تاریخ انتشار: چهارشنبه 1395/07/14 - 14:35
کد خبر: 212003

تکمیل ظرفیت چیست و به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

متداول‌ترین سوالات دانشجویان برای شرکت در تکمیل ظرفیت

متداول‌ترین سوالات دانشجویان برای شرکت در تکمیل ظرفیت

خلاصه کلام در تکمیل ظرفیت، این است که فقط اگر در انتخاب رشته شرکت کنید، مجاز به شرکت در تکمیل ظرفیت می‌شوید و می‌توانید شانس خود را برای شرکت در نوعی انتخاب رشته مجدد برای جاهای خالی مانده امتحان کنید.

خبرنامه دانشجویان ایران: با آغاز سال تحصیلی جدید، بحث تکمیل ظرفیت هم دوباره بر سر زبان‌ها  افتاده و علی رغم دردسرهای فراوانی که بسیاری از دانشجویان برای استقرار در محل جدید تحصیلشان پشت سر کذاشتند اما بعید نیست که خیلی‌ها قصد تحصیل در رشته‌های بهتری را داشته باشند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ آخرین تیر داوطلبان آزمون‌های بزرگ کشور از کنکور کارشناسی گرفته تا ارشد، شرکت در مرحله تکمیل ظرفیت است.

حالا شاید برایتان سوال باشد که تکمیل ظرفیت اصلا چیست و به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

«خبرنامه دانشجویان ایران» قبلا طی گزارشی در این باره، توضیحات مفصلی را برای دانشجویان و والدینی که از این مقوله اطلاع کافی ندارند، ارائه کرده است و اگر شما هم قصد دارید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه بدست آورید، می‌توانید به اینجــــا مراجعه کنید.

اما خلاصه کلام در تکمیل ظرفیت، این است که فقط اگر در انتخاب رشته شرکت کنید، مجاز به شرکت در تکمیل ظرفیت می‌شوید و می‌توانید شانس خود را برای شرکت در نوعی انتخاب رشته مجدد برای جاهای خالی مانده امتحان کنید.

در این میان اما با توجه به آغاز تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد از روز گذشته و آغاز این روند برای دانشجویان کارشناسی از چند روز دیگر، دانشجویان متعددی با سوالات زیادی در فضای مجازی اعم از سایت‌های اینترنتی و کانال‌های تلگرام، بدون جواب مانده‌اند.

خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ پاسخ سوالات این دانشجویان را می‌دهد:

* من تو تکمیل ظرفیت شرکت بکنم فقط میتونم توی رشته هایی که مجاز شرکت کنم منظورم اگر روزانه مجاز نشدم نمیتونم روزانه انتخاب کنم، برای تغییر دادن معدلم باید چیکار کنم، شرایط خاصی داره؟
جواب: بستگی به نظر سازمان سنجش داره و توی اطلاعیه تکمیل ظرفیت اعلام میشه؛ باید نامه درخواست و مدارک خودت رو به سازمان سنجش فکس کنی یا حضوری تحویل بدی. اگه اختلافش زیاده زودتر این کار رو انجام بده تا از تاثیرش در تکمیل ظرفیت استفاده کنی.

* آیا در صورت قبولی در تکمیل ظرفیت، قبولی قبلیم که روزانه هم هستش دیگه لغو میشه و باید مدارکم رو از دانشگاه قبلی پس بگیرم و به دانشگاهی که در تکمیل ظرفیت قبول شدم ارائه بدم؟
جواب: بله درصورتیکه تکمیل ظرفیت پذیرفته شی و بخوای اون رو انتخاب کنی قبولی قبلیت به واحد جدید منتقل میشه.

* من که الآن دانشجو هستم به محض قبولی در تکمیل ظرفیت انتقال داده می‌شم به دانشگاه مقصد یا یک ترم رو تو دانشگاه مبدا می‌گذرونم و برای بهمن می‌رم دانشگاه قبولی جدید؟
جواب: در حالت کلی که شما همون موقع که در تکمیل ظرفیت پذیرفته شدی منتقل میشی به واحد جدید اما این به زمانی که نتیجه تکمیل ظرفیت اعلام میشه هم بستگی داره.

