تاریخ انتشار: شنبه 1395/08/01 - 18:01
کد خبر: 213640

در عمارت تاریخی باغ نگارستان تهران برگزار شد؛

در گردهمایی رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه چه می‌گذرد؟ +تصاویر

در گردهمایی رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه چه می‌گذرد؟ +تصاویر

تاکنون در این گردهمایی، روسای دانشگاه‌های ایرانی تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبایی، فردوسی مشهد، تربیت مدرس، اصفهان، تبریز، صنعتی شریف، گیلان، خواجه نصیر و امیرکبیر و همچنین روسای دانشگاه‌های روسی فدرال قفقاز شمالی، روس نو، فدرال جنوبی، کاباردینو – بالکاریان، قازان و آلتای نیز سخنرانی کردند.

خبرنامه دانشجویان ایران: دومین گردهمایی روسای دانشگاه های برتر ایران و روسیه از روز پنجشنبه ۲۹ مهرماه در تهران آغاز به کار کرد. در این گردهمایی که در عمارت تاریخی باغ نگارستان تهران برگزار می شود، شماری از روسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه به همراه مدیران بین‌الملل این دانشگاه‌ها گرد هم آمده‌اند تا به بررسی راه‌های گسترش همکاری‌های علمی میان این دانشگاه‌ها در حوزه‌های گوناگون علوم انسانی، فنی مهندسی و علوم پزشکی بپردازند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دومین گردهمایی روسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه با حضور دکتر سالار آملی قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین الملل آغاز شد.

 

تاکنون در این گردهمایی، روسای دانشگاه‌های ایرانی تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبایی، فردوسی مشهد، تربیت مدرس، اصفهان، تبریز، صنعتی شریف، گیلان، خواجه نصیر و امیرکبیر سخنرانی کردند.

همچنین روسای دانشگاه‌های روسی فدرال قفقاز شمالی، روس نو، فدرال جنوبی، کاباردینو – بالکاریان، قازان و آلتای نیز سخنرانی کردند.

در این گرهمایی همچنین وزیر علوم ایران، سفیر روسیه در ایران و رئیس اتحادیه روسای دانشگاه‌های روسیه فدراتیو سخنرانی کردند.

در ادامه می‌توانید اخبار بیشتری درباره محتوای این گردهمایی و سخنرانی روسای دانشگاه‌ها ببینید:

وزیر علوم: در سال گذشته 141 پرژوه علمی با روسیه داشته ایم
محمد فرهادی وزیر علوم در دومین گردهمایی روسای دانشگاه های برتر ایران و روسیه گفت: "ما در سال گذشته ١٤١ پروژه علمی با کشورهای دیگر داشته ایم و امیدوارم امسال با روسیه نیز شمار بالایی پروژه علمی داشته باشیم. دکتر "محمد فرهادی" وزیر علوم در دومین گردهمایی روسای دانشگاه های برتر ایران و روسیه گفت: "من شخصا در حوزه علوم پزشکی و ایمونولوژی با دانشگاه های روسیه کار کرده ام."

رئیس اتحادیه روسای دانشگاه های روسیه فدراتیو: پیش بینی کرده‌ایم که ٢٦٠ تفاهم نامه میان دانشگاه‌های ایران و روسیه بسته شود
ویکتور آنتونویچ سادونیچی رئیس دانشگاه ام.گ.او لامانوسف و رئیس اتحادیه روسای دانشگاه‌های روسیه فدراتیو در دومین اجلاس روسای دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران و روسیه فدراتیو گفت: پیش بینی کرده‌ایم که ٢٦٠ تفاهم نامه میان دانشگاه‌های ایران و روسیه بسته شود.
رئیس دانشگاه ام.گ.او لامانوسف همچنین گفت: "پیش بینی کرده‌ایم که ٢٦٠ تفاهم نامه میان دانشگاه‌های ایران و روسیه بسته شود.
دانشگاه های اصفهان، شهید بهشتی، تهران و صنعتی شریف بیشترین مقالات مشترک را با دانشگاه دولتی مسکو و دانشگاه سنت پترزبورگ داشته اند."

