تاریخ انتشار: شنبه 1395/07/10 - 11:56
کد خبر: 211440

زندگی سخت دانشجویان ایرانی در خارج از کشور؛

دانشجویان پشت دیوار چین!

دانشجویان پشت دیوار چین!

دانشجویان ایرانی در حال تحصیل در چین به می‌گویند با گذشت سه سال از وعده رئیس‌جمهور، نه تنها شرایط انتقال پول برای آنها بهتر نشده بلکه از شش ماه پیش بانک‌های چینی بر شدت سختگیری‌های خود افزوده‌اند

خبرنامه دانشجویان ایران: دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در کشور چین این روزها از عدم همکاری بانکهای این کشور در ارائه خدمات بانکی بویژه خدمات ارزی، گلایه می‌کنند و می‌گویند که زندگی سختی را سپری می‌کنند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بهمن ماه سال 92 اندکی بعد از توافق ژنو بین ایران و 1+5 بود که حسن روحانی در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی و پژوهشی با بیان اینکه "اولین گشایش توافق ژنو برای دانشگاه و پول دانشجویان بود" به منتقدین این توافق حمله کرد و اظهار داشت: "چرا فقط یک عده معدود که از جای معدودی تغذیه می‌شوند صبحت می‌کنند؟ چرا فقط یک عده کم سواد صحبت کنند و اساتید دانشمند و بزرگان دانشگاه ما خصوصی حرف می‌زنند؟"

این وعده رئیس‌جمهور که با گنجاندن بندی در توافق ژنو در خصوص پرداخت شهریه و رفع مشکلات مالی دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور، و سپس رفع همه تحریم های هسته‌ای در برجام، گمان می‎رفت محقق شود، این روزها مسیری خلاف اظهارات مسئولان دولتی را می‌پیماید و در شرایطی که نزدیک به سه سال از توافق اولیه ژنو می‌گذرد به نظر می‌رسد هنوز گشایش‌های اولیه توافق ژنو هم محقق نشده و مشکلات زیادی در بخش های مختلف گریبانگیر مردم است.

در همین زمینه «نسیم آنلاین» که قبلا در گزارش‌هایی از مشکلات دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور مطالبی را منتشر کرده بود، به اطلاعات جدیدی از شرایط سخت زندگی و ادامه تحصیل دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در چین دست یافته است که نشان می‌هد بانک‌های چینی همچنان از ارائه خدمات بانکی و ارزی به ایرانیان بویژه دانشجویان ایرانی استنکاف می‌کنند.

چند تن از دانشجویان ایرانی در حال تحصیل در چین می‌گویند که نه تنها شرایط انتقال پول برای آنها با وجود گذشت سه سال از وعده رئیس جمهور بهتر نشده بلکه از شش ماه پیش بانک‌های چینی بر شدت سختگیری‌های خود برعلیه شهروندان و دانشجویان ایرانی در این کشور افزوده‌اند.

یافته‌های «نسیم آنلاین» حاکی از این است که شهروندان و چند صد دانشجوی ایرانی در چین برای انجام هر گونه مبادله پولی یا بانکی به در بسته می‌خورند.

یکی از دانشجویان ایرانی در چین به خبرنگار «نسیم آنلاین»، گفته است که بانک‌های چینی با این بهانه که ایران جزء کشورهای خطرناک است به دانشجویان ایرانی خدمات نمی‌دهند.

مشکلی که البته به دانشجویان ایرانی حاضر در چین محدود نمی‌شود و علاوه بر آنها، مقامات دولتی و دیپلمات ایرانی از جمله رایزن علمی ایران در چین نیز با این مشکل دست به گریبان است.

یوسف حجت رایزن علمی ایران در چین است. او که دارای پاسپورت دیپلماتیک است و قاعدتا پس از برجام، نباید مشکلی در انتقال ارز و استفاده از بانک‌های چینی داشته باشد، نیز این روزها با مشکلات و محدودیت های تحریمی-بانکی دست به گریبان است.

او به دانشجویان ایرانی گفته است که برای تبدیل کردن پول در بانک ABC که از بانک‌های معتبر چینی بوده و دارای شبعه در ایران است، حضور یافته و به مشکل برخورده کرده است.

در این بین دانشجویان ایرانی حاضر در چین به «نسیم آنلاین» خبر می‌دهند که نه تنها بانک‌های چینی حاضر نیستند برای دانشجویان جدید الورود ایرانی حساب باز کنند تا آنها مراحل ثبت نام خود را در دانشگاه های چینی تکمیل کرده و در مسائل مربوط به اقامت خود هم دچار مشکل نشوند، بلکه از ارائه نامه رسمی مبنی بر امتناع از گشایش حساب برای ایرانی‌ها نیز خودداری می‌کنند.

