تاریخ انتشار: سه شنبه 1395/08/04 - 21:27
کد خبر: 214029

رحیم‌پور ازغدی: در شمال تهران یک سوم ازدواج‌ها به طلاق منجر می‌شود

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در شمال تهران متاسفانه یک سوم ازدواج ها به طلاق ها منجر می شود. غرب 300 سال طول کشید به این مرحله برسد اما ما سی ساله این راه را طی کردیم. متاسفانه ائمه را برای جشن ها و عزاداری ها می شناسیم و نمی گذاریم عقاید آنها وارد دانشگاه شود

خبرنامه دانشجویان ایران: غرب 300 سال طول کشید به این مرحله برسد اما ما سی ساله این راه را طی کردیم.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از دانشجو؛ حسن رحیم پور ازغدی عصر امروز در برنامه «دین و دین شناسی» در جمع دانشجویان دانشکده ادبیات دانشگاه تهران گفت: همه کسانی که موافق یا مخالف علوم انسانی هستند به ویژه با پسوند اسلامی با یکدیگر از راه دور گفت‌‌وگو می کنند و گاهی اتهاماتی به جریان دینی زده می شود. اگر برای کسی سوء فهم پیدا شود سعی می کنند آن را روشن کنند.

رحیم پورازغدی ادامه داد: افرادی‌ هستند که از یک تناقض درونی رنج می برند اهل نماز و روزه و زیارت‌اند اما گرفتار ایمان به بعض می شوند. بسیاری از آیات و روایات معطوف به جامعه است اما این افراد می گویند ملتزم به آن نیستند و در عملشان منسوخ شده می دانند این افراد دارای یک اسکیزوفرنی به لحاظ معرفتی هستند و به هیچ وجه نمی خواهند بی دینی پذیرفته شود. هم در مقوله دین کامل نیستند و هم در بی دینی نیستند و در بین آن به سر می برند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطر نشان کرد: هستند کسانی در دانشگاه و هیئت علمی وقتی وارد عرصه علوم انسانی می شوند و می خواهند اسلام را به آموزش و پژوهش ارتباط دهند با اسلام فاصله می گیرند. مشکل ما این است که در حوزه علوم انسانی کسانی وارد می شوند که تعریف خاصی از دین ندارند و نمی توانند دین را با علم ارتباط دهند و گرفتار تعریف شخصی از دین می شوند و فکر می کنند تعریفشان دینی است.

وی ادامه داد: بسیاری از این افراد وارد جامعه می شوند و تصمیم گیرند و در سمت تصمیم گیری می نشینند و تصمیمات غیردولتی می گیرند این تیپ از افراد سواد دینی ندارند و فقط توهم دارند. سواد علمی و آکادمیک هم ندارند این افراد مدرک بالا می گیرند اما کلا سی کتاب در طول تحصیلاتشان نخواندند اگر هم خوانده اند منتقدانه نمی خوانند. می شناسم افراد یا اساتیدی که ده سال است در دانشگاه هستند یک نقد کوچک هم منتشر نکرده اند حافظه کار می کند اما عقل کار نمی کند. این مشکلات مختص دانشگاه نیست بلکه در حوزه هم هست برخی افراد در خانه نماز می خوانند در دانشگاه علیه توحید در مباحث علوم انسانی موضع می گیرند؛ انتقاد ما به این افراد این است که اگر توحید درست است چرا وقتی وارد جامعه می شوید آن را کنار می گذارید؟

رحیم پورازغدی خاطر نشان کرد: مشکل ما این است که کسانی می گویند ما مسلمان هستیم اما اجازه نمی دهیم این مسائل وارد جامعه شود. دین فقط در خانواده کاربرد دارد و مشکل علوم انسانی اسلامی و غیراسلامی این است. آیا حقوق اقتصادی و اخلاقی مطرح است؟ اگر هست چرا وقتی بازگو می شود مسخره می کنید و به ارزش ها می خندید؟ این که می گویید دین را وارد اقتصاد نکنید، بیشترین خدمت را به صاحبان قدرت و استکبار می کنید. معلوم است صاحبان قدرت می خواهند دین از سیاست جدا باشد، می دانند اگر اقتصاد اسلامی شود باید به ارزش های الهی توجه شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: کسانی که علوم انسانی با رویکرد غیردینی را پذیرفته اند معتقد به این هستند که دین اجازه ورود به ابعاد مختلف زندگی انسان را ندارد و دین را به مثابه یک مزاحم می دانند. در صورتی که انبیا آمدند بگویند دین و دنیا از همدیگر جدا نیستند و آن ها ا از هم جدا نکنید. خیلی ها در کشور ما معتقدند جای بحث های دینی در دانشگاه نیست، در صورتی که نباید این گونه باشد.