روسای دانشگاه‌های ایران

رئیس دانشگاه تهران: همکاری دانشگاهی، زمینه توسعه دیپلماسی علمی میان کشورها را گسترش می‌دهم
محمود نیلی احمدآبادی در دومین گردهمایی روسای دانشگاه های برتر ایران و روسیه با اشاره به راه اندازی چندین مرکز پژوهشی در روسیه افزود: "همکاری دانشگاهی، زمینه توسعه دیپلماسی علمی میان کشورها را گسترش می‌دهم.

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به راه اندازی چندین مرکز پژوهشی در روسیه افزود: "همکاری دانشگاهی، زمینه توسعه دیپلماسی علمی میان کشورها را گسترش می‌دهم.

در این زمینه، دانشگاه تهران گفتگو با دیگر ملت ها با زبان علم را آغاز کرده و هم اکنون حدود ٢٥٠٠ دانشجو از ٦٠ کشور جهان را دارد.

دانشگاه تهران در سال های اخیر چند مرکز پژوهشی در دانشگاه دولتی مسکو و دیگر دانشگاه های روسیه راه اندازی کرده است."

رئیس دانشگاه شهید بهشتی: تولید مشترک مقالات در اولویت همکاری ما با روسیه قرار دارد
محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه شهید بهشتی و مسئول کارگروه همکاری های دانشگاهی کمسیون عالی همکاری های فناوری ایران و روسیه در دومین گردهمایی روسای دانشگاه های برتر ایران و روسیه گفت: "تولید مشترک مقالات در اولویت همکاری ما با روسیه قرار دارد و راه اندازی مجلات علمی مشترک در این راستا انجام خواهد.

وی در ادامه به میزان تفاهم‌نامه‌های همکاری در حوزه علمی میان ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: "ایران و روسیه با وجود همسایگی تنها ٣٥ تفاهم نامه علمی با هم دارند که تعداد بسیار کمی از آنها اجرایی شده‌اند.

ایران رتبه چهارم دانشجویان تحصیلات تکمیلی در آمریکا و کانادا را دارد، اما استادان و دانشجویان روس و ایرانی چندان مایل به تحصیل در کشورهای یکدیگر نیستند"

طهرانچی در همین رابطه گفت: "تنها ٣٠٠ فارغ التحصیل روسیه در دانشگاه های ایران تدریس می کنند و به ندرت می‌توان دید استادان ایرانی و روس به مقالات یکدیگر ارجاع دهند. در حالی که این روند میان ایران و چین بسیار گسترده است."

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی: نقش علوم انسانی در همکاری های علمی و آموزشی دانشگاه ها
حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در دومین گردهمایی روسای دانشگاه های برتر ایران و روسیه به ایراد سخنرانی پرداخت و تاکید کرد: شاید برخی چنین بیاندیشند که زبان مانع مهم شکل گیری و توسعۀ روابط دانشگاهی ایران و روسیه است.

اما مانع زبانی مثلا در ایران همان قدر که در رابطه با روسیه وجود دارد. تجربۀ دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان دانشگاه تخصصی علوم انسانی در یکی دو سال گذشته نشان می دهد که حوزۀ علوم انسانی با سرعت بسیاری می تواند به تفاهم و همکاری دانشگاهی انجامیده و حتی مسیر را برای گونه های دیگر همکاری هموار سازد.

تجربۀ برگزاری همایش گفتگوهای فرهنگی ایران و روسیه در سنت پترزبورگ در آوریل 2016 و نیز حضور فعال استادان و دانشجویان ایرانی و روسی در فعالیت های مشترک ما با دانشگاه های روسیه، نمونۀ بارز آن است که حوزۀ علوم انسانی می تواند راهگشای فعالیت های دانشگاهی در دیگر زمینه بوده و به فهم مشترک ما منجر شود.

این فهم مشترک می تواند گونه ای دیگر از اندیشیدن و معرفت در حوزه های علوم انسانی را بیافریند که خود موجب افزایش رقابت پذیری دانشگاه های ما خواهد شد.

هنوز هم بسیاری از دانشگاه های بزرگ غرب در حوزه های علوم انسانی به مابقی دانشگاه های جهان به عنوان دانشگاه های تابع نگاه می کنند.

