که سطح تحصیلی متوسط و رو به پایین دارند، مرسوم است؛ دانشجویانی که به بهانه‌های مختلف از جمله خریدن زمان و نرفتن به سربازی و عدم مواجهه با مسئولیت‌ها و مشکلات زندگی و یا حتی بی برنامگی و گذراندن وقت، دوران تحصیل خود را طول می‌دهند.

اما دانشجویان دانشگاه‌هایی که این روزها حسابی صدایشان از اجرای ناعادلانه قانون سنوات دانشجویی درآمده است، غالبا جزو نخبه‌های علمی و تحصیلی کشور هستند که طولانی شدن دوران تحصیلشان به علت انجام پروژه‌های تحقیقاتی سنگین و البته انحصاری است.

هستند دانشجویانی که با خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تماس گرفته و از این موضوع گلایه کرده‌اند. دانشجویان می‌گویند که بعضی از اساتید، پروژه‌های سنگینی به آنها محول می‌کنند که انجام ان حتی 5 یا 6 ترم، وقت دانشجو را می‌گیرد، آن وقت مسئولین چطور انتظار دارند که 4 ترمه ارشد را تمام کنیم و وارد سنوات نشویم؟

همانطور که گفته شد، همه اینها در حالی است که وزارت علوم، نحوه رفتار با دانشجویان سنواتی را به عهده خود دانشگاه گذاشته است و مسئولین محترم دانشگاه با یک "دو دو تا چهارتای" ساده می‌توانند به اهمیت پروژه‌های دانشجویانی که غالبا به صورت انحصاری و برای اولین بار است که در سراسر جهان انجام می‌شود، پی ببرند و برای آنها، سوپاپ اطمینانی جداگانه قرار دهند.

اما ظاهرا مرغ دانشگاه‌ها یک پا دارد؛ برای تامین کاستی‌های اقتصادی و نارسایی‌های مالی که حتی باعث به تعویق افتادن حقوق اساتید، کارمندان و اعضای هیئت‌علمی‌شان شده است، به جای مطالبه از دولت، فشار را بر گرده دانشجویی می‌آورند که نه منبع درآمدی دارد و نه شغلی که بتواند انتظارات گزافه مسئولین محترم آموزش عالی را برآورده کند!

حالا اما دانشجویان به صورت یکپارچه در در دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف و شهید بهشتی تجمع می‌کنند تا صدای اعتراض خود را محکمتر به گوش مسئولین برسانند.

حالا باید منتظر ماند و دید که تصمیم مسئولین دانشگاه‌ها در این خصوص چه خواهد بود؛ مسئولین وزارت علوم که خود را کنار کشیده‌اند!

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top