تاریخ انتشار: چهارشنبه 1395/08/26 - 16:16
کد خبر: 216478

مهمترین منابع اطلاعاتی ایران و جهان را بشناسید؛

در باتلاق سوالات استنادی غرق نشوید +جدول

در باتلاق سوالات استنادی غرق نشوید +جدول

لازمه اصلی ارائه مطالب علمی، سند یا منبع معتبر است که غالبا در فضای مجازی و اینترنت، تفکیک خاصی بین منابع مستند و غیر مستند نیست و اگر می‌خواهید یک تحقیق یا پایان‌نامه معتبر ارائه کرده و بدون دردسر نمره خود را بگیرید، لازم است منبع و سند پیدا کنید.

خبرنامه دانشجویان ایران: از ترم‌های ابتدایی تحصیل در مقطع کارشناسی که بگذرید، در جریان انجام پروژه یا تحقیقاتی که قرار است به اساتید ارائه کرده یا در کلاس، کنفراس دهید متوجه خواهید شد که دیگر کپی‌پیست‌های ساده و بی‌روح حتی اگر در قالب اسلایدهای خوش آب و رنگ و عکس‌های جذاب جمع‌آوری شوند، به کارتان نمی‌آید.

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ شاید در ترم‌های اول با کپی‌پیست‌های ماهرانه، کار تحقیقات و پروژه‌های خود را جلو ببرید و اساتید هم چیزی به شما نگویند اما کمی که به سال‌های پایانی تحصیل نزیدک می‌شوید باید خود را آماده نپذیرفتن چنین پروژه‌ها و مقالاتی از سوی اساتید و حتی جمع دانشجویی در کلاس درس بکنید.

لازمه اصلی ارائه مطالب علمی، سند یا منبع معتبر است که غالبا در فضای مجازی و اینترنت، تفکیک خاصی بین منابع مستند و غیر مستند نیست و اگر می‌خواهید یک تحقیق یا پایان‌نامه معتبر ارائه کرده و بدون دردسر نمره خود را بگیرید، لازم است منبع و سند پیدا کنید.

حتی اگر مانع استاد را هم در نظر نگیریم، سوالات مکرر دانشجویان حاضر در سالن کنفرانس یا کلاسی که قرار است در آن، پروژه یا تحقیق خود را روی پرده ویدئوپرژکتور ارائه دهید، شما را مستاصل خواهد کرد و در این شرایط، استناد به یک آدرس اینترنتی یا وبلاگ و سایت، کاری از پیش نمی‌برد.

مهمترین مسیری که شما را از باتلاق سوالات مکرر دانشجویان و البته شخص استاد نجات می‌دهد، معرفی منبع و سند موضوعاتی است که در متن تحقیق یا مقاله‌تان به آن اشاره کرده‌اید.

اما برای گردآوری یک تحقیق خوب و کامل، باید از چه منابع و اسنادی استفاده کنیم؟ آیا می‌شود به منبعی بزرگ و مهم وصل شد تا به راحتی بتوان در مسیر تالیف یک اثر معتبر، با کمترین مشکلات و موانع مواجه شویم؟

خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی معتبر در ایران و سراسر جهان را به شما پیشنهاد می‌کند.

ترم‌های پایان در مقطع کارشناسی، تازه ابتدای آشنایی و استفاده شما با منابع و استنادهای مهم علمی است؛ حال انکه در دوره کارشناسی ارشد و دکتری، تمام کار شما با منابع علمی و سندهای مهمی است که باید آنها در پایگاه‌های علمی معتبر در سراسر جهان بیابید.

برای این منظور باید مهمترین پایگاه‌های اطلاعاتی مطرح در سراسر جهان و ایران را به همراه کاربردها و تخصص آنها بشناسید؛ هرچند تعداد این پایگاه‌ها به علت پیشرفت تکنولوژی و راهیابی آن به همراه فضای مجازی و با استفاده از شبکه سراسری اینترنت حتی دورترین نقاط جهان را درنوردیده است اما مهمترین و البته باسابقه‌ترین‌های این عرصه می‌توانند شما را راه بیندازند و به سایر منابع مورد نیاز وصل کنند.

منابع و پایگاه‌های اطلاعاتی فارسی

ردیف *** نام
1 پایگاه مجلات تخصصی
2 بانک اطلاعات نشریات کشور
3 مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران
4 مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران
5 مرکز ملی اقیانوس شناسی
6 سامانه نشریات ایران (سنا)
7  کتابخانه دیجیتال اهل البیت (ع)
8 کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس
9 کتابخانه‌های آنلاین معارف اسلامی
10 مرکز آمار آیران

************
******

منابع و پایگاه‌های اطلاعاتی خارج از کشور

ردیف *** نام
1 Emerald
2 ScienceDirect
3 EBSCO
4 MathSciNet
5 proquest
6 Scopus
7 ISI Web of Knowledge
8 EndNoteWeb
9 IEEE
10 Chemical Abstract
11 springer
12 medline
13 APS

برای استفاده از غالب پایگاه‌های اطلاعاتی که در جداول بالایی آمده است، باید عضو شده و هزینه اشتراک پرداخت کنید؛ معمولا کتابخانه‌های دانشگاهی با برخی از این پایگاه‌ها قرارداد اشتراک بستند و با مراجعه به رایانه‌های کتابخانه دانشگاهتان می‌توانید از پایگاه‌های مورد نظر بهره‌برداری کنید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top