تاریخ انتشار: دوشنبه 1395/07/05 - 12:08
کد خبر: 210973

دانشجو را «سنواتی» نکنید!

دانشجـــــو ســـالاری!

دانشجـــــو ســـالاری!

چه کسی این هزینه را می‌پردازد؟ دانشجویی که خودش منبع درآمدی ندارد مجبور است هزینه خود را بر دوش خانواده بیاندازد؛ حالا اگر هزینه سنوات هم به خرج‌های دانشجو اضافه شود دیگر حرفی برای گفتن باقی نمی‌ماند.

خبرنامه دانشجویان ایران: دغدغه دارند که تجمع می‌کنند؛ دغدغه‌ی چی؟ معلوم است دیگر! دانشگاه سراسری قبول شده و درس می‌خوانند، حالا باید برای هر ترم اضافه، پول پرداخت کنند. معلوم است که نمی‌توانند و تجمع می‌کنند تا به گوش رئیس محترم دانشگاه برسانند که ما دانشگاه سراسری قبول شدیم، حالا چرا باید پول بدهیم؟!

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ هنوز عرق دانشجویان تجمع کننده در دانشگاه‌های بزرگ کشور خشک نشده بود که روسای دانشگاه بزرگ در گفتگوهای جداگانه‌ای اعلام کردند که درباره قانون سنوات با دانشجویان کنار می‌آیند.

حتما مستند میراث آلبرتا را دیده‌اید؛ غالب دانشجویان ایرانی که در دانشگاه‌های خارج از کشور تحصیل می‌کنند، جلوی دوربین اذعان می‌کنند که دوست دارند به ایران بازگردند اما شرایطی برای تحصیل یک دانشجو در ایران وجود دارد، اصلی‌ترین دلیل مهاجرت آنها به کشورهای اروپایی و امریکایی است.

امکانات مناسب و شرایط مطلوب، حداقلی‌ترین خواسته‌های قانونی و صحیح یک دانشجو برای ادامه تحصیل در دانشگاه است. هر چه مقطع تحصیلی بالاتر می‌رود، این انتظارات نیز بیشتر می‌شود و طبیعتا آینده روشن یک دانشجو برای خدمت در کشور به عنوان یک مدیر علمی و اجرایی خوب، انگیزه فراهم کردن امکانات مورد نیاز را برای سیستم آموزشی ایجاد می‌کند.

رابطه دو طرفه‌ای است که هر دو طرف آن برد است؛ اما انگار این روزها در کشور این رابطه دارد دو سر باخت می‌شود. دارد دو سر باخت می‌شود که دانشجویان تجمع می‌کنند و از دانشگاه‌شان می‌خواهند برای یک ترم اضافه‌تر، از آنها پول نگیرند چون دانشگاه سراسری قبول شده‌اند و از اول هم اصلا قراری نبوده که پول پرداخت شود و ...

دانشجویان می‌گویند از روز اول که ثبت‌نام کردیم قراری بر پول گرفتن نبوده است و طبق آئین نامه تا 10 ترم برای دانشجوی کارشناسی و تا 5 ترم برای دانشجوی کارشناسی ارشد، سنوات دیده شده است. حالا دانشجویان کارشناسی با ورود به ترم 9 و دانشجویان کارشناسی ارشد با ورود به ترم 5، نه تنها مجبور به پرداخت شهریه آزاد هستند، بلکه باید پول بیشتری برای غذای دانشجویی بدهند و از خوابگاه نیز خبری نیست!

حالا دانشگاه‌‎های خارجی پشت مرزها صف کشیده‌اند و دعوت نامه می‌فرستند که دانشجویان ممتاز ایرانی اپلای کنند؛ مسئولین محترم آموزشی اما هنوز درگیر جنجال بورسیه‌های سال 92‌ای هستند که وزیر علوم سابق به خاطرش برکنار شد. هنوز می‌گویند که بورسیه‌ها را درست گفتیم و "ماادراک‌مالبورسیه"! ولی حواسشان نیست که مخ‌های شریف و امیرکبیر دارند اپلای می‌کنند و باید فکری به حال اینها کرد.

حالا که بعد از اعتراض و تجمع چندماهه دانشجویان در اعتراض به اجرای قانون سنوات که مسئولین محترم وزارت علوم، با زحمت فراوان! تصمیم‌گیری در این باره را به عهده خود دانشگاه‌ها گذاشتند، تجمع چند هزار نفری دانشجویان، گوشی را دست دانشگاه‌ها داد که واقعا شوخی نیست، فشار اقتصادی بر گرده دانشجویان سنگینی می‌کند. با همین حساب و کتاب سراسری و روزانه هم جمع بزنیم، هزینه غذای دانشجویی و خوابگاه و کتاب و ... برای یک دانشجو، هر ترم از نیم تا یک میلیون تومان می‌شود!

