تاریخ انتشار: دوشنبه 1395/07/05 - 12:24
کد خبر: 210975

وحید شورابی

۱۰ ویژگی نگاه «سرهنگ‌مآبانه» به دانشجو

۱۰ ویژگی نگاه «سرهنگ‌مآبانه» به دانشجو

در دوران اعتدال، سیاست «محدودسازی» بر فضای علمی کشور و فعالیت جوانان انقلابی در دانشگاه‌ها حاکم است که این نگاه را به صورت نمادین نگاه «سرهنگ‌مآبانه» می‌نامیم. این نگاه که متاسفانه برخی مسؤولان در دولت و حتی بیرون دولت آن را دنبال می‌کنند این ویژگی‌ها را دارد:

خبرنامه دانشجویان ایران: وحید شورابی*// یکی از برکات جمله معروف «من سرهنگ نیستم؛ من حقوقدان هستم» جناب روحانی این است که این گزاره به عنوان یک شاخص می‌تواند ما را در قضاوت درباره عملکرد ایشان و دیگرانی که نگاه «سرهنگ‌مآبانه» به محیط علم و دانش دارند راهنمایی کند.

محیط دانشگاه، فضای دانشجویی و عرصه علم و دانش، عرصه جنگ نرم است. فعالیت‌های خودجوش و انقلابی با چاشنی «نگاه قرارگاهی» به معنای چک کردن مداوم وظایف و ماموریت‌ها با سیاست‌های کلی نظام، می‌تواند یک دانشجوی انقلابی- بخوانید افسر جنگ نرم- را در پیشبرد اهداف انقلاب به موفقیت برساند.

در دوران اعتدال، سیاست «محدودسازی» بر فضای علمی کشور و فعالیت جوانان انقلابی در دانشگاه‌ها حاکم است که این نگاه را به صورت نمادین نگاه «سرهنگ‌مآبانه» می‌نامیم. این نگاه که متاسفانه برخی مسؤولان در دولت و حتی بیرون دولت آن را دنبال می‌کنند این ویژگی‌ها را دارد:

1- فعالیت‌های انقلابی دانشجویان به عنوان تهدید نگریسته می‌شود.

2- مسؤولان دانشگاه‌ها و برخی نهادهای دانشگاهی نگاه ابزاری و دستوری به دانشجوی انقلابی دارند.

3- برای دانشجو فرصت آزمون و خطا در تاکتیک‌ها و مسائل خرد قائل نیستند.

4- صدور مجوز فعالیت‌ها متمرکز و با نگاه امنیتی است. نگاه امنیتی به کادر و سازمان آنها تسری یافته و هر فعالیتی به عنوان سوژه‌ای تهدیدآمیز تلقی می‌شود. شم پلیسی و کارگاهی آنان فعال شده و در جست‌وجوی متهم- بخوانید متهم‌سازی- هستند.

5- به قوانین و آیین‌نامه‌هایی که به دانشجو و دانشگاه اختیار تصمیم‌گیری درباره فعالیت تشکل و فضای فرهنگی دانشگاه را می‌دهد توجه نمی‌شود و سلیقه‌ها که بعضا نشأت گرفته از کج‌فهمی‌ها و بعضا منافع فردی است ملاک تصمیم‌گیری‌هاست.

6- فعالیت دانشجویی، فعالیتی اجتماعی و با فرآیند از پایین به بالاست و مطابق فرموده رهبری دانشجو تصمیم‌ساز است. اما برخی مسؤولان نگاه از بالا به پایین به محیط دانشجویی دارند و به جای دانشجو تصمیم‌گیری می‌کنند. (مانند دوران دوم خرداد)

7- مدیران میانی برای خوش خدمتی یا از روی سیاست «یا اجرا کن یا برکنار!» که از مسؤولان بالادستی تجویز شده است، بیشترین فشار را برای ارتقای خود یا حفظ بقای‌شان به تشکل‌های انقلابی می‌آورند.

8- به هیچ عنوان به صورت میدانی در محیط دانشجویی وارد نمی‌شوند و اصلا نمی‌دانند دفتر تشکل‌ها کجاست!

9- به هیچ عنوان انتقاد را بر نمی‌تابند، از مواجهه مستقیم با دانشجوی انقلابی می‌ترسند، نقد را توهین تلقی کرده و در صدد برخورد با دانشجوی انقلابی بر می‌آیند.

10- با پرونده‌سازی به دنبال برخورد، تنبیه و ردصلاحیت و در نهایت حذف دانشجویان انقلابی هستند. (مانند شکایت اخیر از دانشجویان قزوین) یکی از مهم‌ترین علل اجرای سیاست «سرهنگ‌مآبانه» در دانشگاه این است که متاسفانه برخی مسؤولان در دوران دانشجویی خود سابقه حتی یک روز کار تشکلی و انقلابی در دانشگاه را نداشته‌اند و این محیط را درک نمی‌کنند. آن وقت برای دانشجویان نسخه می‌پیچند.

مسؤولان نیز باید اینکه دستورات رهبر معظم انقلاب نصب‌العین تشکل‌های انقلابی است و با استقبال آنان روبه‌رو می‌شود به این دلیل است که بیانات‌شان همیشه مستدل و مبتنی بر اقناع دانشجو است. در پایان ذکر نکته ای ضروریست: همانطور که پیش‌تر گفتیم؛ تعبیر «سرهنگ‌مآبانه» درباره نگاه برخی مسؤولان نمادین است. اگرنه کدام مومن انقلابی است که آرزوی شهادت در لباس سرهنگی را در سر نپروراند.

* مسئول شورای هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه‌های آزاد

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پاسخ به شایعه/ تکذیب آسیب دیدن سامانه‌های پدافندی ایران
نظر خواننده مشهور آمریکایی درباره پاسخ ایران به اسرائیل + فیلم
ورود کمیته انضباطی به خوشحالی کادرفنی استقلال
مداحی ضد اسرائیلی شنیدنی مهدی رسولی +فیلم
تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر ۱۵ ساله
موشک‌ها و پهپادهای ایران از جایی عبور کردند که می‌گفتند پرنده از آن رد نمی‌شود
حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر ایلات اشغالی
زمان تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس
خداحافظی رقیب آمریکایی کامران قاسمپور از دنیای کشتی
جدایی یک بازیکن از جمع آبی پوشان
دامنه نوسان بازار سرمایه به روال عادی بازگشت
ثبت‌نام وام شهریه دانشگاه تهران آغاز شد
انتخاب رشته آزمون دوره دکتری سال ۱۴۰۳ از امروز آغاز می‌شود
این علائم یعنی ممکن است دچار حمله قلبی شویم
حمله به پایگاه حشدالشعبی موشکی بود
احداث آرامستان جدید در ۲ نقطه تهران
تکلیف لیست خروجی استقلال مشخص شد
حمایت کامل مرکز مدیریت حوزه از فراجا / کلان پروژه دشمن برای حیازدایی و عادی سازی بی‌حجابی
بیانیه جامعه مدرسین درحمایت از اقدامات قانونی و حقوقی فراجا
پیام تسلیت دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی در پی درگذشت مرحوم پرویز داوودی
محکومیت باشگاه پرسپولیس به دلیل نشر اکاذیب
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top