* ورودی بهمن قبول شدم و حالا دانشگاه مسیج زده که برای ثبت‌نام تا قبل از 20 مهر باید مراجعه کنیم ترجیح میدادم تکمیل ظرفیت تکلیفش معین بشه. با آخرین رتبه قبولی شهر مورد نظرم ۴۵ رتبه فاصله دارم. به نظر شما شانس قبولی من در تکمیل ظرفیت چقدره؟
جواب: فاصلت با آخرین نفر زیاد نیست؛ البته قبولیت بستگی به این داره که اون دانشگاه در تکمیل ظرفیت پذیرش داشته باشه و چند نفر و اینکه چند نفر از این ۴۵ نفر اختلاف این واحد رو در تکمیل ظرفیت انتخاب کنن.

* من فیزیک شبانه قبول شدم و ثبت نام هم کردم؛ آیا میتونم در تکمیل ظرفیت برای دوره روزانه هم شرکت کنم؟!
جواب: شما طبق ظرفیت هایی که در دفترچه تکمیل ظرفیت اعلام بشه میتونی انتخاب کنی در صورتی که روزانه هم اعلام بشه حق انتخاب داری اما خب احتمالا برای اینکه قبول شی باید واحد قبولیت از قبولی الانت پایین‌تر باشه تا در مقطع روزانش پذیرفته شی.

* دوست من روزانه هرمزگان قبول شده ثبت نام نکرده آیا تکمیل ظرفیت میتونه شرکت کنه؟
جواب: بله هر واحدی که در تکمیل ظرفیت پذیرش داشته باشه میتونه انتخاب کنه.

* من ارشد نوبت دوم قبول شدم و ثبت نام هم کردم. میخواستم ببینم چنانچه یکی از روزانه های هم دوره ام انصراف بدهد آیا من میتونم جای او را بگیرم؟ یعنی از شبانه به روزانه منتقل شوم؟ آیا باید برای این انتقال در تکمیل ظرفیت ثبت نام کنم یا اقدام خاص دیگری باید انجام دهم؟
جواب: چنین قاعده ای که وجود نداره ولی اگه تو تکمیل ظرفیت پذیرش داشته باشه خوب قطعا می تونی جز متقاضیانش باشی.

* من رشته مدیریت کسب و کار نوبت دوم قبول شدم و ثبت نام هم کردم سوالم اینه که در صورت قبولی در تکمیل ظرفیت باید از دانشگاه محل تحصیلم انصراف بدم یا اینکه یک ترم رو تموم می کنم و ترم بعدی رو در دانشگاه قبولی شروع می کنم؟
جواب: خیر در صورت قبولی در تکمیل ظرفیت نیازی نیست یه ترم بخونی و قبولیت منتقل میشه به واحد جدید.

* با سلام رتبه کل من در انتخاب اول دانشگاه آزاد ۶۴۲ هستش و رتبه آخرین نفر ۳۴۲ هست و از انتخاب دوم قبول شدم، می خواستم ببینم با این رتبه میتونم تو تکمیل ظرفیت انتخاب اول قبول شم یا نه؟
جواب: خب اختلافت تقریبا زیاده ولی قبولیت بستگی به این داره که اولا چند نفر در تکمیل ظرفیت پذیرش داشته باشه دانشگاه آزاد و اینکه واحد مورد نظرت از نظر محبوبیت در چه سطحی باشه. و اینکه چند نفر از افرادی که رتبه بهتر از شما دارن اون واحد رو انتخاب کنن.

* واسه تکمیل ظرفیت اون دانشگاههایی که نزدم تو انتخاب رشته ام میتونم تو تکمیل ظرفیت انتخابش کنم؟
جواب: شما مجددا در تکمیل ظرفیت از بین دانشگاه هایی که اعلام پذیرش کردن میتونی انتخاب کنی و این ربطی به انتخاب رشته قبلیت نداره.

* سلام اگه کسی الان قبول شده باش میتونه بره تکمیل ظرفیت شرکت کنه و انصراف بده از دانشگاه های پیام نور؟
جواب: قبولی در دانشگاه های پیام نور محرومیتی برای سال بعد ایجاد نمی کنند و میتونی انصراف بدی اما خب اینکه شهریه ای پرداخت کردی رو برگردونن یا نه بستگی به واحد قبولیت داره که باهات راه بیان یا نه.

* تو کارنامه نهایی، شبانه دانشگاه تهران رو آوردم، دانشگاه قبولیم هم تبریز روزانه هست، تو تکمیل ظرفیت اگر بیارم میتونم اونو ثبت نام کنم یا راه دیگه ای هم هست؟
جواب: این برمیگرده به اینکه دانشگاه تهران در تکمیل ظرفیت رشته شما پذیرش داشته باشه یا نه. اون موقع میتونی تکمیل ظرفیت ثبت نام کنی و امیدوار باشی در غیر این صورت نه راه دیگه ای وجود نداره.

