به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ شاید خیلی از دانشجویان علاقهمند باشند تا از جزئیات و کم و کیف چنین جشنوارهی پر طمطراقی قرار بگیرند و در صورت توانایی حتی در آن شرکت کنند.
به بهانه فرارسیدن اختتامیه بیست و سومین جشنواره کتاب سال دانشجویی، کسب اطلاع درباره سیستم برنامه ریزی و شیوه اجرا، بخشها، مراحل داوری، اهداف و همچنین دسته بندی شرکت کنندگان این جشنواره دانشجویی، چندان هم خالی از لطف به نظر نمیرسد.
این جشنواره دانشجویی از سال 1373 با همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی آغاز شد و امروز توسط سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی ادامه پیدا کرده است.
سیستم برنامه ریزی و شیوه اجرای جشنواره کتاب سال دانشجویی
1ـ تشکیل ستاد برگزاری جشنواره (بر اساس تقویم اجرائی) همه ساله در اوایل اردیبهشت ماه برنامه ریزی را آغاز میکند.
2ـ سازماندهی تیمهای علمی و عملیاتی.
3ـ تعیین سرفصل برنامهها و تبیین برنامه کمیتههای پیشبینی شده در ستاد برگزاری.
4ـ تشکیل کمیتههای گوناگون همچون: کمیته علمی و داوری، کمیته مراسم، کمیته تبلیغات و انتشارات و ...
بخشهای جشنواره
جشنواره کتاب سال دانشجویی شامل دو بخش است که کتابهای ارسالی در این دو بخش طبقه بندی و گروه بندی میشوند: 1- بخش اصلی- 2- بخش ویژه.
بخش اصلی جشنواره شامل 6 گروه به شرح ذیل است:
1ـ گروه علوم پایه: فیزیک، شیمی، زیست شناسی، زمین شناسی، ریاضی و ....
2ـ گروه علوم کشاورزی و منابع طبیعی: زراعت، صنایع چوب، باغبانی و دامپروری و ....
3ـ گروه هنر و معماری: معماری، نقاشی، موسیقی، عکاسی و ......
4ـ گروه فنی و مهندسی: کامپیوتر، الکترونیک، عمران، مکانیک، صنایع و .....
5ـ گروه علوم پزشکی و دامپزشکی: پزشکی، دندانپزشکی، دامپزشکی، پرستاری، مامایی و ....
6ـ گروه علوم انسانی و اجتماعی: دین و فلسفه، زبان و ادبیات، روان شناسی و علوم تربیتی، حقوق و علوم سیاسی، تاریخ و جغرافیا، مدیریت و حسابداری، علوم اجتماعی، تربیت بدنی، اقتصاد، و ...
بخش ویژه:
در این بخش هر سال با جمع آوری نظرات افراد صاحب نظر و با نظرخواهی از اعضائ شورای سیاستگذاری و متناسب با عنوان آن سال، یک یا چند موضوع به عنوان موضوع ویژه به تصویب شورای مذکور رسیده و در فراخوان اعلام میشود.
شیوه ارزیابی و داوری آثار
پس از اتمام مرحله ثبت و طبقهبندی آثار، شورای برنامهریزی لیست سرگروههای داوری را اعلام میکند و با دعوت از سرگروههای داوری در یک جلسه، فرایند داوری مورد بررسی و تحلیل قرار میگیرد، همچنین دبیرخانه با تهیه شیوه نامه داوری، مراحل و فرمهای داوری را تشریح نموده و در اختیار سرگروههای داوری قرارمیدهد، با بازبینی و تهیه فرمهای داوری، مرحله ارزیابی و داوری آثار آغاز میشود. و داوری کتاب سال دانشجویی پس از انجام مرحله مقدماتی عمدتاً در چهار مرحله زیر انجام میپذیرد:
مرحله مقدماتی: درمرحله مقدماتی داوری، مدیر گروه به همراه کارشناسان دبیرخانه، آثار رسیده گروه خود را با شرایط دبیرخانه و فراخوان انطباق میدهند. در این مرحله مدیرگروه موظف است موضوع کتاب را با اعضای گروه خود مورد بررسی قرار دهد تا هر کتاب متناسب با موضوع خود، در گروه مناسب جایگزین و مورد داوری قرار گیرد.