اتفاق ناگواری که با مسدود کردن مسیر واریز پول از سوی دولت چین به حساب هایی که در چین قبلا باز و فعال بوده‌اند تکمیل می‌شود.

همه این اتفاقات که شرایط پیچیده ای را برای دانشجویان ایرانی ساکن چین فراهم آورده است، دست به دست هم داد تا دانشجویان ایرانی مشکلات خود را به صورت مکتوب به وزارت خارجه ایران تحویل دهند تا شاید از این طریق بتوانند بر موانع موجود در مسیر تحصیلشان فائق آیند.

آنهاحدود دو ماه پیش طی نامه‌ای به محمدجواد ظریف که توسط یکی از نمایندگان آنها به وزارت امورخارجه تحویل شده بود وزیر را  نسبت مشکلات خود در چین آگاه کردند.

با وجود نامه دانشجویان به وزیر امورخارجه، یافته‌های «نسیم آنلاین» نشان می دهد که پس از گذشت چند ماه از انتقال اطلاعات مربوط به رفتارهای بانکهای چینی به وزارت خارجه، باز هم بهبودی در شرایط آنها در چین اتفاق نیافتده و از سوی دیگر سپری شدن مدت زمان زیادی از ایجاد محدودیت های بانک‌های چین برای ایرانیان، باعث شده تا اتباع ایرانی بویژه دانشجویان با وضعیت بد مالی در این کشور دست و پنجه نرم کنند، موضوعی که ادامه اقامت آنها در چین را تبدیل به یک کابوس وحشتناک کرده و منجر به نارضایتی گسترده در میان آنها شده است.

در عین حال 311 نفر از دانشجویان ایرانی در چین به توصیه رایزن علمی کشورمان طی نامه‌ای دیگری خطاب به محمدجوادظریف تلاش کرده اند تا برخی از مشکلات خود را مجددا به گوش وزیر امورخارجه برسانند.

دانشجویان در این نامه درباره برخی از مهمترین مشکلات و توهین‌هایی که بانک‌های چینی برای ایرانی‌ها ایجاد کرده‌اند را متذکر شده و گفته‌اند:

- بانک‌های چینی از تبدیل محدود ارز (در حد روزانه 500 دلار) برای شهروندان ایرانی خودداری و در مواردی از ورود شهروندان ایرانی به شعب بانک‌ها جلوگیری می‌کنند.
- بانک‌های چینی هرگونه خدمات کارتهای اعتباری را برای ایرانیان ممنوع کرده و حتی در بعضی از بانک‌ها کارت‌های عابر بانک مشتریان ایرانی را بی‌اعتبار کرده و تنها خدمات دفترچه کاغذی برای صاحبان حسابها  ارائه می‌دهند.
- برخی از دانشگاههای کشور چین رسما یا شفاها اعلام کنند به دانشجویان ایرانی پذیرش نمی‌دهند.
- در شش ماه گذشته روند اقدامات خودسرانه، غیرقانونی، تبعیض‌آمیز و غیردوستانه بانک‌های چینی علیه ما روز به روز گسترش یافته و حتی به مراتب از محدودیت‌های غیرقانونی دوران تحریم بیشتر شده است.
- در تعداد زیادی از شعب بانک ها دارندگان پاسپورت ایرانی را به داخل شعبه راه نمی‌دهند.

این دانشجویان با اشاره به اینکه قانون (مصوب 1363) "انجام اقدامات لازم در زمینه امور کنسولی اعم از حفظ حقوق و منافع اتباع ایرانی خارج از کشور و امور مربوط به تابعیت و احوال شخصیه آنان" و "همکاری با دستگاه‌های ذیربط در ایجاد زمینه‌های مناسب به منظور بهره‌گیری از استعدادها و امکانات دانشجویان و اتباع ایرانی خارج از ‌کشور" را از وظایف وزارت امور خارجه دانسته و برای بار چندم به ظریف اطلاع دادند: "اکنون و در دوران پساتحریم در بانک‌های چین با فرزندان دانشجوی ایرانی نه با زبان تکریم که با زبان تحریم و تحقیر سخن می‌گویند. پیش از این دانشجویان و نهادهای دانشجویی ایرانی مقیم چین به مسئولان سفارتخانه و معاون کنسولی وزارتخانه خارجه این مشکلات را منتقل کرده‌اند اما متاسفانه تاکنون اقدام درخوری برای رفع مشکلات ما صورت نگرفته است.

لذا ما دانشجویان ایرانی مقیم کشور چین از شما می‌خواهیم که ضمن بررسی مسائل مطرح شده، از حقوق و کرامت انسانی ما دفاع کنید و زمینه رفع محدودیت‌های غیرقانونی ذکر شده را فراهم نمایید."

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top