اما همکاری های دانشمندان علوم انسانی ما می تواند به ظهور ادبیات جدیدی منجر شود که اندیشه و نظریات ما را رشد داده و به رقابت پذیری و ارتقای جایگاه اندیشه و نظریات ما در عرصۀ جهانی یاری دهد.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد: امضای ٩ تفاهم‌نامه همکاری میان دانشگاه فردوسی مشهد با طرف روس
محمد کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در دومین گردهمایی روسای دانشگاه های برتر ایران و روسیه گفت: در قدیم از دانشگاه‌ها می‌خواستند که آدم‌های تکنوکرات تربیت کنند؛ سپس از دانشگاه ها خواسته شد که دانشمند تربیت کنند و امروزه وظیفه ما تربیت تکنوکرات دانشمند کارآفرین است.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد به موضوع اعتماد میان دو کشور اشاره کرد و ادامه داد: "به نظر می رسد هنوز صنعت اعتماد و ارتباط کافی با دانشگاه ندارد. بنابراین خوب است که پروژه هایی از بخش صنعت بگیریم و مشترک انجام دهیم. ما باید نقشه راه همکاری های علمی دانشگاه های ایران و روسیه را ترسیم کنیم."

رئیس دانشگاه تربیت مدرس: دانشگاه قازان، مهمترین همکار ما در روسیه است
دکتر "محمد تقی احمدی" رئیس دانشگاه تربیت مدرس در دومین گردهمایی روسای دانشگاه های برتر ایران و روسیه گفت: "دانشگاه ما در حوزه مطالعات مغز و بیوتکنولوژی بسیار توانمند است و ٣٠ درصد بودجه خود را از راه پژوهش به دست می آورد. مهمترین همکار ما در روسیه، دانشگاه قازان است."

رئیس دانشگاه اصفهان: ایجاد مرکز مطالعات ایران در سنت پترزبورگ
هوشنگ طالبی رئیس دانشگاه اصفهان در دومین گردهمایی روسای دانشگاه های برتر ایران و روسیه گفت: "ما آماده راه اندازی مرکز مطالعات روسیه در اصفهان و مرکز مطالعات ایران در سنت پترزبورگ هستیم.

دکتر "هوشنگ طالبی" رئیس دانشگاه اصفهان در دومین گردهمایی روسای دانشگاه های برتر ایران و روسیه گفت: "آموزش علوم پایه عامل مهمی برای توسعه پایدار است.

تغییر آب و هوا، استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و مساله آب از جمله موضوعاتی است که ما می توانیم به صورت مشترک با هم کار کنیم."

به گزارش دیدبان روسیه رئیس دانشگاه اصفهان معتقد است خواهرخواندگی اصفهان و سنت پترزبورگ زمینه مناسبی برای همکاری دانشگاه های دو شهر فراهم آورده است.

رئیس دانشگاه تبریز: باید به صورت مشترک به تربیت نیروی کار بپردازیم
محمد رضا پورمحمدی رئیس دانشگاه تبریز در دومین گردهمایی روسای دانشگاه های برتر ایران و روسیه گفت: "باید به صورت مشترک به تربیت نیروی کار براساس نیاز جهانی بپردازیم و دولت هایمان به دانشگاه ها استقلال و اختیار بیشتری برای همکاری با بخش های اقتصادی بدهند.

دکتر "محمد رضا پورمحمدی" رئیس دانشگاه تبریز در دومین گردهمایی روسای دانشگاه های برتر ایران و روسیه گفت: "اقتصاد ایران و روسیه که هر دو با تحریم های غربی مواجه شده اند، مشکلاتی به لحاظ رکود اقتصادی دارند و در جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی با مشکلاتی جدی روبرو هستند."

رئیس دانشگاه صنعتی شریف: دانشگاه‌ها باید به سوی اقتصاد کار آفرین محور حرکت کنند
محمود فتوحی فیروزآباد رئیس دانشگاه صنعتی شریف در دومین گردهمایی روسای دانشگاه های برتر ایران و روسیه گفت: "ایران و روسیه هر دو به منابع انرژی وابسته‌اند و دانشگاه‌های این دو کشور باید از اقتصاد انرژی محور به سوی اقتصاد کار آفرین و کار محور جامعه را پیش ببرند. به این ترتیب، دانش به ارزش بدل خواهد شد.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف مهمترین مانع کارآفرینی را بی ثباتی فضای اقتصادی و تعدد مراکز تصمیم گیری دانست.