مرحله اول: در این مرحله مدیر گروه به همراه دو مشاور خود که ترجیحاً هر دو مشاور متناسب با گرایشها و رشتههای گروه مورد نظر دارای مدرک دکتری میباشند ، آثار رسیده گروه خود را توسط فرمهای مرحله اول داوری مورد ارزیابی قرار میدهند.
شاخصهای فرم مرحله اول داوری
1ـ مناسب بودن محتوای کلی کتاب
2ـ شیوه تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری علمیمطالب کتاب
3ـ سبک و شیوه نگارش کتاب
4ـ بکارگیری خلاقیت علمیدر محتوا و ارائه مطالب کتاب
5ـ جامعیت و کاربردی بودن مطالب کتاب
در این مرحله ابتدا هر کتاب توسط مدیر گروه ارزیابی شده و نمرات کسب شده در فرمهای ارزیابی درج میشود سپس به ترتیب مشاور اول و دوم نظر خود را مرقوم میفرمایند و در نهایت میانگین سه نمره، امتیاز نهایی هر کتاب خواهد بود. کلیه کتابها به این شیوه مورد ارزیابی قرار میگیرند و در نهایت گروه موظف است 50 درصد کتابهایهای مورد نظر را حذف نموده و 50 درصد باقی مانده به مرحله دوم راه پیدا میکند. در این مرحله کلیه کتابها میبایستی فرم ارزیابی مرحله اول را به صورت تکمیل شده دارا باشند.
مرحله دوم: در این مرحله مدیر گروه به تناسب رشتهها و گرایشهای موجود در گروه، هر یک از کتابها را در اختیار یک داور زبده آن رشته قرار میدهد تا بر مبنای شاخصهای فرم ارزیابی مرحله دوم، کتابها را مورد داوری قرار دهد و امتیاز مورد نظر را در فرم قید کند.
مرحله سوم: در این مرحله مدیر گروه موظف است با حضور کلیه داوران و مشاوران طی یک جلسه کتابها را از نظر امتیاز، مورد مقایسه و بررسی قرار دهند و طبق آراء داوران، فرمهای ارزیابی و سهمیه تعیین شده از سوی دبیرخانه اسامینفرات برتر را اعلام نمایند.
مرحله چهارم: کمیته نهایی داوری با حضور دبیرجشنواره و مدیران گروهها تشکیل گردیده و طی یک صورتجلسه معین نفرات برتر را اعلام میکند.
اهداف جشنواره
ـ ایجاد نشاط علمیدر مراکز علمیو دانشگاهی کشور
ـ قرار گرفتن این جشنواره در تقویم فرهنگی کشور در هفته کتاب جمهوری اسلامیایران به عنوان برنامه ای شاخص و چشمگیر
ـ تقویت بنیه علمیدانشجویان با ارائه آثار مکتوب (تقویت نگارش دانشجویی)
ـ حمایت از دانشجویان نو قلم برای تولید اندیشههای جدید
ـ جلب همکاری و حمایت ناشران حوزه دانشگاهی به منظور چاپ آثار دانشجویی
ـ معرفی ناشران برتر دانشگاهی با هدف رونق نشر دانشگاهی
ـ تسری اندیشه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در حوزههای دانش آموزی، بسیج و دفاع مقدس، دین و ... از طریق الگوگیری از جشنواره کتاب سال دانشجویی
امسال که دیگر دیر شده است و فقط میرسید که در اختتامیه شرکت کنید، اما برای سال یا سالهای آینده میتوانید برنامه ریزی کرده و در این جشنواره شرکت کنید.