تاریخ انتشار: شنبه 1395/08/01 - 14:56
کد خبر: 213615

دانشگاه‌ها چقدر به قانون تسهیل ازدواج دانشجویان پایبند هستند؟

دانشجویان ازدواج کنند یا مجرد بمانند؟

دانشجویان ازدواج کنند یا مجرد بمانند؟

در میان مقاطع مختلف، دانشجویان تحصیلات تکمیلی این روزها بیشتر درگیر مسئله ازدواج و مشکلات اقتصادی هستند. دانشجویانی که سرمایه‌های فکری و علمی آینده کشور هستند اما غالبا به خاطر مسائل پیش پا افتاده‌ای مثل تخصیص خوابگاه، با مشکلاتی مواجه می‌شوند که برای حل آنها مجبورند فرصت کمتری را به درس اختصاص دهند.

خبرنامه دانشجویان ایران: تب و تاب ابتدای سال تحصیلی به پایان رسیده است و این روزها دانشجویان سخت مشغول درس و کلاسند. اما روی غلتک افتادن روند زندگی دانشجویی برای دانشجویان، در گذر زمان، خلاءهای اساسی این دوران به یادماندنی را بیش از روزهای قبل و حتی پیش از آغاز رسمی سال تحصیلی به پشم می‌آورد.

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تسهیل شرایط برای ازدواج جوانان، موضوعی است که مدتی است مسئله جدی اقشار مختلف جامعه شده است. فرقی ندارد که دانشجو باشد یا خانواده‌ای که جوان دم بخت دارد؛ مقام مسئول باشد یا مجری قانون. در این میان همه خود را سهیم می‌دانند تا باری از روی دوش جوانانی بردارند که سعی می‌کنند در مسیر ازدواج قدم بردارند.

بعد از ابلاغ سیاست‌های جمعیت توسط مقام معظم رهبری و توجه ویژه به مقوله ازدواج و آسان‌سازی مسیرهای منتهی به ازدواج که این روزها جلوی پای جوانان قرار گرفته است، قرار شد مسئولین ذیربط از ارگان‌های نظامی مرتبط با بحث سربازی تا نهادهای علمی و اجرایی مرتبط با دانشجویان و جوانان، هم و غم خود را برای این مهم خرج کنند.

از طرفی قانون تسهیل ازدواج جوانان، به منظور توانمند سازی جوانان برای تشکیل خانواده، دولت را مکلف کرده است تا صندوق اندوخته ازدواج جوانان را ایجاد کند؛ این قانون به تصویب مجلس شورای اسلامی نیز رسیده است.

در بخشی از این قانون بلندبالا، به سیاست‌های لازم در خصوص مواجه با دانشجویان متاهل پرداخته شده است:

طبق ماده 10 قانون تسهیل ازدواج جوانان، وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر مؤسسات دارای مرکز آموزشی، موظفند در چارچوب بودجه سنواتی نسبت به ساخت و واگذاری خوابگاهها برای متأهلین اقدام لازم را معمول دارند و همچنین نسبت به پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان متأهل به میزان دو برابر دانشجویان مجرد، که افزایش آن از محل صندوق اندوخته ازدواج جوانان تأمین میشود، اقدام کنند.

طبق این قانون همچنین دانشجویان متأهل رشته‌های پزشکی مجازند قبل از انجام خدمت سربازی و طرح خدمت نیروی انسانی در آزمون دوره‌های تخصصی شرکت کنند.

هرچند مرور کلی این قانون در ابتدا خوشحال‌کننده و در مسیر تحقق بخش مهم سیاست‌های جمعیت ابلاغی توسط رهبری به نظر می‌رسد اما نگاهی به معضلات صنفی دانشجویان متاهل در دانشگاه‌ها، ابعاد دقیقتری از فرمایشی بودن مواد ذکر شده در این قانون مهم کشوری را روشن می‌کند.

یکی از مهم‌ترین مشکلات دانشجویانی که ازدواج می‌کنند، تهیه مسکن است. دانشجویانی که غالبا در ابتدای زندگی خود حتی توان تامین کامل مخارج یک زندگی را ندارند و ممکن است به مشکلات اقتصادی عدیده‌ای بر بخورند، محق دریافت یک واحد خوابگاهی در دوران تحصیل‌شان هستند.

دانشجویی که ازدواج کرده و درس می‌خواند، طبیعتا زمان کمی را برای کسب درآمد در اختیار دارد؛ به خصوص اینکه این روزها بدست آوردن شغل پاره وقت، کار راحتی نیست و درآمدش هم چنگی به دل نمی‌زند.

حالا اما درصد بسیاری از خوابگاه‌های دانشجویی برای دانشجویان مجرد سرمایه‌گذاری شده است و دانشگاه‌ها نیز مایل‌تر به اسکان دانشجویان مجردند تا متاهل.

در این میان، بسیاری از دانشجویان متاهل در دانشگاه‌های سراسر کشور با مشکل مسکن مواجهند و به همین دلیل زمان جشن عروسی و ازدواج‌شان ممکن است چند سال نیز به تعویق بیفتد. به علاوه اینکه کیفیت دوران دانشجویی نیز به همین واسطه کاهش خواهد یافت.

در میان مقاطع مختلف، دانشجویان تحصیلات تکمیلی این روزها بیشتر درگیر مسئله ازدواج و مشکلات اقتصادی هستند. دانشجویانی که سرمایه‌های فکری و علمی آینده کشور هستند اما غالبا به خاطر مسائل پیش پا افتاده‌ای مثل تخصیص خوابگاه، با مشکلاتی مواجه می‌شوند که برای حل آنها مجبورند فرصت کمتری را به درس اختصاص دهند.

از طرفی همه این موارد دست به دست هم می‌دهد و باعث ورود دانشجویان به بحث پر سر و صدا و جنجالی سنوات و جریمه و ... می‌شود.

با این حساب باید منتظر ماند و دید که در نحوه مواجهه با دانشجویان متاهل در دانشگاه‌ها تغییری حاصل می‌شود یا باید این را نیز دلیل مضاعفی بر دلایل استیضاح احتمالی وزیر علوم بدانیم؟

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
تمام فتنه‌های علیه کشور با حضور مردم خنثی شد
اینترنت در کنکور سراسری قطع نمی‌شود
به هدف اول خودمان رسیدیم
جذب نخبگان «کانکت» در دانشگاه‌ها
ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top