رئیس دانشگاه گیلان: مایل به راه اندازی دانشگاه شنارر خزر هستیم
احمد رضی رئیس دانشگاه گیلان در دومین گردهمایی روسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه گفت: "من دبیر ایرانی اتحادیه دانشگاه‌های حاشیه خزر هستم؛ این اتحادیه یک مجله علمی مشترک دارد و دایم برنامه تبادل دانشجو میان ما انجام می‌شود. ما یک بانک اطلاعاتی مشترک نیز داریم و مایل به راه اندازی دانشگاه شنارر خزر هستیم.

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی: آغاز دوره های مشترک میان دانشگاه خواجه نصیر و دانشگاه های روسیه از سال 2017
علی خاکی صدیق رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در دومین گردهمایی روسای دانشگاه های برتر ایران و روسیه گفت: در یکسال گذشته کارگروهی برای همکاری با دانشگاه های روسیه تشکیل داده ایم و مدلی برای این همکاری طراحی کرده ایم.

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی افزود: "امروزه با انستیتو هوافضای روسیه برنامه دوره کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا و مهندسی موتور جت را طراحی و دوره مشترک مهندسی پیشرفته مواد را نیز با MISIS طراحی کرده ایم.

همچنین با انستیتو مکانیک مسکو نیز برای اعزام دانشجویان دکتری برای دوره های دوماهه توافق کرده‌ایم. یک عضو هیات علمی روس نیز در دانشگاه ما استخدام شده است."

رئیس دانشگاه امیرکبیر: پیشنهاد می‌کنم بخش‌هایی از پارک‌های علم و فناوری در روسیه را به همکاری‌های مشترک اختصاص دهیم.

دکتر معتمدی در ادامه افزود: "همچنین در بازاریابی کالاهای تولیدی پارک‌های فناوری دو کشور، می توانیم با هم همکاری داشته باشیم."
 

روسای دانشگاه‌های روسیه

رئیس دانشگاه آلتای: تمایل داریم مرکز آموزش زبان فارسی را راه اندازی کنیم
رئیس دانشگاه آلتای در دومین گردهمایی روسای دانشگاه های برتر ایران و روسیه گفت: در قالب برنامه همکاری آلتای و آسیا، مایلیم با ایران همکاری و مرکز آموزش زبان فارسی را راه اندازی کنیم. وی در ادامه افزود: مردم آلتای ترک زبان و مسیحی هستند.

رئیس دانشگاه قازان: همکاری با دانشگاه‌های شهید بهشتی، صنعتی شریف و پژوهشگاه صنعت نفت
رئیس دانشگاه قازان در دومین گردهمایی روسای دانشگاه های برتر ایران و روسیه تاکید کرد که دانشگاه قازان با دانشگاه‌های شهید بهشتی، صنعتی شریف و پژوهشگاه صنعت نفت، تربیت مدرس، پژوهشگاه ژنتیک و بنیاد سعدی همکاری دارد.

به گفته رئیس این دانشگاه، قازان از سال ١٨٠٧ مرکز ایران شناسی در داشته‌است و هم اکنون ٢٦ دانشجوی ایرانی در آن تحصیل می کنند.

وظیفه دانشگاه‌های ایران و روسیه از نظر رئیس دانشگاه کاباردینو- بالکاریان
رئیس دانشگاه کاباردینو- بالکاریان در دومین گردهمایی روسای دانشگاه های برتر ایران و روسیه گفت: وظیفه دانشگاه‌های ایران و روسیه این است که الگوی مناسبی برای سنجش جایگاه علمی دانشگاه‌های غیر اروپایی و امریکایی به جهان ارائه کنند.

وی افزود: چین، ژاپن، هند و دیگر کشورهای آسیایی نیز به ما خواهند پیوست و از نظام ارزیابی کنونی ناراضی‌اند و می‌خواهند این نظام آنگلوساکسون را تغییر دهند.

سیستم رتبه بندی را باید دانشگاه‌های دارای فرهنگ و تمدن باستانی تعریف کنند نه دانشگاه هایی که صرفا دنبال پول سازی هستند و کاری به فرهنگ سازی ندارند."

