تاریخ انتشار: شنبه 1395/08/08 - 15:02
کد خبر: 214392

بافت میانی تهران با زلزله 5.5 ریشتر تلفات می‌دهد

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات شهرسازی از قرارگیری ساختمان‌های مهم تهران بر روی گسل‌های زلزله هشدار داد و گفت: مخازن سوختی شهران بر روی گسل شمال تهران ساخته شده است.

خبرنامه دانشجویان ایران: علی بیت‌الهی، با بیان این که نقشه پهنه‌های گسلی در شورای عالی معماری و شهرسازی به تصویب رسید و به شهرداری ابلاغ شد، اظهار داشت: قرار بر این است از حریم گسل‌ها با توجه  به نقشه ارائه شده ساختمان‌های مهم و حساس مانند بیمارستان‌ها و ساختمان‌هایی که نقش کلیدی پس از وقوع بحران دارند، ساخته نشوند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ وی افزود: حدود 10 الی 12 مصوبه در مورد نحوه اقدامات مرتبط با پهنه های گسلی از سوی شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب شده است. 

بیت‌الهی با تاکید بر این که  مخازن سوختی نباید در مجاورت گسل‌ها جانمایی شوند، گفت: در حال حاضر تعدادی از ساختمان‌های حساس تهران بر روی گسل‌های اصلی ساخته شده اند از جمله مخازن سوختی شهران که باید اقدامات فوری برای مقاوم سازی این تجهیزات سوختی در برابر زلزله انجام شود.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات شهرسازی با بیان این که برای مقاوم‌سازی مخازن سوختی راهکارهایی  با استانداردهای جهانی وجود دارد، ادامه داد: تمهیدات مهندسی وجود دارد که با استفاده از آن ساختمان‌ها در اثر جا به جایی و زلزله از هم گسیخته نمی شوند و ساختمان‌ها در برابر زلزله عملکرد آکاردئونی پیدا می‌کنند.

این مقام مسئول با اشاره به جانمایی چند بیمارستان بر روی گسل‌های تهران گفت: همچنین چند بیمارستان بر روی گسل ساخته شده‌اند که به دلیل تاثیرات روانی و التهاباتی که ایجاد می شود از اعلام نام این مراکز درمانی و بیمارستان‌ها معذور هستم.

بیت الهی تاکی کرد: به وزارت بهداشت اعلام کرده ایم که مقاوم سازی این بیمارستان‌ها را در اولویت اقدامات خود قرار دهند.

وی با بیان این که مسئولیت  مقاوم سازی ساختمان‌های دولتی مانند وزارتخانه‌ها در برابر زلزله با وزارت راه و شهرسازی و مقاوم‌سازی  مراکز انرژی بر عهده وزارت نفت است، گفت: همچنین مسئول مقاوم سازی خانه‌های مسکونی در حریم گسل‌ها  بر عهده دو نهاد سازمان نوسازی شهری در  شهرداری تهران و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در وزارت راه و شهرسازی است.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات شهرسازی با بیان این که از  بیش از یک میلیون پلاک رسمی در شهر تهران، حدود 200 هزار پلاک در بافت فرسوده واقع شده‌اند، گفت: از نظر جمعیتی 17 درصد جمعیت شهر تهران در همین بافت فرسوده متمرکز شده است.

این مقام مسئول تاکید کرد: در داخل بافت فرسوده ممکن است که ساختمان‌های نوساز هم وجود داشته باشد اما به دلیل وجود معابر تنگ و کم عرض جزو بافت های فرسوده تلقی می شود.

وی با اشاره به میزان تاب آوری بافت های فرسوده در برابر زلزله گفت: اغلب ساختمان‌های بافت فرسوده ساختمان های بنایی هستند که در مقابل زلزله 5.5 ریشتر به بالا  آسیب رسان هستند و سکنه این ساختمان‌ها در معرض جراحت جانی قرار می گیرند.

بیت الهی ادامه داد: این بافت‌ها در زلزله های 5.5 ریشتر ریزش خواهند داشت و  تراکم جمعیتی در این محدوده بالا است و به دلیل معابر کم عرض امداد رسانی هم بسیار سخت است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top