تاریخ انتشار: پنجشنبه 1395/07/15 - 10:14
کد خبر: 212072

کناره گرفتن دستگاه‌های «فرهنگ‌ساز» از اقتصاد مقاومتی!

مشاور ریاست سازمان صداوسیما گفت: وزارت ارشاد در جلسه فرماندهی اقتصاد مقاومتی مسئولیت این کارگروه را نپذیرفت و مسئولیت کارگروه فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی به سازمان صداوسیما واگذار شد.

خبرنامه دانشجویان ایران: مشاور ریاست سازمان صداوسیما گفت: وزارت ارشاد در جلسه فرماندهی اقتصاد مقاومتی مسئولیت این کارگروه را نپذیرفت و مسئولیت کارگروه فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی به سازمان صداوسیما واگذار شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، حجت‌الله عبدالملکی در همایش رسانه و اقتصاد مقاومتی ویژه رسانه‌های خراسان جنوبی با اشاره به مدل مفهومی فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: مدل مفهومی فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی یک روش شناختی است که این چارچوب باید در فعالیتهای رسانه‌ای مدنظر قرار داده شود.

وی افزود: از پاییز سال 94 ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در دولت تشکیل شده است که 13 برنامه ملی در آن مطرح شده است و یکی از این برنامه‌های ملی فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی است.

مشاور رئیس سازمان صداوسیما در امور اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: وزارت ارشاد در جلسه فرماندهی اقتصاد مقاومتی مسئولیت این کارگروه را نپذیرفت و مسئولیت کارگروه فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی به سازمان صداوسیما واگذار شد و پنج دستگاه دیگر از جمله وزارت ارشاد، وزارت کار و رفاه، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان همکاران صداوسیما در این حوزه معرفی شدند‌.

عبدالملکی بیان کرد: مدل مفهمومی فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی در دبیرخانه شورای اقتصاد کارگروه طراحی شده است اما در عمل به علت عدم همکاری دستگاه‌های مربوطه و عدم پشتیبانی سازمان مدیریت به جهت اینکه دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در این سازمان است این کار اجرا نشده است و سازمان مدیریت شاکله این کارگروه را به هم ریخت و از دستگاه‌ها خواسته شد به صورت مستقل اقدام کنند.

وی افزود: سازمان صداوسیما تلاش کرده است در چارچوب همین الگو حرکت کند اما مابقی دستگاه‌های فرهنگ‌ساز در زمینه اقتصاد مقاومتی عملاً از اقتصاد مقاومتی کنار کشیدند و به سمت مسیرهای دیگر رفتند به گونه‌ای که تاکنون کار خاصی صورت نگرفته است.

مشاور رئیس سازمان صدا و سیما در امور اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: مدل مفهومی فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی که مطرح شده است مبتنی بر نظریه تربیت اقتصادی است.

عبدالملکی گفت: فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی در چارچوب الگوهای تربیتی معنا پیدا می‌کند و بر این اساس نخستین شناختی که باید داشته باشیم از مخاطبین است و باید متناسب با گروه‌های مختلف مخاطب محتوا تولید شود و فرآیند تربیتی را طراحی کنیم.

وی افزود: 10 گروه اصلی شامل خردسالان، دانش‌آموزان، دانشجویان، کارمندان، کارگران، اصناف، کشاورزان، خانه‌داران، بیکاران و سالخردگان جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند که در چارچوب نظریه تربیت اقتصاد گفته می‌شود متناسب با هر گروه باید برنامه ویژه طراحی شود.

مشاور ریاست سازمان صدا و سیما در امور اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: خیلی از این گروه‌ها متولی خاصی دارد مانند دانش‌آموزان وزارت آموزش و پرورش، دانشجویان وزارت علوم، کارمندان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، کارگران و اصناف وزارت صنعت و معدن، کشاورزان جهاد کشاورزی، بیکاران وزارت کار، سالخردگان و در قبال خردسالان سازمان بهزیستی مسئولیت دارد و سازمان صداوسیما در ارتباط با همه این گروهها مسئولیت دارد.

عبدالملکی تصریح کرد: الگوی تربیتی یا مراحل گفتمان‌سازی بر این نظیریه یک مجموعه پنج بعدی است که شامل تشخیص، تبیین، تبلیغ، تثبیت و تعمیق است.

