تاریخ انتشار: چهارشنبه 1395/07/28 - 08:25
کد خبر: 213264

اولین دردسر اساسی ماجرای بورسیه‌ها؛

وقتی نمایندگان مجلس بحران تحصیلات تکمیلی را بررسی می‌کنند

وقتی نمایندگان مجلس بحران تحصیلات تکمیلی را بررسی می‌کنند

اقدامات کارشناسی نشده‌ای مثل حذف کنکور آبان‌ماه دکتری که سوال، ابهام و حتی مراتب اعتراض بسیاری از دانشجویان و داوطلبان شرکت در این آزمون را به وجود آورده است، مزید بر علت کاهش شوق شرکت در کنکور دکتری شده است.

خبرنامه دانشجویان ایران: شاید آن روزی که فرجی‌دانا مسئله بورسیه‌ها را مطرح کرد و روحانی هم در صحن علنی مجلس، "بورسیه و ماادراک مالبورسیه" سرداد، هیچکدام فکر نمی‌کردند که روزی بحران تحصیلات تکمیلی با ماجرای بورسیه‌ها گره بخورد.

به گزارش خبرنگار صنفی- آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در شرایطی که همه بر این باورند که آموزش عالی از اولویت‌های دولت یازدهم خارج است، بعد از ماجرای پرحاشیه حذف کنکور آبان‌ماه دکتری که مخالفت بسیاری از داوطلبان و دانشجویان را به همراه داشت، حالا تحصیلات تکمیلی در آموزش عالی کشور، وارد بحران جدیدتری شود.

نماینده‌های مجلس این روزها به تکاپو افتاده‌اند تا کاهش هیئت‌های علمی موثر در دانشگاه‌ها که به آزمون‌های دکتری سال‌های اخیر باز می‌گردد را مورد بررسی قرار دهند.(اینجــــا)

بیش از 3 هزار دانشجویی که در دولت قبلی طبق آئین‌نامه مصوب، بورسیه شدند برای تامین هیئت علمی‌های آینده در دانشگاه‌ها روی آنها برنامه‌ریزی شده بود، همچنان پادرهوا هستند.

پس دور از انتظار نیست که برای نمایندگان مجلس سوال پیش بیاید که چرا نبود هیئت علمی شاخص مقطع دکتری در دانشگاه، فقدان پیشتوانه مادی و فیزیکی دانشگاه برای تحصیل دانشجویان، رعایت نشدن شاخص ها و استانداردهای لازم برای پذیرش و نبود نیازسنجی پذیرش دانشجو در این مقطع، بحران گسترده‌ای را در حوزه تحصیلات تکمیلی ایجاد کرده است.

از طرفی، اقدامات کارشناسی نشده‌ای مثل حذف کنکور آبان‌ماه دکتری که سوال، ابهام و حتی مراتب اعتراض بسیاری از دانشجویان و داوطلبان شرکت در این آزمون را به وجود آورده است، مزید بر علت کاهش شوق شرکت در کنکور دکتری شده است.

از کنکور اسفند ماه سال 94 اگر عبور کنیم دانشجویانی بودند که پس از اعلام نتایج و عدم قبولی، تمام هم و غم خود را برای قبولی در کنکور دکتری برج 8 سال 95 گذاشتند، دانشجویانی که بیش از 5 ماه بر اساس یک برنامه مدون به مطالعه پرداختند و روح و روان خود را برای شرکت در این آزمون آماده کرده‌ و بیش از نیمی از راه را طی کرده بودند.

حالا با این تصمیم خلق‌الساعه و عجیب باید دید که چه بر سر دانشجویانی می‌آید؛ دانشجویانی که کنکور برج 8 برای آنان شاخصی شده بود تا سایر برنامه‌های زندگیشان از قبیل اشتغال، ازدواج، خدمت سربازی و ... را بر مبنای تاریخ کنکور چیدمان کنند.(اینجــــا)

قصه پر غصه بورسیه‌ها نیز وجه دیگر این بحران است؛ بورسیه‌هایی که بعد از محرز نشدن ادعای غیرقانونی بودن، تا سر حدامکان، چوب لای چرخ‌شان گذاشته شد تا حتی امکان جایابی و جذب در دانشگاه‌ها را پیدا نکنند.

غافل از اینکه ماجرای بورسیه‌ها آخرش بدون هویت از آب درآمد و بعد از اینکه ادعاهای وزارت‌علومی‌ها درست از آب در نیامد، دیگر حتی دیر شده بود که ظرفیت‌های از دست رفته‌ای که می‌توانستند نخبگان آینده کشور در دانشگاه‌ها باشند نیز قابل برگشت نبود.

حالا نمایندگان مجلس که به علت اتهام بورسیه‌‎ها و به کارگیری سران فتنه در وزارت علوم، فرجی‌دانا را استیضاح و برکنار کردند، به همین دلیل برایشان سوال پیش آمده است و می‌خواهند بررسی کنند.

حالا انگار همان رویه در طی سال‌های بعد از فرجی‌دانا طی شده است و اکنون به بحران خوردیم! چه کسی پاسخگوست؟ دولت جواب می‌دهد یا مجلس؟

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ائتلاف خطرناک ستاره‌های پرسپولیس در رختکن +جزئیات
راز لبخند سردار حاجی‌زاده در عید فطر؟ +فیلم
فیلم جدید از دیدار فرماندهان ارشد با رهبرانقلاب +فیلم
افشای همکاری مسعود رجوی با ساواک +فیلم
اعتراف تلویحی هم میهن: آشوب‌های ۷۸ کار دوستان ما بود!
سرنوشت قایدی برای فصل بعد
پرمصرف‌ترین داروها در ایران
برخلاف ادعای نتانیاهو، ما به پیروزی نزدیک نیستیم!
اهتزاز پرچم عزا بر فراز گنبد حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) +فیلم
طرح‌های شیطانی باید دفن شود/ از تمایز رئیس دولت تا صبر انقلابی در رفع مشکلات
نگرانی تل آویو از احتمال صدور حکم بازداشت نتانیاهو
آخرین وضعیت کیفیت هوای تهران
لحظاتی از حضور رهبر انقلاب در حرم سیدالکریم +فیلم
هیل: همه رؤسای ‌جمهور آمریکا در تحریم‌ ایران شکست خورده‌اند
پهپادهای مهاجم به اسرائیل تسلیحاتی ویرانگر و مخوف هستند
فارین پالیسی: ۷۴ درصد اسرائیلی‌ها با واکنش به حمله موشکی ایران مخالفند
تحلیلگر صهیونیست: اسرائیل در آستانه شکست کامل و نابودی است
سوءمدیریت فاحش و زبان ‌دراز برخی دولتمردان سابق درباره فقر
گفت و شنود/ بخر دیگه‌!
حکم عاملان تعرض به ۲ دختر دانش آموز اعلام شد
رئیسی پاکستان را به مقصد سریلانکا ترک کرد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top