تاریخ انتشار: پنجشنبه 1395/07/29 - 08:00
کد خبر: 213465

متن سخنان عضو شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی در دیدار نخبگان با رهبری:

نیازهای کشور را نمی توان در قالب ISI تدوین کرد

نیازهای کشور را نمی توان در قالب ISI تدوین کرد

علیرضا باباخان دانشجوی دکتری رشته سیاستگذاری علم و فناوری دانشکده پیشرفت دانشگاه علم و صنعت و یکی از اعضای شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی، در مراسم دیدار نخبگان با رهبری به بیان دیدگاه های خود پرداخت.

خبرنامه دانشجویان ایران: علیرضا باباخان دانشجوی دکتری رشته سیاستگذاری علم و فناوری و یکی از اعضای شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی، در مراسم دیدار نخبگان با رهبری به بیان نکاتی پیرامون اقتصاد مقاومتی پرداخت. وی با اشاره به نقش نخبگان در کمک به صنایع راهبردی کشور، ایجاد قرارگاه پیشرفت صنایع راهبردی و ستاد اقتصاد مقاومتی در بنیاد نخبگان را به عنوان راهکاری برای نقش آفرینی نخبگان در اقتصاد مقاومتی عنوان نمود.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ علیرضا باباخان دانشجوی دکتری رشته سیاستگذاری علم و فناوری دانشکده پیشرفت دانشگاه علم و صنعت و یکی از اعضای شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی، در مراسم دیدار نخبگان با رهبری به بیان دیدگاه های خود پرداخت.

در ادامه متن صحبت های این دانشجوی نخبه را می‌خوانید:

عرض سلام و احترام دارم خدمت حضرتعالی و همه دانشمندان و فرهیختگان حاضر.
بنده در ۳ محور ان شاءالله عرایضم را تقدیم می کنم:

۱- در سال های اخیر فضایی در کشور ایجاد شده مبنی بر تشویق نخبگان و دانشگاهیان به کارآفرینی و ایجاد شرکت های دانش بنیان. بنده ضمن تشکر از جناب آقای دکتر ستاری و همکاران ایشان، می خواهم دو آفت را گوشزد نمایم:

آفت اول) اگر این شرکت های دانش بنیان به بخش های اصلی اقتصاد کشور وصل نشوند، نمی توانند نقش خاصی در اقتصاد داشته باشند. این بخش های اصلی، عبارتند از صنایع راهبردی که در بند ۶ سیاست های اقتصاد مقاومتی بر روی آن ها تاکید شده است. ما اگر شبکه ای از شرکت های دانش بنیان، دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و به ویژه نخبگان را حول این صنایع راهبردی شکل بدهیم تا نیازهای نرم و سخت آن ها را حل کنند می توانیم اولا صنایع راهبردی را تقویت کنیم و ثانیا دارایی های دانشی مان را سر و سامان بدهیم. برای انجام چنین کار عظیمی، نیاز به یک نهاد فراوزارتخانه ای داریم که شان حاکمیتی داشته باشد و می بایست ذیل نظر رهبری نظام تشکیل بشود. نام این نهاد را بنده "قرارگاه پیشرفت صنایع راهبردی" می نامم که طرح تفصیلی آن ان شاءالله خدمت حضرتعالی تقدیم می گردد.

آفت دوم) توجه به مسئله کارآفرینی نباید توجه نخبگان را از پرداختن به مسائل کلان به ویژه فناوری های نرم مورد نیاز برای اداره جامعه غافل کند و می بایست حاکمیت توجه ویژه ای به این مسئله نماید. در این راستا تلاش هایی هم برای نمونه در دانشکده مهندسی پیشرفت دانشگاه علم و صنعت انجام شده است که می تواند به عنوان یک نمونه عملی که در ابتدای راه قرار دارد، مورد توجه قرار گیرد.

۲- در محور دوم، بنده می بایست از جناب آقای دکتر ستاری و دکتر الستی و سایر مدیران و عزیزان در بنیاد ملی نخبگان بابت راه اندازی این همه برنامه های گسترده برای کمک به نخبگان در شناسایی نقش شان در اقتصاد مقاومتی، تشکر کنم. این حرکت یک امید در بین نخبگان جوان ایجاد کرد اما باید مراقب بود که امید از بین نرود. راه هم این است که سازوکاری در بنیاد طراحی بشود که این حرکت، ادامه پیدا کند. پیشنهاد بنده راه اندازی یک ستاد اقتصاد مقاومتی در بنیاد ملی نخبگان است که ان شاءالله ادامه دهنده مسیر خوب فعلی باشد.

۳- محور سوم اختصاص دارد به مسئله ای به نام مقالات ISI. همانطور که حضرتعالی نیز سابقا فرموده اید "انتشار مقاله کار مهم و درجه یک نیست" و نیز ضرورت سوق دادن پایان نامه های دانشجویان به خصوص دانشجویان دکترا به نیازهای اساسی کشور، انتشار مقاله با ملاک های ISI بعضا امکان پذیر نیست. علی رغم نظر حضرتعالی و آیین نامه وزارت علوم تحقیقات فناوری مبنی بر عدم الزام دانشجویان دکترا به انتشار مقالات ISI برای دفاع از پایان نامه، اطلاع داریم برخی از دانشگاه ها چاپ مقاله ISI را شرط دفاع قرار داده اند. این مسئله نیازمند رهنمودهای حضرتعالی است تا ان شاءالله این مسئله در کشور حل گردد. برای حل این مساله می توانیم به مجلات داخلی و ISC وزن بیشتری بدهیم یا اقدام به وضع استانداردهای بومی کنیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top