تاریخ انتشار: پنجشنبه 1395/07/08 - 10:36
کد خبر: 211261

دانشگاه در هفته‌ای که گذشت؛

از بی‌مهری ماه مهر به سنواتی‌ها تا اخذ شهریه از دانشجویان روزانه! +تصاویر

از بی‌مهری ماه مهر به سنواتی‌ها تا اخذ شهریه از دانشجویان روزانه! +تصاویر

بی شک مهمترین اتفاق در هفته ای که گذشت، بازگشایی رسمی دانشگاه‌های سراسر کشور بود و آنچه این بازگشایی را نسبت به سال‌های گذشته متفاوت می‌نمود، اعتراض‌ها و تجمعات دانشجویی‌ای بود که در رابطه با مسائل صنفی و مشخصا سنوات دانشجویی شکل گرفته بود.

خبرنامه دانشجویان ایران: بی شک مهمترین اتفاق در هفته ای که گذشت، بازگشایی رسمی دانشگاه‌های سراسر کشور بود و آنچه این بازگشایی را نسبت به سال‌های گذشته متفاوت می‌نمود، اعتراض‌ها و تجمعات دانشجویی‌ای بود که در رابطه با مسائل صنفی و مشخصا سنوات دانشجویی شکل گرفته بود. 

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در هفته‌ای که گذشت، دانشجویان جدیدالورود مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری برای ثبت نام به دانشگاه ها مراجعه نمودند و در این بین هر دانشگاهی سعی می نمود برنامه متفاوت برای استقبال از دانشجویان جدیدالورود انجام دهد.

دانشگاه تهران

دانشگاه مازندران

دانشگاه سمنان

بی‌مهری ماه مهر به سنواتی‌ها
بی شک مهمترین اتفاق هفته ای که گذشت بازگشایی رسمی دانشگاه های سراسر کشور بود و آنچه این بازگشایی را نسبت به سال های گذشته متفاوت می نمود، اعتراض ها و تجمعات دانشجویی‌ای بود که در رابطه با مسائل صنفی و مشخصا سنوات دانشجویی شکل گرفته بود. در همین راستا، شنبه سوم مهرماه دانشجویان دو دانشگاه بزرگ تهران، یعنی دانشگاه های صنعتی امیرکبیر و صنعتی شریف، در اعتراض به اجرای قانون سنوات در صحن دانشگاه تجمع اعتراض آمیز برگزار کردند. این تجمعات چندین روز ادامه یافت و علاوه بر دانشگاه های مذکور، در برخی دانشگاه های دیگر این اعتراضات برپا شد و در نهایت دانشگاه تحت شرایطی این قانون را لغو کردند.(اینجا و اینجا را بخوانید)

تجمع دانشجویان سنواتی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر

تجمع دانشجویان سنواتی در دانشگاه صنعتی شریف

اخذ شهریه از دانشجویان جدیدالورود روزانه!
ماجرا از این قرار است که برخی از دانشگاه‌ها برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد، واحدهای جبرانی در نظر گرفتند و بابت هر واحد، حدود 150 هزار تومان از دانشجویان شهریه می‌گیرند. این در حالی است دانشجو به عنوان کارشناسی ارشد روزانه در دانشگاه سراسری پذیرفته شده است اما باید برای واحدهای جبرانی که دلیل ارائه آنها را هم حتی نمی‌داند باید شهریه پرداخت کند.

بعد از پیگیری دانشجویان در این باره خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کسب اطلاع کرد که در آئین نامه دریافت شهریه از دانشجویان که مصوبه وزارت علوم است، در چه مواردی دانشگاه حق دارد از دانشجو شهریه بگیرد. جالب اینجاست که در این خصوص، هیچگونه اشاره‌ای به واحدهای جبرانی که دانشگاه به دانشجویان ارائه می‌کند، نشده است و از این آئین نامه تقریبا می‌شود فهمید که ارائه واحدهای جبرانی و گرفتن هزینه از دانشجویان روزانه دانشگاه‌های سراسری، محل بحث و چالش است.(اینجا را بخوانید)

صدای متاهلین دانشگاه تهران دوباره درآمد

در هفته‌ای که گذشت، دانشجویان متاهل دانشگاه تهران به محدودیت‌های ارائه خوابگاه، معترض شدند.

