تاریخ انتشار: پنجشنبه 1395/07/29 - 13:14
کد خبر: 213477

صحبت‌های جنجالی زیباکلام در دانشگاه بوعلی‌سینا همدان +عکس

وی با اشاره به اینکه اساس و بنیاد مدرنیته بر روی آزادی قرار گرفته، افزود: انسان باید به یک سری بایدها و نبایدهای جامعه تن دهد. از همان ابتدا، آزادی شانه به شانه و در رقابت با قانون بوده، و در هیچ جامعه ای آزادی به طور مطلق وجود ندارد و در یک چارچوب به نام قانون تعریف می شود.

خبرنامه دانشجویان ایران: صادق زیباکلام در دانشگاه بوعلی سینا همدان گفت: جدی ترین مسئله ای که قرون وسطی را از مدرنیته و عصر جدید جدا می کند، مقوله آزادی است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ وی با اشاره به اینکه اساس و بنیاد مدرنیته بر روی آزادی قرار گرفته، افزود: انسان باید به یک سری بایدها و نبایدهای جامعه تن دهد. از همان ابتدا، آزادی شانه به شانه و در رقابت با قانون بوده، و در هیچ جامعه ای آزادی به طور مطلق وجود ندارد و در یک چارچوب به نام قانون تعریف می شود.

وی با اشاره به اینکه بعد از آزادی باید در حکومت به تعامل برسانیم، ادامه داد: خیلی از حکومت ها مدعی مردم سالاری هستند و در این میان باید دید که چه معیاری برای تشخیص انطباق حکومت با آزادی و دموکراسی است. حکومت بر مبنای آزادی روی سه ستون قرار دارد که اگر هر کدام نباشد نمی توان ادعا کرد که آن حکومت بر مبنای آزادی است. نخستین شرط آن است که آمد و رفت حکومت توسط مردم صورت گیرد، شرط دوم این است که حکومت بر سر کار آمده توسط مردم، نمی تواند هر کاری بکند به طوری که اختیارات و قدرتش به قانون محدود می شود و شرط سوم پاسخگو بودن حکومت در قبال تصمیم ها و عملکردها است.

وی با اشاره به اینکه اگر یک اصل از این سه مورد وجود نداشته باشد نام حکومت را نمی توان مردم سالار گذاشت، افزود: بحث دیگر حکومت، اقلیت است که باید این بخش از جامعه دید چه نقشی دارند.

زیباکلام با بیان اینکه آزادی تا جایی است که حقوق اقلیت را پایمال نکنند، گفت: ممکن است این شائبه ایجاد شود که این مباحث شعار است و در عمل امکان اجرا شدن ندارد.

وی با اشاره به اینکه آنچه که در غرب رخ داد تنها منحصر به غرب نبود، افزود: مباحث مطرح شده در خصوص آزادی از کشورهای غربی به کشورهای عربی، آسیایی و ایران نیز سرازیر شد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه موج آزادی خواهانه در قرن 19 به ایران رسید، تصریح کرد: اصل تفکیک قوا، انتخاب رئیس جمهور و این اصل که حکومت هر کاری می خواهد نمی تواند بکند را از غرب گرفتیم.

وی با اشاره به اینکه در ایران قبل و بعد از اسلام هیچ حکومتی محدود به قانون نبود، ادامه داد: تغییر در آزادی خواهی با مشروطه در ایران آغاز شد اما پس از آن بنای اختلاف و مشکلات آغاز شد و چند روز پس از صدور فرمان مشروطه که مظفرالدین شاه فوت می شود محمدعلی شاه بنا را برای نابودی انقلاب مردم می گذارد.

زیباکلام با بیان اینکه محمدعلی شاه حاضر نشد به قانون مشروطه تن دهد، خاطرنشان کرد: مشروطه نتوانست حکومتی در ایران حاکم کند که آزادی بیان، مطبوعات، حق انتقاد از حکومت را به رسمیت بشناسد.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه رضا شاه و محمدرضا شاه پهلوی از 28 مرداد 32 تا 22 بهمن 57 با وجود مجلس هر کاری دوست داشتند، انجام می دادند، اظهار کرد: رئیس مجلس شورای ملی یک جمله معروف داشت و می گفت بزرگترین افتخار مجلس برآوردن منویات ملوکانه است.

وی با اشاره به اینکه در زمان پهلوی آزادی سیاسی، بیان و مطبوعات پایمال شد و چنین شد که ما به سمت انقلاب اسلامی رفتیم، افزود: امروزه آنچه راجع به انقلاب اسلامی از تریبون های رسمی گفته می شود به واقعیت ها نزدیک نیست و خیلی از آن ها گفتمان هایی است که پس از انقلاب به تدریج به گفتمان رسمی بدل شد.