وی در ادامه در خصوص مقدساتی که در اسلام آمده گفت: در اسلام هر چه به خدا متصل است، مقدس است. زندگی و ازدواج اموری مقدس هستند که روایت زیادی را در مورد آنها آمده است. با اینکه جنگ یک امر نامقدس است اما دفاع از حق مقدس است. در فرهنگ اسلام هر علم و عملی که در جهت رشد بشر باشد مقدس است در فرهنگ خودمان نیز علمی که برای خدمت به دیگران باشد مقدس شمرده می شود. یک عده فکر می کنند قدرت زدایی کرده اند در صورتی که جای ارزش های مادی و مقدسات را عوض کرده اند هر جا که عبادت توحیدی را حذف کردند عبادت خرافات جایگزین آن شده است این افراد می گویند دین در احکام اجتماعی دخالت نکند در صورتی که بشر الان نیازش به تربیت دینی نسبت به گذشته بیشتر است دین می گوید مراقب حریم خانواده باشید، به فکر فقرا باشید، آیا زمان این مسائل گذشته است؟ این را بدانید که دین به درون و بیرون انسان توجه دارد اگر فقط نیروی مادی توجه شود این نگاه ناقص است و تعریف احمقانه ای از علوم انسانی است.
 

رحیم پورازغدی یادآور شد: در دانشگاه های ما هنوز دارند نظریه های داروین و کانت را تدریس می کنند در صورتی که در دانشگاه های آمریکا این نظریه ها منسوخ شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ایجاد انجمن های مختلف با نام دین و خراب کردن دین به صورت متعدد گفت: مراقب باشیم دارند دینی تعریف می کنند که مدرن نیست و فقط دین را خراب می کند. برای مثال انجمن کلیساهای هم جنس بازان یا از این قبیل در حال تشکیل شدن است. دین هایی که تحریف شدند کنار هم می گذارند و دین جدید تعریف می کنند، موسیقی هایی را ترویج می دهند که وقتی کسی گوش می کند به جای اینکه آرامش پیدا کند وحشی می شود؛ گوش کردن به این موسیقی ها حرام است.

وی در خصوص حجاب نیز گفت: حجاب به زنان خدمت می کند و مصونیت ایجاد می کند هر کجا می خواهید بروید بروید و بپرسید. 95 درصد دنیا طرفدار بی حجابی زنان هستند در صورتی که فرمان قرآن این است که مردها مراقب نگاهشان باشند و زنان نیز برای حفظ خودشان حجاب داشته باشند. علمی ترین توصیه ها توصیه های اسلام است؛ توصیه به ازدواج، ازدواج موقت و سایر موارد. اسلام ازدواج موقت را در صورت نیاز توصیه کرده اما اگر همین ازدواج باعث فروپاشی خانواده شود گناه آن از زنا بالاتر است.

رحیم پورازغدی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر ازدواج سفید را در جامعه رواج دادند که نوع بد و غلط ازدواج موقت است. بدون هیچ پای بندی دو نفر هم خانه می شوند، در صورتی که هر چه حرام است راه حل اسلام برای آن گذاشته است. بسیاری از تصمیمات در جامعه ما باعث طلاق، اعتیاد و خشونت شده و دلیل آن این است که به احکام اسلامی توجهی نداریم. محال است زن و مردی به احکام اسلام عمل کنند و زندگی آنها پایدار نباشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در شمال تهران متاسفانه یک سوم ازدواج ها به طلاق ها منجر می شود. غرب 300 سال طول کشید به این مرحله برسد اما ما سی ساله این راه را طی کردیم. متاسفانه ائمه را برای جشن ها و عزاداری ها می شناسیم و نمی گذاریم عقاید آنها وارد دانشگاه شود.

وی در خصوص اینکه شورای تحول علوم انسانی که تاکنون چه پیشرفتی کرده گفت: متاسفانه مشکل ما در بخش حاکمیتی است، صدها نیروی اهل فضل و اسلامی داریم اما دولت ها اجازه کار کردن به آنها را ندادند. تاکنون حتی یک ریال برای اصلاح علوم انسانی بودجه نداده اند دولت ها حرفهایشان فرق می کند اما کارهایشان یکی است. من دارم کم کم به این نتیجه می رسم هر کس رای می آورد فرق نمی کند قدرت اصلی در کشور دست یک لایه دوم است. مذهبی ها یک جور مخالفت دارند غیرمذهبی ها جور دیگری هستند. هنوز هم یک بچه مسلمان و طلبه می خواهد در کشور کار کند توهین و تهمت به او می زنند این همه مقاله تولید شده اما اجازه کار به آنها نمی دهند این که گفته می شود کرسی های آزاد اندیشی برگزار شود برای همین مسائل است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top