*  مهندسی کشاورزی گرایش منابع آب ازموسسه غیرانتفاعی آمل قبول شدم بارتبه ۵۰۰ آیا شانس قبولی در روزانه یاشبانه تکمیل ظرفیت رو دارم؟ و اینکه در مقایسه سال قبل چقدر امیدوار باشم؟
جواب: الان که کارنامه ها اومده باید رتبت با رتبه آخرین نفر قبولی مقایسه کنی و با دیدن اون فایل تکمیل ظرفیت سال گذشته میتونی حدودا بفهمی که شانس قبولیت چقدره.

* من غیر انتفاعی قم قبول شدم. ولی میخوام تهران قبول شم. با توجه به اینکه کسایی که تو شهریور ثبت نام کردن هم میتونن تو تکمیل ظرفیت شرکت کنند و اگه جای جدید قبول شدند باید اون جای قبلی که قبول شده بودند رو رها کنند و به دانشگاهی که تو تکمیل ظرفیت قبول شدند برن. خب تکلیف پول شهریه ای که واریز کردند چی میشه؟! آیا پول شهریه رو برمیگردونند یا نه؟
جواب: معمولا وقتی ثبت نام انجام بشه دانشگاه ها خیلی سخت شهریه گرفته شده رو برمی گردونند. برای همین توصیه می کنم با دانشگاه قبولیتون صحبت کنید شاید تمهیداتی برای رزرو کردن جاتون داشته باشن اگه نه که چاره ای ندارید متاسفانه.

* سلام اونایی که تو تکمیل ظرفیت قبول میشن از بهمن میرن دانشگاه؟
جواب: یه تعدادی از پذیرفته شدگان تکمیل ظرفیت همون ترم مهر میرن سر کلاس و یه تعداد دیگه ترم بعد که بعد از قبولی اعلام میشه بهتون.

* شبانه ها هم تکمیل ظرفیت دارن؟ یعنی میشه به قبولی در تکمیل ظرفیت امیدوار بود؟
جواب: بستگی به رشته شما داره ولی در کل بله شبانه ها هم در تکمیل ظرفیت پذیرش دارند. امیدوارم رشته شما هم داشته باشه.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
جواد
1395/07/15 - 22:11

سلام،
امسال تکمیل ظرفیت برای رشته های روزانه و شبانه ارائه میشه؟
بعدش اگه ممکنه فایلی که سهمیه سال قبل دانشگاه ها چه رشته هایی رو برای تکمیل ظرفیت ارائه دادن رو یا لینک اینجا بمن بدید یا بفرستین به ایمیلم؟ بی نهایت ممنون میشم، جایی پیدا نکردم
مری
1396/06/12 - 11:55

سلام
ببخشید سوالی داشتم:
دانشجویان ارشد روزانه که تو تکمیل ظرفیت، روزانه یک دانشگاه دیگه قبول میشن،باید به دانشگاه مبدا برا انصراف پول بدن؟
سعیده
1396/06/24 - 21:51

سلام من دانشگاه روزانه قبول شدم و ثبت نام کردم.اگه انصراف بدم میتونم تو تکمیل ظرفیت شرکت کنم؟
1396/06/31 - 20:15

اگه توکنکور تورشته ی روزانه قبول شیم ودر تکمیل ظرفیت شبانه قبول شیم آیا بازهم 2سال محرومیت داریم؟
اگه میشه سریعا پاسخ بدینپ
زهرا
1396/07/03 - 23:48

سلام اگه تو کنکور مردود شده باشیم وبعد در تکمیل ظرفیت قبول بشیم آیا خوابگاه میدن؟
لوتوس
1396/07/13 - 04:46

پاسخ به مری
قبوای قبلی شما کان لم یکن میشه یعنی مثل اینکه اصلا قبول نشده بودید و مدارک شما از طریق دانشگاه مبدا به دانشگاه مقصد ارسال میشه و نیازی به دادن هیچ مبلغی نیست .
لوتوس
1396/07/13 - 04:48

پاسخ به سعیده
شما در هر صورت میتونید در تکمیل ظرفیت شرکت کنید
لوتوس
1396/07/13 - 04:55

پاسخ به شخص بی نام
من یکبار شخصا این سوال رو از سازمان سنجش پرسیدم و جوابشون این بود که بله شما محروم میشید از کنکور دادن ؛ اگرچه به نظرم ایده خوبی برای رفع محرومیت بود و هنوزم فکر میکنم شاید سازمان راستش رو نگفته :-)
atefe
1396/07/14 - 00:40

