تاریخ انتشار: یکشنبه 1395/07/04 - 12:27
کد خبر: 210858

درباره رشته‌های بدون مجوز وآغاز سال تحصیلی؛

دانشجویان به چه کسی اعتماد کنند؟ دانشگاه آزاد یا وزارت علوم؟

دانشجویان به چه کسی اعتماد کنند؟ دانشگاه آزاد یا وزارت علوم؟

آیا باز هم دانشجویان باید چوب دعواهای مسئولین آموزشی کشور را بخورند؟ اگر رشته‌هایی که دانشگاه آزاد مدعی است که مجوز می‌گیرند، فرض کنیم که نگیرند، تکلیف دانشجویان چه می‌شود؟ آیا برای تعیین تکلیف و گرفتن حق‌شان باید دوباره تجمع و اعتراض کنند؟

خبرنامه دانشجویان ایران: بعد از کش و قوس‌های فراوان پیرامون رشته‌های بدون مجوز دانشگاه آزاد، مجتبی علوی فاضل، سخنگوی این نهاد آموزشی اعلام کرد که تمام کدرشته‌ها مجوز گرفتند و پذیرش در تمامی رشته‌های این دانشگاه قانونی است.

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اظهارات سخنگوی دانشگاه آزاد در حالی است که پیش از نیز اختلافات 180 درجه‌ای بین سخنان مسئولین دانشگاه آزاد و وزارت علوم در این خصوص، مسبوق به سابقه است.

حالا اما در ایام ثبت‌نام دانشجویان و در آستانه آغاز سال تحصیلی برای جدیدالوردها، به نظر می‌رسد اظهارات علوی فاضل به عنوان سخنگوی دانشگاه آزاد، جنبه تبلیغاتی داشته باشد، چه اینکه وزارت علوم، پیشتر لیست رشته‌های تائید شده برای کسب مجوز دانشگاه آزاد در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری را منتشر کرد.

رشته‌های بدون مجوز دانشگاه آزاد چند سال است که حسابی وزارت علوم را درگیر به خود کرده است تا اینکه اخیرا بعد از بررسی‌های لازم، لیست رشته‌های مجوز دارد منتشر شد و معنی آن این بود که رشته‌هایی که نام آنها در لیست نیامده است، فاقد مجوز اعلام شده‌اند.

دو سال پیش بود که حسین حسینی مدیرکل دفتر گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در گفتگویی اعلام کرد که دانشگاه آزاد 1550 کد رشته محل در مقاطع مختلف دارد که بدون مجوز دفتر گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی فعالیت دارند.(اینجــــا)

این در حالی است که طی این دو سال، مسئولین وزارت علوم در گفتگوهای متعددی بر نواقص رشته‌های فاقد مجوز تاکید کرده و خواستار اصلاح رفع آنها توسط دانشگاه آزاد بودند تا بشود برای آنها مجوز صادر کرد.(اینجـــا) و (اینجــــا)

از طرفی با نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی جدید، محمد حسین امید، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم طی بخشنامه‌ای از تمام دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی خواست تا برای استعلام مدارک تحصیلی دانشگاه آزاد، صرفا به معاونت آموزشی این وزارتخانه مراجعه کنند.(اینجـــــا)

معنی این بخشنامه در آستانه آغاز سال تحصیلی کاملا مشخص است و نیاز به تفسیر و توضیح ندارد؛ همچنین اعلام رشته‌هایی که مجوزهای لازم را از وزارت علوم گرفتند بلافاصله بعد از این بخشنامه، نشان می‌دهد که هنوز رشته‌هایی وجود دارد تائیدیه وزارتخانه را نگرفته است.

«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نیز پیش‌تر در این باره گزارشی تحت عنوان "دانشجویان از بلاتکلیفی دعوای وزارت علوم و دانشگاه آزاد درآمدند؟!" به این موضوع پرداخته است.

حالا اما دانشگاه آزاد مدعی است که وزارت علوم به صورت مرحله به مرحله رشته های این دانشگاه را بررسی و تصویب کرده و اکنون تمامی رشته های این دانشگاه دارای مجوز هستند.

علوی فاضل می‌گوید: رشته هایی که طی سال های گذشته نیز در این دانشگاه ایجاد و راه اندازی شده‌اند هیچ مشکلی ندارند و دارای مجوز هستند.

سخنگوی دانشگاه آزاد همچنین گفت که تمامی پذیرش‌های این دانشگاه در سال‌های گذشته و سال تحصیلی ۹۵-۹۶ قانونی است و هیچ مشکلی ندارد.

وی اما در بخشی از اظهاراتش ابراز عقیده کرد که اعلام رشته‌های جدید مجوز دار این دانشگاه به معنی عدم مجوز رشته‌های قبلی این دانشگاه نیست و وزارت علوم طی مراحل مختلف رشته‌های این دانشگاه را بررسی و نتایج بررسی را اعلام می‌کند!

با این حساب می‌شود از جناب سخنگو پرسید که اگر دانشجو یا دانشجویانی، رشته‌هایی را که هنوز از سوی وزارت علوم مجاز اعلام نشده است را انتخاب کرده و در آن مشغول به تحصیل شدند، چه تضمینی وجود دارد که رشته‌هایی که هنوز مجوز نگرفتند، مردود نشوند و مجوز بگیرند؟!

آیا باز هم دانشجویان باید چوب دعواهای مسئولین آموزشی کشور را بخورند؟ اگر رشته‌هایی که دانشگاه آزاد مدعی است که مجوز می‌گیرند، فرض کنیم که نگیرند، تکلیف دانشجویان چه می‌شود؟ آیا برای تعیین تکلیف و گرفتن حق‌شان باید دوباره تجمع و اعتراض کنند؟ باید منتظر ماند و دید که واکنش وزارت علوم به اظهارات علوی فاضل چیست.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پاسخ به شایعه/ تکذیب آسیب دیدن سامانه‌های پدافندی ایران
نظر خواننده مشهور آمریکایی درباره پاسخ ایران به اسرائیل + فیلم
ورود کمیته انضباطی به خوشحالی کادرفنی استقلال
مداحی ضد اسرائیلی شنیدنی مهدی رسولی +فیلم
تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر ۱۵ ساله
موشک‌ها و پهپادهای ایران از جایی عبور کردند که می‌گفتند پرنده از آن رد نمی‌شود
حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر ایلات اشغالی
زمان تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس
خداحافظی رقیب آمریکایی کامران قاسمپور از دنیای کشتی
جدایی یک بازیکن از جمع آبی پوشان
دامنه نوسان بازار سرمایه به روال عادی بازگشت
ثبت‌نام وام شهریه دانشگاه تهران آغاز شد
انتخاب رشته آزمون دوره دکتری سال ۱۴۰۳ از امروز آغاز می‌شود
این علائم یعنی ممکن است دچار حمله قلبی شویم
حمله به پایگاه حشدالشعبی موشکی بود
احداث آرامستان جدید در ۲ نقطه تهران
تکلیف لیست خروجی استقلال مشخص شد
حمایت کامل مرکز مدیریت حوزه از فراجا / کلان پروژه دشمن برای حیازدایی و عادی سازی بی‌حجابی
بیانیه جامعه مدرسین درحمایت از اقدامات قانونی و حقوقی فراجا
پیام تسلیت دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی در پی درگذشت مرحوم پرویز داوودی
محکومیت باشگاه پرسپولیس به دلیل نشر اکاذیب
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top