چه کسی این هزینه را می‌پردازد؟ دانشجویی که خودش منبع درآمدی ندارد مجبور است هزینه خود را بر دوش خانواده بیاندازد؛ حالا اگر هزینه سنوات هم به خرج‌های دانشجو اضافه شود دیگر حرفی برای گفتن باقی نمی‌ماند.

عجیب‌تر اینکه بسیاری از دانشجویان نخبه در دانشگاه‌های برتر معتقدند که افزایش سنوات تحصیلشان به علت پروژه‌های تحقیقاتی و علمی است که اساتید به آنها محول کرده‌اند و غالب این پروژه‌ها، نوآوری جهانی محسوب می‌شود.

حالا اما روسای دانشگاه‌های صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر و تربیت مدرس گفته‌اند که در این باره حاضرند مشکل دانشجویان را حل کنند. دانشگاه اصفهان نیز در همان صبح روز تجمع، اجرای قانون سنوات را لغو کرد تا خیال دانشجویان راحت شود.(اینجــــا)

وثوقی، معاونت دانشجویی دانشگاه شریف:
معمولا دانشجوی ارشد در دوره دوساله نمی‌تواند مقاله معتبر چاپ کند. مقداری از این تأخیرها تقصیر خود بچه‌هاست و مقداری هم تقصیر سیستم و آزمایشگاه‌هاست و... ما همه اینها را در دانشگاه‌ها بررسی و از دانشجویان سؤال می‌کنیم و اگر توضیحاتشان منطقی بود، اصلا از آنها هزینه دریافت نمی‌کنیم و در خیلی از این مسائل با دانشجویان راه می‌آییم.(اینجـــــا)

معتمدی، رئیس دانشگاه امیرکبیر:
اگر دانشجویی تا آخر مهر از پایان‌نامه خود دفاع کند، هزینه‌ای از وی دریافت نخواهیم کرد؛ ولی اگر از موعد مقرر بگذرد، به ازای هر 15 روز 125 هزار تومان از اول آبان از آنها دریافت می‌شود. بنابراین اگر کسی در آبان‌ماه از پایان‌نامه خود دفاع کند، 250 هزار تومان و اگر تا پایان ترم ادامه دهد، این رقم به 750 هزار تومان خواهد رسید. البته برای کسانی که پروژه‌ آنها ساخت باشد، هزینه‌ای دریافت نمی‌شود. با این حال دانشگاه برای ترم 9 شهریه‌ای از دانشجویان دریافت نمی‌کند؛ گرچه قانون این اجازه را می‌دهد ولی جریمه‌ای صورت نمی‌گیرد.(اینجـــــا)

احمدی، رئیس دانشگاه تربیت مدرس:
با بررسی های صورت گرفته قرار شد بر اساس اظهارنامه ای که دانشجویان تهیه می کنند در مواردی که خارج از اراده و اختیار دانشجویان افزایش سنوات ایجاد شده به آنها کمک کنیم که هزینه های اضافی برای دانشجویان ایجاد نشود.(اینجـــــا)

اهمیت به علم و دانشجو در دانشگاه‌‎های مهم سراسر جهان، شوق و انگیزه اهالی کسب علم و دانشجویان برتر و ممتاز را برای توانایی تحصیل در این دانشگاه‌ها بیش از حد افزایش داده است؛ برای همین هم معمولا دانشجویان درخواست‌ها و دعوتنامه‌های دانشگاه‌های معتبر جهان را رد نمی‌کنند و بلافاصله اپلای می‌کنند و می‌روند.

با این شرایط، مسئولین محترم آموزش عالی به دنبال پر کردن چاله‌های اقتصادی دانشگاه‌ها از جیب دانشجویان هستند!

تجمع روز گذشته دانشجویان سنواتی آن هم در ابتدای سال تحصیلی و در حضور دانشجویان جدیدالورود، آنقدر جریان ساز بود که روزنامه‌های متعددی با ادبیات مختلف و متفاوتی این رویداد دانشجویی را پوشش دادند.

چشم به هم بزنیم، مدیران مراکز علمی معتبر جهان را همین دانشجویان ایرانی تشکیل خواهند داد که امروز به دلیل اینگونه فشارها در صف "فرار مغزها" قرار می‌گیرند و می‌پرند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top