وی افزود: تشخیص به نوعی بیان دستور ولی فقیه است که در مرحله تبیین ابعاد مختلف آن باز می‌شود و سپس به مرحله تبلیغ می‌رسد که در این مرحله شبهاتی برای مخاطب پیش می‌آورد و باید پاسخ مخاطب داده شود. در مرحله چهارم که مرحله تثبیت است به یک آرامش قلبی می‌رسد که این الگو اولاً لازم است و ثانیاً جواب می‌دهد اما متأسفانه در حوزه اقتصاد مقاومتی هنوز به مرحله 3 و4 نرسیده‌ایم. در مرحله پنج تعمیق اتفاق می‌افتد و افراد عمل می‌کند و مصرف کننده، بازرگان، مدیر و غیره براساس الگوی مصرف اقتصاد مقاومتی عمل می‌کند.

مشاور رئیس سازمان صداوسیما در امور اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: ما منتظر تعمیق هستیم و بیان می‌شود چرا مردم مصرف ایرانی انجام نمی‌دهند و چرا تولید کننده کیفیت کالای  خود را بالا نمی‌برد در حالی که ما هنوز مراحل قبل آن را انجام نداده‌ایم. در مرحله تشخیص نیز مقام معظم رهبری یک تنه کار تشخیص را انجام داده‌اند و بحث را ارائه کرده‌اند و در مرحله تبیین هم که نیاز به جزئیات بیشتر است و هنوز کاری انجام نشده است تا برسد به مرحله تبلیغ که بی‌نهایت شبهات را جواب دهیم و به مرحله چهارم و اجرا که مرحله آخر است، برسیم.

عبدالملکی بیان کرد: اگر این 5 مرحله طی شود می‌گویم این موضوع به گفتمان تبدیل شده است و در حال حاضر مسیر گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی را پنج درصد هم طی نکرده‌ایم و برای این گفتمان‌سازی دو دسته نیازمندی داریم.

وی افزود: یکسری از نیازمندیها نرم افزاری است و یکسری نیازمندیها سخت‌افزاری است و در حوزه نیازمندیهای نرم‌افزاری دو حوزه  خیلی مهم داریم که محتوای پیام و الگو توزیع محتوای است.

مشاور رئیس سازمان صداوسیما در امور اقتصاد مقاومتی گفت: در بحث محتوایی نیز دو موضوع احتیاج داریم که ابتدا محتوای دشمن شناسی است و اقتصاد مقاومتی یعنی مقاومت اقتصادی در مقابل یک نیروی نامطلوب و باید این نیروی نامطلوب را بشناسیم که بخشی از آن خارجی شامل تحریمها و نفوذ است و بخشی دیگر داخلی است که همان ناکارآمدی داخلی است.

عبدالملکی بیان کرد: ما باید در این فضای پنچ گانه متناسب با آن 10 گروه در جامعه یک برنامه یا محتوای دشمن شناسی مناسب تولید کنیم.

وی با اشاره به این سخن رهبری که «اقتصاد مقاومتی  عینیت بخشیدن به نظام اقتصادی نظام اسلامی است»، افزود: 6 عرصه مهم در برنامه‌های اقتصاد مقاومتی وجود دارد که یکی از آن بحث مبنا و ماهیت اقتصاد مقاومتی است و در یک جمله مبنا اقتصاد مقاومتی، اسلام و اقتصاد اسلامی است و اقتصاد مقاومتی الگوی اقتصادی قرآن و اهل بیت است.

مشاور رئیس سازمان صداوسیما در امور اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: الگوی تولید، الگوی مصرف، الگوی مدیریت، الگوی انتخاب و الگوی تربیت پنج عرصه عملیاتی در اقتصاد مقاومتی هستند.

عبدالملکی بیان کرد: اگر همه انسانهایی که در ایران شامل 10گروه مخاطب می‌شوند بدانند در ارتباط با این پنج گروه چه کاری باید بکنند و بعد این کار را انجام بدهند اقتصاد مقاومتی به صورت 100 درصد در کشور اجرا می‎شود.

وی افزود: در حال حاضر بحث محتوایی کم نداریم اما نحوه توزیع محتوا، مسئله است و چگونگی رساندن این پیام محتوایی به 10 گروه مخاطب مسئله است و در اینجا بحث آموزش خیلی مهم است و از همین مدخل بحث آموزش و پرورش و وزارت علوم در زمینه بازنگری دروس بسیار مورد اهمیت قرار می‌گیرد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top