در جلسه اخیر شورای متأهلین دانشگاه تهران طول مدت اسکان برای دانشجویان متاهل تغییراتی کرد که جزئیات آن بدین شرح است:

1-  دانشجوی متاهل کارشناسی با یک ترم افزایش، ب 5 ترم رسید
2- دانشجوی متاهل کارشناسی ارشد با یک ترم افزایش ب 4 ترم رسید
3- دانشجوی متاهل دکتری با یک ترم افزایش ب 6 ترم رسید

برخی از متاهلین دانشگاه تهران ولی معتقدند هرچند که طول مدت اسکان در خوابگاه افزایش پیدا کرده است اما با توجه به اینکه واحدهای خالی در خوابگاه‌های این دانشگاه وجود دارد، مدت اسکان دانشجویان متاهل در مقایسه با دانشجویان مجرد، عادلانه نیست. (اینجا را بخوانید)

آخرین فرصت ثبت نام وام‌های دانشجویی
در هفته‌ای که گذشت، امکان ثبت نام مجدد متقاضیان وام‌های دانشجویی اعم از وام تحصیلی، ودیعه مسکن، وام ضروری و... فراهم شد. متقاضیان ابتدا باید بعد از ثبت نام در پورتال صندوق رفاه، ثبت تقاضای خود را به کارشناس دانشگاه محل تحصیل خود تحویل دهند. سرانجام دانشگاه‌ها با توجه به میزان بودجه‌ای که صندوق رفاه دانشجویان در اختیار آنها قرار می‌دهد، دانشجویان واجدشرایط و افرادی که برای دریافت وام در اولویت هستند را برای دریافت وام به صندوق رفاه معرفی می‌کنند.(اینجا را بخوانید)

حضور رهبر انقلاب در جمع دانشجویان دانشگاه شهید ستاری
حضرت آیت الله خامنه ای فرمانده معظم کل قوا صبح دیروز (چهارشنبه) در مراسم دانش آموختگی، تحلیف و اعطای سردوشی دانشجویان دانشگاههای افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه علوم هوایی شهید ستاری حضور یافتند.(اینجا را بخوانید)

کارنامه نهایی داوطلبان کنکور 95 منتشر شد
دانشجویان به دلیل ناآشنایی با این کارنامه، اکثرا نسبت به آن بی تفاوت هستند و گاها حتی برای دیدن این کارنامه نیز مراجعه ای به سایت سازمان سنجش نمی کنند. قطعا عده‌ای از داوطلبان آزمون سراسری(که ممکن است حتی در دانشگاهی قبول شده باشند) از رشته محل قبولی خود رضایت کافی را ندارند و حالا فرصتی برای آنها ایجاد شده است که به سراغ کارنامه سبز یا کارنامه نهایی یا کارنامه محرمانه بروند.(اینجا را بخوانید)

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
جزئیات دیدار اردوغان و هنیه
اسرائیل به شکل سیستماتیک کودکان را ترور می‌کند
تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت پرویز داودی
من به اسلوب او مومن‌ام
سازمان ملل با عضویت کشور فلسطینی موافقت کند
نام پدر از کارت ملی حذف نمی‌شود
گزارش تصویری| جشنواره ملی رسا (نهج البلاغه دانشگاهیان کشور)
فیلم/ اسپانسر صهیونیست‌ها نقره داغ شد
بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟
فیلم/ گریه‌های پزشک اردنی برای مجروحان فلسطینی
حضو جمعی از مسئولین در منزل شهید طهرانی مقدم+عکس
تامین ارز ۲.۸ میلیارد دلاری در نخستین ماه سال ۱۴۰۳
یک شرور با قمه‌ به خودروی پلیس حمله کرد
اصلاحیه قانون تاسیس و اداره مدارس غیردولتی ابلاغ شد
تکمیل ۴ ایستگاه‌ مترو اولویت شهرداری در خط ۶
سرانه سلامت تهران در وضعیت مطلوبی قرار ندارد
بانک مرکزی در حمایت از تولید نمره قبولی گرفت
VAR را از چین می‌آوریم
صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد
واکنش هیئت مدیره تراکتور به حمله هواداران به خودروی سرخپوشان
سامانه های پدافندی ایران در اصفهان در اثر حمله اسرائیل آسیب دید؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top