رئیس دانشگاه فدرال جنوبی تاکید کرد: شباهت دانشگاه های ایران به دانشگاه های جنوب روسیه
رئیس دانشگاه فدرال جنوبی در دومین گردهمایی روسای دانشگاه های برتر ایران و روسیه تاکید کرد: دانشگاه های ایران بیشترین شباهت فرهنگی و تاریخی را با دانشگاه های جنوب روسیه دارند و ما آماده ایم که همکاری هایمان را با شما گسترش دهیم.

رییس دانشگاه روس نو: بیایید با هم نظام رتبه بندی دانشگاهی خودمان را بسازیم
دکتر زرنوف، رییس دانشگاه روس نو  در دومین گردهمایی روسای دانشگاه های برتر ایران و روسیه گفت: آنقدر دانشجویان ما علاقمند به آموختن زبان فارسی هستند که من دیگر تقریبا تاریخ ایران را در این یکی دو سال فراگرفته ام.

وی با اشاره به سیستم رتبه بندی دانشگاه های جهان افزود: "دعوت می کنم از دانشگاه های ایران که به دوستان خودشان در روسیه بپیوندند تا نظام رتبه بندی دانشگاهی خودمان را بسازیم.

دانشگاهی در جهان باید رتبه عالی داشته باشد که بهتر از دیگران بتواند فرهنگ و اخلاق و انسان دوستی را به دانشجویانش بیاموزند."

رییس دانشگاه فدرال قفقاز شمالی: ما به تجربه دانشگاه های ایران نیازمندیم
پروفسور "لویتسکایا" رییس دانشگاه فدرال قفقاز شمالی در دومین گردهمایی روسای دانشگاه های برتر ایران و روسیه گفت: ما ٢٠٠٠ دانشجوی خارجی داریم که اغلب مسلمان هستند و برای اداره آنها نیاز به استفاده از تجربه دانشگاه های ایران داریم.

روفسور "لویتسکایا" رییس دانشگاه فدرال قفقاز شمالی در دومین گردهمایی روسای دانشگاه های برتر ایران و روسیه گفت: "ما نزدیکترین دانشگاه روسیه به مرزهای ایران هستیم.

دانشگاه ما قطب مطالعات گردشگری در قفقاز است و به دنبال اجرای برنامه گردشگری سلامت هستیم."

گفتنی است در پایان این نشست، تفاهم‌نامه‌های علمی میان شماری از روسای دانشگاه‌های شرکت کننده در این گردهمایی به امضا خواهد رسید.

نخستین دور این گفتگوها در آبان ماه ۱۳۹۴ در مسکو برگزار شده بود و به دنبال آن همکاری‌های علمی میان طرفین، در یک سال گذشته روندی رو به رشد را طی کرده است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
خط و نشان ترامپ برای حسین وفایی
۹۵۶ هزار نفر در نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۳ ثبت‌نام کردند
درس اخلاق آیت‌الله جاودان درباره امان‌نامه +فیلم
یک سد دیگر سرریز شد
جزئیات برگزاری نوزدهمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله
ابواسماعیل به هلاکت رسید؛ انهدام مخفیگاه گروهک زیرزمینی داعش + جزئیات
زائران حج عمره حتما این وسایل را همراهشان ببرند
هشدار درباره خطرات تنش نظامی در منطقه
آخرین خبرها از حمله هوایی به پایگاه الحشدالشعبی
اسم پدر هم از کارت ملی حذف می‌شود
کشتی‌گیر افسانه‌ای المپیک را از دست داد
پاسخ به شایعه/ تکذیب آسیب دیدن سامانه‌های پدافندی ایران
نظر خواننده مشهور آمریکایی درباره پاسخ ایران به اسرائیل + فیلم
ورود کمیته انضباطی به خوشحالی کادرفنی استقلال
مداحی ضد اسرائیلی شنیدنی مهدی رسولی +فیلم
تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر ۱۵ ساله
موشک‌ها و پهپادهای ایران از جایی عبور کردند که می‌گفتند پرنده از آن رد نمی‌شود
حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر ایلات اشغالی
زمان تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس
خداحافظی رقیب آمریکایی کامران قاسمپور از دنیای کشتی
جدایی یک بازیکن از جمع آبی پوشان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top