سلام.. دانشگاهایی که به قبولیای ارشد روزانه خوابگاه میدن آیا به قبولیای تکمیل ظرفیت روزانه هم خوابگاه میدن؟
آیدا
1396/08/10 - 23:43

من ارشد دوره شبانه قبول شدم و شهریه رو هم پرداخت کردم الان هم تکمیل ظرفیت یه جای دیگه و یه رشته ی دیگه ای قبول شدم میدونم که مدارکم مثل دانشجویان انتقالی از طریق دانشگاه ارسال میشه میخواستم ببینم شهریه ای که دادم چی میشه؟به خودم برمیگردونن یا اونم خودکار به دانشگاه جدیدانتقال پیدا میکنه؟
علی
1396/08/11 - 11:05

سلام.من دانشگاه غیر انتفاعی قبول شدم و برای ورودی مهر ثبت نام کردم و شهریه دادم . حالا در تکمیل ظرفیت نزدیک به محل زندگی قبول شدم.. آیا شهریه ای که به واحد قبولی اول داده ام رو به من باز پرداخت میکنند؟
1396/08/21 - 13:09

سلام. من مهر 93 ارشد قبول شدم و ثبت نام کردم مبلغی هم موقع ثبت نام پرداخت کردم. آبان همون سال تکمیل ظرفیت قبول شدم و به دانشگاه جدید رفتم. الان دانشگاه قبلی برای اینکه کارت آزمونمو بده میگه باید تسویه کامل کنی. واقعا باید کامل تسویه بشه؟
سعید
1396/09/02 - 15:31

سلام خسته نباشید
آیا کسانی که تو تکمیل ظرفیت دانشگاه روزانه قبول میشن باید شهریه بدن به دانشگاه؟
اینکه گفته میشه با پدیرفته شدگان تکمیل ظرفیت مثل دانشجوی انتقالی رفتار میشه یعنی چی؟
ممنون میشم جواب بدید
میلاد
1396/09/05 - 23:20

سلام
اگه تو تکمیل ظرفتیت یه رشته‌ای رو قبول شیم میتونیم نریم؟
اگه نریم محرومیتی داره واسمون؟
امید
1396/09/09 - 17:24

سلام من بهداشت حرفه‌ای خودگردان اصفهان ورودی مهر قبول شدم ثبت نام نکردم حالا میتونم ورودی بهمن ثبت نام کنم
مریم
1396/09/11 - 00:32

سلام ،منظور از اینکه با دانشجوی پذیرفته شده تکمیل ظرفیت مانند دانشجو انتقالی برخورد میشه چیه؟
نرگس
1396/09/12 - 11:08

من دانشجوی مامایی دانشگاه آزادم۰ایا با قبولی در تکمیل ظرفیت سراسری قبولی در دانشگاه فعلیم حذف میشه؟
زهرا
1396/09/14 - 17:55

سلام من شهریور 96 روزانه قبول شدم منتهی چون شهر خودم نبود تکمیل ظرفیت شرکت کردم پیام نور قبول شدم
سوالم اینه اگه من پیام نور رو نرم میتونم روزانه 97 قبول شم یا نه؟
چون من که دیگه جزو قبولی های روزانه نیستم و پیام نوری شدم. ممنون برای پاسخ به ایمیلم
Hima
1396/10/18 - 18:52

سلام من تو تكميل ظرفيت پيام نور تكميل ظرفيت مهر شركت كردم ولي نرفتم ميتونم بهمن برم چون مهر ثبت نام كردم
محمد
1396/11/05 - 15:29

ایا برای گرفتن مدارک در دانشگاه مبدا نیاز به حضور شخص هست یانه آیا دانشگاه مبدا مدارک را خودش به دانشگاه مقصد می فرستد؟؟
محمد حسینی
1396/11/07 - 14:38

دخترم در رشته کارشناسی مامایی دانشگاه شهید بهشتی مشغول به تحصیل ترم اول تمام کرده و ترم دوم انتخاب واحد نموده و در رشته کارشناسی فرهنگیان در تکمیل ظرفیت قبول شده و علاقه به رشته اولیش داره راهنمایی بفرمایید.
الهه
1396/11/09 - 13:23

سال 96 رشته روزانه قبول شدم. بهمن ماه تو تکمیل ظرفیت دوباره قبول شدم. آیا میتونم در کنکور 97 شرکت کنم؟ با تشکر
پوریا
1396/11/13 - 16:40

