تاریخ انتشار: پنجشنبه 1395/07/29 - 10:02
کد خبر: 213447

تحصیل 80 درصد دانشجویان کشور در دو رشته

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تمرکز جمعیت دانشجویی را در رشته‌های علوم انسانی و فنی و مهندسی دانست و گفت: در حال حاضر 80 درصد دانشجویان در این دو رشته و 20 درصد دیگر دانشجویان در سایر رشته‌ها مشغول به تحصیل هستند.

خبرنامه دانشجویان ایران: معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تمرکز جمعیت دانشجویی را در رشته‌های علوم انسانی و فنی و مهندسی دانست و گفت: در حال حاضر 80 درصد دانشجویان در این دو رشته و 20 درصد دیگر دانشجویان در سایر رشته‌ها مشغول به تحصیل هستند.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از ایسنا، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در یکصدوچهل‌وهفتمین کمیسیون دائمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) با ارائه گزارشی در خصوص وضعیت آموزش عالی کشور، افزود: طرح آمایش آموزش عالی از اردیبهشت ماه سال گذشته کلید خورد و این طرح در اسفندماه به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.

وی، کاهش سرمایه اجتماعی و ضعف در کارایی رویکردهای فرهنگی و گستره آموزش عالی را از چالش‌های این حوزه نام برد و یادآور شد: ارتقای وضعیت فرهنگی و اجتماعی و درجه‌بندی و سطح‌بندی دانشگاه‌ها و آمایش آموزش عالی در گستره جغرافیایی از جمله راهبردهای بنیادی حل چالش‌های آموزش عالی است.

شریعتی، 71 درصد دانشگاه‌های موجود در کشور را دولتی و 29 درصد آن را غیر دولتی دانست و ادامه داد: در بخش دانشگاه‌های غیر دولتی بیشترین تعداد مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی است.

وی، بیشترین جمعیت دانشجویی را مربوط به دانشگاه‌های دولتی ذکر کرد و ادامه داد: 56 درصد دانشجویان در دانشگاه‌های دولتی و 44 درصد دانشجویان در دانشگاه‌های غیردولتی مشغول به تحصیل هستند.

معاون آموزشی وزیر علوم تعداد دانشجویان دانشگاه‌های وابسته به وزارت بهداشت را 2 میلیون و 700 هزار نفر دانست و گفت: در مقابل 4 میلیون و 500 هزار نفر در دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم در حال تحصیل هستند.

به گفته وی، 560 هزار نفر از جمعیت دانشجویی در دوره‌های روزانه دولتی به تحصیل مشغول هستند و مابقی در دانشگاه‌های مهارتی و غیر حضوری و یا دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌ها پذیرش شده‌اند.

شریعتی، جمعیت دانشجویی دانشگاه‌های غیر انتفاعی را 420 هزار نفر ذکر کرد و افزود: 59 درصد از دانشجویان در دوره کارشناسی، 23 درصد در دوره‌های کاردانی، 15 درصد در دوره کارشناسی ارشد و 1.9 درصد دانشجویان در دوره‌های دکتری تخصصی مشغول به تحصیل هستند.

معاون آموزشی وزیر علوم در ادامه به آمارهای مربوط به تفکیک گروه‌های تحصیلی دانشجویان اشاره و اظهار کرد: بیشترین جمعیت دانشجویی در گروه‌های آموزشی علوم انسانی و پس از آن در رشته‌های فنی و مهندسی هستند.

به گفته وی، 80 درصد دانشجویان در این دو رشته و 20 درصد دیگر دانشجویان در سایر رشته‌ها مشغول به تحصیل هستند.

شریعتی با تاکید بر اینکه بیشترین تراکم دانشجویی در تهران است، اضافه کرد: پس از تهران تراکم جمعیت دانشجویی در شهرهایی همچون اصفهان، خراسان رضوی، خوزستان، فارس و مازندران است و کمترین میزان جمعیت دانشجویی مربوط به استان‌های کم برخوردار مانند ایلام و خراسان شمالی می‌شود.

وی، همچنین به وضعیت هیات علمی دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 75 هزار نفر عضو هیات علمی داریم که از این تعداد 43 هزار نفر در مراکز آموزش عالی دولتی و 32 هزار نفر در مراکز آموزش عالی غیر دولتی جذب شده‌اند.

شریعتی با اشاره به جایگاه آموزش عالی در میان کشورهای هدف، اظهار کرد: جایگاه ایران از لحاظ نرخ ناخالص ثبت‌نام در آموزش عالی پس از ترکیه و رژیم اشغالگر قدس در رتبه سوم قرار دارد و از لحاظ نرخ دانشجو ایران پس از ترکیه در جایگاه دوم نشسته است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top