تاریخ انتشار: چهارشنبه 1395/08/05 - 04:35
کد خبر: 214065

شوخی خنده‌داری به نام امنیت سایبری

با توجه به مناظره‌های ریاست جمهوری در کشور آمریکا و افشاگری‌های عجیب‌وغریب و بی‌سابقه دو کاندید این انتخابات علیه یکدیگر، بار دیگر مسئله هک شدن ای‌میل هیلاری کلینتون به بحثی داغ در رسانه‌ها تبدیل‌شده است. در این میان بسیاری از ما نیز مانند خانم کلینتون با افشا شدن اطلاعات شخصی برای هکرها روبرو هستیم ولی به علت عدم اهمیت و ارزش مالی اطلاعات ما، هکرها چندان علاقه‌ای برای نشان دادن حضورشان در سیستم ما ندارند.

خبرنامه دانشجویان ایران: با توجه به مناظره‌های ریاست جمهوری در کشور آمریکا و افشاگری‌های عجیب‌وغریب و بی‌سابقه دو کاندید این انتخابات علیه یکدیگر، بار دیگر مسئله هک شدن ای‌میل هیلاری کلینتون به بحثی داغ در رسانه‌ها تبدیل‌شده است. در این میان بسیاری از ما نیز مانند خانم کلینتون با افشا شدن اطلاعات شخصی برای هکرها روبرو هستیم ولی به علت عدم اهمیت و ارزش مالی اطلاعات ما، هکرها چندان علاقه‌ای برای نشان دادن حضورشان در سیستم ما ندارند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از آی تی رسان؛ اگر به چند سال اخیر و سابقه هک شدن شرکت‌ها و افراد مختلف نگاهی بیندازیم، می‌توانیم درک کنیم که چرا امنیت در دنیای امروزی اینترنت را می‌توان یک شوخی خنده‌دار به‌حساب آورد. کافی است تا ماجرای هک شدن سرورهای کلاود شرکت اپل را به یاد بیاورید. در این رخداد عکس‌هایی نامناسب از حساب‌های شخصی بسیاری از هنرپیشه‌های هالیوودی به سرقت رفت و به رسانه‌ها راه یافت. نکته جالب این بود که اپل به‌سرعت عکس‌العمل نشان داده و در مدت‌زمانی کوتاه، بیانیه پیروزمندانه‌ای را منتشر ساخت که خبر از عرضه وصله امنیتی برای این مشکل می‌داد.

ولی نکته جالب این بود که تنها چند روز پس از عرضه این وصله، دوباره موجی جدید از افشای اطلاعات شروع شد که همه این اطلاعات، پس از عرضه و استفاده از این وصله امنیتی به سرقت رفته بودند. این مثال به‌سادگی نشان می‌دهد که هکرها در دنیای کامپیوتر و امنیت کامپیوتری، صدها گام از شرکت‌های بزرگ پیش هستند. درعین‌حال نیز اگر اطلاعات هنرپیشه‌های هالیوودی در اختیار هکرها بوده است، فکر می‌کنید که اطلاعات شخصی شما از دسترس آن‌ها خارج بوده‌اند؟

به‌این‌ترتیب باید بدانیم که اگر در دنیای اینترنت پرسه می‌زنیم، امنیت ما تنها بر عهده خود ما خواهد بود و باید بدانیم که ریسک این کار چگونه می‌تواند زندگی ما را به خطر بیندازد. هیچ‌کدام از ما در خانه خود را باز نمی‌گذاریم و درزمینه امنیت سایبری نیز باید به چنین مواردی توجه داشته باشیم. درست است که نرم‌افزارهای ضد هک و آنتی‌ویروس‌ها نمی‌توانند جلوی هکرهای بزرگ را بگیرند ولی شما به‌عنوان یک کاربر عمومی هیچ جذابیتی برای هکرهای بزرگ ندارید (مگر در مواقع خاص و هک‌های عمومی برای آسیب رساندن به مشتریان یک شرکت یا هدف خاص) ولی هکرهای کم‌تجربه و مبتدی به دنبال طعمه‌هایی مانند شما می‌گردند.

به‌خوبی به یاد دارم که در طول حضور در مراسم شکسته شدن رکورد بزرگ‌ترین هک قانونی قاره آسیا و ثبت آن در کتاب رکوردهای این قاره با تعداد زیادی از افراد جویای نام روبرو شدم که برای کسب تجربه حاضر بودند تا دستگاه‌های کاربران عادی را هک کنند. به همین دلیل نیز نخستین گام برای حفظ امنیت در برابر چنین افرادی را می‌توان نصب نرم‌افزارهای امنیتی بر روی تلفن همراه یا کامپیوتر دانست.

در ادامه نیز باز به سراغ یک مثال ساده از زندگی روزمره شما می‌رویم. شما هیچ‌وقت لوازم باارزش خود را در معرض دید قرار نمی‌دهید و در دنیای سایبری نیز همین مورد صادق است. اگر عکس‌ها و فایل‌هایی باارزش دارید، حتما آن‌ها را در هارددیسک‌های پشتیبان قرار بدهید؛ یا حتی از نرم‌افزارهای قفل‌کردن فایل استفاده کنید تا حداقل دسترسی به آن‌ها را برای هکرها دشوار سازید.

در پایان نیز به یاد داشته باشید که نگهداری از عکس‌های خیلی شخصی در دستگاهی که به کمک آن به اینترنت دسترسی دارید می‌تواند برای شما خطرناک باشد. بنابراین بهتر است آن‌ها را به‌سرعت به یک سیستم آفلاین انتقال بدهید. به یاد داشته باشید که سیستم امنیتی شما به‌هیچ‌عنوان در سطح ناسا یا شرکت سونی نیست؛ با این حساب اگر این دو مورد به‌راحتی هک شده‌اند، وضعیت شما کاملا مشخص به نظر می‌رسد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top