با سلام،بنده در تکمیل ظرفیت ۹۶سراسری قبول شدم،ایا امکانش هس که به رشته و دانشگاه قبلیم برگردم؟!!لطفا زود تر جواب دهید؟!!
علی جهرمی
1396/11/26 - 19:28

سلام.من تو کنکور کاردانی به کارشناسی ۹۶ در دانشگاه غیرانتفایی قبول شدم و در تکمیل ظرفیت ۹۶ قبولی جدیدی رو کسب کردم. اما دانشگاه قبولیه اولیه که غیرانتفایی هست برای ارسال مدارک به دانشگاه جدید که روزانه هست مبلغی در حدود یک میلیون تومن تحت عنوان شهریه انتقالی از بنده طلب کرده آیا اخذ این مبلغ قانونی است؟
sina
1397/05/11 - 14:08

اقا من سه ترم مشروط شدم داخل دانشگاه دولتی الان میخوام بیام دانشگاه ازاد میشه بیام یا نمیشه؟؟؟؟
لطفا جواب بدید.
بهار
1397/06/20 - 15:01

سلام. من انتخاب رشته اولیه رو انجام ندادم ولی ازاد مجاز شدم. می تونم تو انتخاب رشته تکمیل ظرفیت شرکت کنم؟
نسیم
1397/06/27 - 23:39

سلام،من روزانه قبول شدم اگر در تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد قبول بشم و بعد از دانشگاه آزاد انصراف بدم می تونم در کنکور سراسری سال بعد شرکت کنم
fariba
1397/07/03 - 09:39

سلام من روزانه مهندسی برق گرایش افزاره های میکرو و نانو الکترونیک دانشگاه گلستان قبول شدم و ثبت نام انجام ندادم برای بررسی اشتباه در انتخاب رشته درخواست دادم آیا میتونم در تکمیل ظرفیت هم درخواست بدم؟
‌m
1397/07/08 - 14:51

سلام خسته نباشید توروخدا جواب بدید شرایط خیلی بدی دارم من کنکور دادم قبول نشدم الان دانشگاه دندون سازی تکمیل ظرفیت ممکنه بگیره سوالم اینه واسه ثبت نام چه مدرکی لازمه من رشتم تحربی معدلم بالا نی درس زیست پیشمم قبول نشدم میخاسم ببینم میتونم زیستو دی ماه امتحان بدم بهمن برم دانشگاه واسه تکیمل ظرفیت
آرمان
1397/07/11 - 14:45

سلام من ترم اول دانشگاه فرهنگیانم
اگه توو تکمیل ظرفیت پرستاری قبول شم میتونم برم؟!
و شرایطش چیه
دراهکی
1397/08/11 - 07:26

باسلام من رتبم درتجربی منطقه 3باایثارگران 5درصد شد18900. درکارنامه نوشته بود فرهنگیان مجازی بااینکه ترازم6300بود و بااخرین نفرکدرشته ها8نفرفاصله داشتم ایادرتکمیل ظرفیت امیدی هست؟
زینب
1397/08/19 - 16:28

سلام ببخشید کسی ک توی کارنامه کنکور فرهنگیان مجاز نشدع میتونه توی تکمیل ظرفیت فرهنگیان شرکت کنه ؟؟؟
علیرضا
1397/08/26 - 09:34

سلام من مهندسی برق دردانشگاه باهنرکرمان میخونم وتوتکمیل ظرفیت دانشگاه فرهنگیان هم شرکت می کنم وبه احتمال زیادقبول میشم سوال این بود که اگه ریاضی یک وفیزیک دو وبرنامه نویسی کامپیوتروزبان خارجه وفارسی عمومی اینجا دررشته برق بگذرونم باید دوباره تودانشگاه فرهنگیان بخونم یانه خواهشا کمک کنید
1398/06/30 - 20:39

من حسابداری شبانه یزد اوردم رتبمم ۲۱۵۷ شده چجو میتونم برم روزانه؟
سحر
1398/07/06 - 15:39

سلام
من رشته علوم و مهندسی محیط زیست ثبت نام کردم و از هفته گذشته کلاسام شروع شده ، اگه جواب تکمیل ظرفیت بیاد و قبول شم حتما باید برم یا میتونم همین رشته ای که ثبت نام کردم رو ادامه بدم ؟
سعید
1398/09/08 - 04:43

سلام آیا کسی که تکمیل ظرفیت قبول شده میتونه جای قبلی ادامه تحصیل بده وجای که تو تکمیل ظرفیت قبول شده نره بعد اگه نره محرومیت داره لطفا زود جواب بدین ....؟؟؟
تورهای مسافرتی آفری
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top