تاریخ انتشار: شنبه 1395/07/10 - 16:33
کد خبر: 211475

ورود مجلس به ماجرای خودکشی دانشجوی بورسیه

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با بیان اینکه گزارش کمیته تحقیق مجلس درباره خودکشی دانشجوی بوریه دانشگاه کاشان این هفته به کمیسیون ارائه می‌شود، جزئیاتی از این پرونده را تشریح کرد.

خبرنامه دانشجویان ایران: عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با بیان اینکه گزارش کمیته تحقیق مجلس درباره خودکشی دانشجوی بوریه دانشگاه کاشان این هفته به کمیسیون ارائه می‌شود، جزئیاتی از این پرونده را تشریح کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، سیدجواد ساداتی‌نژاد در گفتگو با مهر، درباره آخرین نتایج به دست آمده از فعالیت کمیته تحقیق و بررسی حادثه خودکشی دانشجوی بورسیه در دانشگاه کاشان اظهار داشت: این
گزارش تدوین و جمع‌بندی شده است و در کمیته چهار نفره تحقیق که از سوی کمیسیون آموزش و تحقیقات تشکیل شده، بررسی شده است.

وی افزود: احتمالا این هفته گزارش بررسی این حادثه را به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارائه می‌دهیم تا در کمیسیون هم مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس کمیته تحقیق مجلس در حادثه خودکشی دانشجوی بورسیه دانشگاه کاشان گفت: در بررسی صورت گرفته، بخشی از اطلاعات از پاسخ‌های دانشگاه کاشان به دست آمده که شامل اطلاعات آموزشی، وضعیت رساله دکترای دانشجو، وضعیت سلامتی دانشجو و در نهایت وضعیت مالی این دانشجو است که شامل مقرری بورسیه و هزینه رساله دکترا می‌شود.

ساداتی‌نژاد بخشی از اطلاعات به دست آمده نیز به پرونده مرحوم آقایی در سازمان دانشجویان و وضعیت جایابی او مربوط می‌شود؛ همچنین بخش دیگری از اطلاعات نیز از طریق صحبت با خانواده و دوستان او به دست آمده است.

قطع مقرری دانشجو با وجود برقراری مجدد حکم بورسیه
وی افزود: مجموع این اطلاعات در این پرونده، مرور و جمع‌بندی شده است و از آنجا که این مرحوم دانشجوی بورسیه بوده و ابتدا لغو بورس شده بود و بعدا با مستنداتی که ارائه کرده است، رأی وزارت علوم اصلاح شده و بورسیه وی برقرار شده است، حدود ۴۰ میلیون تومان هزینه تحصیل او به حساب دانشگاه کاشان واریز شده، اما مقرری او پرداخت نشده است و همین مسئله برای او ایجاد مشکل کرده بود.

پرداخت با تأخیر و ناقص بودجه رساله دکتری
نماینده مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: طبق ضوابط، ۴۰ درصد از هزینه ای که سازمان امور دانشجویان بابت بورسیه دکترای یک دانشجو به دانشگاه پرداخت کرده، مربوط به انجام رساله است که به دانشجو باید پرداخت شود و در رابطه با این مرحوم، پرداخت این مبلغ با تاخیر انجام شده و تنها ۸ میلیون تومان پرداخت شده است و همین مسئله باعث تغییر عنوان رساله شده است، به گونه ای که بعد از حدود یکسال که بر روی موضوع سرطان پژوهش کرده بود، مجبور شده عنوان رساله اش را عوض کند.

ساداتی‌نژاد تصریح کرد: همین مسئله باعث تاثیر منفی در روحیه این دانشجو شده است و این مسئله از محتویات پرونده و اظهارات همکلاسی‌های او به دست آمده است؛ همچنین بخشی از شرایط روحی او نیز مربوط به شرایط آزمایشگاه و کار مداوم در شب و نیز مشکلات مالی او بوده است.

وی اضافه کرد: مرحوم آقایی به دلیل مشکلات مالی که در پی عدم واریز مقرری برایش پیش آمده بود، به دنبال پیدا کردن کار رفته بود که به دلیل دانشجوی بورسیه بودن، توسط استاد راهنما از این کار منع شده بود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: مجموعه این اتفاقات به صورت جزئی آنالیز شده و در پرونده آمده است و طی این هفته به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارائه می‌شود. در این گزارش بر اساس آنچه از بررسی‌ها به دست آمده، پیشنهاداتی نیز ارائه شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سوم تیرماه امسال «ایوب آقایی» دانشجوی دوره دکترای بورسیه رشته شیمی در دانشگاه کاشان، به دلیل مشکلات و عوارض روحی ناشی از لغو بورس و برقراری ناقص آن و نیز لغو مقرری و مشکلات جانبی آن، اقدام به خودکشی کرد. لغو بورسیه آن مرحوم پس از روی کار امدن دولت یازدهم و جنجال موسوم به «بورسیه‌های غیرقانونی» صورت گرفته بود.

از زمان این حادثه، کمیته تحقیق چهار نفره ای در کمیسیون آموزش و تحقیقات، متشکل از سیدجواد ساداتی‌نژاد، علیرضا سلیمی، قاسم احمدی لاشکی و محمود صادقی به ریاست ساداتی‌نژاد مأمور بررسی این حادثه شدند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اسلواکی: مخالف عضویت اوکراین در ناتو هستیم
سرهنگ ارتش آمریکا: پدافند هوایی اسرائیل قوی نیست
تقلای انگلیس برای تقویت روحیه نتانیاهو
تذکر جدی بی‌حجابی اثرگذاری اجتماعی فروانی دارد
فقط خودمان بودیم!
تصویر امروز ایران، در سخنان چهل سال پیش حضرت آقا
شعار جالب دانشجویان آمریکایی به زبان فارسی/ مرگ بر اسرائیل در دل دانشگاه‌های آمریکا +فیلم
انزوای اسرائیل در حال تعلیق است
اعتراف در خصوص حمله اسرائیل؛ باید منتظر پاسخ فوری ایران باشیم
شهادت عضو دیگر حزب‌الله در جنوب لبنان
واتساپ با قابلیتی کاربردی برای مدیریت بهتر چت‌ها آپدیت شد
شلیک ۱۵۰ موشک از جنوب لبنان به اراضی اشغالی
معاون رئیس جمهور: دولت بر استفاده از نیروهای مؤمن و انقلابی تاکید دارد
امیرعبداللهیان: «وعده صادق» تعریفی نو از موازنه قدرت غرب آسیا ارائه کرد
پرسپولیس به ۴ بانک و استقلال به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد
تیم ملی کشتی فرنگی مقتدرانه قهرمان آسیا شد
سردار حاجی زاده روز ارتش را تبریک گفت
رئیس جمهور قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در آسیا را تبریک گفت
سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی» تصویب شد
۹۵۰۰ فلسطینی در زندان‌های اسرائیل محبوس هستند
حزب‌الله شهرک‌ها و مواضع نظامی اسرائیل را موشک‌ باران کرد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top