زیباکلام با بیان اینکه امروز از گفتمان های رسمی به این نتیجه می رسیم که انقلاب برای از بین بردن امریکا، انگلیس و اسرائیل آمده است، تصریح کرد: انقلاب برای مرگ بر آمریکا یا از بین بردن غرب نبود و افرادی که انقلاب کردند و به تظاهرات پرداخته بودند اهداف دیگری را دنبال می کردند.

وی با اشاره به اینکه وقتی راهپیمایی های میلیونی انجام شد، خواسته های مردم آزادی سیاسی، بیان، مطبوعات، انتخابات، نبود زندانی سیاسی و نبود اوین بود، ادامه داد: بسیار تلاش شده که زندانی سیاسی را تعریف شود اما محقق نشد چرا که زندانی سیاسی به دلیل افکار مخالفت با سیاست های حکومت محکوم شده است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: پس این مسئله پیش می آید که چرا به جای این خواسته ها و مباحث، آمریکا ستیزی آمده است.

زیباکلام با بیان اینکه دنیا مبهوت حرکت امام و مردم ایران شده بود، افزود: قبل از پیروزی انقلاب نزدیک 130 مصاحبه توسط امام خمینی انجام شده است و می ببینیم امام دلایل مبارزه را چگونه مطرح می کنند به طوری که یک بار هم نام امریکا به میان نیامده است.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه امریکا ستیزی هیچ نفعی برای کشور ندارد و نمی توان حتی یک مورد انتفاع نشان داد، گفت: اما می توان صدها مورد نشان داد که امریکا ستیزی، به ضرر منافع ملی تمام شده است.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه نمی توان منکر پیشرفت آزادی و دموکراسی شد، ادامه داد: یک روزنامه اصلاح طلب و مستقل در پیش از انقلاب منتشر نمی شد و چیزی به عنوان روزنامه مستقل از حکومت وجود نداشت.

وی با اشاره به اینکه امروز بیشتر از 150 تا۲۰۰ زندانی سیاسی نداریم، اظهار کرد: در آخرین سال حکومت شاه، پیش از آغاز انقلاب 6 هزار زندانی سیاسی داشتیم به طوری که جمعیت کشور 30 میلیون بود و تنها 100 هزار دانشجو داریم.

زیباکلام با اشاره به اینکه حتی یک زندانی سیاسی هم زیاد است، افزود: باید از قوه قضاییه بخواهیم زندانیان سیاسی را علنی محاکمه کنند.

وی با بیان اینکه درباره فایل صوتی سخنان آقای منتظری اظهار نظر نکردند، تصریح کرد: مصطفی تاج زاده، علی مطهری و بنده در این خصوص اظهار نظر کردیم و گفتیم که باید پاسخگو باشیم.

استاد دانشگاه علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه همه مسئولان غیر از امام در خصوص مسائل 67 زنده هستند و باید پاسخگو باشند، ادامه داد: برخی از این افراد البته اعلام کردند که اقدام انجام شده به نفع نظام و اسلام بوده است.

وی با بیان اینکه حصر موسوی، کروبی و رهنورد، انسانی، قانونی و اسلامی نیست، تصریح کرد: امکان نامزدی خاتمی برای ریاست جمهوری آینده محال است.

زیباکلام با اشاره به اینکه دولت روحانی ایران را از مسئله هسته ای نجات داد،گفت: دولت آقای روحانی در این حوزه امتیاز بالایی دارد و عالی عملکرد اما در حوزه اقتصادی نمره خوبی نمی دهم و ناپلئونی قبولش میکنم هر چند بسیاری از اختیارات اقتصادی در درست دولت نیست. اما دولت را در حوزه سیاسی و اجتماعی رد می کنم.

وی با بیان اینکه حصر، زندانی سیاسی، رد صلاحیت اصلاح طلبها، دست روحانی نیست، خاطرنشان کرد: از روحانی انتظار داشتیم که وقتی راجع به حصر صحبت می کند حداقل غمگین دیده شود و حداقل نشان دهد که در حال تلاش است.

او با بیان اینکه معذرت خواهی سعید مرتضوی از حادثه کهریزک و محاکمه آن در دادگاه یک پیشرفت است، اظهار کرد: ما نمی توانیم دستگاه قضایی خود را با آلمان، فرانسه و بلژیک مقایسه کنیم زیرا آنان ۸۰۰ سال پیش قانون داشتند و اختیارات پادشاه به عنوان شخص اول مملکت را محدود به قانون کرده بودند در حالی که ما تا چندسال پیش میگفتیم شاه ظل الله هست و آسمانی است. ما باید خودمان را با کشورهای همسایه مان همچون افغانستان و عربستان مقایسه کنیم و متوجه میشویم اظهارات اخیر مرتضوی و شهید خواندن افرادی که قبلا گفته بود بر اثر بیماری خودشان مُردند، پیشرفت است. وی افزود در مجموع انقلاب رو به پیشرفت است و باید بدانیم همه پیشرفت های آزادی و دموکراسی یک شب پدید نمی آیند و زمان بر است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top