تاریخ انتشار: سه شنبه 1395/08/04 - 13:26
کد خبر: 213994

روایتی از گرفتاری دانشجویان در دام تغییر و انتقالی!

«تغییر» رشته یا «ادامه» درس؛ مسئله این است؟

«تغییر» رشته یا «ادامه» درس؛ مسئله این است؟

انصراف از تحصیل، حق شرکت در کنکور سال بعد را از آنها می‌گیرد، سال بعدش نیز معلوم نیست حال و هوای دوباره خواندن و شور شرکت در کنکور را داشته باشند یا نه! برای آقا پسرها اما مشکل دوچندانی به نام "سربازی" وجود دارد که دست و پای آنها را بسته و فرصت زیادی به آنها نمی‌دهد.

خبرنامه دانشجویان ایران: همین روزها است احتمالا که آرام آرام فکرهای عجیب و غریب به سر دانشجویان جدیدالورود می‌زند. فکرهایی که غالبا حاصل اطلاعات درست و غلطی است که به صورت در هم به آنها رسیده و نسبت به آینده تحصیلی ناامیدشان کرده است.

به گزارش خبرنگار صنفی- آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛  بعضی‌ها به چشم ژست نگاه می‌کنند برخی دیگر دغدغه آینده شغلی و تحصیلی اذیت‌شان می‌کند. ناامید می‌شوند بلافاصله به فکر "تغییر رشته" یا "انتقالی" می‌افتند!

دانشجویان قدیمی‌تر و سال بالایی‌ها خوب می‌دانند که بد دردی است؛ هنوز یکی دو ماه بیشتر از آغاز سال تحصیلی نگذشته است که همه چیز برای یک دانشجوی جدیدالورود، سیاه تاریک به نظر می‌رسد، از آینده تحصیلی خود واهمه پیدا می‌کند و دقیقا نمی‌داند که قرار است با مدرکی که می‌گیرد مشغول به چه کاری شود.

بعضی وقت‌ها حتی مشورت با چند دانشجوی اخراجی یا مشروطی سال بالایی نیز می‌تواند چنین بلایی را بر سر یک جدیدالورود بیاورد، بی آنکه بداند چگونه به اشتباه نسبت به آینده تحصیلی‌اش ناامید شده است.

فرقی ندارد که چه رشته‌ای باشید، مهم این است که هنگام انتخاب رشته، جوانب کار را حسابی سنجیده باشید و هیچگونه نگرانی از این بابت را برای خود باقی نگذارید. یکی از فنون و مهارت‌های انتخاب رشته در این حوزه حساس و تعیین کننده است.

قدیمی‌ها می‌گفتند که انتخاب رشته و ورود به دانشگاه، مثل ازدواج است؛ اگر هنگام انتخاب رشته چشم خود را خوب باز کردی و درست انتخاب کردی، حتی اگر قبول هم نشوی، خیالت راحت است و می‌توانی برای سال بعد بخوانی؛ اما اگر جایی که دلخواهت نبود قبول شدی، هرچند مشکل و مورد پسند نبود اما ادامه بده تا به مشکلات بیشتر بر نخوری!

خیلی از دانشجویان کمی بعد از شروع تحصیل، رشته و دانشگاه مورد نظر، دلشان را می‌زند و به فکر تغییر یا انصراف می‌افتند؛ اما این پایان ماجرا نیست.

انصراف از تحصیل، حق شرکت در کنکور سال بعد را از آنها می‌گیرد، سال بعدش نیز معلوم نیست حال و هوای دوباره خواندن و شور شرکت در کنکور را داشته باشند یا نه! برای آقا پسرها اما مشکل دوچندانی به نام "سربازی" وجود دارد که دست و پای آنها را بسته و فرصت زیادی به آنها نمی‌دهد.

اما بالاخره ناامیدی و حتی در مواردی، افسردگی حاصل از عاقبت‌اندیشی به تحصیل، شغل و زندگی برای دانشجویانی نسبت به ادامه تحصیل در رشته تحصیلی‌شان بی رغب شده‌اند، چه پاسخی دارد؟

یکی از مهمترین فواید ادارات مشاوره در دانشگاه‌ها، همینجاست. مشاوره‌های تحصیلی و روانی به دانشجویانی که به این آفت در دوران تحصیلی دچار شده‌اند، می‎تواند زمینه‌های جدیدی از آینده تحصیلی و شعلی را در بر آن‌ها نمایان کند.

اما قبل از مراجعه به اساتید مشاوره، راه دیگری هم وجود دارد؛ بهترین منبع کسب اطلاعات درباره آینده تحصیلی و شغلی دانشجویان، اساتید گروه درسی آنها هستند. مدیر گروه و سایر اعضای گروه که غالبا عضو هیئت علمی دانشگاه نیز هستند و اطلاعات کافی و موثقی در اختیار دارند، می‌توانندراهنمای مطلوبی برای دانشجویان باشند.

مهم نیست که چه شنیده‌اید و دانشجویان سال بالایی، مشروطی و بعضا اخراجی چه استدلال‌هایی برای انصراف شما از درس و تغییر رشته یا انتقالی سرهم کرده‌اند، یا در باغ سبزهایی که سایر رشته‌ها دیده‌اید اما اطلاع کاملی از مزایا و معایب آنها ندارید؛ اطلاعات اساتید خاص در رشته‌های مختلف، بهترین دورنمای صحیح را به شما می‌دهد تا دیگر بین دوراهی نمانید.

اگر به صرفه است، وقت را تلف نکنید و حتما به فکر تغییر و انتقالی باشید، اما اگر برای اقدام به جمع‌بندی نرسیدید، خود را معطل نکنید و با قدرت همین رشته را ادامه داده و به پایان برسانید؛ مطمئنا برای شرکت در کنکور کارشناسی ارشد، دس شما برای تغییر رشته و یباز هم ادامه در همین رشته‌تان، باز تر است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top